PDA

Bekijk Volledige Versie : [discussie] bedrijfsethiek inzake resellers



paulmatthijs
22/03/04, 05:10
het gaat hier om reselling van bijvoorbeeld zoveel gb ruimte en traffic, dus NIET om beloning voor elke aangebrachte klant.

discussiestandpunt:


het aanbieden van resellersaccounts is niet eerlijk tegenover 'normale' shared/virtual hosting klanten

ik ben vóór, mijn argument:

het is onverkoopbaar naar normale shared hosting klanten dat zij voor iets een bepaald bedrag moeten betalen, en dat resellers voor slechts een klein bedrag meer (of niet eens meer) veel meer hd ruimte en traffic tot hun beschikking krijgen. het is buiten proporties, en dus niet te verantwoorden naar je overige klanten.

Dennis
22/03/04, 09:43
Ik ben 'TEGEN'

Een webhost is op deze manier zeker van een hoger bedrag per maand en wil bij grotere afname best een consessie doen.

Maar het klopt in ons geval niet dat reseller-accounts vaak goedkoper zijn dan standaard-shared-hosting-accounts. Bij het 1-GIG-Plan zijn de relatief duurder, maar bij een groot plan als het 5-GIG-Plan zijn de duidelijk goedkoper.

Moet je zo vroeg al zo'n topic starten? :)

SNS
22/03/04, 09:44
Origineel geplaatst door paulmatthijs
het is onverkoopbaar naar normale shared hosting klanten dat zij voor iets een bepaald bedrag moeten betalen, en dat resellers voor slechts een klein bedrag meer (of niet eens meer) veel meer hd ruimte en traffic tot hun beschikking krijgen. het is buiten proporties, en dus niet te verantwoorden naar je overige klanten.

Zoals jij het zegt ben ik het er wel mee eens. Maar er zijn genoeg bedrijven die meer rekenen voor een reseller pakket.
Als het maar een klein bedrag meer of niet eens hogere kosten met zich mee zou brengen namen de klanten het reseller pakket zelf ook wel. Het is gewoon een optie die ze moeten afwegen.

Cybafish
22/03/04, 10:34
Allereerst: wij verkopen geen reseller pakketen. Ik zie wel regelmatig aanvragen binnenstromen voor resellpakketten, maar ik moet iedereen teleurstellen ;)

Vervolgens: bij reselling leg je de nadruk op een geheel ander vlak. Bij shared hosting ligt de nadruk op de support, waar support op een reseller pakket schaars is. Daarbij komt dat ik merk dat resellerpakketten regelmatig op een overvolle server gepropt worden onder het motto "dat is onze zaak niet".

Bij shared hosting is de webhoster dírect verantwoordelijk voor alle support, het vlot draaien van het hele zaakje en het debiteurenbeheer (een reseller denkt wel 2x na voordat hij zijn rekening niet betaalt en riskeert dat de websites van zijn klanten offline gaan) Bij een resellerpakket loopt dit allemaal nét iets anders.

ThePostman
22/03/04, 12:34
Inderdaad, ik ben tegen. Ten eerste word er beter support gegeven bij shared hosting klanten. Het is makkelijker uit te leggen. Wie heeft er tegenwoordig nou ervaring met een WHM of what ever? Veel mensen die een site willen maken geven liever 4 euro per maand uit aan een pakket waar ze genoeg aan hebben dan dat ze 15 euro per maand uitgeven maar veel te veel hebben.

Rik
22/03/04, 12:50
Denk dat je een verschil moet maken tussen

aanbieder met...
* Pakket 100 Mb ruimte met 1 GB data voor E 10.- per maand en;
* Reseller pakket 1 GB space 10 GB data voor E 10 per maand...

OF

aanbieder die....
* Zelf bepaalde pakketten verkoopt...
* ...Resellers een korting (goedkopere inkoop) daarop geeft voor de inspanning van het
"verkopen", een inspanning die de aanbieder zelfs dan dus niet
heeft....

Denk dat PaulMatthijs zeker gelijk heeft dat, zoals in het eerste geval wat ik hierboven beschrijf, niet valt te verkopen aan shared-klanten !
Van de andere kant zullen ze een opzet als het 2e voorbeeld niet meer als "normaal" vinden dat de Reseller beloond word, en dus goedkoper kan inkopen....

RonZo
22/03/04, 13:01
Ik ben het zeer zeker met paulmatthijs eens. Je kunt het gewoon niet uitleggen aan de gewone shared hosting klant.
Wat we wel doen (en daar heeft Rik het al over), is bijvoorbeeld reclamebureaux een korting geven. Een reclamebureau koopt een pakket voor zijn klant, krijgt korting en verkoopt (èn factureert) het door voor exxact de zelfde prijs als het bij ons op de site staat.

Dennis
22/03/04, 14:40
Origineel geplaatst door RonZo
Ik ben het zeer zeker met paulmatthijs eens. Je kunt het gewoon niet uitleggen aan de gewone shared hosting klant.
Wat we wel doen (en daar heeft Rik het al over), is bijvoorbeeld reclamebureaux een korting geven. Een reclamebureau koopt een pakket voor zijn klant, krijgt korting en verkoopt (èn factureert) het door voor exxact de zelfde prijs als het bij ons op de site staat. Daarbij krijgt hij dus korting, maar als hij zelf zou afnemen dan zou hij wel 100% moeten betalen? Dat is ook moeilijk te controleren.

Maar volgens mij is er niets aan de hand als er maar een goede verhouding is tussen shared-hosting en reseller-pakketten.

paulmatthijs
23/03/04, 22:44
[quote]maar als hij zelf zou afnemen dan zou hij wel 100% moeten betalen?[quote]

natuurlijk niet, die krijgt ook 10%. je moet die 10% gewoon pas geven bij twee (of drie ofzo) en meer pakketten.

[quote]als er maar een goede verhouding is[quote]

en duidelijk is voor de klant waar welke verantwoordelijkheid ligt. dat lijkt me niet altijd even duidelijk.

Cybafish
23/03/04, 22:51
Je kunt het makkelijk uitleggen:

- Geen support, minder uren per klant
- Minder risico voor hoster
- Overselling

RonZo
23/03/04, 23:23
Origineel geplaatst door DennisCitus
Daarbij krijgt hij dus korting, maar als hij zelf zou afnemen dan zou hij wel 100% moeten betalen? Dat is ook moeilijk te controleren.

Even een voorbeeld dan.
Reclamebureau "Zoer & Vroegop" heeft bij ons een account en is tevreden over onze diensten. Ze krijgen een klant voor een geheel communicatie verhaal en daarbij hoort ook een website plus hosting.
Hosting komt bij ons via "Zoer & Vroegop" en deze krijgt dan van ons een factuur met een resellerskorting. "Zoer & Vroegop" factureert het dan weer naar diens klant tegen het tarief wat bij ons op de site staat.
Ergo, klant van "Zoer & Vroegop" voelt zich niet gepakt als die toevallig eens op onze site komt.
Overigens krijgt "Zoer & Vroegop" ook een resellerskorting op hun eigen pakket als extra bedankje voor het aanbrengen van een hostingklant.
Controleren is vrij makkelijk aan de hand van het domein wat er bij een pakket hoort ;)

* De naam "Zoer & Vroegop" is fictief en enige gelijkenis met een eventueel bestaande handelsnaam berust daardoor op een toevalligheid.

Nicko
27/03/04, 22:22
Ik vind reseller zoiezo niet zo super.
Ook vind ik het niet eerlijk voor de andere klanten dat ze voor €10 per maand een hosting hebben van circa. 50MB en 5 GB dataverkeer. En een reseller 5GB en 50GB dataverkeer? Dat is toch niet logisch. Ik zou reseller gewoon net zoveel laten betalen als een normale klant. En als ze dat te duur vinden dan huren ze toch een server( wat overigens veel fijner is ).

Koster
27/03/04, 22:56
Origineel geplaatst door Nicko
Ik vind reseller zoiezo niet zo super.
Ook vind ik het niet eerlijk voor de andere klanten dat ze voor €10 per maand een hosting hebben van circa. 50MB en 5 GB dataverkeer. En een reseller 5GB en 50GB dataverkeer? Dat is toch niet logisch. Ik zou reseller gewoon net zoveel laten betalen als een normale klant. En als ze dat te duur vinden dan huren ze toch een server( wat overigens veel fijner is ). Ten eerste klopt jouw voorbeeld niet, ten tweede spaar je superveel op administratie en helpdesk

WelleKe
03/04/04, 09:29
Laat ik het zo zeggen:
Als het niet te verkopen is zullen de klanten er niet blijven.

Verkoopargumenten:
- Meer volume ineens, quantumkorting
- Minder supportkosten door professionele kennis
- Groeimogelijkheden

Lijken mij voldoende verkoopargumenten. Of je kiest voor zo'n vorm van resellerschap is weer een andere overweging. Whitelabelen (wat het daarmee is) ligt het ene bedrijf beter dan het andere, ik koppel graag overal mijn merk aan. Hosting verkoop ik, techniek wordt door de andere partij geregeld (whitelabel reseller dus), maar onze statistiekendienst wordt in eigen beheer ontwikkeld en hier zijn alleen resellermogelijkheden op basis van kortingen of commissies mogelijk, onze naam blijft bestaan.