PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanbiedingen en hun netwerkvermeldingen



netvictory
03/05/04, 01:37
Iets wat mij eigenlijk al vanaf het begin af stoort is het gedrag van sommige hosters wat betreft de beschikbare bandbreedte en de beschrijving van 'hun' netwerk.

Sommige hosters vermelden netjes de naam van het bedrijf waarbij zij de netwerkdiensten inkopen, maar sommige (resellers van resellers van resellers etc) doen zich megagroot voor.

Zou het misschien een idee zijn te verplichten te vermelden of de aanbieder in kwestie zijn eigen netwerk beheert (dus een eigen AS heeft etc) ?

Just my €0,02 ....

Taco

Andrew
03/05/04, 01:55
Waarom zou je dat er graag bij willen zien? Voer het test ip in bij RIPE en je ziet ook door wie hij uitgegeven is?

Zolang de klant kan zien welke verbindingen er aanwezig zijn is het toch goed, tenminste dat lijkt mij...

netvictory
03/05/04, 02:15
Zolang de klant kan zien welke verbindingen er aanwezig zijn is het toch goed, tenminste dat lijkt mij...

Tja, als dat zo zou zijn wel..... Maar ik zie hier regelmatig aanbiedingen voorbij vliegen van Hosts die aangeven gigabit verbindingen naar allerlei aanbieders te hebben, terwijl ze alleen maar een enkel 100 Mbit touwtje naar een switch van hun provider hebben.

M.a.w.: ze geven aan wat hun provider heeft. Maar dat is natuurlijk niet wat ze zelf hebben liggen.

Koster
03/05/04, 02:18
Origineel geplaatst door netvictory


Tja, als dat zo zou zijn wel..... Maar ik zie hier regelmatig aanbiedingen voorbij vliegen van Hosts die aangeven gigabit verbindingen naar allerlei aanbieders te hebben, terwijl ze alleen maar een enkel 100 Mbit touwtje naar een switch van hun provider hebben.

M.a.w.: ze geven aan wat hun provider heeft. Maar dat is natuurlijk niet wat ze zelf hebben liggen. maar in hoeverre verschilt dat van wat de provider zelf heeft?

Ze hebben echt niet 10x een GB verbinding naar elk cabinet liggen, ook maar 2x 100 mbit of 1000 mbit

luser
03/05/04, 03:05
Ik geef netvictory gelijk, als je ergens netwerkcapaciteit inkoopt beheer je het netwerk niet zelf waardoor je maw minder controlle hebt op dat gebeuren. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die liever direkt bij een partij staan die het netwerk beheert zodat het bij problemen niet ff via een paar tussenpersonen moet gaan.

Mikey
03/05/04, 09:50
Ik vind dat ook vallen onder nepperij, niet elke nieuwe klant gaat bij ripe kijken van wie de ips zijn, laten we het dan nog niet hebben over de mensen die ips op naam hebben staan. Ik vind dit gewoon misleiding.. Een nieuwe klant wil nog niet goekoper uit zijn bij van wie het netwerk is, integendeel die reseller die kan een bepaalde hoeveelheid inkopen zodat hij de prijs ook kan drukken. Op deze manier wordt het dan interresant voor een klant. Maar wees dan gewoon eerlijk en vermeld gewoon in welk netwerk het staat.

Hetzelfde als die Mbit vermelding tussen 95% en average, blijkbaar vind men het de moeite om er 95% erbij te zetten. Iedereen denkt dat het een zodaninge markt confom is dat elke potentiele klant dit begrijpt. Niet dus, de ene keer ziet de klant 1mbit 330 Gb en later 1mbit 95% voor minder. En wat doet die klant hoppa de goedkopere met in zijn gedachten een volle mbit te hebben. Waarom moet je jezelf als bedrijf daar achter schuilen en maar zeggen dat de nieuwe mensen het wel weten... Naar mijn mening houd je dus bewust de boel voor de gek !

Dennis
03/05/04, 11:30
Persoonlijk vind het een beetje overbodig dat sommige webhosters ook nog (private) peerings in al hun aanbiedingen vermelden.

Maar even ontopic:
Het is misschien slecht idee het aantal verplichte velden bij een aanbieding uit te breiden. (Netwerk-houder, KVK-Nummer en misschieno nog wel meer)

Overigens vind ik dit niet echt misleiding. Je vermeldt alleen in welk netwerk je de diensten levert, dit hoeft niet te betekenen dat je zelf een 4xgbit-netwerk hebt. En natuurlijk zullen de Linkup-klanten dan 'KPN' als netwerkeigenaar zetten ipv. Linkup. :)

WenS
05/05/04, 08:55
Aan de ene kant ben ik het er wel mee eens. Maar aan de andere kant: Vraag jij ook bij je computerboer wie zijn leverancier is? En als je dat al doet dan zal je daar hoogstwaarschijnlijk geen antwoord op krijgen...

Blurp
12/05/04, 14:27
ik vind het een goed idee

host3000
12/05/04, 15:11
Eigen netwerk <--> beschikbare bandbreedte zijn twee verschillende zaken. Niemand, eigen netwerk of niet, plaatst de server aan de 1Gbit hier en 1 Gbit daar. Allemaal zitten ze aan de laatste switch in de kast. Dus beschikbare bandbreedte is een oncontroleerbare factor en nodigt alleen maar uit tot stunten met getallen.

Eigen netwerk/AS lijkt mij ook niet zo relevant. Er zijn netwerkbeheerders die ook hostingdiensten aanbieden, en het er een stuk slechter vanaf brengen dan andere hosts die in het netwerk van een ander staan.

Aangezien de netwerkvermeldingen al verplicht zijn in advertenties, voegt dit helemaal niets toe. Hoogstens zou je nog kunnen verplichten tot vermelding van het openbare AS nummer waarachter de server komt te hangen. Maar dat is dan meer voor de ego's van de AS houders.

Blurp
12/05/04, 15:17
mensen kunnen daaruit welk opmaken hoe het netwerk in elkaar zit en of iemand niet een leuk lijstje opnoemt van alle carriers die hij of zij kent.

host3000
12/05/04, 15:22
Voor hoeveel bezoekers van wht die aanbiedingen willen beoordelen, zullen ook maar iets met een AS doen?

Als je de houder van het AS weet, wat dan? Moet de klant dan alle peers zelf gaan opzoeken? Moet je dat er dan ook maar bij vermelden? Of houdt het hier op en waarom dan?

Je kunt wel alles verplichten, maar de 'bottom line' is, dat degenen die iets met een AS kunnen, allang weten wie/waar staat en welke verbindingen daar aanwezig zijn.

Blurp
12/05/04, 15:29
als iemand zekerheid wil hebben kan hij zelf de peers eventueel nalopen
ik zeg niet dat het waterdicht is want er zijn genoeg mensen die hun ripe info niet eens updaten met nieuwe peers maar daar kan je dan je eigen conclussie uit trekken aangezien er bvb filters worden gemaakt op die info. Zoiets heeft dus wel degelijk impact.

host3000
12/05/04, 15:39
Ik zeg ook niet dat het niet belangrijk is of geen impact heeft. De vraag is alleen, wat de relevantie is bij iemand die een U zoekt voor zijn server, en daar gewoon geen kaas van gegeten heeft. Je krijgt alleen maar discussies/opmerkingen met/van conculegas die gaan hakketakken over wat nou wel of niet waar/belangrijk is

xserve
12/05/04, 16:44
Mensen vermelden nu toch ook gewoon in welk netwerk ze zitten. Ik zie bijna altijd aanbiedingen langskomen waarin ze vermelden Netwerk: LeaseWeb of Netwerk: NetHolding zeg maar.
Er zijn maar weinig aanbiedingen die alleen maar de verbindingen vermelden en niet de naam van het netwerk. Dus volgens mij loopt het zo toch prima. En of je nou de naam of het netwerk weet of het AS nummer. Bij mij zeggen namen wat meer dan AS nummers, van AS nummers moet je dan weer de naam op gaan zoeken voor je iets weet.

Blurp
12/05/04, 17:14
Origineel geplaatst door host3000
Ik zeg ook niet dat het niet belangrijk is of geen impact heeft. De vraag is alleen, wat de relevantie is bij iemand die een U zoekt voor zijn server, en daar gewoon geen kaas van gegeten heeft. Je krijgt alleen maar discussies/opmerkingen met/van conculegas die gaan hakketakken over wat nou wel of niet waar/belangrijk is

Ik denk als dit soort info openbaar is er behoorlijk wat discussies kunnen worden vermeden als dit klopt niet of hoe zit dit etc.

oscar
13/05/04, 03:26
Origineel geplaatst door host3000
Ik zeg ook niet dat het niet belangrijk is of geen impact heeft. De vraag is alleen, wat de relevantie is bij iemand die een U zoekt voor zijn server, en daar gewoon geen kaas van gegeten heeft. Je krijgt alleen maar discussies/opmerkingen met/van conculegas die gaan hakketakken over wat nou wel of niet waar/belangrijk is

dus als jij een U zoekt en ik een aanbieding heb voor een U en daarbij het geweldige trueserver netwerk schets terwijl ik alleen maar zo'n oude 10MB hub heb gekoppeld aan trueserver dan heb jij niet het idee dat je vals wordt voorgelicht.

het lijkt mij duidelijk wenselijk dat in de aanbieding staat het netwerk van de aanbieder en eventueel welke leverancier en de koppeling met de leverancier (redundant, type switch, etc.).

host3000
13/05/04, 09:35
Origineel geplaatst door oscar


dus als jij een U zoekt en ik een aanbieding heb voor een U en daarbij het geweldige trueserver netwerk schets terwijl ik alleen maar zo'n oude 10MB hub heb gekoppeld aan trueserver dan heb jij niet het idee dat je vals wordt voorgelicht.

het lijkt mij duidelijk wenselijk dat in de aanbieding staat het netwerk van de aanbieder en eventueel welke leverancier en de koppeling met de leverancier (redundant, type switch, etc.).
Het gaat er om, of het AS nummer vermeld zou moeten worden. Dat is wat anders dan foute netwerkinformatie in de aanbieding zetten.

Ik denk dat je zelf ook wel het antwoord op jouw vraag weet. Maar dat heeft niets met het AS nummer sec te maken.

Het netwerk is al verplicht te vermelden.

Edit: Ik las de post nog een keer na:

Dus wat jij wilt, is dat alle connectiepunten vermeld worden (zie jouw opmerking over de hub)?

Dus dan geef ik op dat er een FE switch FD in de kast hangt. Weet je dan of je een reële bandbreedte hebt? Mij lijkt dat je dan ook moet weten met hoeveel dozen je aan zo'n switch hangt. 1 server aan een 10Mb hub kan beter zijn dan 48 servers aan een 100Mbps switch.

Het zelfde met de connecties. Als je in totaal 10Gbps aan connecties hebt, weet je wel iets maar niet genoeg. Met hoeveel ander traffic deel je dat?

Kortom, je kunt eindeloos informatie opnoemen, tot aan de werking van het UPS toe (niet geheel onbelangrijk). Je krijgt onleesbare lappen met de ene reklame statement na de andere (viervoudig redundant ups met portier met backup , blaat, blaat). Uiteindelijk moet je:
1. controleren of het allemaal waar is, dat is net zoveel werk als het uitzoeken in de eerste plaats
2. enorme advertentiethreads doorworstelen, want gegarandeerd komt concurrent A met de mededeling dat die bandbreedte niets zegt enz enz.

Het is natuurlijk allemaal belangrijk, maar de vraag is of je dat iedere keer weer in een advertentie moet zetten.

oscar
14/05/04, 03:21
Origineel geplaatst door host3000

Het netwerk is al verplicht te vermelden.

Edit: Ik las de post nog een keer na:

Dus wat jij wilt, is dat alle connectiepunten vermeld worden (zie jouw opmerking over de hub)?



Waar ik op doel is het verschil tussen je eigen netwerk en die van je provider ./ uplink. Alle details wordt een beetje teveel. Meer zoiets van:

[Eigen Network]
2x redundant cisco switch naar provider

[Provider Network]
Magicprof
zie http://www.magicprof.nl/..../networkdetails voor alle geweldige 10000MB verbindingen

Dat is toch niet zo veel info? minder dan wat je nu ziet in aanbiedingen

Maar ben met je eens dat het AS nummer weinig toevoegt.

Digiover
17/05/04, 20:48
Ik ben het wel met oscar eens, in dit verhaal. Wij doen het daarom ook zo:
VEVIDA netwerkpagina (http://www.vevida.com/NL/organisatie_netwerk.asp).
Zoals we op IRC zouden zeggen, !transparantie++, maar

remarks: Level 3 now peers as AS 3356 in Europe. Please see
remarks: the AS3356 aut-num object for more information.
zou in dit verhaal niet zo heel erg interessant zijn :).


Maar ben met je eens dat het AS nummer weinig toevoegt.

Hoewel het voor de geek-klant wel leuk om te weten is (deze heeft echter ook de kennis om het zelf te vinden..., vandaar dat we het niet vermelden ;)).

Keuningen
18/05/04, 23:13
Ik denk dat het een klant 99 van de 100 keer helemaal niet uitmaakt hoe met xMbit/s zus en met xGbit/s zo gaat. Het gaat een klant erom dat zijn website draait. Een klant wordt NIET geil van een 1Gbit/s verbinding.

Je bied hosting aan voor een X bedrag en daar krijg hij X dit en X dat voor. Daarbij krijgt hij danwel/danniet een uptime en prestatie garantantie.

timmeh
27/06/04, 03:23
Netvictory, met andere woorden wil jij dat iedere hosting provider over zijn eigen netwerk beschikt?. Ik snap het probleem niet echt maarja, zolang iedereen gewoon opgeeft in wie zijn netwerk ze hangen. En daaronder bijvoorbeeld de transits/peerings is er toch geen probleem?

Mikey
27/06/04, 12:21
Ach degene die het niet doen hebben in mijn ogen gewoon wat te verbergen, of je probeert een imago neer te zetten die niet overeenkomt met je bedrijf, weet niet of een klant zulke wijze van werken wel zo goed keurt.

Deimos
27/06/04, 12:43
Origineel geplaatst door Mikey
Ach degene die het niet doen hebben in mijn ogen gewoon wat te verbergen, of je probeert een imago neer te zetten die niet overeenkomt met je bedrijf, weet niet of een klant zulke wijze van werken wel zo goed keurt. Hoe wil je dan dat een reseller zijn diensten aan prijst??

Iets als:

Wij nemen diverse racks af van NAAMPROVIDER, NAAMPROVIDER heeft een netwerk liggen met o.a. transits naar blablabla.

Kom op zeg, stel kinders hier.

Mikey
27/06/04, 12:59
Origineel geplaatst door Deimos
Hoe wil je dan dat een reseller zijn diensten aan prijst??

Iets als:

Wij nemen diverse racks af van NAAMPROVIDER, NAAMPROVIDER heeft een netwerk liggen met o.a. transits naar blablabla.

Kom op zeg, stel kinders hier.

Ja zoiets, waarom zou je je daarachter moeten verschuilen, anders is het alleen maar groot praterij.

Deimos
27/06/04, 13:13
Origineel geplaatst door Mikey


Ja zoiets, waarom zou je je daarachter moeten verschuilen, anders is het alleen maar groot praterij.
NOFI, maar waarom zeg je zoiets als je het zelf ook niet (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&postid=369038#post369038) doet??


Netwerk info
Lokatie server(s) : Schuberg Philis
Verbindingen:
AMS-IX: 1Gbit
TeliaSonera: 1Gbit
Abovenet: 1Gbit
Interoute: 1Gbit

Maar wat is nu eigenlijk de achterliggende gedachte achter dit IMO niets. Ik denk alleen dat de mensen met een "EIGEN" netwerk zich proberen te profileren. En moet een dergelijke partij dan ook niet vermelden dat ze eventuele racks op leasebasis hebben aangeschaft en dus nog niet geheel van hun zijn. Dat de fibers in het Datacenter niet van hun zijn. Dat de bank voor 60% eigenaar is van de onderneming etc. etc. Waar ligt dan het einde?

Mikey
27/06/04, 13:22
Origineel geplaatst door Deimos

NOFI, maar waarom zeg je zoiets als je het zelf ook niet (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&postid=369038#post369038) doet??


Maar wat is nu eigenlijk de achterliggende gedachte achter dit IMO niets. Ik denk alleen dat de mensen met een "EIGEN" netwerk zich proberen te profileren. En moet een dergelijke partij dan ook niet vermelden dat ze eventuele racks op leasebasis hebben aangeschaft en dus nog niet geheel van hun zijn. Dat de fibers in het Datacenter niet van hun zijn. Dat de bank voor 60% eigenaar is van de onderneming etc. etc. Waar ligt dan het einde?

hmmzz, in die aanbieding eronder staat het wel, zal het gelijk aanpassen. Nou waar ligt het einde, ik vind het gewoon storend dat er hier een aantal zitten die nergens dan ook nergens vermelden dat ze netholding, rokscom, leaseweb, linkup, oid draaien. Sommige netwerken zijn nou eenmaal niet altijd het beste netwerk, moet een klant er dan na veel zeuren, veel geld in steken, achter komen welk netwerk hij zit en dan ook kunnen concluderen dat hij daar liever niet zit.

Deimos
27/06/04, 13:27
Origineel geplaatst door Mikey


hmmzz, in die aanbieding eronder staat het wel, zal het gelijk aanpassen. Nou waar ligt het einde, ik vind het gewoon storend dat er hier een aantal zitten die nergens dan ook nergens vermelden dat ze netholding, rokscom, leaseweb, linkup, oid draaien. Sommige netwerken zijn nou eenmaal niet altijd het beste netwerk, moet een klant er dan na veel zeuren, veel geld in steken, achter komen welk netwerk hij zit en dan ook kunnen concluderen dat hij daar liever niet zit. Een simpele traceroute zegt vaak voldoende, en anders kan je geoon in ripe bekijken op wiens naam de ip-range staat ben je ook klaar,

Mikey
27/06/04, 13:29
Is zo, maar goed, mijn eigen spullen staan alleen in lsw -> tc2, ik bied meerdere lokaties aan, kan dan moeilijk een ip van een klant er neer zetten. toch :p ?