PDA

Bekijk Volledige Versie : Lees, en huiver.... CIJFERS



Rik
30/03/04, 19:55
Startersfeiten

-| Jaarlijks starten 60.000 bedrijven...
-| De gemiddelde leeftijd van de starters is 36 jaar (!)
-| 30 % is vrouwelijk...
-| 70% is mannelijk
-| 40% heeft hoge opleiding
-| 60% heeft een Lagere- of Middelbare opleiding gehad.
-| 30% bereid zich voor met een ondernemingsplan en voorstudies

Stoppersfeiten

-| Na 1 jaar zijn er van de 60.000 starters nog 41.000 over..
-| Na 3 jaar nog maar 29.000....
-| na 5 jaar bestaan er nog maar 21.000 (!)


Conclusies...

30% (18.000) van alle starters bereid zich goed voor (Businessplan)
87% van de bedrijven die langer als 5 jaar bestaan geven aan te zijn gestart met een goede voorbereiding...

Dat zijn er dus omgerekend: 15.660 van de 21.000.... (!)


Wat is jouw mening ?

ThePostman
30/03/04, 20:19
Altijd goed voorbereiden dus! Mooie cijfers. :)

The MAzTER
30/03/04, 20:27
hoeveel % denkt zo: 'laat ik ook eens een bedrijfje beginnen, wat mijn baas kan kan ik ook'

dan aantal klusjes doen, totdat belasting dienst komt kijken en ze dezen niet kunnen betalen.

Dit heb ik namelijk vaak zat gezien ;)

Rik
30/03/04, 20:29
Origineel geplaatst door The MAzTER
hoeveel % denkt zo: 'laat ik ook eens een bedrijfje beginnen, wat mijn baas kan kan ik ook'

dan aantal klusjes doen, totdat belasting dienst komt kijken en ze dezen niet kunnen betalen.

Dit heb ik namelijk vaak zat gezien ;)

... en met een goeie voorbereiding, een goed plan, heb je daar bijvoorbeeld wel rekening mee gehouden :)

Rudi
30/03/04, 21:32
Je moet niet vergeten dat veel kleine bedrijfjes samen gaan, of bij succes worden opgeslokt door grotere firma's. In het bericht van Rik kan ik niet lezen in hoeverre hier rekening mee is gehouden.

Dat doet niet af aan het feit dat er blijkbaar veel mensen proberen iets te beginnen, wat leuk en leerzaam kan zijn!

The MAzTER
30/03/04, 21:39
kwamen deze cijfers uit die KvK krant?

zag daar ook zo iets staan, maar voor de rest niet doorgelezen

Cereal
30/03/04, 21:43
Naar mijn mening hoeft een goede voorbereiding niet gelijk te staan aan een businessplan.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat een groot deel van de mensen eraan beginnen zonder stil te staan bij alle scenario's te overdenken

Friend
30/03/04, 22:51
Een ondernemer ben je, dat wordt je niet. Als het niet in je zit zal het er niet uitkomen. Ondernemer zijn kun je niet leren, je kunt wel leren wat een ondernemer allemaal moet kunnen (detailhandels onderwijs etc).

Ik ben circa 5 jaar geleden gestart, heb nooit een businessplan oid geschreven. (behoor waarschijnlijk bij de 13 overgebleven procentjes).

Maar LET OP jongens, Dom doen is (inderdaad) DOM. zint eer gij begint, schrijf niet alleen een plan, maar denk goed na, hou je zelf niet voor de gek, maak berekeningen, loop niet in 7 sloten tegelijk. Zoek, kijk rond, vraag na, ga niet bij de pakken neerzitten, onderhandel, bel rond.

misschien kun jij ook bij die overgebleven 13 procentjes horen, kun jij het aan? Gok er niet op!

Friend

Mog
30/03/04, 23:06
Zeker de val van de .commers bijgehouden ;)

Maar ff sirieus je ziet het vrij vaak, er wordt een smak geld geinvesteerd en dit blijkt er niet meer uit te halen en de tent wordt opgedoekt, of je hebt een vof met eigenaren die niks overeen kunnen komen, of je kunt je belasting niet meer opbrengen (deze scoort ook hoog!) enz enz, fusies, niet goed verzekerd , geen reserves enz enz

Bottom-line, er wordt te licht gedacht over een bedrijf runnen.

nee, sta niet verbaasd van die cijfers.

Rik
30/03/04, 23:46
Origineel geplaatst door Rudi
Je moet niet vergeten dat veel kleine bedrijfjes samen gaan, of bij succes worden opgeslokt door grotere firma's. In het bericht van Rik kan ik niet lezen in hoeverre hier rekening mee is gehouden.

Dat doet niet af aan het feit dat er blijkbaar veel mensen proberen iets te beginnen, wat leuk en leerzaam kan zijn!

Het geeft meer aan dat een hele berg mensen ergens aan beginnen, maar niet weten waaraan :D

Rik
30/03/04, 23:47
Origineel geplaatst door The MAzTER
kwamen deze cijfers uit die KvK krant?

zag daar ook zo iets staan, maar voor de rest niet doorgelezen

Dit zijn cijfers uit diverse bronnen, KvK, IMK, Min.econ.zaken.... cijfers die voor ons van belang zijn, vond het opvallen en dus dacht hey, plaats het hier even :)

[QWS]
31/03/04, 15:18
het heeft natuurlijk ook voor een groot deel met doorzettingsvermogen te maken. Als een bedrijf gestart zonder businessplan het echt kan en wil gaat het ook zeker lukken. Een bedrijf dat gestart is met businessplan en die kan en wil het gaat het ook lukken. Maar een bedrijf die gestart is met businessplan maar over te weinig kennis en doorzettingsvermogen beschikt gaat het natuurlijk niet lukken in de meeste gevallen. Maar ik denk zowieso dat de bedrijven die met businessplan gestart zijn al over meer doorzettingsvermogen beschikken omdat die dan al zeker van hun zaak zijn en laten zien dat ze er wat voor over hebben. De bedrijven die vanaf de start al investeren ( qwa inzet en geld) zullen dat later ook terugzien.

Savvas
31/03/04, 16:51
dat plan alleen al heeft mij maanden gekost :D

Cougar
02/04/04, 01:16
Origineel geplaatst door Rudi
Je moet niet vergeten dat veel kleine bedrijfjes samen gaan, of bij succes worden opgeslokt door grotere firma's. In het bericht van Rik kan ik niet lezen in hoeverre hier rekening mee is gehouden.Precies, dat denk ik ook. Ik denk dat een heleboel (met name hosting) bedrijfjes gewoon lekker overgenomen worden. Ik zou dan wel eens willen weten hoeveel bedrijven er failliet gaan want dat is essentieel aan dit soort cijfers. Dat mensen vrijwillig stoppen boeit me niet, hoeveel mensen verwachten iets anders en blijken vervolgens failliet te gaan?!

Maargoed, ik vind het de boel alleen maar wat opleuken, dus van mij mogen ze :D

Grumpy
02/04/04, 09:24
Origineel geplaatst door Cougar
Ik zou dan wel eens willen weten hoeveel bedrijven er failliet gaan want dat is essentieel aan dit soort cijfers. Dat mensen vrijwillig stoppen boeit me niet, hoeveel mensen verwachten iets anders en blijken vervolgens failliet te gaan?!

Er zit nog iets tussen failliet gaan en vrijwillig stoppen.

Het kan heel goed zijn dat een flink aantal bedrijven zien dat het niet goed gaat, en alles nog goed kunnen afbouwen waarmee een faillissement voorkomen wordt.

Failliete bedrijven essentie van dit soort cijfers?
Vertel dat maar eens al die gedupeerde klanten van bedrijven die niet failliet zijn gegaan, maar wel plotseling gestopt zijn.

WelleKe
03/04/04, 09:00
Ik vermoed dat het aantal "stakingen" in de webhostingbranche stukken hoger ligt dan in overige branches. Juist door het % slecht voorbereidde of niet serieuze ondernemers (het erbij doen)

Dat er inderdaad andere redenen zijn om te stoppen blijkt ook uit dit stuk

http://www.rzo.nl/subpages/thema/thema.asp?themaID=102

Marco2005
03/04/04, 17:32
Wij starten met een heel uitgebreid plan, dat moest wel.
Zet je wel even aan het denken hoor, die cijfers....

Dennis
03/04/04, 17:33
Ik denk dat deze cijfers te globaal zijn om je er duidelijk mee bezig te gaan houden. Bij IT-bedrijven zal dit getal waarschijnlijk veel lager zijn, omdat hier ook veel jonge ondernemers starten en dan zomaar plotseling uitgroeien.

WelleKe
03/04/04, 23:41
Bij IT-bedrijven zal dit getal waarschijnlijk veel lager zijn, omdat hier ook veel jonge ondernemers starten en dan zomaar plotseling uitgroeien.

Wat bedoel je daarmee?