PDA

Bekijk Volledige Versie : Grootte van Nederlandse hosting bedrijven



Robert
19/07/02, 16:16
Weet er iemand waar je kan zie welke bedrijven de grootste hosters zijn van Nederland en hoeveel klanten of domeinnamen ze hebben?

superior-is
19/07/02, 16:41
Eerst kon je een query op SIDN's database (http://www.nic.nl) geven en toen kon je zien hoeveel .nl domeinnamen een bepaalde nameserver (dus provider) bevatte. Echter dit gaat/mag nou niet meer. Volgens mij is nog steeds LaDot (http://www.ladot.nl) de ongekroonde koning(in) van Nederland met de grootste klanten + domeinnamen aantal.

StarInternet
19/07/02, 16:57
Samen met Vuurwerk, WideXS denk ik ?

superior-is
19/07/02, 17:03
Ik denk dat Vuurwerk wel een flink stuk naar beneden is gegaan op de ranglijst, maar bezit nog steeds aardig wat klanten en domeinen. Een grote NT speler (en volgens mij zit die ook in de top 5) is IS (http://www.is.nl/)

Deimos
19/07/02, 17:45
Ik vraag me af wat het nut precies is van kijken hoe groot een bedrijf is. Bedrijf X kan 10keer zo groot zijn als bedrijf Y. Maar dat zegt niks over der service die beide bedrijven leveren of de prijzen die beide vragen.

Dus daarom mijn vraag waarom wil je het precies weten want aantallen zeggen eigenlijk helemaal niets,

Robert
19/07/02, 18:08
Ik wil dit weten om te zien hoe mijn concullega's het doen. En ook om te meten hoe we het zelf doen ten opzichte van hen.

Tot begin dit jaar maakte ik gebruik van de SIDN query. Daarmee kun je alles perfect volgen. In januari ging dat systeem uit de lucht en sindsdien ben ik op zoek naar evrvangende info.

Het zou geweldig zijn als iemand weet waar je een betrouwbare lijst kan vinden.

almar
21/07/02, 18:30
Betrouwbare lijsten zijn niet meer te maken. SIDN is in overleg om te kijken of een aantal partijen alsnog de transfers kunnen maken vanaf SIDN.

Overigens is .nl domeinnamen natuurlijk geen maatstaf, veel van onze klanten kiezen voor .com of .net namen.

De laatste tijd hoor ik trouwens veel negatiefs over LaDot, dus vermoed ik dat hun klantenbestand wel zal afnemen. Veel klanten klagen over het feit dat hun domeinnaam niet overgedragen kan worden naar een andere provider. (Logisch, want LaDot registreert op eigen naam)

Widexs laat op de website nog wel het aantal domeinnamen zien, maar de groei is er een beetje uit zo te zien.

superior-is
21/07/02, 19:41
Ik hoor veel miskleun verhalen over LaDot. Sendmail uitzetten voor een gehele server omdat 1 klant het loopt te verzieken en nog meer van dat soort kaliber.

Verder weet ik niet ofdat het een goede zaak is als ze die query weer open gaan zetten. Enigzins had ik er wel plezier van, maar mensen moeten niet aan de hand van die gegevens een hoster kiezen. :)

Deimos
21/07/02, 19:47
Persoonlijk snap ik het hele nut niet van zulke statistieken, enige wat je kan zien is het aantal domeinen. Je kan verder niet zien van wie ze zijn e.d.

Zo zal die grote domeinkaper (ben naam even kwijt) ook bovenaan staan. Aan de hand van die statistieken kun je dus niks, het zegt niks over de kwaliteit van de ISP / grote van het bedrijf of wat dan ook. Het zegt alleen iets over de hoeveelheid domeinen die ze bij SIDN afnemen.

Oke je zou er wel een conclusie uit kunnen trekken, maar deze zegt helemaal niets. Aangezien je het niet echt als vergelijkingsmateriaal kan gebruiken.

superior-is
21/07/02, 19:51
Origineel geplaatst door Deimos

Zo zal die grote domeinkaper (ben naam even kwijt) ook bovenaan staan.

Waarschijnlijk bedoel je Blixem (http://www.blixem.nl/), maar er zitten wel meer domeinboeren in dit land. En inderdaad die bezitten eventueel wel wat namen, maar het aantal klanten zal beduidend lager liggen.

Deimos
21/07/02, 19:56
Origineel geplaatst door superior-is


Waarschijnlijk bedoel je Blixem (http://www.blixem.nl/), maar er zitten wel meer domeinboeren in dit land. En inderdaad die bezitten eventueel wel wat namen, maar het aantal klanten zal beduidend lager liggen.
Klanten ligt inderdaad beduidend lager maar hoe weet de ebzoeker van de stats dat? Hij ziet immers alleen de hoeveelheid domeinnamen en verders niets,

superior-is
21/07/02, 20:17
Juist! Hoewel het ook weer voordelen heeft. Dadelijk zit er een uit zijn nek te blaten over zijn x aantal klanten en zijn duizenden domeinnamen die die bezit op zijn double switsjed 2,5gbit netwerk en dan blijkt het dat ii maar 12 domeinen host.

Kijk en da's dan weer grappig. Wat ik ook leuk vond is dat je ook kon zien _welke_ domeinnamen er zoal werden vastgelegd. Zo kon je zien dat toen een bepaalde dienst gelanceerd zou worden (bijv IMode), dat je ineens het aantal registraties zag stijgen over imode domeinnamen. Bepaalde trends kon je er toen ook uithalen.

almar
21/07/02, 21:32
Het _was_ op zich ook wel een strakke tool, maar aan de hand van die tool kregen wij en onze klanten van één of ander vaag bedrijf (ik geloof dat de SIDN hier ook wat over meldt) een rekening voor het bijhouden van de domeingegevens in de internet-database(@$?).

Dus van mij mogen ze 't ff uithouden.

StarInternet
21/07/02, 21:36
Klopt, IRD toch ? Internet Registratie Dienst?
--------------------------------------------------
Spookfacturen "Internet Registratie Dienst"

26 maart 2002 - Een groot aantal Nederlandse bedrijven heeft onlangs ongevraagd een acceptgiro ontvangen voor de "jaarlijkse bijdrage" van de Internet Registratie Dienst (IRD), een eenmanszaak in Den Haag. De kamer van koophandel raadt u aan deze niet te betalen. Niet betalen heeft als enig gevolg dat uw domeinnaam wordt verwijderd van de website van de IRD. Aangezien u nooit heeft gevraagd om op deze website getoond te worden, is dat geen groot gemis. IRD handelt ook onder de namen E.R.D. - E-Mail Registratie Dienst, W.R.D. - Website Registratie Dienst, I.R.S. - Internet Registration Service, E.R.S. - E-Mail Registration Service en W.R.S. - Website Registration Service.
----------------------------------------------------------------------------
Bron: www.kvk.nl


Origineel geplaatst door almar
Het _was_ op zich ook wel een strakke tool, maar aan de hand van die tool kregen wij en onze klanten van één of ander vaag bedrijf (ik geloof dat de SIDN hier ook wat over meldt) een rekening voor het bijhouden van de domeingegevens in de internet-database(@$?).

Dus van mij mogen ze 't ff uithouden.

Domenico
21/07/02, 22:06
Ze zeggen dat je uit de database wordt gehaald als je niet betaald maar als je gaat kijken of je er in staat zal je zien dat je er niet eens in staat...

SCAM ALERT!

Ehm, we gaan wel een beetje offtopic nu... :eek:

superior-is
22/07/02, 08:10
:)

Als je niet betaald bij SIDN, dan wordt je er ook wel uitgeknikkerd hoor. ;)