PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijzenslag of niet?



BestHost
02/03/04, 11:44
Beste medehoster,

In een topic bij budget hosting laten sommige van jullie mij weten het niet eens te zijn met mijn bedrijfsvoering. Terwijl andere het super vinden. Hierover zijn de meningen verdeeld.

Ik wilde graag die discussie hier voort zetten.

Hobby of werk?
Persoonlijk vind ik hosten een hobby. Ik bied dit bijna aan tegen kost prijs. Het is geen fair use natuurlijk. Onze winst is wat de klant wel betaald heeft maar niet gebruikt heeft. Met de opbrengst hiervan kopen we nieuwe spullen zoals een APC Master Switch. Het geld blijft in het bedrijf.

Waarom tegen kostprijs?
Ik heb het idee dat veel mensen niet willen colocaten vanwege de te hoge prijs. Mensen die zitten te twijfelen wil ik toch over halen het te doen. Net als iedere hoster verdienen zij ook een eerlijke kans op de markt. Daar wil ik graag mensen bij helpen.

Toen ik de aanbiedingen zag van Leaseweb stond ik stom verbaast dat het zo goedkoop kon. Ik dacht bij mezelf: DAMN, hoe kunnen wij nu nog zaken doen?
Ik heb daar over na zitten denken en uit de feiten is gebleken dat mensen toch voor jouw kiezen als je een goed aanbod hebt. Sommige mensen betalen liever iets meer omdat ze het aller goedkoopste niet vertrouwen. Dus Hosters! Niets aan de hand!

Dit is mijn visie erop die ik graag met jullie deel. Ik wil graag ook die van jullie horen!


Groet,

Patrick den Hertog
BestHost

superior-is
02/03/04, 12:27
Koppel jij ook terug aan diegene die iets bij jou afneemt, dat het hier om een hobby project gaat? Heb jij naast besthost nog ergens betaald werk?

®on
02/03/04, 12:28
Hobby? Ik ben blij dat mijn hoster het als een broodvoorziening ziet, en daar dus ook naar handelt (zoals afgelopen weekend, Tymen, helemaal top!)

De Van Dale over het woord hobby: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=hobby

serverbilly
02/03/04, 12:39
hob·by·boer
Marktverzieker

Zullen wij met z'n alle eens Auto's gaan verkopen tegen inkoopsprijs?

BestHost
02/03/04, 12:45
Origineel geplaatst door superior-is
Koppel jij ook terug aan diegene die iets bij jou afneemt, dat het hier om een hobby project gaat? Heb jij naast besthost nog ergens betaald werk?

Nee, ik koppel het niet terug. Maar de prijs geeft genoeg aan.

Ja hoor, ik werk zo nu en dan bij de Albert Heijn. :) Hier heb ik genoeg aan. Ik zit ook op school. (teminste dat zou moeten) Maar, mijn school steld zo weinig voor dat ik het laatste half jaar nog niets geleerd heb. (MBO)
Ik heb dus tijd zat.

Maar, ik zal met mijn volgende aanbiedingen wel wat hoger gaan zitten om jullie wat meer tegemoet te komen.

®on
02/03/04, 12:51
Origineel geplaatst door BestHost

Maar, ik zal met mijn volgende aanbiedingen wel wat hoger gaan zitten om jullie wat meer tegemoet te komen.
Ik geloof dan dat je niet geheel begrijpt wat er gezegd wordt. Een duurdere aanbieding van je maakt je instelling (hobbyist zoals je zelf aangeeft) nog niet anders. Ik denk niet dat mensen vallen over je goedkope aanbiedingen, tenslotte is dat jou bedrijfsvoering en daar heeft niemand behalve jijzelf niets mee te maken.

BestHost
02/03/04, 13:07
Als je het zo bekijkt. Maar, ik ben iemand die andere niet te veel in de weg wil zitten en als ik sommige posts zag bij het budget hosting waren ze er niet al te blij mee. Vandaar deze beslissing.

Op webhostingtalk is er nou eenmaal veel conccurentie. Dit vind ik zeer positief en wil ik zelf aan mee doen.

Johant
02/03/04, 13:32
Misschien met z'n allen prijsafspraken maken :)

BestHost
02/03/04, 13:34
Haha! Dat mag niet. En super kwaliteit zoals ProSERV zou daaraan toe moeten leggen.

Anestheologist
02/03/04, 13:37
Nee, het is zijn volledig recht om zijn prijzen te maken, als dit klanten lokt is dit goed meegenomen. Vind het beetje triest als mensen hier problemen van maken. Jij gaat toch ook niet naar de aldi om te zeggen dat ze te goedkoop verkopen !!! Hosting Computers is nog steeds een open markt dus ...

_arno_
02/03/04, 13:42
ik moet eerlijk zeggen dat ik wel tevreden ben met dit soort prijzen.
Want als je als gewone jongen , als hobby een server wilt opzetten en toch in een datacenter wilt (zoals ik ) wil je niet te veel euro's betalen.
Want ik wil geen 50 euro voor 50 gig betalen om mijn servertje te dumpen daar hoe fantastisch de kwaliteit dan wel niet mag zijn.
Daarom is het wel fijn dat dit soort hosters bestaan.

jasperad
02/03/04, 13:51
Ik wil niet heel erg moeilijk doen maar zo goedkoop ben je niet besthost
Je maandelijkse prijzen kunnen nog niet eens concurreren met professionele hosting partijen die prijs als instrument inzetten. Om nog maar niet te spreken over je domeinnaam prijzen.

Dus en een hobbyboer en te hoge prijzen, nee dat is goed voor de markt

®on
02/03/04, 13:53
Een aantal mensen snappen niet dat het niet om zijn prijzen gaat, jammer dat de discussie nu die kant uitgaat.

RobTD
02/03/04, 13:57
Markt verzieken? Als er 100 mensen een auto verkopen, dan wil dat toch niet zeggen dat de automarkt verziekt wordt? Alleen omdat er nu veel concurrentie bijkomt, blijkt opeens de markt verziekt te worden door beginnende bedrijfjes/particulieren.

Als een bedrijf graag bepaalde prijzen voert, is dat haar goed recht. Klanten kijken immers naar de prijs, daar zijn we Nederlanders voor, maar men kijkt niet alleen naar de prijs. Kijk naar goedkopere supermarkten... iedereen weet dat ze daar geen "bekend-merk" producten verkopen. Dit wil niet perse zeggen dat de kwaliteit slechter is of dat ze de markt verzieken... het is gewoon concurrentie.

Als je daar als hoster problemen mee hebt, dat er veel nieuwe bedrijfjes komen, dan vrees ik dat je er toch mee moet leven...

Domenico
02/03/04, 14:17
Origineel geplaatst door RobTD
Klanten kijken immers naar de prijs, daar zijn we Nederlanders voor, maar men kijkt niet alleen naar de prijs.

En dit is nu juist het probleem!
Elke Nederlander wil de kwaliteit van bijvoorbeeld een Mercedes voor het geld van een oude eend. Als elke Nederlander nu eens de moeite zou gaan doen om te begrijpen dat dit niet kan en dat er wel degelijk verschillen zijn.

BestHost
02/03/04, 14:20
Dat is nu niet het probleem. Linkup/Colinks waar wij bijvoorbeeld staan is een zeer gemiddelde provider.

Johant
02/03/04, 15:13
Origineel geplaatst door RobTD
Markt verzieken? Als er 100 mensen een auto verkopen, dan wil dat toch niet zeggen dat de automarkt verziekt wordt? Alleen omdat er nu veel concurrentie bijkomt, blijkt opeens de markt verziekt te worden door beginnende bedrijfjes/particulieren.

Als een bedrijf graag bepaalde prijzen voert, is dat haar goed recht. Klanten kijken immers naar de prijs, daar zijn we Nederlanders voor, maar men kijkt niet alleen naar de prijs. Kijk naar goedkopere supermarkten... iedereen weet dat ze daar geen "bekend-merk" producten verkopen. Dit wil niet perse zeggen dat de kwaliteit slechter is of dat ze de markt verzieken... het is gewoon concurrentie.

Als je daar als hoster problemen mee hebt, dat er veel nieuwe bedrijfjes komen, dan vrees ik dat je er toch mee moet leven...

Ik moet zeggen dat ik vrij neutraal ben (omdat ik nog een klein bedrijfje heb, maar wij zien de omzet wel sterk toenemen en dat uit het niets) maar toch iets tegen de grotere bedrijven wil zeggen. Als je je zo groot voelt, ga dan naar iets nieuws op zoek om alleen nog groter te worden en hou je niet bezig met kleinere klanten afzeiken. Kost alleen maar geld en tijd.
Neem nou een voorbeeld (niet in de zelfde markt, maar wel leuk om op te noemen) van mojo events. Die hadden een keer een klein bedrijf naar de grond geholpen omdat zij niet wilde hebben dat er veel concurentie zou komen. Dit kleine bedrijfje had een feest neergezet en een bekende artiest gehuurd. Wat heeft mojo nou gedaan. Zij hebben een groot feest met nog grotere artiesten 4 kilometer verderop neergezet. Het kleine bedrijfje kon die artiest niet meer betalen en had falliesement aangevraagd. Lullig maar wel creatief.

Ook als je als klein bedrijfje uit de grond wil komen, dan moet je daarvoor hard werken en toch al een tijdje bekend zijn met de markt waar je in stapt. Als je stil zit dan kan je het schudden. Ook de kleinere bedrijfjes moeten creatief zijn. Denk aan het spreekwoord "niet rijk maar wel slim". En als klein bedrijfje met een x aantal vennoten en misschien een enkele medewerker ziet denk ik veel meer dan een bedrijf met veel medewerkers.

Savvas
02/03/04, 16:39
Origineel geplaatst door _arno_
Want ik wil geen 50 euro voor 50 gig betalen om mijn servertje te dumpen daar hoe fantastisch de kwaliteit dan wel niet mag zijn.
Daarom is het wel fijn dat dit soort hosters bestaan.

Ja maar jij laat wel de ramen springen van het schreeuwen als je downtime hebt, of een matige support, totdat je eindelijk beseft dat je hier ook naar betaalt en dat begrijpen een hoop mensen niet.

Johant
02/03/04, 17:25
Origineel geplaatst door NetRouting


Ja maar jij laat wel de ramen springen van het schreeuwen als je downtime hebt, of een matige support, totdat je eindelijk beseft dat je hier ook naar betaalt en dat begrijpen een hoop mensen niet.

Zou dat??
Vergelijk is KPN met T-mobile of die andere goedkope providers. Hoor die mensen niet snel klagen, maar het is misschien wel dat dat na een tijdje irritatie op begint te wekken en dan komen ze vanzelf wel naar de duurdere ;)

Anestheologist
02/03/04, 17:35
Origineel geplaatst door Domenico


En dit is nu juist het probleem!
Elke Nederlander wil de kwaliteit van bijvoorbeeld een Mercedes voor het geld van een oude eend. Als elke Nederlander nu eens de moeite zou gaan doen om te begrijpen dat dit niet kan en dat er wel degelijk verschillen zijn.

Dat is nu eenmaal niet alleen het probleem van hosting, dit komt je in andere sectoren ook tegen doe je volgens mij echt niks aan. Het enige is dat mensen die er slechte ervaring mee hebben meestal nadien overschakelen naar kwaliteit.

Johant
02/03/04, 17:38
Het enige is dat mensen die er slechte ervaring mee hebben meestal nadien overschakelen naar kwaliteit.



Hoor die mensen niet snel klagen, maar het is misschien wel dat dat na een tijdje irritatie op begint te wekken en dan komen ze vanzelf wel naar de duurdere
Was je voor :)

M-BahZ
03/03/04, 00:29
Origineel geplaatst door Johant


Zou dat??
Vergelijk is KPN met T-mobile of die andere goedkope providers. Hoor die mensen niet snel klagen, maar het is misschien wel dat dat na een tijdje irritatie op begint te wekken en dan komen ze vanzelf wel naar de duurdere ;)
Tja... KPN (en Vodafone) moet(en) je natuurlijk wel als klant willen, want anders wordt het snel T-mobile.
En om nou te zeggen dat ik minder betaal... mn abo kost zon dikke 40,- p/maand, maar ik heb nog geen enkel gebouw mee gemaakt waarbinnen ik ontvangst heb. in de trein bel ik bij voorkeur ook niet, en buiten als het even kan ook niet. ;)

Soms worden mensen dus ook gedwongen genoegen te nemen met mindere kwaliteit.

Om terug te komen op het topic.
Ik denk dat iedereen in zn bedrijfsplan wel opgenomen heeft hoe om te gaan met de mindere tijden evenals wat het bedrijf nu net dat kleine beetje extra moet geven om klanten binnen te halen.
Bij de een is dat kleine beetje extra een korting, bij de andere is het een toevoeging van iets.
In beide gevallen betekend het dus dat bij een evenredige verkoop de winsten niet per defenitie ver uit elkaar liggen.
Overselling toepassen is op zich ook een optie, alhoewel dit bij een wat kleiner klantenbestand behoorlijke problemen kan opleveren.

Helemaal zonder winstmarges een produkt verkopen is geen handel drijven.
Wanneer je immers een onderneming runt zonder voornemens te zijn hiervan profijt te hebben is het zondermeer nonprofit en behoort het alszijnde een stichting geregistreerd te worden bij de KvK.

kilian
03/03/04, 01:33
ik vraag me ineens af, is het vorgekomen OF zou het voor kunnen komen dat bedrijven door dit forum samengaan?

Ik bedoel vannu... dit is hier een samenklontering van hosting'nerds'. En over het algemeen vind ik het niveau best hoog en redelijk sociaal.


en ontopic, aan de ene kant is goedkoop wel super handig voor een jongere die niet veel uit te geven heeft. Anderzijds ken in genoeg bedrijven en instellingen die het geld met containers aanvoeren om zo maar een stabiel netwerk te kunnen bouwen. Dit gebeurd zelfs op mijn middelbare school. voor 1600 leerlingen staan er 4 dure 3com switches. Overal zitten dure 3com stikkers op, bleh!

Mrjah... ik denk dat investeren in kwaliteit in plaats van kwantiteit toch voorang heeft... mijn huidige 'goedkope' host ligt er ookal heel de avond uit... eigen schuld, dikke buld!

BestHost
03/03/04, 01:41
Het gaat hier niet persé om kwaliteit. Voor onze prijs mag je gewoon verwachten wat je bij iedere andere gemiddelde provider op dit forum kan verwachten.

kilian
03/03/04, 01:48
BestHost staat voor snelheid, stabiliteit en vlotte bijstand.


met andere woorden?

BestHost
03/03/04, 11:05
Ja, net als ieder ander bedrijf.

WelleKe
03/03/04, 12:45
Telkens opnieuw verbaas ik me over de discussie die hier wordt gevoerd over goedkope hosts. Je moet als organisatie over onderscheidende eigenschappen beschikken om de klant ervan te overtuigen dat ie beter af is bij jou. Er zijn veel soorten klanten. Een particuliere klant is anders dan een zakelijke klant, maar binnen die 2 groepen zitten nog eens zeer grote verschillen.

Je kunt niet al die klanten optimaal bedienen, dat bestaat gewoon niet. Dat betekent dat de bedrijven die zich in heel hun doen (en laten!) richten op een specifiek segment weglopen met de klanten.

De mensen die vinden dat de budgethosters de markt verzieken weten of hun klanten onvoldoende te overtuigen van hun eigen meerwaarde (kwaliteit, bereikbaarheid) of ze positioneren zich op een manier die ze niet waar kunnen maken (budget terwijl dit nog altijd hoger ligt dan de lage prijzen)

De hostingbranche is heel toegankelijk. Dat is iets waar de markt mee moet leren leven, dat betekent onderscheidend vermogen in klantbenadering naar mijn mening. Als de onderkant van de markt telkens gevuld wordt door scholieren die geen vergoeding hoeven voor kantoorpanden, voor hardware, software etc en zichzelf eigenlijk geen loon toekennen dan moet je als organisatie die dat wel allemaal moet doen niet aan die onderkant gaan zitten. Vang dan de mensen op die wel meer geld willen betalen en andere eisen stellen. De markt is niet verkeerd bezig, JIJ bent verkeerd bezig als je je er zo druk ommaakt.

Je zult namelijk altijd je onderscheidend vermogen moeten kunnen uitleggen. Dat is toch niet zo raar?

RobTD
03/03/04, 14:14
Origineel geplaatst door WelleKe
Telkens opnieuw verbaas ik me over de discussie die hier wordt gevoerd over goedkope hosts. Je moet als organisatie over onderscheidende eigenschappen beschikken om de klant ervan te overtuigen dat ie beter af is bij jou. Er zijn veel soorten klanten. Een particuliere klant is anders dan een zakelijke klant, maar binnen die 2 groepen zitten nog eens zeer grote verschillen.

Je kunt niet al die klanten optimaal bedienen, dat bestaat gewoon niet. Dat betekent dat de bedrijven die zich in heel hun doen (en laten!) richten op een specifiek segment weglopen met de klanten.

De mensen die vinden dat de budgethosters de markt verzieken weten of hun klanten onvoldoende te overtuigen van hun eigen meerwaarde (kwaliteit, bereikbaarheid) of ze positioneren zich op een manier die ze niet waar kunnen maken (budget terwijl dit nog altijd hoger ligt dan de lage prijzen)

De hostingbranche is heel toegankelijk. Dat is iets waar de markt mee moet leren leven, dat betekent onderscheidend vermogen in klantbenadering naar mijn mening. Als de onderkant van de markt telkens gevuld wordt door scholieren die geen vergoeding hoeven voor kantoorpanden, voor hardware, software etc en zichzelf eigenlijk geen loon toekennen dan moet je als organisatie die dat wel allemaal moet doen niet aan die onderkant gaan zitten. Vang dan de mensen op die wel meer geld willen betalen en andere eisen stellen. De markt is niet verkeerd bezig, JIJ bent verkeerd bezig als je je er zo druk ommaakt.

Je zult namelijk altijd je onderscheidend vermogen moeten kunnen uitleggen. Dat is toch niet zo raar?

Dit vind ik eigenlijk perfect gezegd :-)

Beyonder
03/03/04, 16:14
Besthost: wees verstandig en neem wat winstmarge. Je geeft aan dat je een bijbaantje hebt en naar school gaat. Indien je een paar wanbetalende klanten hebt of een klant die ongelooflijk veel dataverkeer trekt maar niet kan of wil betalen dan gaan al je klanten op zwart.

Dit is een risico die je niet kan nemen!

BestHost
03/03/04, 16:22
We hebben geld achter de hand, we zijn verzekert. En een incasso bureau wil altijd werken.

Beyonder
03/03/04, 16:31
Ik kan me niet voorstellen dat je een debiteurenverzekering hebt. Hooguit een WA verzekering die je hier echt niet uit zal helpen.

Ook al heb je een incassobureau, het kan jaren en jaren duren voordat je geld ziet, als je al geld zal zien. In de tussentijd moet je wel alles uit eigen zak betalen.

Persoonlijk heb ik ooit een klant gehad die me met een rekening van 60000 euro liet zitten in 1 maand.....

Ondanks dat hij moet betalen nu, kan hij niet betalen.... en wat doe je dan?

BestHost
03/03/04, 16:35
Dan kan die gene aardig wat borden gaan afwassen ;)

Nee, okey. Maar het gaat in ons bedrijf niet om erg grote bedragen. En vooraf betalen is een vereiste. Dan zit je dus is de meeste gevallen safe.

Beyonder
03/03/04, 16:41
Vooraf betalen.

Klant neemt colocatie server. betaalt netjes vooraf. Dan verstookt klant in drie dagen continue 100 mbit/s

Wat dan? :)

BestHost
03/03/04, 16:56
Ja okey, leuk als je het zo bekijkt. Je hebt wel gelijk.

oscar
03/03/04, 21:09
Origineel geplaatst door BestHost


Nee, ik koppel het niet terug. Maar de prijs geeft genoeg aan.



Daar ben ik het dus niet mee eens, jouw klanten hebben recht op duidelijkheid zodat ze weten waar ze aan toe zijn en welke service ze kunnen verwachten.

Het is lastig als hosting klant te zien wat voor bedrijf er achter zit, hij kijkt eerst naar de prijzen en de website, en heeft geen idee dat de leverancier een scholier is.

Ik sta echt verbaasd van de mooie websites van hobby hosting providers die de impressie geven dat ze een volwaardig opererend bedrijf zijn, ook vele sterke teksten als 24x7, terwijl ze nog naar school gaan. Zo worden klanten op het verkeerde voetstuk gezet, ze worden klant, worden teleurgesteld, verhuizen, worden teleurgesteld, etc, etc.

Dit slaat terug op de gehele hosting markt. Alleen de hele grote providers kunnen dan nog het wantrouwen goedmaken

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen probleem met studenten die een ISP worden, zolang ze maar duidelijk maken dat het een studentenproject is en als de klant service wil dat ze naar een volwaardig bedrijf, welke SLA's gebruikt, moeten gaan.

superior-is
03/03/04, 21:25
Prettig om te lezen dat mensen er ongeveer hetzelfde overdenken. Zoals Oscar het zegt is het wel prettig dat de klant op de hoogte is, maar dat geldt natuurlijk ook voor jezelf wat Beyonder weer goed aanhaalt.

RonZo
03/03/04, 21:33
Iedereen moet zelf maar weten wat een aanbieder rekent voor zijn/haar diensten/producten. Of het nu om de snackbar om de hoek gaat die voor een "patatje met" € 1,00 vraagt of een restaurant die een "assiette pommes frites" voor € 10,00 op de kaart heeft staan.
Die snackbar zal waarschijnlijk veeel meer frites verkopen dan dat restaurant en lijkt dus meer winst te maken. Maarrrr, dat restaurant biedt wel een betere service en bedient dus klanten die op service uit zijn en daar graag wat meer voor over hebben, al moet die klant extra betalen voor de "met" ;)
De snackbar heeft dus ontzaggelijk veel werk om alle klanten te bedienen en laat daar soms een steekje vallen terwijl het restaurant minder klanten heeft maar wel alle tijd om de klant te verwennen.
"Cowboys" kiezen voor de snackbar en de "heren" voor het restaurant. Toch heeft het restaurant meer omzet, rust in de tent en een stabiele klantenbestand :p
Wij zijn een eetcafé :D

oscar
03/03/04, 22:23
leuk voorbeeld, maar dat is dus het probleem, niet de prijs, maar de onduidelijkheid.

In het geval van een cafetarieta / restaurant zie je gelijk wat je kan verwachten (meestal :) ) en wordt je niet snel op het verkeerde voetstuk gezet.

Met de ISP bedrijven is dat wel eens anders, het is niet duidelijk zichtbaar voor de potentiele klant met wat voor bedrijf hij zaken doet.

De nederlander zoekt in het algemeen naar de beste prijs/kwaliteit verhouding, hij wil absoluut niet teveel betalen. Waarom 1000,- per jaar betalen als hij hetzelfde kan krijgen voor 100,- per jaar. Helaas is hetzelfde niet altijd hetzelfde en krijgt hij een hele andere service dan verwacht.

Wat dat betreft zou classificering wel fijn zijn, michelin sterren

:p

RonZo
03/03/04, 22:32
Origineel geplaatst door oscar

Wat dat betreft zou classificering wel fijn zijn, michelin sterren

:p

Daar zou aan zo iets gewerkt worden heb ik ooit eens gelezen hier ;)

BestHost
03/03/04, 22:34
Ala Hostmerk?