PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom ben jij voor jezelf gestart ?



Rik
01/05/04, 14:21
Naar aanleiding van een ander topic kwam men op de vraag:

"waarom start je een eigen onderneming ?"

Wat is jouw grootste reden om zelfstandige te zijn ?

The MAzTER
01/05/04, 14:31
Doe al zo'n jaar of 4-5 webdevelopment en is wel handig als je je eigen projecten kan hosten en die van klanten natuurlijk.

en vooral omdat mijn vorige hoster totaal niet flexibel was. Ze hadden geen control panel en alle support ging via mail. In het begin was dit niet zo erg, maar naar mate ze groter werden duurde het minimaal 48 uur voor je antwoord kreeg. Nu heb ik alles zelf in de hand ;)

Rik
01/05/04, 14:32
Origineel geplaatst door The MAzTER
Doe al zo'n jaar of 4-5 webdevelopment en is wel handig als je je eigen projecten kan hosten en die van klanten natuurlijk.

en vooral omdat mijn vorige hoster totaal niet flexibel was. Ze hadden geen control panel en alle support ging via mail. In het begin was dit niet zo erg, maar naar mate ze groter werden duurde het minimaal 48 uur voor je antwoord kreeg. Nu heb ik alles zelf in de hand ;)

Maar wat is jou reden om zelfstandige te zijn (niet zo zeer webhosting ;))...?

fritz©
01/05/04, 14:35
Even korte toelichting:

1. Nu zie ik direct hoe "mijn harde werken" beloond wordt;
2. Vrijheid (eigen tijden, regels, etc etc);
3. Vaak denk ik "mogelijkheden" te zien. Zelf kun je die gemakkelijker uitvoeren (uitwerken) dan wanneer je voor een baas werkt;
4. Doel in m'n leven;
5. Voor mij een perfecte situatie om nu het e.a. op te starten.

Overigens ben ik ook nog deeltijd voor een baas aan het werk (dat is omdat ik voorlopig (starter) financiele zekerheid wil hebben).

Gr.

Carl<n-media>
01/05/04, 14:35
Moeilijk om te kiezen. Bij zijn het eigenlijk de eerste drie. Maar vooral omdat je zo meer vrijheden hebt en zelf alles kunt beslissen. Bovendien is een onderneming een leuke uitdaging.

RonZo
01/05/04, 14:57
In '94 ben ik wegens reorganisatie uitgezwaaid en kreeg ik een leuk gevuld envelopje mee :D
Ik ben toen maar vanuit huis voor mezelf gaan werken (eerst in de toeristensector) en kon ik dus fijn de kinderen opvangen omdat mijn vrouw full-time ging werken.
Ik zou nu echt niet meer bij een werkgever kunnen werken.., zelfs niet met een compagnon.

TMourik
01/05/04, 14:59
Een vriend van me had een klein ICT bedrijfje voor domeinnamen, verkoop van PC's etc.

Zelf zat ik met de gedachte om een webserver ergens te plaatsen voor de eigen site's. Toen zijn we gaan overleggen en zouden we samen het bedrijf verder opzetten, ik bracht de server in het bedrijf en hij had het bedrijf. Zo had ik een goed onderkomen qua financiën en daarnaast kon ik ook nog is wat extra bijverdienen.

Alles liep goed, leuk en aardig totdat er bleek dat diegene niet helemaal eerlijk was financieel gezien, een andere collega het totaal niet met mij overweg (wat achteraf bleek) en ik onderhand tot het slaafje van hun werdt gezien. Maar van fouten leer je en dat heb ik zeker gedaan. :)

Op de achtergrond ben ik maanden bezig geweest met het voorbereiden voor een eigen bedrijf. Praten, schrijven, praten, schrijven, lezen, schrijven, lezen praten enz enz enz. Men zal het wel moeten kennen ;)

Klein begonnen, lopend bedrijf overgenomen (Alles qua financiën met de bank enz. zelf geregeld etc) en sinds dien een perfect lopend bedrijf waar ik goed van kan leven.

De reden van zelf beginnen: de motivatie die ik er voor had en de grote vrijheid die je erdoor krijgt. Eigen tijd indelen. En zien waar je voor werkt en waar je je geld voor krijgt.

Onderhand zijn we fulltime met 2 man werkende en nog vele plannen liggen op de tafel.

// Beetje voor geschiedenis is soms ook interessant dacht ik zo :)

Rik
01/05/04, 15:03
Origineel geplaatst door RonZo
In '94 ben ik wegens reorganisatie uitgezwaaid en kreeg ik een leuk gevuld envelopje mee :D
Ik ben toen maar vanuit huis voor mezelf gaan werken...

Ik zou nu echt niet meer bij een werkgever kunnen werken.., zelfs niet met een compagnon.

Same here (ongeveer zelfde situatie...)

Denk dat wij de twee zijn de de 1e optie hebben gekozen ?
:D

The MAzTER
01/05/04, 15:16
Origineel geplaatst door Rik


Maar wat is jou reden om zelfstandige te zijn (niet zo zeer webhosting ;))...?

door de hoeveelheid werk die ik krijg aangeboden.

Rik
01/05/04, 16:15
Origineel geplaatst door The MAzTER


door de hoeveelheid werk die ik krijg aangeboden.

Dus jij bent gewoon door je omgeving in die positie gedwongen, LOL, blijkbaar ook een manier/reden :)

//edit: denk dat je inderdaad twee soorten hebt:

1) de gene die er "toevallig" tegenaan lopen...
2) de gene die met "voorbedachte raden" zijn gestart :D

chester
01/05/04, 18:15
Ik ben er met voorbedachte raden tegenaan gelopen..kan dat ook? :D

Ruim 8 jaar heb ik de wereld rond gereisd voor m'n werk. Dat was voor het overgrote deel alleen.

De zelfstandigheid en de waardering van de klanten waren hetgeen ik het fijnst vond.
Als ik iets goed deed kon ik mijzelf een schouderklopje geven, als ik het verkl**tte dan kon ik alleen mijzelf de schuld geven.

Ik realiseerde me niet hoeveel waarde ik begon te hechtten aan dat leventje.

Ondernemen lijkt in het bloed van de familie te zitten. Een moeder met 2 bloeiende winkels, een broer met een eigen zaak, en ook oom en opa kwamen rond van hun eigen zaak.

Het is nooit echt m'n opzet geweest, van te voren, om dit te gaan doen. Ik rolde er in, en alweer bevind ik me in een wereldje, waarin ik alleen eigen verantwoordelijkheid heb.

Echter, echt bedrijfstechnisch ben ik niet. Ik heb dan ook erg veel steun aan de andere familieleden. Ik heb altijd gezegd, en ook nu, dat ik bij voorkeur een partner zou willen vinden. Iemand die bedrijfstechnisch goed is, zodat ik kan 'doen'.

Helaas zijn betrouwbare mensen heel, heel erg schaars.

'Afspraken' is bij veel mensen een loose term...en daar kan ik maar moeilijk mee overweg ;)

Onder welke categorie val ik nou? Hopeloos? :D

The MAzTER
01/05/04, 19:17
Origineel geplaatst door Rik


Dus jij bent gewoon door je omgeving in die positie gedwongen, LOL, blijkbaar ook een manier/reden :)

//edit: denk dat je inderdaad twee soorten hebt:

1) de gene die er "toevallig" tegenaan lopen...
2) de gene die met "voorbedachte raden" zijn gestart :D

was het al eerder van plan eigenlijk, maar zag tegen de boekhouding/belasting e.d. op.

Maar een goede boekhouder doet ook wonderen ;)

[QWS]
01/05/04, 19:20
Zit gewoon in mijn bloed..

Rik
01/05/04, 19:22
Origineel geplaatst door [QWS]
Zit gewoon in mijn bloed..

Kijk.... ;) die had er zeker bij gemoeten eigenlijk....
Is inderdaad een erfelijke eigenschap (ondernemersschap)...

Gaat in jou geval iig zeker op ja....

SNS
01/05/04, 19:34
Ik denk dat het bij mij ook aardig in de familie zit. M'n vader heeft een eigen bedrijf en ik heb verscheidene ooms die er ook inzitten. Is het niet eigenaar van het bedrijf danwel directeur.
Ik wil hoe dan ook m'n vader evenaren qua succes en als het kan dat van een oom van mij ook (dat gaat echt heel moeilijk worden, heel moeilijk).

Vroeger wou ik altijd al een eigen bedrijf. Toen ik 10 jaar oud was al denk ik, misschien eerder, misschien wat later. Maar ik hou me er in ieder geval al een aardig tijdje mee bezig.

SeppaR
01/05/04, 19:44
Ik doe het niet voor het geld, ik doe het gewoon graag!
Het is altijd al een droom geweest, een eigen onderneming te hebben..

Rik
01/05/04, 20:02
Origineel geplaatst door SeppaR
Ik doe het niet voor het geld, ik doe het gewoon graag!
Het is altijd al een droom geweest, een eigen onderneming te hebben..

Er is geen "ondernemer" die het niet voor het geld doet....
Natuurlijk doe je het ook voor het geld...

The MAzTER
01/05/04, 20:31
Origineel geplaatst door Rik


Er is geen "ondernemer" die het niet voor het geld doet....
Natuurlijk doe je het ook voor het geld...

ben ik het niet mee eens. Wat denk je van boeren..

Rik
01/05/04, 21:06
Origineel geplaatst door The MAzTER


ben ik het niet mee eens. Wat denk je van boeren..

Dat ze stoppen als ze hun zakken niet meer kunnen vullen zoals vroeger ;)

The MAzTER
01/05/04, 21:40
beetje bullshit reply dat. :p

Er zijn zat mensen die een eigenbedijf beginnen vanwege de vrijheid (geen 8-17 baan).

SNS
01/05/04, 22:07
Dan moet je vooral hosting kiezen, een 24/7 baan.

Josina
11/05/04, 12:57
Wij zijn ook een eigen bedrijf begonnen omdat we dat altijd al wilden. De achterliggende gedachte was toch wel omdat wij merkten dat in onze branches (o.a. software en administratie) mensen vaak uitgemolken worden.
We willen een verschil maken: wij kunnen het beter en goedkoper!
Voor ons is het een droom om een goedlopend bedrijf te hebben met een aardig inkomen. Rijk hoeven we echter niet te worden.
We merken wel dat onze klanten het waarderen. Dat geeft je het gevoel het goed te doen!

Karin
11/05/04, 13:29
De gelegenheid deed zich min of meer gewoon aan, ik volgde een cursus webdesign van iemand die zelf een webdesign bedrijfje had en geinteresseerd was in mijn PHP mogelijkheden. Gemotiveerd door haar interesse begon ik met Freelancen. Ironisch genoeg heb ik van haar door allerlei omstandigheden nooit opdrachten gehad.
Ik ben heen en weer geweest over het idee of ik door wil gaan of niet. Ik ben nu erg dichtbij afstuderen en ik weet wel dat ik met programmeren verder wil gaan. Op dit moment ben ik wel gemotiveerd om door te gaan. Het hele gedoe met belastingen en alle andere rompslomp is wel vermoeiend maar om je eigen baas te zijn en zelf te beslissen wat je wel en niet wilt doen en wanneer is wel een heerlijk idee.

WelleKe
13/05/04, 11:15
Eigenwijs!
Ik ben erg eigenwijs en als je dingen echt wilt regelen zoals jij wilt dat ze geregeld worden dan kan dat vrijwel alleen als je ondernemer bent. Dus dat ben ik dan ook maar geworden.

Tuurlijk, dan kom je er ook achter dat niet alles wat je verzint altijd de goede methode is, maar ook dat vind ik leuk. Ik vind het wel wat hebben dat als ik fouten maak, ik ook echt zelf daar mee om moet gaan en dat wanneer het goed gaat ik kan zeggen, zie je dat heb ik gedaan ;-)

Vrijheid
Heeft heel sterk met eigenwijs te maken. Maar ook simpelweg je eigen tijd indelen vind ik heel erg prettig. Ok in drukke periode wordt je natuurlijk nog geleefd, maar er je kunt nog altijd beslissen werk ik deze zondag wel of niet :P

Voor het geld?
Voor het geld ondernemen? Ja ik werk inderdaad voor het geld. Maar er zijn niet veel ondernemers die direct zoveel verdienen als ze zouden doen wanneer ze in loondienst zouden zijn (en velen vergeten rekening te houden met alle secundaire voorwaarden die medewerkers hebben, zoals pensioen, spaarregelingen, vakantiegeld etc). Ik werk wel voor het resultaat, het resultaat is direct iets dat voortkomt uit mijn werkzaamheden en dat is mooi om te zien.