PDA

Bekijk Volledige Versie : Betalen met Paypal



webbed
31/03/04, 13:16
Hallo,

Ik heb een dedicated server gekocht in Amerika. Ik betaal dit via Paypal. Kan ik de factuur van Paypal uitprinten en gebruiken als kostenaftrek? Er staat geen btw of kvk nummer op de factuur, maar wel de bedrijfsnaam.
Iets anders met betrekking tot Paypal: moet ik aan de belastingdienst verantwoorden hoe ik geld heb op mijn Paypal rekening? Ik heb namelijk reclameinkomsten van een privé pagina, die op Paypal gestort worden elke maand. Dit geld wil ik nu dan weer gebruiken voor de dedicated server. Denken jullie dat dit een probleem is? Of moet ik eigenlijk de reclameinkomsten ook opgeven bij de belastingdienst? Deze pagina staat helemaal los van de webhosting bedrijf.

Hopelijk hebben jullie wat adviezen/ervaringen met betrekking tot betalingen naar Amerika.

Groeten, Judith

HBCS
31/03/04, 14:13
als er geen btw op staat heb je er niets aan

Hans
31/03/04, 14:35
Ik vraag me iets dergelijks ook af. Als je goederen uit Amerika bestelt, dan worden ze bij de grens onderschept en mag je er invoerrechten (misschien ook btw ?) e.d. over gaan betalen. Als je nu diensten vanuit Amerika betrekt (bv. domeinregistraties), moet je hierover dan BTW betalen ? En kan je ze als kosten opvoeren ?

Op belastingdienst.nl kwam ik alleen het volgende tegen, maar dat gaat specifiek over goederen, niet over diensten:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/buitenland/5a584b1.htm

Friend
31/03/04, 17:13
Je moet de factuur opvragen bij de verkopende partij (bij wie je de server hebt gekocht), paypal regelt alleen de betaling. (net als een credit Card maatschappij). De afrekeningen van Paypal zijn niet bruikbaar voor kostenaftrek.

BTW regels EU
Binnen Nederland of het eigen EU-lidstaat:
- BTW altijd doorberekenen (zakelijk en particulier)

Naar ander EU-lidstaat:
- leveren aan bedrijven (met BTWnummer) geen BTW van toepassing.
- leveren aan particuleren WEL BTW van toepassing.

Van EU-lidstaat naar buiten de EU leveren:
- NOOIT BTW van toepassing.

Is volgens mij de regel.

In jouw geval zou de verkopende partij ook geen BTW (VAT) in rekening brengen aangezien het 0% tarief wereldwijd wordt gehanteerd. Er kan wel Nederlandse BTW en inderdaad een invoerheffing worden berekend over de aankoopprijs die je hebt betaald. Dit gaat alleen op als er fysieke goederen over de grens komen. Dus als je server vanuit Amerika naar Nederland wordt verscheept dan kun je dus de 19% BTW (Nederland) verwachten en ook invoerrechten.

Aangezien ik lees dat het gaat om een dedicated server (wordt geen eigendom) zal deze dus ook niet worden verscheept dus geen BTW en geen invoerrechten van toepassing.

Friend

Dennis
31/03/04, 17:22
Origineel geplaatst door herman
als er geen btw op staat heb je er niets aan BTW buiten Europa kun je inderdaad niets mee doen. Maar natuurlijk dien je deze kosten wel gewoon als kosten op te geven bij de belasting.

Friend
31/03/04, 17:29
Origineel geplaatst door DennisCitus
BTW buiten Europa kun je inderdaad niets mee doen. Maar natuurlijk dien je deze kosten wel gewoon als kosten op te geven bij de belasting.

Bedrijven van buiten de EU zijn GEK als ze BTW rekenen, dan worden de producten namelijk duurder (je krijgt de BTW nooit terug dus kostprijs verhogend).

De kosten die je maakt kun je uiteraard in mindering brengen op je omzet, hiervoor dien je wel over een geldige factuur te beschikken. Een email met daarin de benodigde gegevens kan ook volstaan.

Dennis
31/03/04, 17:31
Origineel geplaatst door Friend
Bedrijven van buiten de EU zijn GEK als ze BTW rekenen, dan worden de producten namelijk duurder (je krijgt de BTW nooit terug dus kostprijs verhogend).Elk bedrijf buiten de EU moet btw rekenen aan Nederlandse bedrijven?

webbed
31/03/04, 19:05
Bedankt voor jullie hulp tot nu toe!

Ik hoef zoals al meerdere mensen gezegd hebben geen btw te betalen. Invoerrechten zijn ook niet van toepassing omdat er niets hierheen komt. Het ging me dus ook alleen om de kostenaftrek.

Als ik het goed begrijp kan ik dus de kosten van de server gewoon aftrekken als ik de factuur die ik per email heb gekregen gebruik voor de belastingdienst.

Dan heb ik nog een vraag. Hoe zit het met de valuta wisseling? Moet ik de factuur omrekenen van dollar naar euro? En welke koers moet ik dan hanteren? Ik heb geen bankafschrift of dergelijks aangezien ik dus met Paypal betaal en daar ook dollars op gestort krijg. Ik hoef dus geen geld te wisselen om te kunnen betalen.