PDA

Bekijk Volledige Versie : Boekhouden zelf of uitbesteden?



olafb
16/04/04, 17:21
Inderdaad.. iedereen roept gelijk dat het al 100 keer voorbij is gekomen in WHT.. maar ik ben benieuwd hoe iedereen het doet. Boekhouden zelf ben ik niet goed in. Daarom laat ik dat doen door een boekhouder. Maar zijn er echt bedrijven die het helemaal zelf doen? Met regels en al erop? Ben benieuwd naar reacties. Misschien hebben mensen nog tips en ervaringen.

The MAzTER
16/04/04, 17:32
Uitbesteden.

geef mij is een goede reden om het niet uit te besteden.

Icheb
16/04/04, 18:01
Origineel geplaatst door The MAzTER
Uitbesteden.

geef mij is een goede reden om het niet uit te besteden.

Het is erg duur ? :D

Wij doen een deel ervan zelf, de rest besteden we ook uit. Het stuk wat zelf wordt gedaan is eigenlijk bijna alles, behalve het maken van de jaarlijkse balansverslagen...

Flexis Hosting
16/04/04, 18:05
Zelf, heb gelukkig een collega die een opleiding van administratie heeft gedaan :D

TMourik
16/04/04, 18:27
We regelen het samen met een accountant, wat weer een goede kennis van ons is. Zodra het te uitgebreidt wordt gaan we het wel uitbesteden, maar zolang het niet hoeft, doen we het niet.

Loonadministratie regelen we ook zelf.

olafb
16/04/04, 18:34
Wij hebben gewoon de allerdaagse administratie zelf geheel in handen maar iedere maand geven we het door aan de boekhouder. Die zorgt dat alles goe dkomt met BTW terug vragen en vorderden etc. Maar kost wel wat een boekhouder moet ik zeggen. Maarja. goede boekhouder kan ook wat terug verdienen zoals zo vaak gezegt is.

RobTD
16/04/04, 19:22
Een boekhouder is ook op de hoogte van alle nieuwe regeltjes etc. Om dit zelf allemaal bij te houden heb je zeer veel vrije tijd nodig...

InstantXs
16/04/04, 19:40
Wij besteden het natuurlijk uit (ja ik vind dat natuurlijk :D)

WenS
16/04/04, 20:41
Wij besteden het ook geheel uit aan een boekhouder.
Wel zo makkelijk, hou je tijd over voor nuttige dingen.

Het kost inderdaad wel wat. Maar als je je er zelf mee bezig houdt dan kost dat ook heel veel tijd. In die tijd die je nu bespaar kan je weer geld gaan verdienen ;)

olafb
16/04/04, 22:37
Dat is ook waar.. Ik snap dat het voor kleine resellertjes met een stuk of 12 klanten lastiger is:) maar inderdaad zodra je het kan betalen gelijk doen!

AlphaXS
17/04/04, 10:39
Bij ons eveneens zo, wordt ook uitbesteed.

Kost je uiteindelijk minder dan er iemand voor in dienst nemen,
of er zelf voor te gaan zitten.
want wat een boekhouder in een uurtje doet, ben je zelf een halve dag mee bezig.

copyfile
17/04/04, 12:46
Wat ik me hiervan nu eigenlijk afvraag is hoeveel zou het kosten als ik gewoon alle facturen etc. zelf bijhoud en zodra ik de belasting formulieren moet invullen dit een boekhouder laat doen ?

cridea
17/04/04, 13:02
Als je je uitgaande en inkomende facturen bijhoudt in een spreadsheet kun je 1. zelf de BTW aangifte invullen (boekhouder legt je zo uit hoe dat gaat) en 2. heb je elke dag direct een globaal inzicht in je financiele staat.

iFast
17/04/04, 13:09
Mijn vader is accountant & belasting adviseur en die doet dus mijn administratie. Heel erg handig.

TMourik
17/04/04, 13:09
Zelf heb ik een zeer uitgebreidt systeem in excel gemaakt. Kan hier exact zien wat er in en uitgaat, me omzet per maand / kwartaal / jaar is, inclusief grafieken. Hoeveel BTW ik dien af te dragen (incl 0 en 6%).

Ook zit er een factuur & domein planning in. Alleen zijn we nog bezig om een melding te krijgen indien er een factuur uit moet.

Me accountant vond het er pefect uit zien :) waarschijnlijk gaan wij dit systeem nog verder uitbreiden en beschikbaar stellen tegen een laag bedrag. Voor de starter is het een zeer goed pakket.

olafb
17/04/04, 14:33
Ja je hoort erg vaak dat mensen zelf aan het knutselen zijn geweest. Zelf ben ik er niet zo goed in. Maar denk zeker dat er interresse in is. Maar er zijn al vaker van dat soort dingen geroepen maar ik moet zeggen weinig is ook daadwerkelijk aangeboden. Maar nogmaals mocht je het beschikbaar stellen ik ben best geinterreseerd!

TMourik
17/04/04, 15:44
Hierbij de file!

http://www.ict-trend.nl/boekhouding/boekhouding.xls

Hij is gratis, mits u geen support wenst.

Verdere informatie staat in de file (waar ook het contract te vinden is)

We garanderen alleen volledige werking in Excel 2003 en XP.

PS: Mods, ik weet niet of ik dit zo mag doen, mag het niet, meld het mij aub even dan post ik opnieuw in het correct forum

olafb
17/04/04, 15:53
Prima! Ziet er goed uit. Hoop dat mensen er wat aan hebben!

TMourik
17/04/04, 16:23
Update beschikbaar, zie verder het topic:

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=50168

oscar
18/04/04, 10:17
zou hier niet aan beginnen, als je het in excel intikt dan moet het administratiekantoor het overtikken in hun pakket (exact / grote beer). dubbele kosten dus.


meestal kun je van de accountant goedkoop een gelimiteerde versie krijgen van hun pakket zodat je hetzelf kan invoeren en de resultaten per kwartaal mailen naar de accountant zodat hij en paar kleine mutaties kan doorvoeren :).


nog beter in m ijn mening is online boekhouden, niet duur en je kan er altijd bij. De kunst is dan nog om een accountant te vinden die daarmee wel werken.
http://www.reeleezee.nl (ben hier wel zelf reseller van dus niet helemaal objectief, maar er zijn er genoeg).

Een vriend van me heeft ook zelf iets online gebouwd, maar het probleem is dat de belastingdienst mutatielogs en zo wil zien, dus dat adviseer ik niet.

wat je ook doet neem een accountant, al doe je 95% zelf, hij kan je gouden tips geven en je krijgt een stuk minder gezeur met de belastingdienst als ze weten dat de stempel van een accountant erop staat (hangt wel af van zijn reputatie)

oscar

sleeps
18/04/04, 10:57
Wij besteden het uit.
Een goede boekhouder betaalt zich zelf toch terug :)

olafb
18/04/04, 11:20
Ik zag laatst pakketten van databecker.nl. Heeft iemand daar eenbeetje ervaring mee. Het is niet duur en ziet er goed uit. Ik was maandag van plan te gaan bellen wat het precieze verschil is tussen al die pakketten.

http://www.databecker.nl/software/100000945a0e67101/100000945a0e6960a.html

http://www.databecker.nl/software/100000945a0e67101/10000094c40d73628.html

http://www.databecker.nl/software/100000945a0e67101/100000945a0e6bd19.html

http://www.databecker.nl/software/100000945a0e67101/100000945a0e6b210.html

oscar
18/04/04, 11:29
dat is geen boekhoudpakket maar een faktuur / order pakket.
wil je dat?

M-BahZ
18/04/04, 12:06
Als het programma de inkoop en verkoop doet heb je toch al een inkoop- en verkoopboek. ;)
Afhankelijk van hoe je je totale boekhouding gaat doen, kan het een goed begin zijn. ;)

oscar
18/04/04, 12:21
en waar boek je die dan in?, grootboekrekeningen zijn er dan niet.
moet je het alsnog dubbel doen, het is maar wat je lekker vind. :)

Josina
15/05/04, 02:47
Wij runnen zelf (o.a.) een administratiekantoor en bevelen alle ondernemers aan om zelf zoveel mogelijk hun boekhouding te doen.
Je kan bijvoorbeeld heel aardig in Excel het één en ander bijhouden. We zijn toevallig net bezig een notitie te maken hoe je als ondernemer de boekhouding zo goed mogelijk bij kan houden. Die komt als alles goed loopt deze week nog (gratis natuurlijk) op onze site. Dan hoeven ondernemers nog slechts iemand in te huren voor een jaarrekening en eventueel een belastingaangifte.
Natuurlijk mogen ondernemers hun administratie aan ons of een ander administratiekantoor uitbesteden, dat hoeft ook niet veel te kosten! Als de ondernemer alles netjes per kwartaal inlevert, is een administratiekantoor voor een kleine ondernemer een paar uur per jaar bezig.

Groet
Josina

fritz©
18/05/04, 12:11
Eigen beheer.

Ik denk niet dat hier een "goed" of "fout" is. Het ene bedrijf besteed dit uit, het andere bedrijf voert een eigen boekhouding. Verschilt natuurlijk ook per bedrijf (groot/klein, veel klanten/ weinig klanten, personeel/ geen personeel, etc etc).

Gr.