PDA

Bekijk Volledige Versie : Dataverkeer meten - Routering



serverbilly
02/04/04, 11:20
Ik heb een probleem met mij dataverkeer - meting

Het zit zo:

Ik heb 2 servers staan, die hangen achter mijn Cisco Switch. Op beide servers staat plesk 6. In plesk kan ik traffic aflezen. Ook via SNMP (MRTG) kan ik uit mijn eigen switch traffic aflezen.
Deze komt niet overeen met de traffic die plesk aangeeft.

Verkeer van deze maand (2 dagen)

Pleskdoos 1:
Server Total 2.99GB

Pleskdoos 2:
Server Total 57.17MB

Switch:

Totals for uplink from Thu Apr 1 to Fri Apr 2
Incoming Total: 607 MB
Outgoing Total: 3901 MB

Totals for pleskdoos 1 from Thu Apr 1 to Fri Apr 2
Incoming Total: 3837 MB
Outgoing Total: 558 MB

Totals for pleskdoos 2 from Thu Apr 1 to Fri Apr 2
Incoming Total: 77 MB
Outgoing Total: 147 MB

Provider:

95 % average: 500 Kbps
Gebruikt op 1 april:
Incoming Total: 3400 MB
Outgoing Total: 502 MB

De vragen waar ik mee zit:

Hoe komt het dat mijn switch aangeeft dat mijn pleskdoos 1 bijna 1 (!) gigabyte meer verbruikt?

Kan het zo zijn dat ik (omdat ik geen opvolgende ip adressen heb) veel data van andere routeer?

electric
02/04/04, 11:47
Misschien is het dat bepaalde verkeer NIET gemeten word door Plesk?

serverbilly
02/04/04, 11:53
Bij doos 2 is dat dan 3 keer zoveel. Dat is wel erg vreemd....

electric
02/04/04, 12:17
Het is inderdaad erg vreemd ook dat de getallen van jou uplink verschillen met wat de provider heeft gemeten. ( maar dat is vaak )
De enigste reden die ik kan verzinnen is dat er bepaalde traffic niet gemeten word door plesk die wel gemeten word door de switch.
Dat zou misschien traffic geweest kunnen zijn van update's oid ?

serverbilly
02/04/04, 12:19
Deze getallen zijn van deze maand. Er is nog niets geupdate dus dat kan het niet zijn...
De verschillen van mijn switch en de uplink zijn te verklaren, de provider loopt achter met het updaten van deze statistieken....

electric
02/04/04, 13:04
Plesk meet denk ik alleen mail,ftp,www traffic ( gok ik ) maar er is natuurlijk veel meer traffic die er overheen gaat zoals ssh traffic of het downloaden van stuff die niet gemeten word door plesk maar dus wel door de switch :)

Friend
02/04/04, 14:25
Ik ben tegen het zelfde probleen (minder dataverkeer in Plesk dan in de switch) gelopen. Toen werd mij vertelt dat Plesk inderdaad bepaalde trafficstromen niet mee calculeert. Weet niet precies welke traffic dat is, ik neem dat FTP en mail al niet wordt meegerekend.

Ik heb even op het plesk-forum gekeken, daar zag ik wel meerdere reacties staan over foutieve traffic stats.
Misschien staat daar het antwoord.

Mikey
02/04/04, 16:20
Origineel geplaatst door Friend
Ik ben tegen het zelfde probleen (minder dataverkeer in Plesk dan in de switch) gelopen. Toen werd mij vertelt dat Plesk inderdaad bepaalde trafficstromen niet mee calculeert. Weet niet precies welke traffic dat is, ik neem dat FTP en mail al niet wordt meegerekend.

Ik heb even op het plesk-forum gekeken, daar zag ik wel meerdere reacties staan over foutieve traffic stats.
Misschien staat daar het antwoord.

mail traffic en ftp wordt sinds plesk 6 mooi mee gemeten. Wat je niet mag vergeten is arp verkeer en dat soort ongein. Er gaan veel meer stromem richting je server dan dat alleen van klanten. Wat denk je van al die broadcast meuk.

Ik het hetzelfde syndroom met een server, heeft ook veel meer traffic dan de ander, maar volgens plesk is het andersom.

evilnerds.com
03/04/04, 13:40
Gebruikers van de server kunnen natuurlijk ook verkeer genereren zonder dat plesk dat meet. Zoals een php script wat bestanden upload of download. Of een gebruiker die via de shell bestanden download met wget of iets dergelijks.

jeffrey
05/04/04, 12:50
Niet alle processen op de server lopen via plesk, alleen de zaken die via het controlpanel beheerd worden worden gemeten. zoals hierboven al gezegt werd.

zaken zoals downloads en ssh verkeer worden inderdaad niet meegerekend, dat las ik van de week ook nog ergens, kan het zo gauw niet terugvinden..