PDA

Bekijk Volledige Versie : Betalen



Calimer0
15/03/04, 11:52
Hey,

ik heb nu een hosting, daar wil ik vanaf, zij willlen dat ik nog een jaar door betaal. Ik heb nooit iets ondertekend, over een week zal ik uiteindelijk moeten betalen.
Weten jullie wat ik wel en niet kan doen, normaal is hun opzegtermijn 1 maand, dus ik wou nog 1 maand doorbetalen en dan ermee stoppen. Als jullie info willen over deze hostingbedrijf moet je het maar zeggen, maar ik denk niet dat het hier toegestaan is.

Greetz,
Michael

TMourik
15/03/04, 11:58
Er is geen contract, dus ze hebben geen poot om te staan.

Maar als je de factuur al hebt, vind ik persoonlijk dat je door moet gaan. Ook omdat je waarschijnlijk wel weten dat je bijna altijd 1 of 2 maanden van te voren moet opzeggen.

InstantXs
15/03/04, 12:00
Als je wilt kan je het gewoon per direct stop zetten: je hebt niks ondetekend.
Wil je het netjes doen dan hou je rekening met 1 maand opzeg termijn.

Carl<n-media>
15/03/04, 15:34
Maar waarschijnlijk ben je wel akkoord gegaan met de algemen voorwaarden op hun web site. Bijv. door een hokje wat je moet aan vinken dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Of dat ook niet?

Calimer0
15/03/04, 16:08
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Maar waarschijnlijk ben je wel akkoord gegaan met de algemen voorwaarden op hun web site. Bijv. door een hokje wat je moet aan vinken dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Of dat ook niet?

Ja hier ben ik inderdaad mee akkoord gegaan, maar elke wildvreemde zou dat in principe kunnen doen toch?

Johant
15/03/04, 17:34
Dat is naar mijn idee niet rechtsgeldig een vinkje op de website. Dus hebben ze idd geen poot op te staan en ben je niet verplicht je aan die maand opzegtermijn te houden.

Carl<n-media>
15/03/04, 17:59
Origineel geplaatst door Johant
Dat is naar mijn idee niet rechtsgeldig een vinkje op de website. Dus hebben ze idd geen poot op te staan en ben je niet verplicht je aan die maand opzegtermijn te houden.
Ofwel wat je hierboven zegt:
Als ik een hotmail account neem en dan aanvink dat ik akkoord ga met de anti-spam voorwaarden, dat ik dan toch mag beginnen met spammen? En dat ze mij dan niets kunnen maken.

Hetzelfde voor de on-line voorwaarden van Ebay. Wanneer je uiteindelijk niet betaald, mogen ze toch echt een incasso bedrijf op je af sturen.

Speedbit
15/03/04, 18:21
Een checkbox is wel rechtsgeldig voor zover ik weet.

Lees de voorwaarden nog eens goed na. Mocht je daarin leze dat je toch nog een jaar moet betalen, dan kun je altijd nog proberen een dealtje te maken.

M-BahZ
15/03/04, 18:34
Zon checkbox is geen rechtmatige bewijslast om te bewijzen dat je klant akkoort is gegaan met de overeenkomst.
Overigens is het wel zo dat de klant de overeenkomst rechtsgeldig is aangegaan. ;)

Calimer0
15/03/04, 18:58
Het is zo dat ze voor het aankomende jaar willen dat ik nog betaal, als ik geen gebruik meer maak van hun services van dat jaar, dan sta ik toch volledig in mijn recht als ik daar dan ook niet voor betaal?

TMourik
15/03/04, 19:23
Origineel geplaatst door Calimer0
Het is zo dat ze voor het aankomende jaar willen dat ik nog betaal, als ik geen gebruik meer maak van hun services van dat jaar, dan sta ik toch volledig in mijn recht als ik daar dan ook niet voor betaal? Nee, want je gaat akkoord met opzegtermijn etc. Maar als hun sociaal zijn kunnen ze eventueel wat regelen met u.

Persoonlijk had ik het wel gedaan, maar het is en blijft een lastige kwestie. Diegene wil zijn geld ook hebben en u ging akkoord.

Domenico
15/03/04, 19:39
Er is duidelijk een overeenkomst en dat is voor de rechter voldoende. Dat je geen contract hebt getekend zegt helemaal niets.

Websspace
15/03/04, 19:57
Er zou toch een clausule moeten zijn in geval van contractbreuk? Er kan veel gebeuren op een jaar.

Calimer0
15/03/04, 21:46
Beste Michael,

Het is niet ons probleem dat je niet in de gaten houdt tot hoe lang je
contracten lopen. Je hebt een contract en je eraan te houden. De
flexibiliteit die je hebt is dat je de website aan een andere hostname kan
hangen als je dat wil.

De discussie over het contract is nu gesloten, klaar.

Groet,

......

Dit is wat ik op mijn laatste vraag als antwoord krijg...

WAT MOET Ik nu doen :( kunnen zij mij echt voor het hele jaar nog laten betalen, het gaat hierbij om de host: nederhost.

Greetz,
Michael

®on
15/03/04, 21:55
Origineel geplaatst door Calimer0

WAT MOET Ik nu doen
In ieder geval per (aangetekende) brief opzeggen, zodat je over een jaar niet nog eens een vergelijkbaar onderwerp hoeft te openen.

Verder ben ik bang dat je moet gaan betalen, alhoewel het netter was geweest als het bedrijf iets coulanter was geweest. Maar ze staan in hun recht.

Calimer0
15/03/04, 22:04
Origineel geplaatst door headout

In ieder geval per (aangetekende) brief opzeggen, zodat je over een jaar niet nog eens een vergelijkbaar onderwerp hoeft te openen.

Ik heb al opgezegd voor volgend jaar


Verder ben ik bang dat je moet gaan betalen, alhoewel het netter was geweest als het bedrijf iets coulanter was geweest. Maar ze staan in hun recht.
SURE:S?:( de een zegt namelijk van wel, de ander van niet



Greetz

Dennis
15/03/04, 22:09
Akkoord gaan via de website is weliswaar rechtsgeldig, maar zonder overeenkomst staan ze zeker zwakker. Het is natuurlijk ook wel weer zo dat jij wel weer braaf je facturen hebt betaald.

Maar als jij je overeenkomst niet wilt verlengen en niet hebt getekend moet dat zeker lukken. Bel ze anders eens :)

Mikey
15/03/04, 22:30
Je bent er toch mee akkoord gegaan ? Dan had je de AV maar beter moeten bekijken. Vind het niet meer dan normaal dat je weer voor een jaar de dienst aan gaat. Afspraken zijn afsrpaken. Goeie les voor de volgende keer

Calimer0
16/03/04, 14:53
Origineel geplaatst door DennisCitus
Akkoord gaan via de website is weliswaar rechtsgeldig, maar zonder overeenkomst staan ze zeker zwakker. Het is natuurlijk ook wel weer zo dat jij wel weer braaf je facturen hebt betaald.

Maar als jij je overeenkomst niet wilt verlengen en niet hebt getekend moet dat zeker lukken. Bel ze anders eens :)


Dit is wat de een zegt...


Origineel geplaatst door Mikey
Je bent er toch mee akkoord gegaan ? Dan had je de AV maar beter moeten bekijken. Vind het niet meer dan normaal dat je weer voor een jaar de dienst aan gaat. Afspraken zijn afsrpaken. Goeie les voor de volgende keer

en dit wat de ander, weet iemand misschien het juiste antwoord van deze 2?

Greetz,

Michael

Til
16/03/04, 16:41
Ja, je bent gewoon gebonden aan de overeenkomst en de algemene voorwaarden. Zoals je zelf al zegt ben je indertijd akkoord gegaan met de Algemene Voorwaarden door een vinkje te zetten.

Mocht er nog twijfel over hebben bestaan dat jij degene bent die de overeenkomst met bijbehorende voorwaarden is aangegaan dan is die twijfel volledig weggenomen door het feit dat je al een keer betaald hebt.

Het feit dat je niet van plan bent om van de dienst gebruik te maken het komende jaar is niet relevant. Dan zou iedereen wel heeeel gemakkelijk van alle overeenkomsten af kunnen komen.

Het feit is dat je een rechtsgeldige overeenkomst bent aangegaan met bijbehorende voorwaarden en dat je te laat bent met opzeggen. Je zult dus gewoon moeten betalen voor de komende periode.

Mikey
16/03/04, 17:57
Dan komt het erbij dat het bijna een jaar geleden is, en bewijs dan maar dat je niet met de AVW eens bent. Waarvoor zijn dan die AVW en akkoord gevallen ?

mmrijn
17/03/04, 18:27
Idd moet je gewoon betalen.
Je hebt als het goed is wel automatisch hun online contract geaccepteerd bij het bestellen van de domein. Zo werken alle ISP's
En je bent te laat met het opheffen van de domein.

pesja
26/05/06, 15:59
Ikzelf zit al geruime tijd bij Nederhost (2003) en ben ook eens geconfronteerd met het feit dat ik een service had opgezegd, echter eigenlijk had moeten betalen omdat ik binnen 1 maand opzegde.

Echter was het bij Nederhost geen enkel probleem. Misschien is het de toon die de muziek maakt? Iedereen heeft nu een mening gebaseerd op eenzijdige gegevens, die altijd enigzins gekleurd zijn. En laten we nu eerlijk zijn en de beroemde tekst van een minister herhalen: Afspraak - Afspraak, Regels zijn Regels.

Pinvert
26/05/06, 16:06
Ikzelf zit al geruime tijd bij Nederhost (2003) en ben ook eens geconfronteerd met het feit dat ik een service had opgezegd, echter eigenlijk had moeten betalen omdat ik binnen 1 maand opzegde.

Echter was het bij Nederhost geen enkel probleem. Misschien is het de toon die de muziek maakt? Iedereen heeft nu een mening gebaseerd op eenzijdige gegevens, die altijd enigzins gekleurd zijn. En laten we nu eerlijk zijn en de beroemde tekst van een minister herhalen: Afspraak - Afspraak, Regels zijn Regels.En hier is het volgens mij de regel dat je geen oude koeien uit de sloot haalt :p
Topic is g*ddomme 2 jaar oud!!

frvge
26/05/06, 17:16
Hij heeft wel de zoek-functie gebruikt :) das dus een plus-punt.

partyfreaks
02/08/06, 20:42
Ofwel wat je hierboven zegt:
Als ik een hotmail account neem en dan aanvink dat ik akkoord ga met de anti-spam voorwaarden, dat ik dan toch mag beginnen met spammen? En dat ze mij dan niets kunnen maken.

Hetzelfde voor de on-line voorwaarden van Ebay. Wanneer je uiteindelijk niet betaald, mogen ze toch echt een incasso bedrijf op je af sturen.
das nou weer net niet waar van ebay het is moeilijk om wat aan te tonen iets wat niet verkocht is wordt niet in rekening gebracht stond er enkelde jaren terug. heb toen een niet betalende bieder gehadt maar die werdt dus al geblockt en alles was uit de lijsten ik kon dus niks aangeven dus moest volgens hen betalen en ze bleven maar mailen met die herineringen. heb me acount vast laten lopen de klantenservice tich keer opnieuw uitgelegd maar die konden zogenaamd niks doen voor er betaald was ik zeg ik hoef niks te betalen want er is niks verkocht.

ben daarna zelf herineringen naar hen gaan sturen dat ze me acount moesten opdoeken. later zelfs hun herineringen als spam door gestuurd naar spam copps dat werkte dus wel

WebXtrA-Rámon
02/08/06, 21:45
Een vinkje om de algemene voorwaarden om daar mee akkoord te gaan is voldoende.

Mits dit op de juiste manier wordt gedaan en de algemene voorwaarden ter downloaden wordt aangeboden en de klant in spe deze kan downloaden. Verder zijn er nog andere dingen waar er rekening mee gehouden moet worden. o.a. moet vermeld worden dat de klant in spe indien dit een consument is dat deze gebruik kan maken van het herroepings recht. Het orderproces moet juist getoont worden etc. etc. etc. etc.
Als dit allemaal niet goed is dan kan de klant het aanvechten en is er geen overeenkomst tot stand gekomen.

ICTRecht kan je er meer over vertellen, hebben onze website ook onderhanden genomen.

Henky!
03/08/06, 00:24
Beste Michael,

Het is niet ons probleem dat je niet in de gaten houdt tot hoe lang je
contracten lopen. Je hebt een contract en je eraan te houden. De
flexibiliteit die je hebt is dat je de website aan een andere hostname kan
hangen als je dat wil.

De discussie over het contract is nu gesloten, klaar.

Ronduit waardeloos. Bij zo'n bedrijf wil je sowieso niet zijn.

Ik heb al eens eerder gemeld dat in de hostingbranche nogal eens eens misbruik wordt gemaakt van automatische verlengings trucs. Pure geldklopperij.

Onder de huidige wetgeving zit je er echter wel aan vast. Er zijn echter al kamervragen gesteld over dit soort criminele (jawel, mijn mening) praktijken.

Het zou in elk geval verplicht moeten zijn de klant te waarschuwen dat het contract verlengd gaat worden.

FSCJasper
03/08/06, 00:31
Toch kan ik zo'n acties van bedrijven niet begrijpen.

Hoeveel zal de TS moeten betalen per jaar? Paar tientjes? Is het daarvoor de moeite waard om negatieve publiciteit te riskeren? Als een klant wilt stoppen met het afnemen van dienst en hij meldt dat op een redelijk tijdstip zodat de hoster nog geen extra kosten heeft hoeven te maken, zie ik geen reden waarom het contract niet te laten ontbinden. Klant tevreden, bedrijf tevreden(ontevreden klant weg en geen negatieve publiciteit): win-win situatie.

Jammer dat er nog steeds bedrijven puur draaien om een zo hoog mogelijke omzet te behalen.

Dit topic is wel al een tijdje oud, dus of Nederhost nog steeds zich met deze praktijken bezig houdt is onbekend.

WebXtrA-Rámon
03/08/06, 00:53
Wanneer je een overeenkomst aan gaat, dan weet je toch wat deze overeenkomst inhoud? Of niet soms?

Van te voren weet je hoelang het contract duur, hoelang van te voren je moet opzeggen etc. Als je het daar niet mee eens bent, dan ga je de overeenkomst toch gewoonweg niet aan?

Nu niet zielig gaan doen van "Ja maar dat wist ik niet" en "Kunnen ze geen uitzondering maken".

Ten eerste: Je bent er zelf bij wanneer je een overeenkomst aangaat.
Ten tweede: Er kunnen altijd uitzonderingen gemaakt worden bij schrijnende gevallen, maar daarvan ben je afhankelijk van de goedheid van het bedrijf. Zij moeten uiteindelijk ook hun boterhammetje verdienen.
Ten derde: De provider heeft waarschijnlijk al onkosten gemaakt (domein etc.) wordt er nu verwacht dat door toedoen van de onoplettendheid van de klant dit gewoon maar even weggegeven moet worden? Dan gaan we met z'n alle een kleurrijke toekomst tegemoet.

Maar ik weet wel een oplossing: Agenda! En er dagelijks gebruik van maken.

Wordt trouwens leuk als contracten dadelijk automatisch aflopen, krijgen we hier allemaal post van "mijn hosting werkt niet meer en mijn domein is weg, want ben vergeten te verlengen. Dat is de schuld van de provider, vind u ook niet?"


Dit topic is wel al een tijdje oud, dus of Nederhost nog steeds zich met deze praktijken bezig houdt is onbekend.

Zie het ja :p leuke topic kick

Henky!
03/08/06, 01:09
Wanneer je een overeenkomst aan gaat, dan weet je toch wat deze overeenkomst inhoud? Of niet soms?

Nogmaals, ik beschouw dit als bijzonder klant onvriendelijk. Je redeneert alsof de hoster geen enkele verantwoordelijkheid heeft voor de wederzijdse relatie.

Dus, voor het verlopen van de contract termijn even een herinneringsbriefje naar de klant. In elk ander geval vind ik deze methode niets anders dan verkapte diefstal. Misschien (nog) niet wettelijk gezien maar dat komt nog wel.

Danger
03/08/06, 01:23
das nou weer net niet waar van ebay het is moeilijk om wat aan te tonen iets wat niet verkocht is wordt niet in rekening gebracht stond er enkelde jaren terug. heb toen een niet betalende bieder gehadt maar die werdt dus al geblockt en alles was uit de lijsten ik kon dus niks aangeven dus moest volgens hen betalen en ze bleven maar mailen met die herineringen. heb me acount vast laten lopen de klantenservice tich keer opnieuw uitgelegd maar die konden zogenaamd niks doen voor er betaald was ik zeg ik hoef niks te betalen want er is niks verkocht.

ben daarna zelf herineringen naar hen gaan sturen dat ze me acount moesten opdoeken. later zelfs hun herineringen als spam door gestuurd naar spam copps dat werkte dus wel

Dit probleem heb ik nu ook, hoe zei je? spam mails? ;)

FSCJasper
03/08/06, 01:54
Nogmaals, ik beschouw dit als bijzonder klant onvriendelijk. Je redeneert alsof de hoster geen enkele verantwoordelijkheid heeft voor de wederzijdse relatie.

Dus, voor het verlopen van de contract termijn even een herinneringsbriefje naar de klant. In elk ander geval vind ik deze methode niets anders dan verkapte diefstal. Misschien (nog) niet wettelijk gezien maar dat komt nog wel.

Dat is precies wat ik met mijn post wil aangeven. Webhosters zijn geen robots en klanten zijn geen bijzaak. Naar aanleiding van jou post Ramon, heb ik het idee dat jij de liefde maar van één kant wilt zien komen. Naar mijn mening werkt dat absoluut niet.

Wederzijdse acceptatie leidt tot een betere dienstverlening.

Henky!
03/08/06, 02:04
Dat is precies wat ik met mijn post wil aangeven. Webhosters zijn geen robots en klanten zijn geen bijzaak. Naar aanleiding van jou post Ramon, heb ik het idee dat jij de liefde maar van één kant wilt zien komen. Naar mijn mening werkt dat absoluut niet.

De klant is nou eenmaal de koning. Wij zouden nederige dienaren moeten zijn.

En dat bedoel ik dan nog serieus ook!

WebXtrA-Rámon
03/08/06, 02:35
Nogmaals, ik beschouw dit als bijzonder klant onvriendelijk. Je redeneert alsof de hoster geen enkele verantwoordelijkheid heeft voor de wederzijdse relatie.

Dat is uw mening, ik zie het als een verbintenis welke wederzeids tot stand is gekomen waar beide tot de letter nauwkeurig vanaf weten en waar beide zich aan te houden hebben. m.a.w. de provider doet netjes wat is afgesproken in de overeenkomst en de klant ook. Het werkt van twee kanten.

Dat het klantonvriendelijk is, is een ander verhaal, uiterraard zie ik geen probleem om wanneer de klant iets (b.v. een week i.p.v. 2 maanden) voor de verval datum aangeeft de dienst stop te zetten. Als provider zijn er dan ook nog geen kosten gemaakt. Natuurlijk is dit ook weer product afhankelijk.
Wannneer de provider hier niet mee akkoord gaat, dan is dat klantonvriendelijk, maar de provider staat dan wel volledig in zijn recht en daar valt niets op aan te merken.

Nogmaals, als afnemer van het product/de dienst weet je waar je mee akkoord gaat. Wanneer je dat niet weet, dan heb je je "huiswerk" niet goed gedaan of ben je laks geweest of was je te lui om de overeenkomst/AV goed door te lezen. Uiteindelijk heb je als klant in spe de mogenlijkheid om de overeenkomst niet aan te gaan en niet akkoord te gaan met de AV en hoef je het product ook niet af te nemen. De keuze wordt helemaal door jezelf gemaakt er valt dan ook niemand anders te verwijten dan de gene die de overeenkomst is aangegaan.

Het lijkt me duidelijk dat men het niet al te leuk zal vinden wanneer de provider zich niet aan de overeenkomst houdt. Andersom mag ook verwacht worden dat een klant zich aan de overeenkomst houdt.

Vanuit jouw beredenering begrijp ik dat de klant eigenlijk alles kan maken en dat de provider maar moet accepteren om met de gebakken peren te zitten.
Je geeft in feite aan dat een overeenkomst niets waard is en een overeenkomst complete onzin is waar je je niet aan hoeft te houden en dat spreek ik tegen, niet de klant(on)vriendelijkheid.


Wederzijdse acceptatie leidt tot een betere dienstverlening.
Ben ik met je eens. Zoals ik hierboven al heb aangemerkt:
In feite wordt hier aangegeven dat een overeenkomst niets waard is en een overeenkomst complete onzin is waar je je niet aan hoeft te houden en dat spreek ik tegen, niet de klant(on)vriendelijkheid van dit gebeuren.


Naar aanleiding van jou post Ramon, heb ik het idee dat jij de liefde maar van één kant wilt zien komen. Naar mijn mening werkt dat absoluut niet.
Indien het zo is overgekomen, dan is dit niet mijn bedoeling geweest. Maar dat zul je wel opmerken uit mijn bovenstaande verhaal.

veenman
03/08/06, 10:48
Ach ja, klant is koning en leverancier is keizer. Echter denken klanten weleens dat ze god zijn en dat alles om hun draait en dat alles moet gaan zo als het hun goeddunkt. Je spreekt simpelweg iets af in een contract en de geaccepteerde algemene voorwaarden, daar dienen beide partijen zich aan te houden.

Volgens mij hou je je als leverancier er volledig aan door een opzegging die niet op tijd is te weigeren en het contract zoals afgesproken te verlengen. Ik wordt er moe van dat zelfs aanbieders dat klant onvriendelijk gaan noemen of moet je rack leverancier ook accepteren als je in de nieuwe termijn ineens zegt: Sorry ik heb het rack dit jaar niet meer nodig, dus ik betaal nog één maand en dan is het goed he!

Ik noem het gedrag van de topicstarter eerder leverancier onvriendelijk!

crazycoder
03/08/06, 12:58
De klant is nou eenmaal de koning. Wij zouden nederige dienaren moeten zijn.

En dat bedoel ik dan nog serieus ook!
Wat een onzin.

Klanten gaan dan over je lopen. Ik had een hele goede klant die op dat moment krap zat en zelfs bepaalde toezeggingen niet na kon komen ondanks alles voor een vriendenprijsje geholpen. Nagenoeg alles voor zoete koek geslikt, inclusief dat de factuur niet binnen 1 maand betaald kon worden.
Resultaat: ze betalen de factuur niet geheel en geven een hoop gezeik.

NOOIT MEER!! Er zijn duidelijke grenzen, die worden o.a. door de algemene voorwaarden gesteld. Wie zich daar niet aan houd die krijgt dat, weliswaar in corrrecte bewoordingen, te horen.
Resultaat: iedereen is blij.

Te laat is te laat! Je kan hooguit in een enkel individueel geval van je voorwaarden afwijken.. Bijvoorbeeld als de persoonlijke omstandigheden van de klant daar aanleiding toe geven.
"Ik ben het vergeten" waarmee ze eigenlijk zeggen "ik vind jullie niet belangrijk genoeg om tijdig op te zeggen" hoort daar niet toe.
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat er een redelijke opzegtermijn is; bijvoorbeeld 1 maand.

Henky!
03/08/06, 13:46
Tsjonge zeg. De hoster als slachtoffer van een boze buitenwereld. Mijn ervaringen (als voormalig klant bij 6 a 7 falende partijen) zijn geheel anders. Inderdaad zijn die hosters er als de kippen bij als voorwaarden in hun voordeel kunnen worden uitgelegd. Andersom heb je echter geen poot om op te staan. Tenminste, als je geen zin hebt in jarenlange rechtszaken.

Beetje hypocriet dus, net als die stilzwijgende verlenging die immers uiteindelijk ook alleen maar in het voordeel van de hoster is.

Tenslotte, denken jullie nou echt dat een gemiddelde klant die voorwaarden uitputtend gaat bestuderen? Nee, die gaat er van uit dat dit wel redelijk en in orde zal zijn. Van zijn kant zou de hoster die voorwaarden alleen moeten gebruiken in gevallen waarvoor ze bedoeld zijn. Uitzonderlijke situaties dus, en niet als middel om stiekum wat extra geld te kunnen innen.

crazycoder
03/08/06, 13:58
Tsjonge zeg. De hoster als slachtoffer van een boze buitenwereld.

Het ging om de aanleg van een bedrijfsnetwerk, inclusief bekabeling. Dus niet om hooguit een paar honderd euri.


Beetje hypocriet dus, net als die stilzwijgende verlenging die immers uiteindelijk ook alleen maar in het voordeel van de hoster is.

Tenslotte, denken jullie nou echt dat een gemiddelde klant die voorwaarden uitputtend gaat bestuderen? Nee, die gaat er van uit dat dit wel redelijk en in orde zal zijn. Van zijn kant zou de hoster die voorwaarden alleen moeten gebruiken in gevallen waarvoor ze bedoeld zijn. Uitzonderlijke situaties dus, en niet als middel om stiekum wat extra geld te kunnen innen.
Daar tegenover staat dat niet automatisch verlengen tot gevolg heeft dat hosting account, e-mail en domeinnaam ineens exit zijn als er niet verlengd wordt.
Realiseer jezelf goed wat dat wil zeggen! Realiseer jezelf OOK dat de klant vervolgens geen poot heeft om op te staan als deze verhaal wil komen halen.. Het is immers in dat geval de verantwoording van de klant!
Dan maar hopen dat de klant DAT vooraf goed heeft GELEZEN, net iets wat volgens jou een probleem is voor heel erg veel klanten..

De gemiddelde hoster kan upstream net zo goed slachtoffer zijn van zijn eigen falen bij het lezen van de voorwaarden. Dat is jammer, zo gaat dat nu eenmaal in de grote mensen wereld.

WebXtrA-Rámon
03/08/06, 14:01
Tsjonge zeg. De hoster als slachtoffer van een boze buitenwereld. Mijn ervaringen (als voormalig klant bij 6 a 7 falende partijen) zijn geheel anders.
Dan heb je blijkbaar je huiswerk niet goed gedaan ;)
Een beetje jammer om iedereen over een kant te scheren.
Ook niet zo slim om 6 a 7 keer te vergeten om optijd op te zeggen.


Inderdaad zijn die hosters er als de kippen bij als voorwaarden in hun voordeel kunnen worden uitgelegd.
Dat ligt geheel aan de hoster, als je je "huiswerk" goed doet, dan kun je nagaan aan de hand van recensies hoe een hoster omgaat met zijn/haar klant.
Vaak valt er wel een mouw aan te passen.


Andersom heb je echter geen poot om op te staan. Tenminste, als je geen zin hebt in jarenlange rechtszaken.
Dat is helaas in veel gevallen waar, maar ook dit had je kunnen voorkomen door je "huiswerk" goed te doen.
Een rechtsbijstand verzekering wilt nog wel eens helpen al duurt het dan jaren, dat maakt jou niets uit, aangezien je verzekering zich er mee bezich houdt. Je gaat het dan toch niet opgeven? Als iets niet klopt: Aanpakken die hoster!


Beetje hypocriet dus, net als die stilzwijgende verlenging die immers uiteindelijk ook alleen maar in het voordeel van de hoster is.
Hypocriet is het zeker niet, dat is netjes overeen gekomen. De hoster haalt waarschijnlijk het grootste "voordeel" ja aangezien die weet hoe zijn/haar bedrijfsvoering misschien in de toekomst moet aanpassen en verzekert is van een inkomen.
Het voordeel van de klant is dat deze er niet aan hoeft te denken dat zijn/haar domein/hostingpakket vervalt. Iets wat plausibel is wanneer de klant teverden is.


Tenslotte, denken jullie nou echt dat een gemiddelde klant die voorwaarden uitputtend gaat bestuderen?
Nee, maar dat is de laksheid/luiheid van de klant. Zo te zien ben je er zelf 6 a 7 keer ingestonken. Hardleers? Helaas zijn er wat rotte appels in deze branche, maar deze kun je in prenciepe er uithalen door (jawel daar komt ie weer) je huiswerk goed te doen.

Wanneer je een auto of huis etc. koopt, dan lees je de koopovereenkomst toch ook door?
Wanneer je een TV koopt, dan ga je toch ook na wat de garantie inhoud, hoe het ding werkt en wat je mag verwachten van de leverancier?


Van zijn kant zou de hoster die voorwaarden alleen moeten gebruiken in gevallen waarvoor ze bedoeld zijn. Uitzonderlijke situaties dus, en niet als middel om stiekum wat extra geld te kunnen innen.
Daar ben ik het met je over eens.
Neemt niet weg dat elke hoster én klant die hier op terug valt nog steeds volledig in zijn/haar recht staat.

Henky!
03/08/06, 14:29
Daar tegenover staat dat niet automatisch verlengen tot gevolg heeft dat hosting account, e-mail en domeinnaam ineens exit zijn als er niet verlengd wordt.

Daarom mijn pleidooi voor een vriendelijk herinneringsbriefje. Ga ik niet weer uitleggen, heb ik al gedaan in dit topic.

Overigens, die 6 a 7 falende hosters waren goed uitgezocht. Ze hadden mooie verhalen en prachtige voorwaarden. En daar heb je als klant dus niets aan. Tenminste niet als je geen zin hebt in lange procedures.

Bovenstaand voorbeeld is ons ook overkomen. Had niets met verlenging te maken maar een hoster wist ons domein te laten verlopen. Moesten we later voor veel geld terug kopen van een mazzelaar in Canada.

Toen hebben we zelf maar een server gekocht. Met als motto: Als jullie het niet kunnen dan doen we het wel zelf.

Maar als ik dan hierboven lees hoe over de klanten wordt geschreven, of hoe zielig de eenzame positie van de hoster in deze o zo boze wereld. Nee, dat gaat er bij niet in.

Geen gezeur dus over de voorwaarden maar service verlenen. En daaronder valt ook het afzien van automatisch verlengen zonder waarschuwing.

WebXtrA-Rámon
03/08/06, 14:36
@ Henky!

Jij hebt je mening gegeven, ik heb mijn mening gegeven.
We zijn het niet volledig met elkaar eens en daar laat ik het bij ;)

crazycoder
03/08/06, 14:47
Maar als ik dan hierboven lees hoe over de klanten wordt geschreven, of hoe zielig de eenzame positie van de hoster in deze o zo boze wereld. Nee, dat gaat er bij niet in.

Geen gezeur dus over de voorwaarden maar service verlenen. En daaronder valt ook het afzien van automatisch verlengen zonder waarschuwing.
Jij loop te klagen over de eenzame positie van de klant.....

Dus een hoster mag wel automatisch verlengen als de klant vooraf een briefje heeft gehad met de mededeling dat op dag x het account wordt verlengd?

InterNetjes
03/08/06, 17:29
Ronduit waardeloos. Bij zo'n bedrijf wil je sowieso niet zijn.

Ik heb al eens eerder gemeld dat in de hostingbranche nogal eens eens misbruik wordt gemaakt van automatische verlengings trucs. Pure geldklopperij.

Onder de huidige wetgeving zit je er echter wel aan vast. Er zijn echter al kamervragen gesteld over dit soort criminele (jawel, mijn mening) praktijken.

Het zou in elk geval verplicht moeten zijn de klant te waarschuwen dat het contract verlengd gaat worden.

Jah, tuurlijk criminele praktijken, goede benaming hoor...

cri·mi·neel1 (de ~ (m.), -nelen)
1 misdadiger

cri·mi·neel2 (bn.)
1 strafrechtelijk
2 misdadig
3 [inf.] geweldig, buitengewoon

.....................

Als je nou zegt niet-klantvriendelijk, dan kan ik met je meegaan, maar crimineel? Dan zou heel nederland vol zitten met criminelen zitten, want volgens jou is iemand aan afspraken crimineel? Opzegtermijnen zijn er voor inkoop- en capaciteitsplanning. Ik snap wel dat jij iets niet leuk vindt, maar om het dan crimineel te noemen?

Sorry, maar dat zegt dan meer over jezelf.

De klant heeft de keuze en gaat een overeenkomst aan. Regels zijn regels, afspraken zijn afspraken en coulance is coulance.

pionier
03/08/06, 18:46
Geen gezeur dus over de voorwaarden maar service verlenen. En daaronder valt ook het afzien van automatisch verlengen zonder waarschuwing.
Geld dat dan ook allemaal voor jouw website? Ik heb geloof ik ook nog wat foto´s nodig...lekker makkelijk. Service Henky!

FSCJasper
03/08/06, 19:46
Terug naar de oorsprong van het verhaal:

Situatie - De klant wilt het pakket opzeggen maar doet dit te laat.
Gevolg - wat doet de webhoster?

Zoals ik hierboven al heb aangegeven, leidt wederzijdse acceptatie tot een betere dienstverlening. Als de webhoster nog geen extra kosten heeft gemaakt voor de klant, waar ligt dan het probleem om de klant te laten vertrekken als hij dat wilt? Stel dat de kosten voor een domeinnaam al zijn gemaakt, dan betaald de klant de kosten hiervoor en daarmee is het afgelopen. Niet lastig, oh zo klantvriendelijk.

Anderzijds heb ik begrip voor diegene die stellen dat ook webhosters zich mogen/kunnen houden aan hun voorwaarden. Net zozeer als de klant, heeft de provider ook rechten. Het is dan ook volledig te verklaren als een webhoster toch het volledige factuurbedrag van de klant eist.

Mijn idee is dat je goede klanten die door omstandigheden beslissen om hun diensten op te zeggen, mag ondersteunen en een oogje kunt dichtknijpen. Als goede klanten met een goed gevoel afscheid van je nemen, kan je er vergif op innemen dat die klant zijn ervaringen ook doorverteld aan andere potentiële klanten.

Als het een klant betreft dat de gedurende periode enkel heeft zitten zeuren en klagen, mag diegene ook iets fermer worden aangepakt. Slechte klanten blijven slechte klanten, of ze in dit geval nu zonder problemen mogen vertrekken of dat ze aan hun contract gehouden worden.

Er is dus duidelijk een verschil tussen klanten in deze situatie. Gedraagt de klant zich netjes, gedraagt de webhoster zich ook netjes. Lapt de klant alle regeltjes aan zijn laars en is hij een pain-in-the-ass, heeft de webhoster geen interesse in enige vorm van liefdadigheid.

Henky!
04/08/06, 00:33
Dus een hoster mag wel automatisch verlengen als de klant vooraf een briefje heeft gehad met de mededeling dat op dag x het account wordt verlengd?

Precies! Zo hoort het! En dat gaat ooit ook verplicht worden en de betere hosters doen het ook zo.


Geld dat dan ook allemaal voor jouw website? Ik heb geloof ik ook nog wat foto´s nodig...lekker makkelijk. Service Henky!

Just try us. Bij ons is service inderdaad belangrijker dan voorwaarden.

Voor de rest schaar ik me achter de tekst van Jasper hierboven.

crazycoder
04/08/06, 06:15
Precies! Zo hoort het! En dat gaat ooit ook verplicht worden en de betere hosters doen het ook zo.

Nee hoor, bij ons gebeurt dat niet.

Klanten die iets meer betalen dan eur 2 per maand vinden het normaal dat er zakelijk naar een overeenkomst wordt gekeken.
Nog nooit maar dan ook echt nog nooit een klacht over gehad.

Misschien ook goed te vermelden dat het alleen zakelijke klanten zijn.. en geen loslopende particulieren..