PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated servers aanbieden



ddepuydt
18/04/04, 15:35
Om een aantal redenen overwegen we om binnenkort kwaliteits dedicated servers te gaan aanbieden.

Dus ik gelijk begonnen aan een haalbaarheidsstudie. Eerst even de betere hardware boer aangesproken ...

Een beetje serieuze server (1U, Supermicro chassis, P IV 3.0 Ghz CPU, 1 GIG RAM, 80 GIG Harde Schijf, ...) kom je al snel rond de 1000 euro. Er van uitgaande dat een server drie jaar meegaat, wil je die toch wel na pakweg 1 jaar, maximum 2 jaar helemaal terug verdiend hebben (kwestie van er ook nog wat winst aan te doen) dus even afschrijven op laat ons zeggen 18 maanden.

Eerste kost voor de klant = 1000 / 18 = 55 euro/excl. BTW

Colo ... Voor het gemak neem ik wat prijzen voor één server, als ik dan een full rack en één groot datapakket kan afnemen in plaats van verschillende 1U's ... Dan is dat maar wat extra winst ...

Een APC, 1U, 50 Gig in een goed Belgisch/Nederlands netwerk komt toch al snel aan 100 euro.

De server moet geïnstalleerd en onderhouden worden (we willen dus managed dedicated FreeBSD servers gaan aanbieden) dus laat ons daar eens een gemiddelde van 1 uur in de week voor nemen. Dat komt op maandbasis ook alweer op pakweg 100 euro.

Kom ik aan een totaal prijs van 250 euro/excl. BTW. Er van uitgaande dat we al het bovenstaande iets goedkoper kunnen krijgen omdat we het in grotere volumes afnemen, zitten we met een minimale marge (zeker niet genoeg om continuiteit te garanderen), dus moeten we daar toch nog een stukje bijdoen. Laten we zeggen 300 euro/maand (zonder BTW) maar voor de rest alles inbegrepen.

Persoonlijk vind ik dat een eerlijke prijs, maar wie de markt even afschuimt (neem bv. de sites waar je providers kan vergelijken) en ik sta mooi bovenaan in de lijst van dure providers.

Ik had graag even jullie mening gehad ...

=> Ga ik bovenstaande servers verkocht krijgen ?
=> Ben ik duuuur, of de andere eerder verdacht goedkoop ?
=> Zijn er zaken waarvan jullie denken, dat moet hij anders oplossen
=> ...

Groeten,
Dieter

Koster
18/04/04, 16:05
Een APC, 1U, 50 Gig in een goed Belgisch/Nederlands netwerk komt toch al snel aan 100 euro.wel erg duur he

TMourik
18/04/04, 16:22
Een APC, 1U, 50 Gig in een goed Belgisch/Nederlands netwerk komt toch al snel aan 100 euro. 100 euro? ik denk dat je eerder richting de 50 euro zit met dit.

Mog
18/04/04, 16:22
Ten eerste zou ik hardware raid in die server stoppen met een extra schijf wil iemand je sirieus nemen voor die prijs. (kan het niet vaak genoeg zeggen ;) )

50gig,1u,apc , zo'n combo heb ik bv maar zo'n 40~50 euro kosten aan (inc switchpoorten,kabels,carrier kosten,afschrijving van router etc etc etc)
dan is 100 euro wel wat duur.
Er zijn genoeg mensen die apc's, switches,kasten leasen en die kunnen natuurlijk lekker met spotprijzen beginnen
maar dan ben je niet slim bezig.

je totaalbedrag lijkt wat duur, maar vergeet niet dat bijna alle aanbiedingen die je hier enzo vindt unmanaged zijn, als ik ergens een paar uur per maand mee bezig moet ga ik er ook wel goed voor rekenen, tenslotte gaat er weer een groot deel naar oom belasting en moet de koffie ook prutelen.

daarnaast moet jeje ook niet blind staren op lage bedragen van mensen met bijna geen
kosten/investeringen, jij wilt kwaliteit aanbieden en bent een rendabel bedrijf met ook zijn verplichtingen dat mag best wat kosten.

een server probeer ik er altijd naast de nodige winst er in 1~1,5 jaar uit te hebben.

ga sowieso voor een oplossing van dell/compaq of iets in die trend, die houden langer hun waarde, ook als je er weer vanaf moet.

Schaap
18/04/04, 16:28
Inderdaad, voor de colo zou ik eerder €35 zeggen..

dus even afschrijven op laat ons zeggen 18 maanden.
En dan? Vliegt hij in de vuilbak ofzo? er kunnen toch stukken zoals het Chassis hergebruikt worden. Of doorverkocht worden voor €200 ofzo. Als je zegt 18 maanden, dan is dat hetzelfde als ik 6 maanden geleden mijn P4 1800MHz zou verkopen voor €0

Dus laten we zeggen:
1000-200/18 = €44,44. €45 dus.
Colocatie: €35
---Totaal---
€80



De server moet geïnstalleerd en onderhouden worden (we willen dus managed dedicated FreeBSD servers gaan aanbieden) dus laat ons daar eens een gemiddelde van 1 uur in de week voor nemen. Dat komt op maandbasis ook alweer op pakweg 100 euro.


Managed scheelt ook weer een pak. €100 is misschien wat overdreven. zeg maar beter €60. Ik geloof niet dat ze 4 volledige uren bezig zijn. Een paar commands intikken, ondertussen iets anders doen, en even kijken als het "ding" geinstalleerd/Geupgrade is..

Kom ik op €140 per maand, nog €30 winst erop, is dan €170 / maand.
Natuurlijk is er niemand die nu even 1 server zal colo'en en dan weer verhuren, doe dus maar 10%-30% van de prijs af als je het massaal aankoopt. (of zijn deze percentages te hoog)

€170 - 20% = €136 maandelijks.
Lijkt mij best wel een goede prijs..

ddepuydt
18/04/04, 17:36
Voor de duidelijkheid, ik wil de server terug verdienen (volledig op 18 maanden), natuurlijk gaat hij dan niet de vuilbak in maar je moet toch rekening houden met het feit dat ...

- er al eens iets stuk gaat wat niet meer in garantie is
- wanneer klant hem opzegd hij wel eens een tijdje ongebruikt kan blijven staan
- ...

Business doen is altijd beetje risico nemen maar liefst zo min mogelijk. Dus moet je de investering er ASAP proberen uit te halen. We doen toch zaken met één centraal doel => WINST maken, toch ?

---

Leaseweb (toch wel gekend als zeer scherp op gebied van pricing) rekent 2 euro/GB als je 200 GB premium dataverkeer per maand afneemt, 10 euro voor een apc poortje en 12.5 euro voor 1U. Ik zou natuurlijk een andere partner kunnen zoeken of "volume verkeer" afnemen bij Leaseweb maar ik ga voor kwaliteit, dus dat is geen optie. Wellicht valt er nog heel wat te drukken bij grote afname ...

Prijskaartje : > 100 euro

Moet je even over de grens kijken, colo in Belgie is 2 euro/GB een mooi gemiddelde, als je goed zoekt vind je het aan 1 euro/GB.

---

Als ik spreek over managed dedicated hosting bedoel ik echt wel managed. De huurder van de bak verkloot al eens iets (anders neemt hij geen managed server) en dat gaan we dan ook voor hem rechtzetten. Ik spreek uit ervaring, 4u/maand is niet gek. Bovendien reken ik de uren dan maar aan 25 euro/uur, en jullie weten ook dat je voor dat geld nauwelijks buiten kan komen.

Daarnaast moet je toch altijd in het algemeen rekening houden met "tegenslag", en dan moet je niet komen zeuren bij je klant "overmacht links", "tegenslag rechts" ... We zullen extra moeten factureren ... dat gaat niet !!!

Ik wil dus hoe dan ook kwaliteit leveren, misschien overdrijf ik, denken jullie dat er markt is voor "overdreven" kwaliteit :p

Mog
18/04/04, 19:04
- er al eens iets stuk gaat wat niet meer in garantie is


kuch* dell.nl (3 jaar
kuckuch* rackserver.nl (3jaar

ddepuydt
18/04/04, 20:24
Origineel geplaatst door Mog
- er al eens iets stuk gaat wat niet meer in garantie is


kuch* dell.nl (3 jaar
kuckuch* rackserver.nl (3jaar

RACKSERVER.NL
Alle garanties die ik kan vinden zijn op basis van carry-in. Ik zal eens naar zoertermeer snorren (en hopen dat ze op dat moment open zijn en het materiaal in stock hebben) met een chassis ... Goed mogelijk dat de klant mij nog voor ik in zoetermeer ben levend vilt. (en gelijk zou hij hebben). Ik zou natuurlijk van elk onderdeel een aantal stuks in voorraad kunnen houden, maar ook dat kost geld.

DELL.NL
De Onsite support binnen de4 uur lijkt me prima aanvaardbaar maar heb je dat prijskaartje al eens bekeken ??

Ik wil maar zeggen als ik het goed wil doen zal het niet op hardware zijn dat ik moet besparen. (Als ik tout court al moet besparen)

NextIT
18/04/04, 20:35
Origineel geplaatst door ddepuydt
Ik wil maar zeggen als ik het goed wil doen zal het niet op hardware zijn dat ik moet besparen. (Als ik tout court al moet besparen) Het handigste is om gewoon een eenvoudige server als 'hot spare' gereed te hebben staan bij storingen. Dan kun je die aan de klant ter beschikking stellen terwijl jij op je gemak naar zoetermeer snort.

Deze oplossing is én sneller én op termijn stukken voordeliger als 4 uur support van dell. Want als dell langsgeweest is en je server na 4 a 5 uur weer draait mag je hem zelf nog opnieuw gaan installeren, en heb je dus ook zo 7 of 8 uur downtime. Ik denk dat je klanten daar ook niet vrolijk van worden.

Mog
18/04/04, 21:18
amen, ik had het ook over garantie niet over on site support.

dell is nog geen oplossing gezien die ook lang niet alles op voorraad hebben (kunnen alleen standaard onderdelen vervangen).
Als het zo kritisch is moet je gewoon spares hebben zoals nextit al aangeeft.

3jaar carry-in is een goede deal van rackserver hoor, alle andere servershopjes die klonen bouwen gaan meestal niet verder dan 1 jaar carry-in voor dezelfde prijs.

sleeps
19/04/04, 10:24
wij verhuren onze servers in de hogere prijsklasse.
+200eur per maand voor p4/ide raid/25gb
je krijgt er dan wel standaard redundant powerfeed bij, apc, 4u sla op de hardware etc
we krijgen ze ook zonder problemen verhuurd.
je hebt nu eenmaal ook bedrijven die garanties willen en niet naar de prijs zien.

we verhuren ze niet aan de lopende band zoals bedrijven die een dedi aanbieden voor 80 eur met 100gb ofzo, maar ik moet maar 1 machine verhuren en zij 5 of 10 voor we dezelfde winstmarge hebben.

en pak gewoon intel servers of supermicro en houd indien mogelijk dezelfde lijn aan qua hardware, wij hebben voor elk servertype een spareserver klaar staan en dit bespaart je enorm op supportcontracten.

ddepuydt
19/04/04, 11:34
bedankt sleeps, dat is wat ik moest weten, er is dus idd markt voor betrouwbare oplossingen die > 200 euro/maand kosten :)

Beyonder
19/04/04, 11:48
Zeker wel, alleen moet je wel een reputatie opbouwen en dat kost veel tijd (en soms ook geld).

Zoals eerder aangegeven zul je maximaal volumes van 6 tot 8 servers per jaar wegzetten. Daarvan kan een bedrijf natuurlijk niet overleven dus zul je er voorlopig iets anders bij moeten doen.

Denk ook aan systeembeheerderskosten. Als je kwaliteit aanbied dan wil de klant jou 24 uur per dag kunnen aanspreken op het falen van zijn server en er moet een zeer strakke reponse garantie afgegeven worden.

Het is niet zo simpel om topkwaliteit te gaan bieden.

ddepuydt
19/04/04, 14:35
Dat het niet vanzelfsprekend is, daar ben ik van overtuigd, anders deed iedereen het ...

Wij hebben er wel wat voor over, om kwaliteit te leveren ...

Beyonder
19/04/04, 14:50
Je moet vooral over een goed sociaal en contacten netwerk beschikken om je eerste "referal" klanten te krijgen.

Suc6 ermee, weer eens wat anders dan de zoveelste budget hoster.

Pinocchi
19/04/04, 17:21
Wat natuurlijk ook meegenomen kan worden is een setup. Daarmee kun je natuurlijk al een gedeelte van de initiele kosten terug verdienen. Ik zeg niet dat het veel is op de totale hoop, maar het kan in ieder geval al wat schelen in het terugverdienen van de server of de initiele installatie kosten.

Just a thought