PDA

Bekijk Volledige Versie : legaal of niet ?



xony
06/03/04, 22:05
Er is bij mij iemand die een paar uitzendingen van tv op mijn server wil laten hosten is dit legaal en als het uitkomt wie is dan verantwoordelijk ?

is er ergens een site waar dit alles staat ???


greetzz

Dennis
06/03/04, 22:10
Meestal is het illegaal, er kunnen uitzonderingen zijn.

M-BahZ
07/03/04, 00:48
Origineel geplaatst door xony
Er is bij mij iemand die een paar uitzendingen van tv op mijn server wil laten hosten is dit legaal en als het uitkomt wie is dan verantwoordelijk ?

is er ergens een site waar dit alles staat ???


greetzz
Als je elders op dit forum kijkt kom je vanzelf wel posts tegen waarin het auteursrecht al gedeeltelijk uit de doeken wordt gedaan.
Je krijgt dan in ieder geval meer als genoeg informatie om een afdoende antwoord te hebben op jouw vraag.

Waar het globaal bij het auteursrecht om draait is toestemming van de rechthebbenden.
Wil jij dus auteursrechtelijk matriaal distributeren dien je toestemming te hebben van de rechthebbenden.
Vaak krijg je deze toestemming na het aangaan van een overeenkomst, waar al dan niet een geldbedrag aangekoppelt is.

Uiteindelijk zijn _alle_ partijen die zich (mede)schuldig maken aan distributie van illegale content aansprakelijk.
In beginsel zal ook de host aansprakelijk zijn en zo mogelijk tevens de aanbieder van de content aangepakt worden.
Dit laatste is vaak echter wat lastiger omdat een isp niet zondermeer NAW gegevens van een client mag verstrekken ivm. wetgeving mbt. persoonsgegevens.

Belangrijk is het dus dat je als isp in ieder geval jouw klant een overeenkomst laat ondertekenen waarmee jij geleden schade door een onrechtmatig handelen van de klant op desbetreffende klant kunt verhalen.
Dit is overigens geen vrijwaring dat jij als isp niet aansprakelijk gesteld kunt worden.
Het doel van zon verklaring is dus enkel het kunnen verhalen van evt. geleden schade.
Het is dus evengoed belangrijk dat jij _geen_ illegale content op jouw server toelaat.

Om jou een passend antwoord te geven:
In beginsel zal jij niet zondermeer tv uitzendingen mogen hosten voor jouw klant.
Hiervoor dient eerst (schriftelijke) toestemming te worden verkregen bij de rechthebbenden.

Keuningen
17/03/04, 12:39
Origineel geplaatst door xony
Er is bij mij iemand die een paar uitzendingen van tv op mijn server wil laten hosten is dit legaal en als het uitkomt wie is dan verantwoordelijk ?

is er ergens een site waar dit alles staat ???


greetzz

Wat ik je aanraad:

Laat je accountant/advocaat een contractje opstellen waarin staat dat je klant online media aanbied en dat hij verklaard dat hij dit met de beste intentie doe en daarvoor de verantwoordelijkheid op zich neemt.

Dit is juridisch gezien correct en de klant zal hiervoor wel begrip hebben denk ik.