PDA

Bekijk Volledige Versie : Freelancer inhuren



®on
10/03/04, 09:52
Ik kom er niet helemaal uit, en de belastingdienst (telefoon) maakt het me ook niet echt duidelijk, vandaar dat ik de vraag hier stel.

Wat voor gevolgen heeft het voor mijn belastingaangifte als ik een freelancer inhuur?

Ik ben een eenmanszaak, en niet van plan personeel in te huren. Heel af en toe heb ik iemand nodig die voor mij een paar klussen opknapt. Hoe gaat zoiets in zijn werk? HIj hoort mij een factuur te sturen voor geleverde diensten, deze betaal ik. Tot zover geen probleem.

Maar wat als hij mij wel een factuur stuurt, en geen BTW nummer heeft, en ook niet van plan is er 1 aan te vragen? Hoe kan ik de betaling toch doen zonder dat ik regels en wetten overtreedt? Is zoiets mogelijk, en indien hij mij factureert zonder dat hij een btw nummer heeft: welke gevolgen heeft zoiets voor mij als "eenmanszaak"?

4EuroHosting
10/03/04, 09:54
Als hij geen BTW-nummer heeft dan kan je die BTW ook niet terugvorderen.
Als je met een freelancer werkt MET BTW-nummer kan je die BTW wel terugvorderen.

Je kan zijn rekening wel inbrengen als kost.

®on
10/03/04, 10:02
Origineel geplaatst door 4EuroHosting
Als hij geen BTW-nummer heeft dan kan je die BTW ook niet terugvorderen.
Als je met een freelancer werkt MET BTW-nummer kan je die BTW wel terugvorderen.
Duidelijk, dank je.

Origineel geplaatst door 4EuroHosting
Je kan zijn rekening wel inbrengen als kost.
Je voert dan kosten op net als je bijv. allerlei ingekochte spullen opvoert als kosten?

4EuroHosting
10/03/04, 10:07
KOSTEN: is juist zoals je het omschrijft.

Je gaat dus met andere woorden minder winst maken en daardoor ook minder belastingen betalen.

Rik
10/03/04, 12:07
Ahum.... een Freelancer MET BTW nummer is dus geen Freelancer meer maar ondernemer... een Freelancer heeft een tarief excl. BTW en betaald er zelf 38% inkomstenbelasting over het jaar erop ;)

Jij als ondernemer moet dus niet de boel afhandelen alsof het een aankoop of invest is. Het is het eenmalig inhuren van personeel.

Anestheologist
10/03/04, 13:52
Als je met iemand werkt die geen btw-nummer heeft valt dat wel te fixen. Je moet het inboeken als eenmalige opdracht, op voorwaarde dat hij dit ook wel inbrengt in zijn belastingen. Maar dat moet je eens aan je boekhouder vragen die weet daar wel raad mee.

Johant
10/03/04, 14:04
Waarschijnlijk mag de free-lancer helemaal geen BTW vragen omdat hij in de "kleine ondernemers regeling" valt en dus ook geen belasting over zijn inkomen hoeft te vragen. Als hij je wel BTW rekent, kan jij daarmee volgens mij aangifte bij de bdienst doen, want de BTW die hij rekent zou hij ook niet afdragen.
Als je om een BTW nummer vraagt en jou geen BTW nummer wilt geven, dan betaal jij gewoon het bedrag exclusief BTW. Is een wat nettere manier van oplossen denk ik dan gelijk daarvoor aangifte doen. Als die free-lancer niet eens is ingeschreven bij de kvk, en jou wel een contract heeft laten ondertekenen en/of andersom, dan ben je volgens mij nog niet eens verplicht om hem uit te betalen of je moet hem als personeel gaan beschouwen.

ELTino
10/03/04, 14:32
Een freelancer hoeft bij mijn weten niet ingeschreven te staan bij de KvK. Hij is een kleine zelfstandige en hoeft dan ook geen BTW-nummer te hebben. Een freelancer geeft zijn inkomsten op als inkomenstenbelasting en betaalt daar dus zijn schijftarief over (38%, 50% of 60% alhoewel er weinig freelancers in die laatste twee schalen zitten :))

®on
10/03/04, 15:00
Origineel geplaatst door Rik
Het is het eenmalig inhuren van personeel.
Ok, maar wat voor gevolgen heeft zoiets? Heb ik dan te maken met zaken als loonbelasting etc? Heb ik dan zoiets (http://www.belastingdienst.nl/var/index.htm) nodig?

Origineel geplaatst door Johant
Waarschijnlijk mag de free-lancer helemaal geen BTW vragen omdat hij in de "kleine ondernemers regeling" valt en dus ook geen belasting over zijn inkomen hoeft te vragen.
Dit klopt volgens mij niet helemaal. De klein ondernemers regeling is er niet speciaal voor freelancers, maar heeft meer te maken met de hoeveelheid aan BTW die je zou moeten afdragen. Linkje (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemerworden/download/511.htm)