PDA

Bekijk Volledige Versie : waarde hosting bedrijf



webhoster19801
20/04/04, 17:55
hallo,

door mijn studie heb ik steeds minder tijd voor mijn hosting bedrijf. Ik vind het zonde om dat wat ik sinds de oprichting van het bedrijf in 1999 heb opgebouwd te laten verslonzen door tijdgebrek. Daarom wil ik mijn bedrijf verkopen. Ik vroeg me af wat mijn bedrijf waard zou zijn (en/of wat jullie er voor zouden bieden).

De omzet over 2003 bedroeg 17.000 euro. Directe kosten mbt hosting en domeinnamen (zoals huur dedicated servers, domeinregistraties, lidmaatschap SIDN) bedroegen in totaal 6.000 euro. Dit brengt dus een winst op van 11.000 euro per jaar....

In totaal heb ik 3 servers gehuurd, waarvan 1 contract eind dit jaar afloopt en de andere 2 servers volgend jaar.

Het aantal klanten groeide in 2003 met 65% naar 127 en het aantal hosting abonnementen groeide nog sneller met 148%. Verwacht wordt dat deze groei zich doorzet. Klanten bestaan voornamelijk uit een aantal actieve resellers en mkb-bedrijven.

De administratie is voor een groot deel geautomatiseerd middels een zelf geprogrammeerd intranet. Ik doe alles zelf, er is dus geen vast personeel in dienst.

FSCJasper
20/04/04, 18:00
Over welk bedrijf gaat het hier? Zou je aub de url willen geven van je website?

Icheb
20/04/04, 18:04
Zou je misschien wat meer informatie kunnen geven over het bedrijf zelf ?

Als je niet alle gegevens op een openbaar forum kwijt wilt, is het misschien een idee om je e-mail knopje aan te zetten (of op die van mij te drukken :D)

webhoster19801
20/04/04, 18:12
zoals jullie wellicht begrijpen, zal ik nu nog geen informatie prijs geven over de naam of de url van mijn bedrijf.

ik heb 'het ontvangen van priveberichten' aangezet. Graag ontvang ik van jullie geen algemene vragen als 'Graag wat meer informatie over het bedrijf', maar specifieke vragen (en niet: de naam of url van het bedrijf).

Beyonder
20/04/04, 19:12
Normaliter mag je voortaan blij zijn als je eenmalig de omzet van je bedrijf kunt krijgen, hooguit tweemaal. Maar dit is slechts een richtlijn ;)

Eventueel kun je er ook aan denken om je bedrijf over te zetten naar een andere provider op basis van een provisieafspraak, je blijft dan verdienen maar je hebt niet meer het werk.

McRox
20/04/04, 20:59
Origineel geplaatst door Beyonder
Normaliter mag je voortaan blij zijn als je eenmalig de omzet van je bedrijf kunt krijgen, hooguit tweemaal. Maar dit is slechts een richtlijn ;)

Dit is ook weer afhankelijk van de naamsbekendheid van het bedrijf, groei, marges per klant en het geheel, doelgroep, hoeveelheid reclame etc. ;)

Beyonder
20/04/04, 21:03
Naamsbekendheid is zeker een factor, echter de TS heeft het over verscheidene actieve resellers.

Mijn ervaring is dat de resellers in kwestie het bedrijf verlaten indien het bedrijf verkocht word, omdat zij een goede persoonlijke band hebben met de eigenaar en dat dit de belangrijkste reden is om niet eerder de vleugels uit te slaan.

In dit geval is het een kleine onderneming met een medewerker die zoals ik het lees voornamelijk klanten heeft via resellers.

S2S-Guust
20/04/04, 21:30
Ook dingen als tijdstip van betalen van klanten speelt een rol. Als merendeel de betaling voor de komende 10 jaar net achter de rug heeft, daalt de verkoopprijs natuurlijk enorm(voorbeeld)!

Ik denk dat je dat je als verkoop prijs moet denken rond de 8.000 tot 10.000 euro.

chester
20/04/04, 23:41
Ook hangt de waarde af van 'hoe' je bij een eventuele verkoop de verkoopovereenkomst tot stand komt en of er sprake is van goodwill.

Reden dat ik dit zeg is dat wij, nog niet zo lang geleden, een negatieve ervaring hadden met de koop van een ander klein bedrijf.

Bijna was alles rond toe de andere partij ineens moelijk ging doen met de 'standaard' toevoeging dat men 1) binnen een x periode niet meer in dezelfde branche opnieuw begint en 2) de uiteindelijk prijs bepaald wordt aan de hand van het aantal klanten wat hun contract verlengd bij het nieuwe bedrijf.

Beide is ter voorkoming van 'slimmerikken' die na verkoop hun klanten aanraden/meenemen te verhuizen naar een ander bedrijf, hetzij van hemzelf, hetzij van iemand met een tweede overeenkomst etc. Talloze manieren van zwendel te bedenken.

Vandaar dat o.a. het bovenstaande standaard in iedere overeenkomst zou moeten worden opgenomen.

Bij ons hangt de prijs voortaan van de soepelheid en professionaliteit van het andere bedrijf af. En dan zijn wij bereid verder te gaan dan bovenstaande.

Tenslotte willen wij Nederlanders wel wat zekerheid... ;)

scheit
01/05/04, 19:15
Rik-edit: hier zitten we niet op te wachten !