PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat iduidelijkheid over een dedicated server huren ~(Doel GAMESERVER)~



silver34
08/05/04, 19:43
Hallo,

Ik ben een aardig n00b in het gebied van servers.

Ik wil graag een dedicated server huren voor het mohaa en dan ook nog een paar sites en team speak. En traffic hoeveel is genoeg moet ik kijken naar 100 200 of 300

Voor een goede inschatting!

hoeveel servers zou je ongeveer kunnen draaien op een:
(1) intel p4 2,8 gigh en 512 mb ram

hoeveel servers zou je ongeveer kunnen draaien op een:
(2) AMD athlon 2800+ en 512 mb ram

hoeveel servers zou je ongeveer kunnen draaien op een:
(3) intel p4 2,8 gigh en 1024 mb ram

hoeveel servers zou je ongeveer kunnen draaien op een:
(2) AMD athlon 2800+ en 1024 mb ram

Maar als je dus zo'n server hebt dan moet je alle bestanden zelf uploaden naar je server bv. het hele spel medal of honor allied assault spearhead bij elkaar mij map is 2,4 gigabyte dat is aardig wat of zijn er ook nog andere manieren.

welke OS zouden jullie hier voor gebruiken?

En welk besturings systeem.

kunnen jullie mischien ook wat aanbiedingen geven (ik weet dat dit niet het goede forum voor is maar om 2 topics te maken is overdreven)

Het is niet echt voor verkoop maar gewoon voor een clan en omdat ik het best wel leuk vind om me hier verder te over te verdiepen....

Andrew
08/05/04, 19:52
Origineel geplaatst door silver34


welke OS zouden jullie hier voor gebruiken?

En welk besturings systeem.



Is dat niet hetzelfde? :huh:

shared_user
08/05/04, 19:53
ik neem aan dat die (2) geen dual processor is?

silver34
08/05/04, 19:55
nope geen dual proccessor

silver34
08/05/04, 19:59
Inplaats iedereen op mijn foutjes te letten zou iemand mij wat info willen geven :)

SeppaR
08/05/04, 20:01
1) 4-5 , want dan stopt je ram met trekken, Ik heb het nu over servers met 12 player slots
2) 3-4, AMD is iets trager van FSB, dus raad ik je het ook af om er meer op te gaan draaien.
3) 6-7 Deze servers gebruiken wij ook, aanteraden
4) 4-5-6 Hier weet ik het niet echt van, ben niet echt zo'n AMD persoon.

OS: Debian voor games
Ik raad je AF om webhosting & games op dezelfde server gaan lopen, als je website een beetje volk trekt, gaan je games laggen (tenzij dit je niets uitmaakt natuurlijk)
Je kan beter een klein reseller pakketje nemen :)
Voor dedicated servers, aan goedkope prijzen, zou ik eens een kijkje nemen op www.easydedicated.com of contact op nemen (AANTERADEN DEZE !) met www.hypernetworx.com
Ik heb zeer goede ervaringen met hypernetworx, met easydedicated tot nu iets minder waar ik me niet verder over ga uitlaten ..
Ik hoop dat dit je helpt :)

silver34
08/05/04, 20:04
Kijk jongens hier heb ik wat aan.
Wat zou ik kiezen Linux <----- Hoeveel kost zo'n licensie van dat
windows 2003 al is deze erg duur volgens mij

SeppaR
08/05/04, 20:05
Linux is gratis gast, Linux is the best.
Aloewel windows 2003 voor de Half - Life games beter is, maar dat scheelt jou toch niets, aangezien je MOHAA erop gaat hosten.
Veel in pings gaat het toch niet schelen..

Koster
08/05/04, 20:14
Windows kost je 370 euro (win 2003 web edition)

Verder kan je op configuratie 2 ook 4-6 gameservers kwijt, alleen kan je beter 1 GB ram nemen of nog liever 1,5 GB

De FSB mag dan wel lager zijn (166 mhz ipv 200 mhz bij een P4), veel zal dat niet uitmaken. Wil je zeker van goede performance zijn? Neem dan een mobo met dual channel geheugen ondersteuning.

Dennis
08/05/04, 20:18
De Linux-distributie maakt volgens mij in de meeste gevallen niet veel uit voor de snelheid/performance van de dedicated-server. Ik zou bijvoorbeeld voor Fedora kiezen, omdat ik dit een fijn OS vind.

En een inschatting is beter te maken aan de hand van de load en memory-usage. Ik hoor altijd van iedereen dat het draaien van meerdere gameservers op een server veel memory-usage gebruikt.

Over het algemeen wordt er vrijwel geen dataverkeer/cpu-usage/memory-usage gebruikt voor een private-server en zul je hier dus wel veel van kunnen aanbieden op 1 server.

Rondom public-webservers zou ik zo niet weten. Je moet gewoon een flexibel dataverkeerplan uitzoeken, waarbij je makkelijk kunt upgraden en waarbij je geen grote bedragen per gb nacalculatie betaalt.

SeppaR
08/05/04, 20:20
Koster, veel zal dat niet uitmaken, De snelheid tussen het RAM geheugen, de cpu de videokaart (wat niet veel uitmaakt) zal echt wel uimaken hoor.
Neem eht van mij aan , wat ik zeg is waar :p

Cybafish
08/05/04, 20:23
Origineel geplaatst door SeppaR


2) 3-4, AMD is iets trager van FSB, dus raad ik je het ook af om er meer op te gaan draaien.



Volstrekte onzin natuurlijk :) Ik kan je nu wel een heel verhaal gaan vertellen over memory bandwidth en het daadwerkelijke gebruik daarvan, maar het komt erop neer dat een AMD hetzelfde kan als een Intel, op een lagere FSB snelheid ;)

Sterker nog, mijn ervaring leert dat AMD systemen dikwijls intel systemen eruit trekken qua performance als het gaat om gameservers..

Dennis
08/05/04, 20:25
Origineel geplaatst door Koster
Windows kost je 370 euro (win 2003 web edition)

Verder kan je op configuratie 2 ook 4-6 gameservers kwijt, alleen kan je beter 1 GB ram nemen of nog liever 1,5 GB

De FSB mag dan wel lager zijn (166 mhz ipv 200 mhz bij een P4), veel zal dat niet uitmaken. Wil je zeker van goede performance zijn? Neem dan een mobo met dual channel geheugen ondersteuning. Athlon = 333 mhz (FSB)
Celeron = 400 mhz (FSB)
P4 = 533 mhz (FSB)
P4 = 800 mhz (FSB)
Xeon = 533 mhz (FSB)

Ik dacht dat alleen de 800FSB-servers beschikten over HyperThreading, maar ik hoorde pas van iemand dat er ook P3000mhz's zijn die daar ook over beschikken en slechts 533FSB hebben.

Als geheugen zou ik gewoon minimaal 1GB nemen en dan gewoon PC400-geheugen. Ik weet niet in hoeverre 2GB of 1.5GB geschikter zou zijn. Ik denk dat je beter kunt afspreken met je webhost dat je later alsnog het geheugen kunt upgraden voor een laag tarief.

============================================
Ik heb ook vaak positieve dingen gehoord over AMD-cpu's in GameServers. GameServers.net verhuurt slechts alleen maar AMD-servers als dedicated-gameserevrs.

shared_user
08/05/04, 20:26
ik mijn pc kennis dan maar 64 bit :?

silver34
08/05/04, 20:27
Eeey bedankt voor dit alles maar moet ik zelf medal of honor uploaden of moet ik dat via cdrom regelen hoe werkt dat? En kunnnen jullie nog wat aanbiedingen geven?

Dennis
08/05/04, 20:30
Origineel geplaatst door silver34
EEy bedankt voor dit alles maar moet ik zelf medal of honor uploaden of moet ik dat via cdrom regelen hoe werkt dat? De client-versie van MOH wordt verkocht in de winkel. De server hiervan wordt meestal gratis ter download gezet door de leverancier op het internet.

Koster
08/05/04, 20:39
Origineel geplaatst door DennisCitus
Athlon = 333 mhz (FSB)
Celeron = 400 mhz (FSB)
P4 = 533 mhz (FSB)
P4 = 800 mhz (FSB)
Xeon = 533 mhz (FSB)

Ik dacht dat alleen de 800FSB-servers beschikten over HyperThreading, maar ik hoorde pas van iemand dat er ook P3000mhz's zijn die daar ook over beschikken en slechts 533FSB hebben.

Als geheugen zou ik gewoon minimaal 1GB nemen en dan gewoon PC400-geheugen. Ik weet niet in hoeverre 2GB of 1.5GB geschikter zou zijn. Ik denk dat je beter kunt afspreken met je webhost dat je later alsnog het geheugen kunt upgraden voor een laag tarief.

============================================
Ik heb ook vaak positieve dingen gehoord over AMD-cpu's in GameServers. GameServers.net verhuurt slechts alleen maar AMD-servers als dedicated-gameserevrs.
Zucht :(
FSB = wat de CPU voor kloksnelheid gebruikt (met de multiplyer de frequentie van de CPU).
AMD's doen nu 166 mhz, de nieuwere 200.
De nieuwe P4's doen 200 mhz en de oudere 166.

De P4 gebruikt een quadbus (200 mhz x 4 = 800 mhz effectief naar geheugen). De nieuwe AMD's hebben dual channel dus 2 banen van 200 mhz naar het geheugen.

Echter als je kijkt naar de totale bandbreedte tussen Athlons en P4's zie je dat dat zowat gelijk is.

Meer info vind je op gebruikelijke hardware sites :)

Nog even over de oude P4's met HT, die hebben een oude core, de P4 3,06 Ghz was de eerste met HT en had een fsb ondersteuning van 533 mhz. De Xeon's zijn nog allemaal gebaseerd op die core. Verder hebben die wel andere verbeteringen en stuk meer l2 cache

Schaap
08/05/04, 21:12
De client-versie van MOH wordt verkocht in de winkel. De server hiervan wordt meestal gratis ter download gezet door de leverancier op het internet.


Je moet dus niets uploaden naar je server.

Je kan rechtstreeks downloaden naar je server. Als je nu met SSH (Tex mode) of met Real VNC (Visual Desktop) werkt doet er niet toe.

Edit: Ik denk wel dat werken met een visual desktop veel handiger is voor linux-beginners. (Zuigt wel wat meer ram..)

J.Haagmans
08/05/04, 21:15
Origineel geplaatst door SeppaR
2) 3-4, AMD is iets trager van FSB, dus raad ik je het ook af om er meer op te gaan draaien.

Hele grote onzin! Je hebt hier te maken met een Barton, wat an sich al veel zegt over de snelheid der processor (voorgaande Athlons hadden heel andere structuur). Jammer van AMD is wel dat ze bij elke stap, bijvoorbeeld naar Barton, de kloksnelheid (core) dusdanig aanpassen dat de oplopende snelheid 2200+ - 2500+ net zo groot is als de gevoeldssnelheid bij de Intel processors. Maar het is om vergelijkingsmateriaal te geven. Intel pronkt met hoge kloksnelheden en kan dit ook best doen, bij AMD ligt de prestatie op andere vlakken, wat voor gamers weer erg interessant is...

Op serverniveau blijf ik zeggen dat het verschil tussen Intel en AMD niet zo groot is en betaal ik liever wat minder voor een PIV 2.4 dan meer voor een AMD 2400+, hoewel op papier de prestaties van de AMD toch beter zijn.

Bij gameservers zeg ik AMD, maar een Intel volstaat zeker ook! Ik denk dat je uiteindelijk in performance niets zult merken van het verschil.

Veel geheugen blijft een aanrader, hoe meer geheugen, hoe verder je toch je servertje kunt blijven pushen...

Er zijn veel theorieen, maar in mijn ervaring is het verschil tussen 2x512 en 1x1024 niet zo heel erg groot, maar 1x1024 heeft op papier z'n voordelen...

Ik zeg, neem gewoon genoeg geheugen, het kost je weinig extra en het betaalt uiteindelijk zeker uit!

En over het OS... Jah, ik zeg Linux, gewoon omdat windows geld kost en linux niet... Veel meer verschil zal er uiteindelijk niet zijn, als het eenmaal draait...

Dennis
08/05/04, 21:16
Origineel geplaatst door Schaap


Je moet dus niets uploaden naar je server.

Je kan rechtstreeks downloaden naar je server. Als je nu met SSH (Tex mode) of met Real VNC (Visual Desktop) werkt doet er niet toe.

Edit: Ik denk wel dat werken met een visual desktop veel handiger is voor linux-beginners. (Zuigt wel wat meer ram..) Visual Desktop zou ik niet overwegen. Ook niet als linux-beginner. Steek er desnoods iets meer tijd in, maar ga geen GameServers verhuren indien je niet direct met Linux op zijn best wilt gaan werken.

Maar je moet inderdaad de ServerSoftware downloaden via je webserver en eventuele maps kun je het beste zelf even uploaden tenzij je natuurlijk een ftp kent waarin bijvoorbeeld alle maps staan die zo door de server zijn te downloaden.


Origineel geplaatst door Jackiegoal
Op serverniveau blijf ik zeggen dat het verschil tussen Intel en AMD niet zo groot is en betaal ik liever wat minder voor een PIV 2.4 dan meer voor een AMD 2400+, hoewel op papier de prestaties van de AMD toch beter zijn.

Bij gameservers zeg ik AMD, maar een Intel volstaat zeker ook! Ik denk dat je uiteindelijk in performance niets zult merken van het verschil.

Veel geheugen blijft een aanrader, hoe meer geheugen, hoe verder je toch je servertje kunt blijven pushen...

Er zijn veel theorieen, maar in mijn ervaring is het verschil tussen 2x512 en 1x1024 niet zo heel erg groot, maar 1x1024 heeft op papier z'n voordelen...Ik zou zelf voor dual-channel geheugen gaan in dit geval. En uh... 1x1024? Spreek je uit ervaring ofzo? Deze is nauwelijks uit. Tevens is zo'n chipje 4x zo duur als een standaard 512mb-geheugenkaartje.

En bedoel je dat niet andersom? Een Pentium(4) is over het algemeen duurder dan een AMD, zo ook bij de 2400 (mhz).


Origineel geplaatst door timmeh
Ik zou voor systeem 3 gaan, alhoewel ik geen ervaring heb met amd processors in gameservers zou ik toch voor een intel gaan. Misschien ben ik oudbakken, maar ik vertrouw een amd server nog steeds niet ;) :D Ineens ontopic :p

timmeh
08/05/04, 21:17
Ik zou voor systeem 3 gaan, alhoewel ik geen ervaring heb met amd processors in gameservers zou ik toch voor een intel gaan. Misschien ben ik oudbakken, maar ik vertrouw een amd server nog steeds niet ;)

J.Haagmans
08/05/04, 21:42
Origineel geplaatst door DennisCitus
Ik zou zelf voor dual-channel geheugen gaan in dit geval. En uh... 1x1024? Spreek je uit ervaring ofzo? Deze is nauwelijks uit. Tevens is zo'n chipje 4x zo duur als een standaard 512mb-geheugenkaartje.

En bedoel je dat niet andersom? Een Pentium(4) is over het algemeen duurder dan een AMD, zo ook bij de 2400 (mhz).

Dual-channel geheugen lijkt me [johan-cruyff-stem]logisch[/johan-cruyff-stem], maar jah, ik heb ervaring met 1x1024 geheugen en de prijs valt mi. nog wel mee, maar ik zie het vanuit een ander perspectief, denk ik...

En over de prijs intel/amd... Ik koop nooit hardware puur in, maar vrijwel altijd huur ik gewoon dedicated servers. Niet alleen omdat ikzelf dan goedkoper uit ben, maar ook omdat de verantwoordelijkheid voor de hardware dan minder aan mijn kant ligt.

Intel koop je dan goedkoper in, omdat het op dit moment een meer gebruikte CPU is bij het bedrijf waar ik afneem... En dat scheelt toch een euro of 5 per maand per server... Kan ik wel wat biertjes van drinken ;)

silver34
09/05/04, 11:43
Dus dat is geen probleem dat medal of honor. linux kost dus niks.
ok. Moet dus minstens 1024 mb ram hebben

Ik heb al een aardig goed antwoord.

Nu nog alleen wat aanbiedingen...... easy dedicated is goed koop maar is het snel?? kun je daar goede pings mee uithalen en hoe zit het met de service kan ik daar mijn ram upgraden?? kan iemand mij wat meer vertellen over de service van easy dedicated??

timmeh
09/05/04, 16:28
Ik zou als gamehoster niet bij easydedicated gaan. Ze geven je geen uptime garantie, dus jij kan die ook niets beloven aan je leden/klanten. Easydedicated zal best wel snel zijn en leuke pings hebben, maar ik zou toch voor het belang van je leden/klanten bij een dedicated/colocated hoster gaan die een uptime garantie geeft (iets hogere prijzen). Ik blijf Easydedicated nog steeds zien als DE oplossing voor bedrijven die grote download sites verzorgen. Of andere veel datagebruikende dingen, die niet erg veel baat hebben bij een hoge uptime.

J.Haagmans
09/05/04, 17:08
Jah... En pings checken... Dan weet je in ieder geval wat over het datacentrum... Ik ken overigens gameservers waarvan de ping boven de 100 ms ligt, waar het nog niet eens storend is, maar neem maar van mij aan dat je een lagere ping wil!

Blurp
14/05/04, 16:09
Origineel geplaatst door timmeh
Ik zou als gamehoster niet bij easydedicated gaan. Ze geven je geen uptime garantie, dus jij kan die ook niets beloven aan je leden/klanten. Easydedicated zal best wel snel zijn en leuke pings hebben, maar ik zou toch voor het belang van je leden/klanten bij een dedicated/colocated hoster gaan die een uptime garantie geeft (iets hogere prijzen). Ik blijf Easydedicated nog steeds zien als DE oplossing voor bedrijven die grote download sites verzorgen. Of andere veel datagebruikende dingen, die niet erg veel baat hebben bij een hoge uptime.

Ons netwerk is sneller dan menig ander netwerk ben ik van mening, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Beyonder
14/05/04, 16:26
Timmeh geeft aan dat ED geen uptime garantie geeft, volgens mij geeft hij geen commentaar op jullie netwerk.

Wat ik wel uit ervaring weet dat Openpeering/NL-IX niet zo lekker voor gamers werkt als AMS-IX ! Gamers zijn echter een moeilijk publiek, elke ping spike is een probleem voor ze :)

Blurp
14/05/04, 16:28
Maar alsof een uptime garantie belangrijk is bij een gamer, lijkt me meer van toepassing bij bedrijfskritische applicaties.

Beyonder
14/05/04, 16:33
Hehe, dan ken jij gamers nog niet ;)

Die beschouwen die gameserver als de meest kritische toepassing ooit en hangen om elke simpele lag aan de lijn of op je instant messenger ! :)

Rik
14/05/04, 16:39
Origineel geplaatst door Beyonder
Hehe, dan ken jij gamers nog niet ;)

Die beschouwen die gameserver als de meest kritische toepassing ooit en hangen om elke simpele lag aan de lijn of op je instant messenger ! :)

Valt reuze mee, overdrijven is ook een vak ;)

Natuurlijk is het belangrijk voor ze, gaat vaak om veel geld voor die klanten (vaak jong).

Kwestie van goed communiceren met ze, dit om e.e.a. soepel te laten verlopen...
Voorkomen dat ze iets hebben om over te klagen wil ook wel eens helpen ;)