PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorstellen



jacqieline
18/04/04, 01:32
Hallo iedereen,

Ik heb al een aantal reacties op dit forum gedaan maar misschien toch netjes mij even voor te stellen. Ik ben Jacqueline (Jacqieline als nickname), 31 jaar en samen met 2 vrienden start ik van de zomer met een hostingbedrijfje.
We zijn al een poosje druk met de aanloop, Kvk, site, huisstijl etc.
Er komt nog veel bij kijken. Ik wil bij deze ook graag bedanken voor alle nuttige informatie die ik hier al heb kunnen vinden!
Alle starterstips zijn niet tegen dovemansoren gericht dus advies is altijd welkom. Ben ik de enigste vrouw hier of zijn er meer dames die liever bashen dan breien? ;-)

Rik
18/04/04, 02:49
Hahaha, er zijn er niet veel, maar ze zijn er !
:D

Welkom op het forum !

oscar
18/04/04, 08:58
Welkom jacqieline,

heb nog niet veel vrouwen gezien op dit forum.

beginnen jullie fulltime met zijn drieen met hosting? in een vof?

ok, alvast een paar tips:

1) leg vast per contract / notaris (akte) wat er gebeurt als jullie het niet eens zijn, is er 1 die overruled? of heeft iedereen evenveel zeggenschap, leg ook al vast hoe je uit elkaar gaat als het niet meer lukt, kopen jullie elkaar uit? (lijkt mischien vroeg, maar neem van mij aan, als je het moet doen als er ruzie is dan kun je de grootste heibel krijgen.

2) steek veel tijd in de selectie van de leveranciers, onderzoek op het internet, kvk, etc. Het wisselen van leveranciers heeft mij veel tijd en geld gekost.

3) als je een accountant neemt, maak dan afspraken met hem tav kosten per telefoongesprek, email, etc. kosten van vorige jaren enzo

4) zorg voor een financiele reserve van 3x maandelijkse kosten. (slaap je beter ;) )

tot zover de gratis adviesen :), success ermee.

Oscar

NextIT
18/04/04, 12:09
Origineel geplaatst door oscar
beginnen jullie fulltime met zijn drieen met hosting? in een vof?Ik zou toch echt adviseren om in dat geval meteen een BV te starten. Dan ben je veel beter ingedekt wat betreft financiële risico's.

jacqieline
18/04/04, 12:30
Bedankt voor de adviezen! _O_
1 persoon gaat fulltime werken, de andere 2 parttime. En we hebben goed nagedacht e.d. over verdeling etc.
Het zijn niet de eerste zakelijke belangen die we samen delen, we hebben gezamelijk al meer dingen gedaan dus we weten goed wat we aan elkaar hebben.
Maar begrijp wat je bedoelt Oscar, we zouden de eerste niet zijn die onenigheid krijgen over zoiets als geld. Gelijk een BV starten is niet zo slim misschien, ik heb a) geen 18.xxx euro liggen b) stop m'n persoonlijke goederen als een auto er niet in en c) dat zou duur belasting betalen zijn direct. Ook brengt een BV meer kosten mee, accountant e.d. Waar je als startende ondernemer niet op zit te wachten.
Opstartkosten genoeg zonder BV ;)

olafb
18/04/04, 13:00
Welkom!
Succes met onderneming!

mdf
18/04/04, 13:14
Welkom op wht en succes met jullie bedrijf!

Santario
18/04/04, 13:15
Hoi Jacqueline,

Welkom op Webhostingtalk :) Hier is zeker nuttige informatie te vinden en als je iets moet weten, post gerust :)

Tnuz
18/04/04, 13:20
Welkom op het forum!

vdx
18/04/04, 13:25
Het valt me toch wel op dat we allemaal ineens een stuk behulpzamer zijn wanneer er een vrouw in kwestie is. ;)

YSAE
18/04/04, 13:26
Origineel geplaatst door vdx
Het valt me toch wel op dat we allemaal ineens een stuk behulpzamer zijn wanneer er een vrouw in kwestie is. ;)

Misschien omdat deze zeldzaam zijn op wht ;)

Mog
18/04/04, 13:42
Origineel geplaatst door Rik
Hahaha, er zijn er niet veel, maar ze zijn er !
:D

Welkom op het forum !


nina brink ;) weet iig wat "zaken" doen is.



TS; just kidding , Welkom!

RobTD
18/04/04, 16:43
Welkom en succes :-)

RonZo
18/04/04, 17:06
Welkom
En oh jah... nog gefeliciteerd met je verjaardag ;) :D

jacqieline
18/04/04, 19:06
Bedankt allemaal voor de aardige reacties :) :W:
Hahaha... toevallig zeg ik al jaren... als ik later groot ben wil ik een eerlijke Nina Brink worden ;)
Dank je Ronzo maar ssst... ik probeer me incognito te integreren :eek:

Dennis
18/04/04, 19:27
Hey Jacqieline,

Ik ken je nog wel. Bedoel je soms Remy en Frenck?

Trouwens.... Welkom!

RonZo
18/04/04, 21:14
Origineel geplaatst door jacqieline
..........Dank je Ronzo maar ssst... ik probeer me incognito te integreren :eek:
Hehehe... Knibbel Knabbel Knuistje.... Wie knabbelt daar aan mijn huisje?
:D

jacqieline
18/04/04, 21:16
Die Jacqieline ben ik ja : D De andere musketiers zijn inderdaad Remy en Frenck.
Hahahaha Ronzo, aan m'n hostinghuisje.

S2S-Guust
20/04/04, 17:09
Origineel geplaatst door jacqieline
a) geen 18.xxx euro liggen b) stop m'n persoonlijke goederen als een auto er niet in en c) dat zou duur belasting betalen zijn direct. Ook brengt een BV meer kosten mee, accountant e.d. Waar je als startende ondernemer niet op zit te wachten.

Het voordeel van een BV is JUIST dat je GEEN persoonlijke bezittingen er in hoeft te steken. Bij een VOF en eenmanszaak is dit juist WEL het geval(ik neem aan dat jullie een van deze 2 hebben). Natuurlijk is BV erg duur, maar mocht je de financiele verplichtingen kunnen dragen dan zou ik zeker voor een BV/NV gaan.

Verder wat al eerder genoemt was, zorg dat de werkdruk verdeelt wordt en dat iedereen ongeveer doet(of dat de ene meer betaald krijgt dan de andere).

En natuurlijk welkom op het forum;)

Anestheologist
20/04/04, 17:25
Welkom ;)

jacqieline
20/04/04, 22:46
Dank je S2S-Guust en Anestheologist voor het welkom :)
Als je je auto als onderpand stelt voor een BV is het toch de auto van de BV? Want als je je 18.xxx euro eruit trekt begin je toch ook met een debetstand van -18.xxx euro? Dan zou je auto terugtrekken toch ook niet zomaar kunnen? Dacht dat het erom gaat dat je aantoont dat het bedrijf kapitaal heeft om mee te beginnen.

Cybafish
20/04/04, 23:35
Het blijft niet bij de 18k startkapitaal die je hebt (die je overigens gelijk mag uitgeven, maar bedenk wel dat die 18k van je bedrijf is, dus zomaar je auto terugtrekken zal niet gaan). De echte kosten van een B.V. schuilen in de kosten van bijvoorbeeld de notaris en later de belasting die je betaalt. (je betaalt als het ware een keer extra inkomstenbelasting over alles wat je bv verdient)

jacqieline
21/04/04, 02:51
Origineel geplaatst door Cybafish
Het blijft niet bij de 18k startkapitaal die je hebt (die je overigens gelijk mag uitgeven, maar bedenk wel dat die 18k van je bedrijf is, dus zomaar je auto terugtrekken zal niet gaan). De echte kosten van een B.V. schuilen in de kosten van bijvoorbeeld de notaris en later de belasting die je betaalt. (je betaalt als het ware een keer extra inkomstenbelasting over alles wat je bv verdient) Thnx, dat van die belasting wist ik wel (geen startersaftrek enzo), de rest wist ik niet zeker. En tja, het is een beetje lastig om m'n auto er in te stoppen want heb een auto waar er maar 4000 van gemaakt zijn. Hij daalt dus veel minder in waarde en om dan steeds 20% of meer van de cataloguswaarde te betalen is niet echt boeiend. Ik heb hem privé ook nog nodig.

[QWS]
21/04/04, 07:39
welkom, mag ik vragen wat voor een auto je hebt? ik ben wel benieuwd wat de auto is waar er maar 4000 van gemaakt zijn :D

host3000
21/04/04, 11:08
Origineel geplaatst door [QWS]
welkom, mag ik vragen wat voor een auto je hebt? ik ben wel benieuwd wat de auto is waar er maar 4000 van gemaakt zijn :D
Robin Reliant :p

S2S-Guust
21/04/04, 11:20
Origineel geplaatst door jacqieline
Dank je S2S-Guust en Anestheologist voor het welkom :)
Als je je auto als onderpand stelt voor een BV is het toch de auto van de BV? Want als je je 18.xxx euro eruit trekt begin je toch ook met een debetstand van -18.xxx euro? Dan zou je auto terugtrekken toch ook niet zomaar kunnen? Dacht dat het erom gaat dat je aantoont dat het bedrijf kapitaal heeft om mee te beginnen.

Oh ja, als je het zo bekijkt kan je wel eens gelijk hebben. Maar je hoeft niet per se je auto er in te zetten dacht ik, je kunt toch ook gewoon kapitaal ergens wegzetten of zo? Nah, ik weet niet precies hoe het zit eigenlijk;)

De echte kosten v.e. BV zitten inderdaad in andere dingen zoals Notaris en belastingen.

Rik
21/04/04, 11:25
Origineel geplaatst door S2S-Guust


Oh ja, als je het zo bekijkt kan je wel eens gelijk hebben. Maar je hoeft niet per se je auto er in te zetten dacht ik, je kunt toch ook gewoon kapitaal ergens wegzetten of zo? Nah, ik weet niet precies hoe het zit eigenlijk;)

De echte kosten v.e. BV zitten inderdaad in andere dingen zoals Notaris en belastingen.

...Belasting juist niet, dat is een van DE voordelen ;)

S2S-Guust
21/04/04, 15:33
Origineel geplaatst door Rik


...Belasting juist niet, dat is een van DE voordelen ;)
zoals ik al zei, kweet er niet al te veel vanaf;)

jacqieline
21/04/04, 17:21
Origineel geplaatst door [QWS]
welkom, mag ik vragen wat voor een auto je hebt? ik ben wel benieuwd wat de auto is waar er maar 4000 van gemaakt zijn :D Hij heeft een alarm en staat in een afgesloten garage dus als je die carrieremove wilt maken, dan is dit geen interessant object ;)
Tis een Peugeot 206 GT (Grand Tourism)
Hijs gebasseerd op de World Rally Car, met van die megabumpers, een 2.0 liter GTI, sportstoelen, aluminium accentjes enzo.
Er zijn er 3000 gemaakt met stuur links en 1000 met stuur rechts (Engels). Ze zijn ook allemaal genummerd, en heel toevallig heb ik 2 weken geleden een genummerd broertje "in het wild" gezien. Wat de eerste echte GT was die ik ooit gewoon op straat ben tegengekomen.
Wat dan ook zwaaien geblazen is :D
Foto: http://www.allsportauto.com/english/wallpapers.php3?zl_id=1919&zl_idMD=478
Origineel geplaatst door Rik


...Belasting juist niet, dat is een van DE voordelen ;) Een BV betaald toch een hoger belastingtarief dan een VOF of eenmanszaak?

oscar
21/04/04, 17:27
Origineel geplaatst door jacqieline
Hij heeft een alarm en staat in een afgesloten garage dus als je die carrieremove wilt maken, dan is dit geen interessant object ;)
Tis een Peugeot 206 GT (Grand Tourism)
Hijs gebasseerd op de World Rally Car, met van die megabumpers, een 2.0 liter GTI, sportstoelen, aluminium accentjes enzo.
Er zijn er 3000 gemaakt met stuur links en 1000 met stuur rechts (Engels). Ze zijn ook allemaal genummerd, en heel toevallig heb ik 2 weken geleden een genummerd broertje "in het wild" gezien. Wat de eerste echte GT was die ik ooit gewoon op straat ben tegengekomen.
Wat dan ook zwaaien geblazen is :D
Foto: http://www.allsportauto.com/english/wallpapers.php3?zl_id=1919&zl_idMD=478

wow!!! ben je single ? :p



Een BV betaald toch een hoger belastingtarief dan een VOF of eenmanszaak? [/B]


nop;

eenmanszaak is alle winst volgens de inkomstenbelasting 33-50%
BV is 25%

jacqieline
21/04/04, 17:30
Origineel geplaatst door oscar

wow!!! ben je single ? :p
nop;
eenmanszaak is alle winst volgens de inkomstenbelasting 33-50%
BV is 25% Hahaha...
Ah dat wist ik helemaal niet. Maar dan nog, de notariskosten, de accountant voor de boekhouding. Ik denk dat het nu nog niet wijs is.

Rik
21/04/04, 17:41
Origineel geplaatst door oscar


wow!!! ben je single ? :p


70% van NL = dat :D


nop;

eenmanszaak is alle winst volgens de inkomstenbelasting 33-50%
BV is 25%

Ahum... de eerste 2/3 jaar kan dat zelfs ONDER de 10% komen ;) bij bv een eenmanszaak...

oscar
21/04/04, 17:47
Origineel geplaatst door jacqieline
Hahaha...
Ah dat wist ik helemaal niet. Maar dan nog, de notariskosten, de accountant voor de boekhouding. Ik denk dat het nu nog niet wijs is.

aaaah accountants !!!

die maken het nog zo bond om een faktuur te sturen voor de uren waarin je klaagde over de hoogte van de fakturen. heerlijk, maar niet heus.

oscar
21/04/04, 17:48
Origineel geplaatst door Rik


He Rik,

kan ik jou niet inhuren ?? die 10% lijkt mij wel wat.


oscar

jacqieline
21/04/04, 17:50
Origineel geplaatst door oscar


He Rik,

kan ik jou niet inhuren ?? die 10% lijkt mij wel wat.


oscar Snap wel wat Rik bedoelt. Ligt een beetje aan je winst, ander val je in allerlei leuke startersregeltjes.
Zoals onder de €13xx af te dragen BTW hoef je niet af te dragen.

oscar
21/04/04, 17:55
Origineel geplaatst door jacqieline
Snap wel wat Rik bedoelt. Ligt een beetje aan je winst, ander val je in allerlei leuke startersregeltjes.
Zoals onder de €13xx af te dragen BTW hoef je niet af te dragen.

ik ken alleen de investeringsaftrek voordeel van 1000 e, alle anderen heb je alleen bij eenmanszaak

Rik
21/04/04, 17:56
Origineel geplaatst door jacqieline
Een BV betaald toch een hoger belastingtarief dan een VOF of eenmanszaak?


Nee, een BV tot maximaal 25% (vennootschapsbelasting), en eenmanszaak bv kan het tot 52% oplopen...

jacqieline
21/04/04, 18:00
Wat je weer uit de BV trekt, zoals inkomen bijvoorbeeld, is zover ik weet weer gewoon belast. BV is echt niet zaligmakend lijkt me.

Rik
21/04/04, 18:00
Origineel geplaatst door oscar


He Rik,

kan ik jou niet inhuren ?? die 10% lijkt mij wel wat.


oscar

hehehe, nou;

1) je kan me (ons) wel " inhuren " (staat hier los van ;))
2) 10% kan ik niet garanderen, is van VEEL afhankelijk....

Rik
21/04/04, 18:18
Origineel geplaatst door jacqieline
Wat je weer uit de BV trekt, zoals inkomen bijvoorbeeld, is zover ik weet weer gewoon belast. BV is echt niet zaligmakend lijkt me.

het is belastingtechnisch wel voordeliger VANAF een bepaald punt... denk echt dat je, in jullie geval, moet starten als eenmanszaak met goeie afspraken/overeenkomsten onderling, of als VOF... BV of NV is wel even " iets" anders hoor... moet je ook bekennen dat minder als 1% van alle starters, start als BV ;)

Cybafish
21/04/04, 20:25
Wat ik bedoel m.b.t. meer belasting is als je jezelf gaat uitbetalen. Je betaalt dan eerst het daargestelde tarief over de winst van je BV en vervolgens nog eens normale inkomsten belasting over het bedrag dat je jezelf uitbetaalt..

Rik
21/04/04, 20:33
Origineel geplaatst door Cybafish
Wat ik bedoel m.b.t. meer belasting is als je jezelf gaat uitbetalen. Je betaalt dan eerst het daargestelde tarief over de winst van je BV en vervolgens nog eens normale inkomsten belasting over het bedrag dat je jezelf uitbetaalt..

Zit wel iets anders in elkaar:

Een B.V. kunt u alleen of samen met anderen oprichten. U moet met uw eventuele medeoprichters in de B.V. een kapitaal inbrengen van minimaal € 18.151. Voor de oprichting schakelt u een notaris in. In de notariële akte wordt onder meer vastgelegd hoeveel aandelen elk van de oprichters in de B.V. krijgt. Er wordt 0,55% kapitaalsbelasting geheven. Deze belasting wordt berekend over:

de nominale waarde van de aandelen; of
de waarde van alles wat wordt ingebracht (na aftrek van de financiële verplichtingen van de B.V.).

De kapitaalsbelasting wordt berekend over de hoogste van deze twee waarden. De B.V. wordt beschouwd als de ondernemer. De B.V. betaalt over de winst vennootschapsbelasting. Het tarief voor de vennootschapsbelasting is over de eerste € 22.689 van het belastbare bedrag 29% en over de rest 34,5%. Voor de BTW is de B.V. ondernemer. De BTW-regels zijn op de B.V. van toepassing. Als de B.V. personeel in dienst neemt, krijgt de B.V. te maken met loonheffing en premies werknemersverzekeringen.

Als u zelf directeur of eigenaar bent van de B.V. en u ontvangt een salaris van de B.V., dan gelden voor u wat de belastingen betreft dezelfde regels als voor andere werknemers: over het salaris houdt de B.V. als uw werkgever loonheffing in en u betaalt net als elke werknemer eventueel ook inkomstenbelasting.


Dus: betaal je je zelf daadwerkelijk een salaris uit de BV (wat de meeste directeuren doen) dan betaal je elke maand al bealsting... dat geef je bij je aangifte inkomstenbelasting op en wordt in mindering gebracht... het is niet zo dat over 1 bedrag, 2 keer betaald moet worden...

time
21/04/04, 21:09
Ik zou persoonlijk ook adveseren om te gaan kijken of er subsidies mogelijk zijn bijvoorbeeld wwcom voor het maken van een 2 tallige website bijvoorbeeld. Als vof heb je tevens ook als voordeel dat je de eerste 3 jaar inverseringaftrek hebt das is fiscaal veel aantrekkelijker dan een B.V. voor een startend bedrijf

fritz©
21/04/04, 21:57
Origineel geplaatst door Rik


Zou je adviseren om 30% van je winst te reserveren als belasting (zet het op een internetspaarrekening ... kun je er eventueel toch over beschikken).

Inderdaad als eenmanszaak heb je in den beginne veel voordelen (overigens wil een eenmanszaak niet zeggen dat je geen personeel in dienst mag hebben, bovendien kun je volmachten aanwijzen):

(zo uit m'n hoofd)
- zelfstandigenaftrek
- starterskorting (urencriterium!!) 25% ?
- investeringsaftrek 10% ?
- voorbelasting

Zo komt het vaak voor de je juist geld ONTVANGT ipv moet betalen (als starter). Vergeet dan niet dat na 3 jaar "opeens" alle belastingvoordelen vervallen

Voordeel:

zelfstandig handelen


Nadeel:

Prive en zakelijk hoofdelijk aansprakelijk


Enfin...

Suc6!!

jacqieline
26/04/04, 05:26
Iedereen nog bedankt voor de tips, die 30% wegzetten is een goeie.
Ikzelf had 50% in gedachten, 19% btw en 30% over de winst maar das heel hoog gegooit. Ga het wel proberen, dan zie ik wel aant eind van het jaar wat er over schiet.

Rik
26/04/04, 12:53
En als het genoeg is (wat over blijft) gaan we op vakantie of niet ?
:D

Veel suc6 met je keuzes en de start !

TMourik
26/04/04, 13:08
Kijk dit was nog eens een echt interessant onderwerp :)


edit: Post 600 :) \o/

Beyonder
26/04/04, 15:02
Start gewoon een Ltd of Sp. Z.o.o.

Sp. Z.o.o. 19% belasting ;)

Rik
26/04/04, 15:38
Origineel geplaatst door Beyonder
Start gewoon een Ltd of Sp. Z.o.o.

Sp. Z.o.o. 19% belasting ;)

Nee, lekker, op zulk advies zit men te wachten :rolleyes:

Beyonder
26/04/04, 15:55
Waarom niet? een BV is een dure vorm van Limited Liability en gezien we allemaal in de EU rondlopen zijn andere Limited Liability vormen geen slecht idee om je "schade te beperken"

jacqieline
27/04/04, 03:45
Ik vind een gangbare rechtsvorm al moeilijk genoeg *verslik*
En we staan al in de Kvk hoor, zijn alleen nog druk bezig aan servers, website, systeem. Briefpapier maken, telefoonlijn omzetten, fax kopen...
Vermoeiend :P Gelukkig ga ik eerst nog een maand op vakantie voor we echt los gaan, ga die vakantie wel nodig hebben geloof ik.

Origineel geplaatst door Rik
En als het genoeg is (wat over blijft) gaan we op vakantie of niet ?
:D

Veel suc6 met je keuzes en de start ! Nee, dan gaan we met z'n allen op zakenreis om het marktsegment op de Bahama's nader te bestuderen hahaha.
Bedankt! ;)

The MAzTER
27/04/04, 04:00
nog aardig laat op voor een vrouw :D

Welkom trouwens ;)

jacqieline
27/04/04, 05:39
Origineel geplaatst door The MAzTER
nog aardig laat op voor een vrouw :D

Welkom trouwens ;) Noem het maar vroeg, dat klinkt beter! ;)
Dank je, ik ga maar eens m'n mand opzoeken. Nu al hahaha.