PDA

Bekijk Volledige Versie : Flexservers Managed Linux



BoX
04/05/04, 00:38
Hoi,

Zijn er al mensen die nu reeds een tijdje bij Flexservers (Netnation) een dedicated servertje hebben draaien ?
Ik heb de eerdere topics gelezen, maar ben erg geinteresseerd in de huidige stand van zaken (service, snelheid etc.).

Hun aanbod spreekt me heel erg aan. En het lijkt me dat ze de zaken goed voor elkaar hebben daar.

Alleen heb ik zojuist vernomen dat de managed backups meetellen bij de maandelijkse 'ingekochte' hoeveelheid dataverkeer.

Bij een hoeveelheid dataverkeer van 50 GB per maand, zou een dagelijkse backup van bijv. 1 GB al bijna de hele voorraad erdoorheen jagen (30x1). Het lijkt me dus een beetje raar als al je dataverkeer zowat op gaat aan het maken van backups. Toch ?

Of zijn er ook andere manieren (te realiseren bij hun) ?

BoX
04/05/04, 21:12
Hmm .. weinig mensen die daar hosten blijkbaar :-)

®on
04/05/04, 21:29
Origineel geplaatst door BoX
Hmm .. weinig mensen die daar hosten blijkbaar :-)
Of je bent iets te gehaast ;)

Heb je al eens dit topic (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=48021) gelezen? Daar komen wel een aantal (zeker 1) mensen langs die klant bij Flexservers zijn.

BoX
04/05/04, 22:31
Ja ben nogal ongeduldig typetje ja :-)

Ik hoorde zojuist dat de backupserver van Flexservers in een andere ip-range staat .. en dat ze daarom dus het backup dataverkeer zelf ook doorberekend krijgen. Dat verklaart de situatie.

Echter, backup lijkt me toch wel noodzakelijk. Evt. zit ik te denken aan RAID 1 (hardware raid).

MAAR:

Kan een ervaren man (vrouw) mij vertellen of je RAID 1 mag beschouwen als een aardige backup methode ?

NextIT
04/05/04, 23:12
Origineel geplaatst door BoX
Kan een ervaren man (vrouw) mij vertellen of je RAID 1 mag beschouwen als een aardige backup methode ? Absoluut niet. Je hebt in dit geval steeds een identieke kopie van je schijf. Je hebt er alleen iets aan als er één van de twee schijven crasht. Dit is echter niet de belangrijkste oorzaak van gegevensverlies. Wat dacht je van hackers, virussen, bestanden die per ongelijk corrupt of verwijderd worden. Om je te beschermen tegen dit soort zaken, moet je toch echt regelmatig een backup op een andere server maken.

timmeh
04/05/04, 23:13
Ja, alle data wat op de ene harde schijf word weggeschreven wordt ook op de andere weggeschreven. Zie het als een soort mirror(spiegel). Persoonlijk vind ik dit handiger dan naar een backupserver bijvoorbeeld. Ik zou voor Raid1 gaan. Het gebeurt niet vaak dat er 2 schijven tegelijk crashen.

BoX
04/05/04, 23:20
OK bedankt voor de input.

Ik denk dat het geen RAID wordt .. maar een tweede 'normale' harde schijf waarop dan dagelijks een backup wordt weggeschreven. En dat ik die schijf dan bijv. na de backup automatisch laat unmounten ofzo (als dat kan).

Is dit een redelijke oplossing ?

Het alternatief is nl. kl*te want dan zou ik een tweede server moeten huren OF al mijn dataverkeer zowat kwijt zijn aan alleen al de backups. En dat is natuurlijk niet echt efficient :-)

MrD
05/05/04, 00:53
Unmounten na de backup is mogelijk.
Ik weet niet hoe belangrijk de server wordt, maar in deze setup ligt je server plat na een hd crash, iets wat je niet wilt denk ik. Beter raid 1 + backup naar 3e schijf of naar een andere server bijvoorbeeld.

BoX
05/05/04, 01:01
Server wordt best belangrijk .. maar hij als de HD echt ooit crasht .. dan zal een korte downtime geen drama moeten zijn.

Graag hoor ik evt. ook andere meningen over een 2de HD als backup strategie (NB: voor een klein budget).

StijnDesmettre
06/05/04, 00:33
Ik heb al een tijdje een server draaien bij flexservers.

Algemeen enkele opmerkingen:

- 3 - 4 weken voor server online was (was wel drukke periode voor hen)

- nadat de server online was nog 1 maand moeten wachten op powerswitch en back-up

- problemen bij wat instellingen

- problemen bij back-up scripts

Nu begint alles in orde te komen en kunnen dus beginnen we hem wat in gebruik te nemen.

Jammer van de soms trage support. Maar al bij al tevreden, zeker over het netwerk en zo.

Dus als je geduld hebt, doen! Anders niet doen en iets meer betalen.

Greetz
Stijn D

XF-RICK
06/05/04, 00:55
FlexServers in het kort:

Positief:
- Goede prijzen
- Aardige hardware
- Aardig veel features

Negatief:
- Geen tot weinig support
- Oplevering van minimaal 2 weken
- Slechte omgang met betalingen

Tijdje geleden klant bij FlexServers geweest toen ik voor een ander bedrijf werkte, en betaling was binnen. En kreeg elke keer een smoes te horen dat de server eraan kwam. RAID Controller zou nog niet binnen zijn, Ensim liet op zich wachten. Enzovoort.

2 Weken later werd de server opgeleverd, helemaal ok, alles was netjes geregeld. Maarja, dat mag ook wel 2 weken later. Netwerk was ook een verrassing. Bleek dus bij TrueServer te staan, iets wat ik niet had verwacht.

Mijn advies; heb je 2 weken de tijd, kan je bij FlexServers gaan zitten. Als je geen 2 weken de tijd hebt, kijk dan even verder.

/edit:

Backupverkeer zien ze als gewoon maandelijks verkeer, beschouw dit dus als het addertje. (Tenminste toen ik nog klant was).

BoX
06/05/04, 02:14
Ok .. bedankt.
Voor die prijs kan ik wel even wachten. Plus ze schijnen een drukke periode achter de rug gehad te hebben. Van de backup server is inderdaad gewoon raar. Je zou zeggen dat je die in je eigen stek hangt zodat je geen kosten aan het verkeer hebt.

xserve
06/05/04, 11:23
Maar als er brand is, dan ben je blij dat het ergens anders hangt, anders is ook de back-up weg. Zoals ze bij de grote brand op de universiteit van Twente hebben gemerkt. Die hadden ook de backups in hetzelfde pand...ging niet helemaal goed.

Wat ze wel hadden kunnen doen is ander gebouw, maar zelfde netwerk.

Dennis
06/05/04, 11:31
Origineel geplaatst door BoX
Ja ben nogal ongeduldig typetje ja :-)

Ik hoorde zojuist dat de backupserver van Flexservers in een andere ip-range staat .. en dat ze daarom dus het backup dataverkeer zelf ook doorberekend krijgen. Dat verklaart de situatie.Uhm... IP-Range maakt niet zoveel uit als hun eigen switches en routers de hele bende afhandelen. En volgens mij heeft NetNation wel een eigen netwerk?


Origineel geplaatst door BoX
Echter, backup lijkt me toch wel noodzakelijk. Evt. zit ik te denken aan RAID 1 (hardware raid).

MAAR:
Kan een ervaren man (vrouw) mij vertellen of je RAID 1 mag beschouwen als een aardige backup methode?Als je echt een kwaliteitshoster wilt worden moet je eigenlijk minstens voor beiden gaan. Dus zowel RAID als BACKUP. RAID is namelijk niet echt een backup-methode. Het zorgt ervoor dat de server doordraait op 1 schijf als er 1 van de schijven kapot gaat.

BoX
06/05/04, 11:45
Helemaal mee eens .. echter, eerst even wat verdienen .. dan investeren :-)

WebBizz
06/05/04, 14:34
Netnation heeft geen eigen netwerk.

Savvas
06/05/04, 18:09
Origineel geplaatst door WebBizz
Netnation heeft geen eigen netwerk.

klopt, draait op trueserver...

J.Haagmans
07/05/04, 12:03
Over de backups... Ik heb een systeem draaien waar backups geupdate worden. Meestal is het enige wat verandert bepaalde data in m'n database. Elke verandering wordt geregistreerd en bij de wekelijkse backup die ik draai worden die updates ook aan mijn backupdatabase gedaan.

De backup HDD heeft z'n plaats gewoon hier in mijn eigen huisje en wordt na elke backup ook weer op een andere PC gebackupt, gewoon voor totale zekerheid.

Ik heb al 3 keer een backup moeten gebruiken (overigens alle 3 de keren had een andere webmaster iets fout gedaan en wilde hij even de data terug hebben) en het loopt zeer voorspoedig. De websites zijn in totaal 18 GB (inc. databases etc.) en het dataverkeer dat de backups genereren ligt zo tussen de 500 MB per maand en de 5 GB per maand.

Maar ook had ik ook ooit een host met backupservers, die in hetzelfde rack hun plaats hadden en dus geen dataverkeer genereerden. Ook erg handig!