PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginnen



samengel
06/04/04, 22:48
Hallo allemaal,

Mijn vraag is de volgende. Sinds drie jaar heb ik voor bedrijven diverse websites gemaakt (+/- 20) Deze heb ik allemaal bij een hosting bedrijf waar ik verder geen belangen in heb. Nu heb ik zitten denken of het niet de moeite waard is zelf de hosting voor de websites die ik gemaakt heb te verzorgen. De bedrijven waar ik de sites voor heb gemaakt betalen allemaal ongeveer 50 euro per jaar. Dit geldt zou ik ook in mijn eigen zak kunnen steken. Of is het teveel moeite en gedoe.....

Mocht het antwoord op de bovenstaande vraag ja zijn dan wil ik daarnaast graag weten waar ik dan moet beginnen... (afgezien van deze site dan)

Groeten van
Sam

wdv
06/04/04, 22:52
Hoi Sam,

Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van het configureren van webservers e.d., maar het is in ieder geval niet zo dat je "ff" zelf je websites kan gaan hosten met een eigen server.

Het is misschien een goede oplossing om een zogenaamd reseller pakket te nemen. Je kan dan wel goedkoper inkopen, maar je hebt niet de technische problemen erbij.

jos_willem
06/04/04, 23:09
Ligt er inderdaad helemaal aan hoeveel kennis je hebt en wil leren. Als je er het een en ander van weet kan je een server kopen en ergens plaatsen of als je het wat makelijker wil een dedicated server huren...

Succes

The MAzTER
06/04/04, 23:13
20x50 = 1000 euro op jaar basis.

Je kosten op jaar basis zijn veel hoger.

Beste is gewoon een reseller pakket.

hhoeksma
06/04/04, 23:40
reseller pakket...

Rik
06/04/04, 23:43
Ik kan hem voor je verplaatsen als je wilt dat men je ook aanbiedingen doet ?
Dan kun je zien wat het je per maand zou kosten, en wat het je op zou leveren ....

PM mij maar, dan verplaats ik hem ;)

Anestheologist
07/04/04, 00:02
Zoals velen inderdaad al aangeven, een reseller pakket is het beste om mee te beginnen. Mocht dit na een tijd niet voldoende meer zijn kan je nog altijd overschakelen op dedicated of colocated als jouw kennis dat toelaat. Veel succes.

Icheb
07/04/04, 06:45
Een reseller pakket is inderdaad in die situatie het beste, althans, dat denk ik. Misschien als het bedrijf later groter wordt dat een dedicated (wel managed misschien) een betere optie wordt. Maar dit is vaak pas zo als de kennis van Linux wat toeneemt.

Als je Rik even een PM stuurt met de vraag tot verplaatsing mogen de hosters hier ook aanbiedingen doen. Daarbij raad ik persoonlijk aan niet alleen naar de prijzen te kijken, maar bijvoorbeeld ook naar de mogelijkheden tot support en de snelheid en belasting van de server waar het allemaal op komt te staan.

Mocht je toch dedicated of colocated willen gaan doen, zou ik dit eerst een tijdje gaan proberen als ik jouw was.

Speedbit
07/04/04, 08:10
Reseller lijkt me inderdaad het beste, daarbij hoef je bijv. ook niet zelf een controlpanel te kopen of de server te onderhouden. Voor 20 websites zijn er prima reseller paketten.

samengel
07/04/04, 09:23
Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie berichten.

De uitkomst lijkt me duidelijk. Ik ga me eens verdiepen in reseller pakketten. Zodra ik dat gedaan heb zal ik hier een berichtje plaatsen om wat prijzen (en service) te vergelijken.

FF nog uit nieuwsgierigheid.... Naast de investering van tijd en kennis, waar moet je op tellen wanneer je een eigen server op wilt zetten?

Groeten van
Sam

samengel
07/04/04, 11:16
Kan iemand mij tot slot vertellen welke stappen ik moet nemen op de verschillende sites in mijn toekomstige reseller pakket te stoppen. Welke kosten zijn daar evt. mee gemoeid?
Bijv. verhuizen domeinnaam, enz..

Hoe gaat dit dan in z'n werk? Zet ik alle sites in verschillende mapjes op één server en wordt de domeinnaam hier dan naar toe verwerzen? Of zijn het wel degelijk nog verschillende accounts? Kan ik dan zelf die accounts aanmaken, en kan ik dan ook zelf weten hoeveel? Of moet ik voor iedere account die ik extra toevoeg ook iets extra's aan mijn provider betalen? (hoef nu nog geen aanbiedingen, bedankt...)

Ik begrip dat het veel en simpele vragen zijn :-) Een link naar een pagina waar deze zaken uitgelegd worden is natuurlijk ook erg gewenst. Ik zelf heb die niet direct kunnen vinden hier op het forum of op het internet.

Alvast bedankt,
Sam

Jozke
07/04/04, 11:35
Om even te antwoorden op je vorige vragen:
Met een reseller pakket krijg je meestal een controle paneel, waarmee je zelf accounts kan aanmaken voor websites. Dit zijn dus allemaal verschillende accounts, en meestal kan je je klant dus ook voorzien van een eigen Site controle paneel (waarmee e-mail adressen kunnen worden beheerd, databases, etc).

Normaal gezien heb je een pakket waarbij je bijvoorbeeld 20 sites kan maken. Afhankelijk van waar je je pakket afneemt, kan je bijvoorbeeld ook een startpakket nemen van bijvoorbeeld 10 sites (als er in de startfase zowiezo 10 sites op moeten komen) en gedurende je langer bezig bent, het pakket steeds vergroten voor de nieuwe sites die je wenst te hosten. Normaal gezien is dit bij de meeste ook geen probleem, en kan je toch je kosten iets drukken.

Als je al je huidige websites wilt verhuizen naar een reseller pakket, en je ook de domeinen via deze reseller wilt beheren, zal je normaal gezien wel de verhuiskosten moeten toeleggen (of je moet een deal kunnen sluiten met je reseller). Hangt er dus een beetje vaaf waar je uiteindelijk komt. Wel is het zo dat als reseller, je meestal domeinen ook tegen een laag tarief kan aankopen. De totale kosten hiervoor zouden dus wel moeten meevallen.

samengel
07/04/04, 11:47
Hoi Jozke bedankt voor je info. Het is mij nu duidelijk.
Ik ga op zoek naar een goed reseller pakket. (zie ander forum)..

jos_willem
07/04/04, 15:55
DOMENICO EDIT: Ik zou maar eens heel goed de regels gaan lezen want anders gaan we de volgende keer streng optreden!

Henky!
08/04/04, 00:35
Wij zitten ook in zo'n soort fase. Maar waarom reseller? Het kan zijn dat ik iets mis (=newby) maar wij hebben een dedicated server gehuurd en daarop (via control pannel) verschillende URL's geplaatst. Deze domeinen regelen we nu nog via de provider maar gaan we zelf registreren bij bv openprovider.

Dus waarom een relatief duur reseller pakket met allerlei restricties als je het ook zelf kan doen???

Of mis ik iets van belang?

Henky!

samengel
08/04/04, 11:04
Hey Henkie!

Bedankt voor je antwoord.
Kan je mij vertellen welke handelingen vooraf gaan aan het plaatsen van de eerste website?
Dus welke software, beveilinging, enz... Dan kan ik mezelf een idee vormen of ik zin heb om mezelf erin te verdiepen. Daarnaast de vraag wat jullie betalen voor de server die jullie gehuurd hebben? Hoef geen spec of namen, alleen voor het idee.

Het zelf registreren va domeinen kost voor zover ik weet wel een behoorlijke investering per jaar of niet? Hoe gaan jullie dat precies doen?

Groeten van (een alweer iets wijzere)
Sam

Henky!
08/04/04, 14:07
Ha Sam,

Niks geen handelingen. Wij hebben gewoon een dedicated server gehuurd (ca 90 euro p/m). Daarop is alles al geinstalleerd, inclusief een mooi beheerprogramma. Daarmee kun je websites (en resellers:-), email accounts etc beheren. Zo kun je ook domeinen toevoegen. Vervolgens verhuis je met het bekende verhuisformulier de gewenste domeinen naar je eigen server. Dit gaat via de provider (de mensen van de dedicated server dus)

Vandaar dat ik de oplossing van reseller niet begreep. Op deze wijze kun je immers zelf paketten samenstellen.

Het zelf registreren van domeinen zou juist geld opleveren. Je schakelt immers de provider uit die uiteraard ook wat verdient aan de handel in domeinen. Probleem is dat je zelf nameservers en DNS servers moet installeren. Dit zijn we nog aan het onderzoeken.

Henky!

[QWS]
08/04/04, 14:53
Resellers(pakketten) kunnen ook zelf pakketten samenstellen en aanmaken.

dreamhost_nl
10/04/04, 20:13
Niks geen handelingen. Wij hebben gewoon een dedicated server gehuurd (ca 90 euro p/m). Daarop is alles al geinstalleerd, inclusief een mooi beheerprogramma.

Als je zelf geen ervaring met Linux (populairst en voordeligst), server administratie, firewalls en bijhorende security hebt zal je server hooguit een week zonder problemen draaien. Met een Reseller pakket zorgt je hoster dat het allemaal goed draait.

Het is dus de vraag of het kleine bedrag dat je met de hosting kan verdienen je deze kopzorgen waard zijn... ;)

Henky!
12/04/04, 23:46
Een 'managed dedicated server' hebben wij, zo heb ik op dit forum geleerd:-)

Maar toch al wat maandjes. Er draaien nu zo'n 10 sites op zonder problemen. Geen kopzorgen dus en het kleine bedrag meer dan waard.

Later meer, later beter. Dat wel. Maar, gezien de oorspronkelijke vraag van Sam, lijkt mij een (managed) dedicated server een betere, flexibelere en goedkopere oplossing dan het resellen van kant en klaar paketten.

Henky!

NextIT
13/04/04, 00:05
Origineel geplaatst door Henky!
Later meer, later beter. Dat wel. Maar, gezien de oorspronkelijke vraag van Sam, lijkt mij een (managed) dedicated server een betere, flexibelere en goedkopere oplossing dan het resellen van kant en klaar paketten. Beste henkie, het gaat hier niet om het resellen van pakketten, maar om een resellerpakket. Met een reseller pakket huur je schijfruimte en dataverkeer bij een provider. Binnen die schijfruimte kun je meestal naar eigen inzicht pakketten samenstellen via een control panel, net als bij de dedicated server.

Het idee is dus hetzelfde als bij de dedicated server, alleen huur je niet meteen een complete server, maar deel je deze server met andere klanten van de provider. Dit is ideaal voor bedrijven waarvoor een dedicated server nog net iets te groot/duur is.

Henky!
13/04/04, 00:31
Ben slecht in rekenen. Maar als een dedicated server van 90 per maand te duur is voor het hosten van de 20 websites van Sam dan heb je uiteraard groot gelijk. Dank voor je antwoord!

Henky!

olafb
15/04/04, 20:17
Insgelijk!