PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie-keuze : België of Nederland



scopix
20/04/04, 12:56
Ik ben al een tijdje op zoek naar colocatie voor twee 1U-servers. Aangezien ik zelf in België woon, leek een colocatie-ruimte in België me dan ook aangewezen...
Tot ik de prijsvergelijking maakte met Nederlandse hosters ! Nu is mijn vraag naar de mensen op dit forum toe de volgende : is er dan misschien echt een verschil in kwaliteit (bandbreedte, service, uptime, ...) of is de prijs in België kunstmatig hoog?
Voor mijn twee servers en 25Gb bandbreedte waren de beste prijzen in België rond de € 100, in Nederland rond de € 50. Concreet gaat het over aanbiedingen van Qweb/servers.nl (NL)) en dTrust (Daimler Trust) (B).

NextIT
20/04/04, 13:25
Origineel geplaatst door scopix
Ik ben al een tijdje op zoek naar colocatie voor twee 1U-servers. Aangezien ik zelf in België woon, leek een colocatie-ruimte in België me dan ook aangewezen...
Tot ik de prijsvergelijking maakte met Nederlandse hosters ! Nu is mijn vraag naar de mensen op dit forum toe de volgende : is er dan misschien echt een verschil in kwaliteit (bandbreedte, service, uptime, ...) of is de prijs in België kunstmatig hoog?
Voor mijn twee servers en 25Gb bandbreedte waren de beste prijzen in België rond de € 100, in Nederland rond de € 50. Concreet gaat het over aanbiedingen van Qweb/servers.nl (NL)) en dTrust (Daimler Trust) (B). Kunstmatig hoog lijkt me overdreven. Volgens mij is er gewoon veel minder aanbod in België wat betreft het aantal datacenters. In Nederland zijn er tientallen datacenters, en honderden aanbieders. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Beyonder
20/04/04, 15:28
vraag en aanbod ook op gebied van dataverkeer. Als de vraag hoog is en tevens het aanbod is groot dan zal de prijs dalen.

Je moet jezelf de vraag stellen of de dienst die je zal hosten zo kritiek is dat je er snel bij moet zijn indien er storingen plaatsvinden.

Eventueel kun je ook kijken naar de netwerk ruimte van Wedare in Rotterdam, dit is dan toch altijd weer een stuk dichterbij voor je dan Amsterdam indien je er snel naartoe moet reizen.

Al met al denk ik toch dat colocatie *in* Belgie de moeite waard is als je daadwerkelijk kwaliteit wilt kunnen leveren. Reiskosten lopen ook al snel op.

krisdv
20/04/04, 15:41
2U en 25 Gb traffiek zal in België ook nog wel goedkoper kunnen.

Persoonlijk ben ik blij dat ik voor Zaventem gekozen heb omwille van de nabijheid en niet voor een financieel meer aantrekkelijk aanbod in Rotterdam.

bdc
20/04/04, 16:28
100 euro is wat hoog vrees ik. Ik ben er zeker van dat je goedkoper gaat vinden in België als je goed zoekt.

Anders moet je posten in een forum waar aanbieden mag, dan kunnen we je misschien een aanbod doen.

Bart

S2S-Guust
20/04/04, 17:03
'Kunstmatig hoog' is natuurlijk niet de goede woordkeuze. Er is gewoon een andere vraag en aanbod curve in Belgie dan in Nederland. Er is in NL denk ik meer vraag en meer aanbod waardoor de prijzen gewoon zakken. Kijk maar naar de VS, daar is nog veel meer aanbod dan hier en daar zijn de prijzen nog een slag lager dan in NL.
Er is denk ik niet echt een voordeel om in Belgie te gaan colocaten, uptime en snelheid zal niet veel verschillen.

RobTD
20/04/04, 19:28
Er is voor hem dus wel een voordeel om in Belgie te colocaten (aangezien hij daar woont): hij kan sneller reageren en ter plaatse zijn bij problemen. Topic Starter zal moeten afwegen wat zijn prioriteit is... snel reageren of lagere maandlasten.

Je kan natuurlijk ook een ISP zoeken waarbij je een SLA afsluit...

dotnetjunkie
20/04/04, 23:19
Je kan voor het geld dat je anders meer zou betalen in België een extra servertje neerzetten in Amsterdam, dan kan je daar nog altijd naar uitwijken bij problemen met je primaire server(s).

Koster
21/04/04, 00:13
2u en 25 GB kan ik je ook voor 20 euro per maand aanbieden, bij WeDare en in hetzelfde datacentrum dus als servers.nl

dotnetjunkie
21/04/04, 02:48
Mja, maar Rotterdam is eigenlijk niet zo'n optimale keuze voor België, het mag dan wel dichterbij zijn, de internetconnecties naar Amsterdam zijn veel beter! (voor Rotterdam ga je trouwens sowieso langs Amsterdam)
Als je het een beetje goed aanpakt hoef je echt maar heel af en toe naar Amsterdam, en dan doe je dubbel voordeel:
1) laagste prijs
2) beste connectie

luser
21/04/04, 04:41
Origineel geplaatst door dotnetjunkie
(voor Rotterdam ga je trouwens sowieso langs Amsterdam)


Daar mispak je je wel goed hoor, het grootste deel van de verbindingen België -> Amsterdam lopen over Rotterdam (zie C&W, Globalcrossing, level3, versatel, interoute doet zelf direkt naar UK, etc...).

dotnetjunkie
21/04/04, 08:48
Oh ja? Ik moet de eerste provider uit Rotterdam nog tegenkomen waar een traceroute dit ook daadwerkelijk aantoont. Ik heb er van hier op het forum al meerdere uitgetest, en ze gaan alle over Amsterdam, zelfs We-Dare zelf, die gaat via TRUESERVER van BNIX naar AMS, en zo naar Rotterdam...

Koster
21/04/04, 11:26
Origineel geplaatst door dotnetjunkie
Oh ja? Ik moet de eerste provider uit Rotterdam nog tegenkomen waar een traceroute dit ook daadwerkelijk aantoont. Ik heb er van hier op het forum al meerdere uitgetest, en ze gaan alle over Amsterdam, zelfs We-Dare zelf, die gaat via TRUESERVER van BNIX naar AMS, en zo naar Rotterdam... uhm, mijn gameserver klanten gaan via brussel direct naar rotterdam. En de ping (18) kan ik niet slecht noemen

Domeinregistrat
21/04/04, 12:27
Je kunt veel beter je server in nederland plaatsen. Als je hier 2x zoveel kunt krijgen voor dezelfde prijs moet je dat doen want zoveel verschilt het niet met de snelheid

Samuel
21/04/04, 13:14
Beste

Als je alleen naar de prijs kijkt kan je inderdaad beter naar Nederland gaan . Maar is dit voor de klant zelf wel intressant :

- Bij problemen zal hij veel sneller ter plaatse kunnen zijn, of hij moet een admin in Nederland gaan inhuren, waar je al snel €100 en meer per uur betaald, en echt snel werken die mensen ook niet ( niets kritiek hierop , support kost geld ).

Overginds is de prijs in België laatste maanden ook sterk aan het dalen, waarschijnlijk ook door het opkomen van LCL en de grotere concurrentie die er begint te ontstaan tussen de verschillende providers.

brambi
26/04/04, 16:21
Origineel geplaatst door scopix
Ik ben al een tijdje op zoek naar colocatie voor twee 1U-servers. Aangezien ik zelf in België woon, leek een colocatie-ruimte in België me dan ook aangewezen...
Tot ik de prijsvergelijking maakte met Nederlandse hosters ! Nu is mijn vraag naar de mensen op dit forum toe de volgende : is er dan misschien echt een verschil in kwaliteit (bandbreedte, service, uptime, ...) of is de prijs in België kunstmatig hoog?


De prijs van rackspace is in België inderdaad duurder dan in Nederland. Dit komt waarschijnlijk door een beperkter aanbod van datacenters.

De prijs van de bandbreedte is dichter bij elkaar aan het komen. Grote providers kunnen moeilijk een sterk verschillende prijsstructuur hanteren tussen de buurlanden.

We krijgen wel heel wat aanvragen van Belgen die in Nederland colocaten en naar België willen komen. Er zijn blijkbaar heel wat mensen die zo goedkoop mogelijk willen starten maar eens er belangrijke zaken op de server komen toch voor een betere oplossing willen kiezen.

Groetjes,
Bram.

nb scopix: onze verkoper vraagt om hem eens te contacteren (wouter@dtrust.be).