PDA

Bekijk Volledige Versie : is hier nog brood in te verdienen?



rembem
09/04/04, 21:13
Hallo allemaal,
Ik was bezig met het uitzoeken van een hosting accountje voor mijn site en ik ben geschrokken over het enorme aanbod van hosting bedrijven en de lage prijzen die gehanteerd worden. Puur uit interesse vraag ik me af: is er nog wat te verdienen in jullie wereldje of concureren jullie elkaar dood?

is onderhand niet heel nederland voorzien van een hosting account?

iFast
09/04/04, 21:32
Hallo Rem,

Deze vraag word inderdaad veel gestelt. En ik denk dat er inderdaad heel veel (bijna te veel) aanbod in deze markt is.

Maar er zijn nog steeds genoeg klanten te vinden. Je moet natuurlijk niet al te hoge prijzen hanteren en goede service en kwaliteit aanbieden. En het is natuurlijk geen makkelijke markt om je brood mee te verdienen door de hevige concurentie strijd (kijk alleen maar al op dit forum).

De meeste goedkope hosting providers halen het niet omdat deze vaak te veel bieden tegen wat zij zelf kunnen bereiken.

is onderhand niet heel nederland voorzien van een hosting account?

Het gaat inderdaad hard. Er zijn al baby´s die hun eigen webhosting account hebben. Maar het gaat zeker nog jaren duren voordat echt elk bedrijf en particulier is voorzien van een website, en er zullen altijd nog bedrijven en particulieren zijn die geen interesse hebben in een website.

TMourik
09/04/04, 23:04
Origineel geplaatst door iFast
Je moet natuurlijk niet al te hoge prijzen hanteren en goede service en kwaliteit aanbieden
Pardon ? Je moet natuurlijk niet al te hoge prijzen hanten? Hier ben ik het absoluut niet mee eens.

Je prijs moet in verhouding staan met je kwaliteit die je levert. Daarnaast moet je er bij denken dat je een bedrijf met meerdere personen (werknemers) moet kunnen runnen. Je zelf een salaris moet kunnen geven enzovoort.

De stelling van, ga niet te hoog zitten met je prijzen, vind ik klink klare onzin.

Als ik kijk naar onze bedrijfsvoering en de door ons gehanteerde prijzen, zitten wij zeker niet op de lowbudget markt. Dat merk ik ook op dit forum, wij kunnen hier wel onze aanbieding doen, maar ik weet zelf al dat 9 vd 10 mensen alsnog voor een ander (vaak 50 tot wel 80% goedkoper) kiezen. De reden? Men kijkt veelal niet meer naar de kwaliteit en support die gelevert wordt, maar men wil meestal voor een dubbeltje (het liefst voor een stuiver) op de eerste rang zitten.

Zelf zijn wij pas net begonnen (lees: 4 maanden) maar met een goede investering & goede bedrijfsvoering en nette prijzen (in verhouding met), zijn wij zeer tevreden over het resultaat.

Mijn conclusie hieruit is ook het volgende, er valt veel te doen op hosting gebied, als je maar luistert naar de wensen van de klant en uitvoert, valt er een lekker brood te verdienen in deze markt. Maar durf wel risico's te nemen door te investeren.

RonZo
09/04/04, 23:42
Je moet ook gewoon niet altijd de goedkoopste willen zijn.
Misschien heb ik makkelijk l*llen maar ik heb liever 100 klanten die elk 100 euro bij me inleveren dan 1000 klanten die maar 10 euro elk bij me brengen. Die 100 klanten kan ik naar volle tevredenheid van hen, van alle mogelijke support bedienen (Bedankt voor de snelle respons. Alles werkt perfect nu. Fijne dagen, R......). Probeer dat maar eens met 1000 klanten van een tientje. Dat zijn dan vaak nog eens de grootste zeurders :p
Natuurlijk, wij leveren ook een budgethosting. Maar als je kijkt naar de "spec's" zie je dat je eigenlijk niets krijgt voor dat budget :D

SNS
09/04/04, 23:50
Het aanbod is inderdaad erg groot. Het verbaast me eerlijk gezegd ook hoeveel bedrijven er ingeschreven staan bij SIDN. Maar naar mijn mening zijn er te veel bedrijven die goedkoop zijn en te lage service leveren. Dan kun je je wel richten op de low-budget markt, maar dan halen ze dus alleen de nieuwelingen op het gebied van webhosting binnen. De wat verder gevorderde klant heeft er vaak ook wat meer voor over om z'n website online te houden, goede support enz. om een kwalitatief totaal te krijgen.

Ik vind zelf ook dat je beter kunt investeren in kwaliteit en misschien minder winst te draaien in plaats van maximale winst met minimale middelen te halen. In het begin zal het misschien maar één tot een aantal klanten zijn met slechte ervaringen, maar houd er rekening mee dat mensen graag vertellen dat ze ergens niet tevreden over zijn. Nog vaker zelfs dan te vertellen dat ze ergens tevreden over zijn. Dus zo bouw je in no-time een slechte naam op.

Ik ga mee met TMourik zijn conclusie en wil er dus aan toevoegen dat je dus wel het beste kunt investeren in kwaliteit. Maar bedenk wel van te voren wat je van je bedrijf verwacht, want je denkt te halen qua klanten. Als je een beetje op de hoogte bent en wat connecties hebt kun je best ver komen. Klein voorbeeld: de moeder van een vriend van mij beheert de lokale TV Krant. Ik heb daar nu gratis een advertentie lopen. Via die advertentie kwam er (nu dan) een klant die een radioshow presenteerde en hij was zo te spreken over z'n domeinnaam dat hij me uitnodigde. Dus dat vind ik zelf ook belangrijk, connecties. Hou er rekening mee dat iedereen kan helpen. Ook lastige klanten.

Maar het is dus aardig mogelijk je brood er mee te verdienen.

RonZo
10/04/04, 00:06
Origineel geplaatst door tklaver
[B]...........Dus dat vind ik zelf ook belangrijk, connecties. B]
Precies! Connecties zijn heeeeel belangrijk.
Zo zie ik dit op http://www.sensson.net/content/view/8/33/
Kijk eens op http://www.internetplaza.nl/cdprod.htm of op http://www.internetplaza.nl/cdprijs.htm ..... Misschien kunnen wij een connectie maken ;)

Mikey
10/04/04, 01:39
Mond op mond reclame is de beste reclame die je kunt hebben, balletje begint vanzelf te rollen

Rik
10/04/04, 02:56
Eigen plan trekken, niet naar concu's kijken en dwars zijn :D

- Goed laten informeren...
- Goed voorbereiden (goed plan)
- Kom met iets unieks (ja, is ook met Hosting nog mogelijk)

iFast
10/04/04, 13:34
Pardon ? Je moet natuurlijk niet al te hoge prijzen hanten? Hier ben ik het absoluut niet mee eens.


Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je kwaliteit en service naar een goede prijs verhouding moet brengen. Maar je hoeft het natuurlijk niet met mij eens te zijn ;).

ThePostman
10/04/04, 14:57
Origineel geplaatst door Mikey
Mond op mond reclame is de beste reclame die je kunt hebben, balletje begint vanzelf te rollen

Mond OP mond? :X

Je bedoelt, mond tot mond ;)

Geen EHBO hier ;)

host3000
10/04/04, 14:59
Ik denk dat hij ècht mond op mond reclame bedoelt. Die is nòg beter :D

RobTD
11/04/04, 13:26
dan wordt het in ieder geval wel onthouden :-P leuk reclamespotje? :-0

rembem
12/04/04, 11:45
Iedereen heeft het wel over dat goede support belangrijk is, maar ik vraag me soms af waar die dan uit bestaat. Ook word er gesuggereerd dat hosting bedrijven die tegen lage prijzen aanbieden minder support zouden leveren. Ik vraag me af of dat klopt. Het kan ook goed zijn dat deze bedrijven beter inkopen, gebruik maken van de grote datacenters waar bandbreedte goedkoper is en genoegen nemen met een winstmarge die niet 6x over de kop gaat.

Rik
12/04/04, 13:11
Origineel geplaatst door rembem
Iedereen heeft het wel over dat goede support belangrijk is, maar ik vraag me soms af waar die dan uit bestaat. Ook word er gesuggereerd dat hosting bedrijven die tegen lage prijzen aanbieden minder support zouden leveren. Ik vraag me af of dat klopt. Het kan ook goed zijn dat deze bedrijven beter inkopen, gebruik maken van de grote datacenters waar bandbreedte goedkoper is en genoegen nemen met een winstmarge die niet 6x over de kop gaat.

Iets 6 x over de kop laten gaan is niet mogelijk in deze Branche :D

Stel je inkoop is 100 euro voor een Mbit, nee, we pakken 50 euro :D..
Kost je dat als eindgebruiker nog 300 :D...

Denk dat het met name te maken heeft met de bedrijfsvoering (zijn er goede calculaties gedaan, worden er serieuze (bekende)kengetallen gebruikt voor bijvoorbeeld de winstmarges... enz) en niet zo zeer met de inkoop (die marges verschillen te weinig).

Beyonder
12/04/04, 16:00
Teveel kleine webhosters kijken voor hun winstmarge alleen naar het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Uiteindelijk zijn zij de bedrijven met de grote problemen.

Tussendoor verzieken ze ook echter de markt, de consument vraagt zich in dat geval steeds meer af wat nu werkelijk acceptabele prijzen zijn.

Toch jammer dat kartelvorming verboden is ;) want in dat geval kan iedereen weer eens wat aan hosting verdienen.

Stefan<n-media>
12/04/04, 16:46
Origineel geplaatst door Beyonder
Toch jammer dat kartelvorming verboden is ;) want in dat geval kan iedereen weer eens wat aan hosting verdienen.

Ik denk dat juist middelkleine bedrijven er geen baat bij zouden hebben, aangezien die waarschijnlijk een te kleine speler in de markt zijn om aan of ander kartel deel te nemen.

Anestheologist
13/04/04, 13:43
Er zit nog steeds markt in hoor, maar er is inderdaad enorm veel concurrentie, en je koopt hosting ook zoals je naar de bakker gaat ofzo. Maar velen hebben een vertekend beeld van hosting rekenen ze snel ffe uit klantenx...€ = ....€ -> woow lekker veel gaan we ook doen, maar velen stranden hierop.