PDA

Bekijk Volledige Versie : [hoe] uitbetalen van loon aan jezelf?



mousehouse
29/03/04, 12:47
voor sommigen waarschijnlijk een makkelijke vraag...

als ik vennoot ben in een VOF en door de Belastingdienst _niet_ als ondernemer wordt gezien (< urencriterium) en ik wil mezelf een bedrag uit laten betalen uit de onderneming? Hoe kan ik dit doen en wat kan ik verwachten dat ik verschuldigd ben?

Stel: Ik heb me twee weken iedere avond lang gek gewerkt en wil hiervoor euro 500 uit de VOF halen. Ik maak dit vanaf de zakelijke rekening naar mezelf over. Als persoon ben ik hier (denk ik) reguliere inkomstenbelasting over verschuldigd, maar hoe wordt de VOF hiervoor belast? Ik ben zelf vennoot, moet ik ook extra lasten betalen in de VOF alvorens ik kan uitbetalen?

Wat voor alternatieven zijn er om mezelf te "belonen" voor werk uitgevoerd in de VOF?

alvast bedankt...

vdx
29/03/04, 14:02
De totale winst over het boekjaar gedeeld door het aantal vennoten moet je optellen bij je belastbaar inkomen.

Het overmaken van EUR 500 is een prive opname en wordt niet als salaris aangemerkt. Bij een eenmanszaak en vof heb je sowieso geen salaris uit te betalen aan de eigenaar/vennoten.

Anestheologist
29/03/04, 19:37
MouseHouse, je moet rekening houden dat dit bij je belastbaar inkomen komt. Als dit je bijberoep is en je er niet hoeft van te leven zou ik het volgende doen: Je wilt bv 300€ aan jezelf uitbetalen dan ben je beter dat je bv een digitale camera of gsm koopt op naam van de zaak en inboeken als investering, maak je lekker gebruik van je gsm en word niet bijgeteld bij je belastbaar inkomen. En zo stijgen je kosten van de zaak en hoef je minder belasting te betalen.

ThePostman
29/03/04, 19:39
Origineel geplaatst door Anestheologist
MouseHouse, je moet rekening houden dat dit bij je belastbaar inkomen komt. Als dit je bijberoep is en je er niet hoeft van te leven zou ik het volgende doen: Je wilt bv 300€ aan jezelf uitbetalen dan ben je beter dat je bv een digitale camera of gsm koopt op naam van de zaak en inboeken als investering, maak je lekker gebruik van je gsm en word niet bijgeteld bij je belastbaar inkomen. En zo stijgen je kosten van de zaak en hoef je minder belasting te betalen.

Dus zijn het eigenlijk omkosten?

vdx
29/03/04, 19:47
Het zijn alleen kosten voor de onderneming als er materieele goederen worden gekocht. Uitbetaling in natura zeg maar.

Uitbetaling in contanten kan nooit als kosten worden geboekt.

Dennis
29/03/04, 19:48
Klopt het dat je nooit een opname uit het bedrijf moet aangeven als prive-opname vanwege de hoge belastingkosten?

vdx
29/03/04, 19:51
Je kan een overboeking van zaak naar prive boeken als 'prive opname'. De waarde van de opname blijft dan op de balans staan.

InstantXs
29/03/04, 19:52
Jullie vergeten wel dat wanneer je producten die je via de zaak koopt prive gebruikt eigenlijk ook voor dat percentage dat je het prive gebruikt moet optellen bij je belastbaar inkomen. (snap je het nog? ;))

vdx
29/03/04, 19:56
@ InstantXs;

Dat klopt, zie voor meer info:

http://www.inzakengaan.nl/fiscus/kostenaftrekken.html

Anestheologist
30/03/04, 01:34
Ja inderdaad bv een auto kan voor 65% aftrekbaar zijn. Maar daarvoor komt mijnzelfde zin altijd terug. Loop eventjes langs bij je boekhouder ;)

Keuningen
30/03/04, 10:25
Origineel geplaatst door InstantXs
Jullie vergeten wel dat wanneer je producten die je via de zaak koopt prive gebruikt eigenlijk ook voor dat percentage dat je het prive gebruikt moet optellen bij je belastbaar inkomen. (snap je het nog? ;))

We hebben het over wat kan en niet over hoe je het eigenlijk hoort te doen...
*kijkt om zich heen ... ruikt aan zijn nieuwe digitale camera... kijkt blij*

ThePostman
30/03/04, 10:29
Ik snap het echt niet meer...iemand wat verduideleking kunnen geven?

fusionict
30/03/04, 11:22
De website die VDX eerder heeft gemeld http://www.inzakengaan.nl geeft voldoende informatie over de financiele belasting aspecten van een bedrijf.

Voor het urencriterium is het van belang dat je dit haalt om een ondernemer voor de belastingdienst te zijn. Hier kom je toch best snel aan, aangezien alles wat je doet wat met je bedrijf te maken heeft hierbij word opgeteld. Mij was toen verteld dat zelfs op het moment dat je met je bedrijf bezig bent, zoals het bespreken van dingen met je vennoot en het uitdenken van een nieuwe website e.d. dit allemaal als uren voor je onderneming word gerekent.

Verder mag je die 500 euro gewoon van de bankrekening halen en dit evt. boeken als prive opname. Al het geld dat jij uit je onderneming haalt en voor prive gebruikt word als bijtelling bij de inkomsten belasting gedaan.
De rest word als belasting voor de onderneming gedaan.

Ik zou even goed in die website rondneuzen aangezien hier voldoende info op staat.

WelleKe
03/04/04, 09:19
Al het geld dat jij uit je onderneming haalt en voor prive gebruikt word als bijtelling bij de inkomsten belasting gedaan.

Dit is pertinent niet waar! Je moet prive opname en inkomen los van elkaar zien. Je kan voor de belastingdienst inkomen hebben, maar geen enkele prive opname gedaan hebben, of andersom.

Zoals al eerder gezegd:

* Het belastbaar inkomen is onder andere opgebouwd uit jouw inkomen uit arbeid en jouw winst uit onderneming. Dit belastbaar inkomen kan dan ook pas bepaalt worden aan het einde van het jaar, waarin je het boekjaar van de onderneming afsluit.

* Omdat je daar niet op kan wachten voor het overmaken kun je gedurende het jaar prive opnames doen. De belastingdienst maakt dat niets uit, want het is vestzak broekzak, of je geld nu in de onderneming zit of op jouw prive rekening staat, maakt niet uit. Belasting betaal je over het belastbaar inkomen, de feitelijke winst.

Je kunt dus best 25.000 euro opnemen terwijl je maar een winst van 5.000 euro hebt, je betaald slechts belasting over die 5.000. Je moet natuurlijk wel het geld hebben of denken dat op termijn te verdienen, anders is het binnen de kortste keren afgelopen ;-)

urencriterium
Dat je niet aan het urencriterium voldoet heeft verder niets met prive opname of de winst uit jouw onderneming te maken. Het heeft wel alles te maken met het belastbaar inkomen. Voldoe je aan het urencriterium dan heb je recht op zelfstandigenaftrek waardoor het belastbaar inkomen lager wordt (je mag het van de winst uit onderneming aftrekken)

rekening houden met
Bij je prive opnamen moet je rekening houden met het feit dat je niet meer moet opnemen dan je denkt dat uit de onderneming ontrokken kan worden. Als je niet wil dat de onderneming er financieel op achteruit gaat mag je dus nooit meer opnemen dan de verwachtte winst. Daarbij moet je rekenen dat een bepaald % van die winst naar de belastingdienst gaat. Hoeveel is afhankelijk van jouw andere inkomen, maar als je in de eerste schaal zit kun je rekening houden met zo'n 35% aan belasting. Verwacht je een winst van 10.000 euro, dan kun je dus zon 6.500 euro opnemen.

almar
03/04/04, 10:41
Ik ondersteun in deze zaak het pleidooi van WelleKe.

Rik
03/04/04, 13:18
Ik ook gedeeltelijk :D, nee is goed omschreven zo ;)