PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerken



Snowman G
01/05/04, 11:24
Ik ben op zoek naar een Reseller pakket, de kwaliteit van dit pakket moet zeer goed zijn. Nu kom ik bij bijna alle aanbieders gegevens over datacenters tegen:
We Dare (Rotterdam)
Globalswitch, Amsterdam Slotervaart
Schuberg Philis te Schiphol-Rijk (Amsterdam)
Redbus Interhouse Amsterdam
TeleCity, Nederland, Amsterdam
Nedzone datacentre, Steenbergen - Noord Brabant

met daarbij een heleboel kreten:

Transit
Exchanges
Point to Point
Peering
Carriers & Private peers

en daarbij weer een heleboel netwerk verbindingen.

Nu mij vragen:
- Wat is er te zeggen over datacenters en de kwaliteit hiervan?
- Wat zeggen deze mooie kreten als Transit, Exchanges etc..?
- En wat is er te zeggen over de verbindingen die erondervermeld staan?

Dennis
01/05/04, 11:33
Peerings, Transits, Exchanges, Carriers, Private Peers maakt eigenlijk allemaal niet zoveel uit zolang jij maar een goede (bij voorkeur unshared) 100mbit uplink hebt. Naar mijn mening zijn over het algemeen de meeste netwerken wel goed (Level, Verio, TeliaSonera, Abovenet, Interoute).

Misschien is het interessant om gewoon uptime-statistieken op te vragen bij je ISP? Downtime wordt meestal toch niet veroorzaakt door de netwerk-leveranciers van een ISP. Deze zijn toch vrijwel altijd wel redundant.

Peeren is trouwens een overeenkomst gesloten tussen twee of meer bedrijven waarbij is afgesproken voor de uitwisseling van internet verkeer geen kosten te berekenen.

Bij transit is er meestal een bedrijf die een heel netwerk heeft over het gehele internet die zelf traffic/bandbreedte verkoopt en hier wel gewoon kosten voor vraagt.

Dominic
01/05/04, 12:29
Transit overeenkomsten zijn overeenkomsten gesloten tussen twee of meer bedrijven waarbij is afgesproken elkaar kosten door te berekenen voor uitwisseling van internet verkeer. Gewoonlijk bied een van de partners de ander toegang tot het gehele internet.

Exhanges zijn "plaatsen" waar veel ISP's verkeer met elkaar exhangen (uitwisselen).
Voorbeelden van Exchanges zijn bijvoorbeeld AMS-IX, NL-IX, BNIX, NDIX etc.

Peering overeenkomsten zijn overeenkomsten gesloten tussen twee of meer bedrijven waarbij is afgesproken voor de uitwisseling van internet verkeer geen kosten te berekenen.

De datacenters hebben mijns inziens niks te maken met de kwaliteit van de provider in zijn algemeen.
De mooie kreten zeggen iets over het netwerk ;)
De verbindingen die eronder vermeld staan zegt iets over de snelheid van de verbindingen en met welke partij de verbindingen zijn.

Bijvoorbeeld als er staat

1000Mbit KPN Eurorings

Dan heeft de provider een 1000mbit verbinding met KPN eurorings.
Maar zoals dennis al zegt is het veel belangrijker om te kijken naar de ervaringen van klanten bij die provider, en wat voor opties het reseller pakket heeft.
Dat is toch wel ietsje belangrijker als het netwerk vindt ik.