PDA

Bekijk Volledige Versie : discussie nav 'things to do'



muisje
28/02/04, 12:07
Robbert edit: Deze discussie is gestart nav http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=48026

Laten we hier even verder gaan zodat in het andere toppic gewoon ontopic geantwoord kan worden.

Evilarlos & de andere,
Niemand zal een beginnende hoster zijn zaken goed in orde heeft naar benede willen halen om welke reden dan ook (b.v. extra concurrentie wat the postman zegt).

Ik zelf heb geen eens een webhosting bedrijf maar kom als freelancer veel met dit soort zaken in aanraking.

Als ik de 1e post van evilarlos lees krijg ik het gevoel dat die ervaring en kennis mist (net als meerdere), hier is niets mis mee niemand heeft beginnend gelijk alle benodigde ervaring. tuurlijk kan je gewoon als hobby het bedrijf opstarten en kijken hoe het loopt.

Maar bekijk het nu eens van de andere kant.
Je begint een bedrijfje zonder genoeg kennis maar als hobby om dat je het leuk vind en je weet dat je er van zult leren (is ook zo). leuk maar er zal iets gebeuren dat is zeker, je servers worden gecracked, je servers vallen uit door hardware storingen en hier zul je dus geld in moeten steken om dit te vervangen of wat dan ook.

Van de 10 hobby bedrijfjes zijn er mischien maar 1 of 2 die uit eindelijk opgroeien tot een professioneel goed lopend bedrijf, de andere die stoppen er mee om welke reden dan ook (financieel, geen zin meer in, te druk met andere dingen etc..)

1x raden wie hier dan de dupe van is..
Juist je klanten die moeten opeens een andere host nemen kost hun geld en tijd en ze worden steeds meer geiriteerd door de webhosting markt.

Het lijkt me toch niets meer dan logisch dat iedereen jou en je mogelijk toekomstige klanten wilt behoeden voor een mogelijke mis stap.

Het stand punt van veel hier is dus gewoon:
Bedenk voordat je gaat beginnen of je alles wat nodig is wel in huis hebt zo niet bedenk dan goed dat jij en je klanten in de problemen kunnen raken.

Dit is slechts een waarschuwing voor je om jou te helpen zodat je alles goed in orde kunt maken en je je bedrijf wat later goed kunt opstarten als je wel alles in orde hebt.

advies is toch altijd goed ?
zelfs als het negatief is, omdat je dan weet wat je nog moet doen.

just my 2 cents

Evilarlos
28/02/04, 14:06
Dankjewel, ik snap dat het inderdaat overkomt of ik mischien niet de benodigde kennis en ervaring heb. En als ik heel eerlijk moet zijn miste ik die mischien ook wel. Maar door hulp van allerlij mensen ommij heen en door nuttige reply's op het vorige topic, heb ik dat beetje kennis dat ik nog miste, kunnen bijschaven. Dit had natuurlijk ook gekunt door eerste 2 jaar bij een berdijf te gaan werken of door een studie er over te doen, maar dan was 90% van deopleiding nutteloos geweest omdat ik dat al wel wist.

Ik ben overigens jullie dankbaar, net als neem ik aan alle beginnende hosters. (LOL, ben ik nu daar het "grote" voorbeeld voor geworden?) Voor de adviezen die ik krijg. Ook als deze negatief zijn. Want ik begrijp dat de profesionele hosters het blijkbaar niet zo hebben op "part-time" hosters. Zoals ik ze dan maar wil noemen. Maar ik denk dat daar niet zo veel mis mee is zolang je, je klanten dit maar laat weten. (En dat doe ik op mijn website.) Dan weten die waar ze an beginnen.

Iemand zij tegen mij dat ik door die text op mijn site grote berdijven zal afschrikken, en mischien nieuwe klanten met nog niet zo veel ervaring op de hosting markt ook. Maar eigenlijk is dat ook de bedoeling... Ik heb omdat ik zelf inderdaat beginner ben liever wat klanten die al wat bekender op deze markt zijn. Dat geeft mij en de klanten wat "rust", wat rust om te zorgen dat alles soepel loopt.

Tevens heb ik op de site staan dat ik omdat ik maar part-time hosting provider ben. Niet 24 uur per dag service kan bieden (mail daargelaten).
Een gevolg van ht feit dat ik part-time hosting provider ben is dat inderdaat de prijzen lager zullen zijn dan bij een professional. Maar ik lever ook niet zo'n goede support. Dus is het voor de klant de keuze, waar kiest hij voor. Kwaliteit en dan kom je automatisch uit bij een professional die er fulltime mee bezig is. Of kies je voor kwantiteit. Een lage prijs met veel ruimte, maar een support die niet zo goed is. Dan kom je dus uit bij een part-time hosting provider, of bij een beginnende fulltimer.

Ik zou de profesionals onder jullie dus willen vragen gedult met "ons" te willen hebben. We bieden een andere service dan jullie, in zekere zin. Er is waarschijnlijk niks om je zorgen over te maken. Zolang de parttimers zoals ik zich duidelijk voor doen als parttimers. En niet als fultimers.

En wat hulp betreft, ik denk dat iedereen die wel eens nodig heefd. De een wat meer dan de ander. Probeer de gene te helpen, op die manier zorg je ervoor dat de hosting markt er beter op word. Want als je zo iemand alleen maar afkraakt. Dan blijft zijn service inderdaat slecht en dan krijg (vind je het vreemd?) de hosting markt ook een slechte naam. Help elkaar dus. Je word erzelf ook beter van :)

Mocht je de tijd hebben genomen om deze tekst helemaal te lezen dan wil ik je hiervoor bedanken. Het is zoals altijd mijn mening die ik loop te verkondigen. Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Maar ik vraag wel hem eens te overwegen.

kilian
28/02/04, 15:41
@muisje

Ik denk eigenlijk niet dat het zo werkt. Volgens mij maak je de fout door de 'klanten' in 1 hokje te duwen.

het is toch niet zo dat de ontevredenheid van de klant overslaat op heel de hostingsector?

Als je een auto koopt en deze is *zeer onplezierig* is dan ga je toch ook niet opeens op een motor rondrijden omdat alle auto's dan *zeer onplezierig* zijn?

Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in maar in hoeverre is deze waarheid rieel? Wat ik net al zei, Als je als host je op stabiliteit en professionaliteit richt dan zal daar hoogst waarschijnlijk ook wel een prijskaartje aan hangen. De mensen die diezelfde idealen heeft komen toch wel bij je terecht. Als iemand gewoon een host zoekt voor zijn krappie cu2site (k zeg maar wat) dan gaat het persoon natuurlijk niet aankloppen in de hogere (duurdere) sectoren. Op dat moment maakt zoiets niks uit.

ThePostman
28/02/04, 16:37
Origineel geplaatst door muisje
Laten we hier even verder gaan zodat in het andere toppic gewoon ontopic geantwoord kan worden.

Evilarlos & de andere,
Niemand zal een beginnende hoster zijn zaken goed in orde heeft naar benede willen halen om welke reden dan ook (b.v. extra concurrentie wat the postman zegt).

Ik zelf heb geen eens een webhosting bedrijf maar kom als freelancer veel met dit soort zaken in aanraking.

Als ik de 1e post van evilarlos lees krijg ik het gevoel dat die ervaring en kennis mist (net als meerdere), hier is niets mis mee niemand heeft beginnend gelijk alle benodigde ervaring. tuurlijk kan je gewoon als hobby het bedrijf opstarten en kijken hoe het loopt.

Maar bekijk het nu eens van de andere kant.
Je begint een bedrijfje zonder genoeg kennis maar als hobby om dat je het leuk vind en je weet dat je er van zult leren (is ook zo). leuk maar er zal iets gebeuren dat is zeker, je servers worden gecracked, je servers vallen uit door hardware storingen en hier zul je dus geld in moeten steken om dit te vervangen of wat dan ook.

Van de 10 hobby bedrijfjes zijn er mischien maar 1 of 2 die uit eindelijk opgroeien tot een professioneel goed lopend bedrijf, de andere die stoppen er mee om welke reden dan ook (financieel, geen zin meer in, te druk met andere dingen etc..)

1x raden wie hier dan de dupe van is..
Juist je klanten die moeten opeens een andere host nemen kost hun geld en tijd en ze worden steeds meer geiriteerd door de webhosting markt.

Het lijkt me toch niets meer dan logisch dat iedereen jou en je mogelijk toekomstige klanten wilt behoeden voor een mogelijke mis stap.

Het stand punt van veel hier is dus gewoon:
Bedenk voordat je gaat beginnen of je alles wat nodig is wel in huis hebt zo niet bedenk dan goed dat jij en je klanten in de problemen kunnen raken.

Dit is slechts een waarschuwing voor je om jou te helpen zodat je alles goed in orde kunt maken en je je bedrijf wat later goed kunt opstarten als je wel alles in orde hebt.

advies is toch altijd goed ?
zelfs als het negatief is, omdat je dan weet wat je nog moet doen.

just my 2 cents

Aan de ene kant ben ik het wel met je eens. Maar om die genoeg kennis in huis te halen heb je volgens mij hulp nodig. Dit kan op het webhostingtalk erg goed. Maar er hangt nu zo'n gespannen sfeer dat het lijkt alsof niemand er nog een hosting provider bijwilt. Iedereen valt een nieuweling zo aan dat het lijkt alsof iedereen wil dat diegene denkt dat het geen bal aan is en dat hij weg gaat.

Of tewel, de collegialiteit (Moeilijk woord...hoe schrijf je het?) onder de webhosters is slechter dan niks. Vooral op dit forum, deze situatie, word je niet meer geholpen maar de grond ingestampt omdat je zogenaamd niet genoeg kennis zou hebben op het gebied van webhosting. Als men elkaar helpt om alle beginnende webhosting ook gewoon op een normaal peil te krijgen hangt er veel meer rust tussen de hosting bedrijven en daar heeft de klant ook weer profijt van. Zo word niemand de dupe...

Je moet de beginnende hosting bedrijven die naar een jaar al falliet gaan zo op de vingers tikken dat ze de webhosting wereld kapot maken. Negen van de tien keer is het misschien wel aan je zelf te danken! Stel dat Evilarlos uitgroeid tot een groter bedrijf en meer klanten krijgt. Op een gegeven moment flikkerd zijn server uit de rack en hij zou alles moeten betalen..kan dit niet en gaat falliet. Wie is dan de schuldige dat al die klanten de dupe zijn? Evilarlos heeft gevraagd hoe hij een server in een rack moet zetten maar op het forum werd hij belachelijk gemaakt. (Was maar een voorbeeld hoor Evilarlos)

Dat is mijn mening!

Grumpy
28/02/04, 18:23
Origineel geplaatst door The Postman
Maar om die genoeg kennis in huis te halen heb je volgens mij hulp nodig. Dit kan op het webhostingtalk erg goed. Maar er hangt nu zo'n gespannen sfeer dat het lijkt alsof niemand er nog een hosting provider bijwilt. Iedereen valt een nieuweling zo aan dat het lijkt alsof iedereen wil dat diegene denkt dat het geen bal aan is en dat hij weg gaat.
Nee. Een nieuweling wordt "aangevallen" op het feit dat er heel wat kennis ontbreekt bij hem. Vaak is dat gewoon basiskennis. Uiteraard zijn hier mensen die die dingen wel goed weten. Maar WHT is er niet om alle nieuwelingen te voorzien van basiskennis of anders gezegd, iedereen leren een webhostingbedrijf op te starten.
Een flink aantal mensen komt hier om "de fijne kneepjes" te leren, om specifieke problemen op te lossen etc.

Als je een hostingbedrijf wil beginnen wordt je geacht de nodige basiskennis van hosting al tot je genomen te hebben.

Vergelijk het met naar school gaan. Op de middelbare school wordt er wiskunde gegeven. Maar ga niet verwachten dat een docent jou gaat uitleggen wat de oplossing van 1+1 is.



Origineel geplaatst door The Postman
Je moet de beginnende hosting bedrijven die naar een jaar al falliet gaan zo op de vingers tikken dat ze de webhosting wereld kapot maken. Negen van de tien keer is het misschien wel aan je zelf te danken! Stel dat Evilarlos uitgroeid tot een groter bedrijf en meer klanten krijgt. Op een gegeven moment flikkerd zijn server uit de rack en hij zou alles moeten betalen..kan dit niet en gaat falliet. Wie is dan de schuldige dat al die klanten de dupe zijn? Evilarlos heeft gevraagd hoe hij een server in een rack moet zetten maar op het forum werd hij belachelijk gemaakt. (Was maar een voorbeeld hoor Evilarlos)
Hahaha deze is grappig. :)
Omdat de een te weinig kennis heeft en de fout in gaat, krijgt de ander de schuld :). Twisted world.

muisje
28/02/04, 18:39
evilarlos:

Zoals je het nu zegt ben ik het geheel met je eens :), zolang je inderdaad je klanten het zo kunt bieden en hun dit ook daadwerkelijk laat weten (onder anderen ook in hun contract denk ik) dan wens ik je heel veel success er mee en hoop ik voor je dat je er veel van kunt leren en kunt door groeien tot een goed lopend bedrijf.

Andere 'hobby' bedrijfjes doen alsof ze een groot bedrijf zijn dus alles kunnen wat dus niet zo is en hier wil ik dus diegene zelf en zijn klanten voor beschermen.

Doe je het zoals je net zegt dan weten je klanten het en is dat een risico die ze nemen maar dat wil nog niet zeggen dat ze er ook echt mee de fout in gaan mischien is het wel precies wat ze nodig hebben. zolang je het ze maar wel laat weten waneer het fout gaat of als je iets minder tijd hebt voor support of iets dergelijks.


killian:

ja en nee, ik ken persoonlijk verschillende mensen die dus de dupe zijn geworden door bedrijfjes die failliet gingen en toen zaten zij met de problemen (moeilijk heden met domain namen, klanten die niet op de website konden inloggen etc..) hier zijn zij behoorlijk de dupe van geworden, en ik heb ze met veel moeite kunnen overhalen om het nog eens te proberen bij een 'goed' bedrijf. (wat is goed, noem het maar de betrouwbaarheid en ervaring van het bedrijf)

Zoals ik zei ik heb zelf geen webhosting bedrijf en zal dus ook zeker niemand naar beneden halen om dat het concurentie is of wat dan ook maar ik wil mensen gewoon behouden van problemen, de webhosting markt is al behoorlijk verzadigt een klant heeft de mogelijkheid uit heel veel bedrijfjes die hosting doen als een hobby maar zich voordoen als een groot bedrijf.
Een gemiddelde klant weet niet hoe het er aan toe gaat en denkt dat elke hosting het zelfde is en als er dan problemen komen dan heeft elke hosting de zelfde problemen.

Je moet niet vergeten dat veel klanten thuis gebruikers met een simpele hompage zijn of bedrijfjes zoals een meubel winkel die niets van internet af weet maar wel weet dat je online moet zijn omdat je anders niets bent.. kortom er zijn nog genoeg 'on wetende' klanten welke alle hosting partijen dus echt wel over 1 kam scheren gewoon omdat ze niet beter weten.


The Postman:

ben het gedeeltelijk met je eens, ik betrap me zelf er ook wel eens op dat ik 'beginnende' te hard beantwoord (zie me reply ander topic) dit is fout ik weet het maar soms iriteerd het me dat je zonder voldoende kennis een bedrijf wilt opstarten.

( je gaat toch ook niet in een auto rijden zonder dat je dit ooit gedaan hebt (of maar een paar keer), zal niet lang duuren voordat je een ongeluk krijgt)

Als evilarlos het gene wat hij nu hierboven zegt daar geplaatst had dan denk ik dat iedereen anders gereageerd had en hem zeker op een andere manier gelijk geholpen had.
Maar goed dit is gebeurd en laat het zo zijn.

Je voorbeeld die je zegt klopt inderdaad wel maar andere andere kant ook weer niet.
Als die voordat die de server ophing dit eerst ging proberen thuis en goed heeft nagedacht of het zo wel goed was en dan vroeg

'ik wil later mischien een server ophangen maar heb hier nog niet veel ervaring mee dus wil eerst wat meer ervaring opdoen wat is het beste waarmee ik kan beginnen (study's, ervaring etc) voordat ik hier ook maar echt aan ga beginnen?'

Maar als het fout ging dan is niet iemand anders schuldig.. ook als deze hem niet wilde helpen.. hij is degene die de server wou ophangen niemand anders..

Ik zie het zo:

Voordat ik een bedrijf ga oprichten wat moet ik me bedenken:
1) heb ik wel genoeg kennis in huis omdit te doen.
2) heb ik ook wel genoeg ervaring om dit te doen.
3) wat kan er fout gaan
4) hoe voorkom in problemen
5) wat moet ik doen als het fout gaat
6) wat kan ik mijn klanten terug geven als het fout is gegaan

als je dit je zelf allemaal goed bedacht het en zeker weet dat je er voor gaat dan:
1) begin met een test opzet thuis.
2) laat gehele test opzet in elkaar flikkeren.
3) hoe snel en goed kan ik dit weer opzetten.

heb je er problemen mee om het weer op te zetten dan mis je toch wel iets en moet je maar weer helemaal boven aan beginnen.

(in dit geval dus zet een test server op thuis, gooi er een paar honderd gesimuleerde klanten op met allerlei verschillende wensen en pakketen en laat dan de gehele server crashen.

Hoe restore je deze server binnen een in je sla gespecificeerde tijd (of als je deze niet hebt binnen een redelijke tijd om je klanten te houden))

Als ik het geheel mis heb ok laat het me weten waarom, zo is hoe ik het zie en lijkt voor mij ook wel de meest logische manier.

kortom zoals grumpy inderdaad al zegt moet je eigenlijk al voordat je er ook maar aan gaat denken de juiste 'basis' kennis hebben om verder te gaan.

Icheb
28/02/04, 18:53
Zelf ben ik nog net geen jaar actief met hosting bezig, zoals een aantal mensen hier misschien al eens is opgevallen heb ik in mijn tijd op dit board soms wel eens domme opmerkingen gemaakt en soms misschien best wel aardige ideeen gehad.
Persoonlijk denk ik dat het sinds eind vorig jaar wel zo is dat er steeds meer hosters bij gaan komen omdat er blijkbaar nog een aantal mensen zijn die denken gouden bergen te kunnen verdienen of het er als hobby bij gaan doen naast verder spelen met Linux of Windows servers...

Er zijn nog wel mensen die er de moeite nemen als er bijvoorbeeld een linkje naar een howto gegeven wordt dat hele ding te gaan lezen, maar steeds meer mensen verwachten binnen 5 minuten alles uitgelegd te krijgen (hmm, misschien is dat iets waar nog wat in te verdienen valt ;)), en die hebben vaak ook niet het geduld om zich een beetje voor te bereiden op het starten van een zaak.

Ik moet toegeven, ook ik heb niet voor iedere howto het geduld, maar vaak ga ik wel eerst google en Gathering of Tweakers, en tegenwoordig de search hier ook, misbruiken voordat ik een vraag ga stellen. Het is niet dat ik voorstel dat iemand hier vrijwillig een ebook gaat schrijven 'Hoe start ik een hosting bedrijf in 24 uur', maar veel nieuwe mensen zouden niet eens de moeite nemen om eerst wat documentatie en mogelijk andere dingen door te nemen.

Zelf moet ik toegeven dat ik echt nog niet alles van hosting weet, wel al een groter deel dan toen ik hier kwam en voor mijn bedrijf zich meer met hosting bezig ging houden, maar nieuwe dingen en ideeen kom ik toch nog vaak wel tegen.



Of tewel, de collegialiteit (Moeilijk woord...hoe schrijf je het?) onder de webhosters is slechter dan niks. Vooral op dit forum, deze situatie, word je niet meer geholpen maar de grond ingestampt omdat je zogenaamd niet genoeg kennis zou hebben op het gebied van webhosting. Als men elkaar helpt om alle beginnende webhosting ook gewoon op een normaal peil te krijgen hangt er veel meer rust tussen de hosting bedrijven en daar heeft de klant ook weer profijt van. Zo word niemand de dupe...

Ik weet ook niet precies hoe je dit zou moeten schrijven, maar daarom haal ik dit niet aan.
Wel ben ik het ermee eens dat webhosters liever elkaars concurrent zijn dan elkaars collega, dit komt denk ik doordat er tegenwoordig ongeloofelijk veel bedrijven (of consumenten die geen KVK hebben) bezig zijn met webhosting. Nieuwe bedrijven worden niet echt meer geaccepteerd. Vaak is het tegenwoordig ook zo dat er achter een aantal redelijk professioneel uitziende bedrijven kinderen zitten die nog niet eens in de bovenbouw van de middelbare school zitten... Ik vind dit persoonlijk niet echt een probleem zolang deze bedrijven ook betrouwbaar en legaal zijn.
Als iemand de kennis in huis heeft, waarom zou deze persoon de kennis dan niet gebruiken ?



Dit had natuurlijk ook gekunt door eerste 2 jaar bij een berdijf te gaan werken of door een studie er over te doen, maar dan was 90% van deopleiding nutteloos geweest omdat ik dat al wel wist.

He, ik herken hier mezelf in :D
In dit geval kies ik dus voor de studie, wel onder bepaalde voorwaarden, omdat alleen hosting mijns inziens niet echt een toekomst heeft. Ik ben van mening dat een bedrijf thuis moet zijn in meerdere onderdelen binnen 1 en dezelfde sector, om zo ervoor te zorgen dat de klanten niet voor ieder wissewasje ergens anders heen moeten en dat de klanten in staat zijn op een makkelijke manier een vertrouwensrelatie met dit bedrijf op te kunnen bouwen.



Als je een hostingbedrijf wil beginnen wordt je geacht de nodige basiskennis van hosting al tot je genomen te hebben.
Mee eens, al gebeurt dit tegenwoordig ook niet echt meer. Ik geef toe dat ik er toen ik begon ook nog niet zo vreselijk veel vanaf wist, ik kon met linux overweg, maar specifiek gezien kon ik geen ftp of mailserver opzetten zonder eerst een howto 10x te hebben gelezen ofzo...
Het probleem is eigenlijk dat veel mensen tegenwoordig gewoon de tijd niet meer nemen om eerst wat algemene kennis tot zich te nemen, maar dit gebeurt ook niet meer, omdat bijvoorbeeld de meeste mensen hier werken met control panels waarbij het niet nodig is om ooit nog het console van die server te zien.



Van de 10 hobby bedrijfjes zijn er mischien maar 1 of 2 die uit eindelijk opgroeien tot een professioneel goed lopend bedrijf, de andere die stoppen er mee om welke reden dan ook (financieel, geen zin meer in, te druk met andere dingen etc..)
Er zijn tegenwoordig genoeg mensen op zoek naar bedrijven om over te nemen, gewoon om het klantenbestand. Als deze mensen dan niet in 1 keer de stekker eruit trekken maar gewoon ook eens naar deze opties zouden kijken, zou dit voor iedere partij een betere oplossing zijn...

Op mijn mening zit copyright, het quoten ervan is wel toegestaan. Het in twijfel trekken ook, maar houdt er wel rekening mee dat het een mening is, geen flame of iets dergelijks. ;)
Tevens behoud ik het recht later nog dingen toe te voegen of onderdelen te verwijderen ( :D ), dit omdat meningen nogal eens worden uitgebreid of kunnen veranderen

Edit: Ik moet sneller typen, want nu heb ik niet gequote uit de reply hierboven :


'ik wil later mischien een server ophangen maar heb hier nog niet veel ervaring mee dus wil eerst wat meer ervaring opdoen wat is het beste waarmee ik kan beginnen (study's, ervaring etc) voordat ik hier ook maar echt aan ga beginnen?'

Als mensen het op zo'n manier zouden doen, zouden collega's denk ik veel eerder willen helpen :)



als je dit je zelf allemaal goed bedacht het en zeker weet dat je er voor gaat dan:
1) begin met een test opzet thuis.
2) laat gehele test opzet in elkaar flikkeren.
3) hoe snel en goed kan ik dit weer opzetten.


Vooral in die tweede ben ik goed ;)
Ok, even serieus, dit is inderdaad wel een goede methode, ik heb hier een mooie test machine staan waarop ik altijd voor ik iets ga doen het even probeer. Het pakt niet altijd hetzelfde uit in de productieomgeving, maar het is een hele goede voorbereiding :D


Hoe restore je deze server binnen een in je sla gespecificeerde tijd
Dat is het moment waarop de stress toeslaat ;)
Tot nu toe heb ik aan de werkzaamheden waarvoor onze apparatuur echt downtime kreeg dit binnen de gespecificeerde tijd kunnen doen (het sturen van een aankondiging is netjes en zo hoort het ook), wat ervoor heeft gezorgd dat er nu totaal vanaf begin oktober vorig jaar, door onderhoud, 15 minuten downtime geweest is.



2) heb ik ook wel genoeg ervaring om dit te doen.

Dat krijg je dus pas door het te doen, maar eigenlijk heb je wel gelijk :)

ThePostman
28/02/04, 19:10
Origineel geplaatst door Grumpy
Hahaha deze is grappig. :)
Omdat de een te weinig kennis heeft en de fout in gaat, krijgt de ander de schuld :). Twisted world.

Dat zeg ik niet. *Maar ga niet iemand verwijten omdat zijn hosting bedrijf falliet gaat*...dat is het moraal.
- Als je een leuke gezellige omgeving wilt creeƫren in de hosting wereld vind ik dat je zo ook beginners moet helpen met een hosting bedrijf. *Als je dit niet doet moet je niemand verwijten dat hij falliet gaat.*

Grumpy
28/02/04, 22:36
Tuurlijk wel. De persoon die failliet is gegaan. Hij had zich goed moeten voorbereiden. (Op WHT vragen stellen over basiskennis valt niet onder goed voorbereiden.)

rq
29/02/04, 03:33
Discussie is hierheen verplaatst, dus zet ik mijn post hier ook maar in..

Het probleem is dat zolang sommigen een hostingbedrijf runnen als hobby zien en er dus zonder voldoende kennis en ervaring zomaar mee beginnen, de klanten uiteindelijk de dupe worden. Waarop deze vervolgens een negatief beeld krijgen van de hele hosting markt, wat weer nadelig is voor de bedrijven die het wel professioneel aanpakken.

De hosting markt is een goed voorbeeld van een markt waar volledige mededinging geldt voor een product waarbij weinig valt te differentiƫren. Er zijn dus erg veel aanbieders en tevens extreem lage entree barrieres (vraag voor je 14 verjaardag geen PS2 maar een server en hoppa..), wat leidt tot voornamelijk prijsconcurrentie. Algemene markteconomie (mid. school stuff) zegt dat er in zo'n markt bedrijven zullen toetreden tot de prijs gelijk is aan de gemiddeld totale kosten (oftewel de kostprijs, in ruime zin) van het product. Deze theorie bewijst zich erg duidelijk in de hostingmarkt. Professionele verliezen steeds meer klanten aan hobby-hosters (al zullen ze dit niet zo snel toegeven ;)), die met veel minder kosten (en een lagere winstmarge) een lagere prijs kunnen hanteren.

Tegen de marktwerking is natuurlijk niks te doen, maar wel jammer dat de klant hiervan de dupe wordt.

RobbertC
29/02/04, 14:49
Meer iets voor het 'Runnen van' forum.

Cougar
29/02/04, 20:39
'Leuk' dat er weer eens zo'n topic is. Het vorige topic (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=34195&highlight=klein) waarin gezeurd werd over kleine / hobby hosters ligt al weer een tijdje achter ons.

Grote bedrijven verliezen steeds meer markt aan de kleine hosters. Zo gek is dat ook niet, omdat zoals ook al eerder gezegd is, de grote bedrijven hun volvo V40 willen rijden en een kantoor hebben. De kleine hosters hebben al deze vaste kosten niet en kunnen dus op het scherp van de snede opereren. Een kleine hoster van 14 is al tevreden met 400 winst per maand, want dat is heel wat meer dan al zijn vriendjes bij elkaar kunnen verdienen met een krantenwijk.

Is dat een probleem? Nee niet echt, sterker nog, een kleine hoster heeft over het algemeen meer vrije tijd (anders zou hij er uberhaupt niet aan beginnen) en heeft een sterkere en hechtere band met zijn klanten. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen de kleine hosters, net zo goed als die er zitten tussen de profesionele hosters. Dat filtert zichzelf er vanzelf wel uit en mensen die een keer een tik op de vingers hebben gekregen omdat ze bij zo'n slechte hoster hebben gezeten kijken voortaan wel uit.

Om te gaan beweren dat daarmee "de hostingwereld" een slechte naam krijgt is puur opportunistisch gelul. Puur een uiting van frustratie dat de professionele hosters hun markt aan het kwijtraken zijn, want de hostingwereld krijgt daardoor echt geen slechte naam. De mensen worden hooguit wat voorzichtiger, maar that's it.

Wat betreft de kennis van named etc. ook dit is schromelijk overdreven. Je hoeft echt geen named expert te zijn om je sites werkend te krijgen en te houden. Een standaard RH9 server install met named, gekoppeld aan een control panel is ruimschoots voldoende. Als je daarnaast ook nog eens je server laat managen door iemand die je kent (met verstand van linux) of door het datacenter dan is het meer dan voldoende. De reden dat gebruikers hier er zo apatisch op reageren is omdat het een signaal is, dat je mogelijk een kleine hoster bent. Dat heeft dus niets te maken met de kennis, want kennis outsourcen is een zeer veel voorkomend gebeuren.

Als je slim bent als professionele hoster dan ga je niet je frustratie lopen uiten op nieuwkomers die de kosten laag kunnen houden, dan ga je kijken hoe je op een veranderende markt kan inspelen. Dat voorkomt een hoop irritatie bij beide partijen en het gaat dit forum ook een stuk leuker maken. Zoals reeds eerder opgemerkt heerst er een wat gespannen sfeer. Een beter forum begin bij jezelf!

kilian
01/03/04, 13:08
Helemaal mee eens, k heb niks meer toe te voegen. :-)

electric
01/03/04, 13:24
De grotere webhosters uiten, zoals Cougar duidelijk maakt, hun frustraties naar beginnende webhosters.
Dat iemand wilt beginnen vind ik best, maar doe dan niet groter voor dan je eigenlijk bent en behandel je klanten zoals jij behandeld zou willen worden.

Een foute voorbeeld,vind ik, is thefast en hun aanvaring met een klant.

zoals Evilarlos het uitlegde zoals hij het wilt gaan doen vind ik persoonlijk een zeer goede manier van zaken doen als een beginner. Hij laat z'n klanten duidelijk weten dat hij een beginner is en niet 24/7 support kan leveren. Als een klant dan toch met hem in zee gaat weten ze waar ze aan beginnen. ( in tegenstelling tot andere hosters )

Enige basis kennis is natuurlijk gewenst want anders kom je natuurlijk niet ver :) maar men kan natuurlijk niet alles weten, maar zelf wat tijd en moeite insteken is ook niet verkeerd ;)

zoals Cougar zegt, "Een beter forum begint bij jezelf" :)

ikkuh
04/03/04, 17:18
zoals Cougar zegt, "Een beter forum begint bij jezelf"

Inderdaad, Ben blij dat er is doorgegaan op dit topic, Wandt het is erg jammer dat door dit gedrag de sfeer op dit forum beinvloed wordt, Ik weet dat vooral in de UNIX wereld een hoop onnodige vragen worden gesteld, Ik ben iemand die weldegelijk bereid is om welke manpage of howto te lezen die mijn pad kruist helaas is het zo dat deze informatie allemaal reeds is toegepast en het vaak de basis dingen zijn waar geen informatie over is te vinden,(wat doet het en waarom?).. ea Ik weet hoe ik een DNS server op moet zetten en ook weet ik wat hij doet,... Hoe dit precies wordt toegepast in een webhosting env,... Is mij onbekent en het is erg moeilijk om daar info over in te winnen, Ik zou natuurlijk een datacenter of registar daarover kunnen lastigvallen, Al is het daarvoor nog te vroeg,... Ik ben echter "mijn kansen aan het bekijken tot het opzetten van een webhosting bedrijf" en vindt dat de vraag als gesteld in het eerdere bericht alleen maar beantwoord kan worden met een gedegen antwoord,...

Hoe begin ik een webhosting bedrijf en hoe zet ik de server op?,... was een vraag geweest die naar mijn idee inderdaad anders had mogen worden beantwoord. (maar niet noodzakelijk)
Ook hoe zet ik een DNS server op? is een stomme vraag met het antwoord; RTFM!! (Read The F*cking Manual!!)
Maar de vraag, Waarom heb je een DNS server nodig als je reeds je DNS naam hebt geregistreert? Vindt ik een redelijk normale vraag voor iemand die niet bekent is in de webhosting brache en leeft met het idee dat als je een dns laat doorverwijzen naar de host waar de site op staat,......... er geen rede meer is om een DNS server te draaien.
Zoeken met google geeft geen antwoord op dit soort vragen, helaas!!!

Ik denk dat het belangrijk is,.. goed vragen te lezen voor ze te beantwoorden,. Sommige dommen vragen, zijn voor een leek op een bepaald gebied moeilijk of niet te beantwoorden zonder de hulp van ervaren mensen die met deze kwestie bekent zijn.
Ook is het zo,.. dat ieder mens weleens domme vragen steld,.. so what?!?emand is verplicht tot reageren!)

Verder denk ik ook dat als er iemand iets wil beginnen wat hij eigenlijk niet kan,.. dat hij daar zelf de gelegenheid voor moet krijgen om daar achter te komen,.. En een antwoord als,.. Bekijk eens www.linuxquestions.com is al een beter antwoord op de vraag hoe zet ik een linux server op,. dan iets als vannuh dat lukt je toch niet s*kkel!!, Dat die knul op linuxquestions zich de klere schrikt en daardoor afstand neemt van zijn idee,of een stressvolle tijd tegemoet gaat met alle problemen van dien is zijn beslissing en niet die van jullie.


Das mijn aanvulling op dit verhaal,. hoop dat we allemaal recht tegenover elkaar staan en dat we voortaan wat meer begrip voorelkaar kunnen opbrengen.