PDA

Bekijk Volledige Versie : Extra RAM == instabieler? Vaaaag



Qweb
19/07/02, 15:25
Hallo allemaal,

Even een vraagje. Wij hebben een webserver staan met 1 GB RAM (2 * 512 PC 133 SDRAM). Wij hebben er laatst 1 GB RAM aan toegevoegd (weer 2 * 512 PC 133 SDRAM, maar van een ander merk) en terwijl wij verwachtten dat de server stabieler zou lopen, gebeurde het tegenovergestelde. De server liep compleet vast (zelfs pingen lukte niet meer) om de 2 uur. Heel vaag.

Waar kan dit aan liggen? Het feit dat het 2 verschillende merken RAM is?

BTW zowel de BIOS als het OS zagen de 2e GB RAM wel staan.

StarInternet
19/07/02, 15:53
Ik heb er niet zo erg veel verstand van,
Maar ik weet wel je kan beter één merk en (bijna) de zelfde type er in doen anders heb je kans op instabiel heid.

Is het A Merk Geheugen of B Merk ?
Werken de twee andere sims ook in een andere server/workstation slecht?

Qweb
19/07/02, 16:09
Ik geloof B merk (als je Kingston A merk zou noemen), en ze draaien perfect in een andere server waar ik ze nu in heb zitten.

Deimos
19/07/02, 16:50
Ik zou zeggen, gebruik een metest programmatje om je geheugen volledig te testen op eventuele fouten. Zelf heb ik namelijk een keer ervaren dat corrupt geheugen de hele server deed crashen (deze bootte gelukkig wel auto weerup, maar fijn is anders).

Verder voor een server altijd A merk geheugen nemen en bij voorkeur ook nog van dezelfde leverancier, zodat je bijna zeker weet dat er geen onderlinge conflicten kunnen ontstaan.

Maar even iets anders, weet je wat er gebeurd vlak voor je server er mee stopt? Liep het geheugen vol of iets? Zulke zaken zijn namelijk handig om te weten bij het debuggen e.d.

ProServe
19/07/02, 19:02
Mocht je reg. ecc gebruiken, dan is het belangrijk bij sommige mainboards dat je "paren" uit dezelfde productie serie gebruikt. Dell heeft daar bijvoorbeeld last van.
Heb je al eens geprobeerd het geheugen te vervangen?

superior-is
19/07/02, 19:55
Idd, zelfde geldt volgens mij ook voor de Sun Cobalt 550.

Qweb
19/07/02, 22:23
Nou ja, RAM vervangen? Nee, eigenlijk niet, ik heb het eruit gehaald, en hij draait weer als vanouds met 1 GB RAM. En hij draait redelijk, alhoewel ik liever natuurlijk er nog 1 GB bij heb.

Ik ga eens kijken. Wat er precies gebeurde weet ik niet, heb helaas geen screen open laten staan met top ofzo, en in de syslog stonden allemaal apestaarten (of is het apenstaarten? de nieuwe spelling ook ;-) ), en vlak daarvoor nix opmerkelijks. Daarna de gewoonlijke opstartprocedure.