PDA

Bekijk Volledige Versie : welke specificaties



copyfile
27/02/04, 19:31
Ik moet voor een groot bedrijf een server in elkaar zetten en deze van software voorzien. Het gaat om ALLEEN een ftp server. De server wordt alleen gebruikt om updates van handleidingen te zetten en zal in het totaal over de hele wereld verspreid 35 users hebben maar dit zal snel groeien. Er zal mischien 1x per week een file bij worden geplaatst van zo tussen de 1 en de 10 mb in pdf formaat. Er zal worden begonnen met 5 gb aan te vullen ruimte daarom denk ik zelf niet aan raid maar een scsi of sata of mischien wel ide. In de éérste +- 5 dagen zullen er elke dag een aantal users zijn die mischien wel ineens 5gb van de server trekken. Wat zijn voor zo'n server de minimale eisen en ook de aanbevolen eisen. Als ik zelf kijk denk ik dat er niet al te veel processor kracht en geheugen nodig zal zijn maar laat dit toch even liever aan mensen over zoals jullie die hier mee ervaring mee hebben ! Alvast bedankt !!

Digitux
27/02/04, 19:40
Zoals je zegt zal het gaan om maar 5 user die ongeveer tegelijk bestanden eraf halen.

In eerste instantie zou ik dan zeggen pak een simpele P4 met wat geheugen en IDE schijven.

Als je echter verwacht dat er in de toekomst veel users bij komen zou ik overwegen om voor SATA of SCSI te gaan. Met de voorkeur naar SCSI voor de betrouwbaarheid en snelheid. aan SCSI hangt wel een prijskaartje maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug.

copyfile
28/02/04, 13:47
Als ik voor scsi ga moet ik hiervoor ook iets speciaals op linux instaleren of vindt hij alles zelf al en hoef ik hier niks aan te doen ? En wat raden jullie verder aan qua merken en typen van spullen ?

Mog
28/02/04, 19:40
Met je huidige kennis van hardware is het misschien slimmer de server in elkaar te laten zetten.

Kijk bijvoorbeeld eens op rackserver.nl

copyfile
28/02/04, 21:25
Hardware kennis heb ik zeker wel !! Heb al veel pc's gebouwd etc. een server is uiteraard wel een heel stuk anders maar was ook eigenlijk wel van plan gewoon een complete te kopen maar dan nog moet ik goede spec. weten !

s2software
29/02/04, 10:39
Ik zou een 2Ghz Celeron of iets vergelijksbaars nemen, hoeft niet snel te zijn. En 2 Western Digital Raptors (S-ATA) van 36GB in mirroring RAID array.

fusionict
01/03/04, 14:49
Ik denk dat je vooral moet gaan kijken wat je echt aan performance van de server (CPU kracht) nodig hebt. Voor een ftp denk ik dat dat wel mee zal vallen.

Verder gaat het er nog om, om welke opslag het gaat! 20 GB, 40 of 120.

Je kan altijd proberen met een wat minder snelle pc en kijken hoe dit ervan afkomt.
Ikzelf denk dat je met een P3 en 2x 40 of 80 GB in raid opstelling een heel eind komt, voor wat je nodig hebt. Je kan wel een zware server met behoorlijk wat Geheugen en CPU kracht gebruiken, maar daarmee denk ik dat je meer geld weggooid dan dat je er daadwerkelijk in hoeft te besteden!

copyfile
01/03/04, 15:47
Ik heb zelf effe een beetje gekeken en heb bij servershop.nl de volgende specificitie gemaakt. Is deze goed en werkt alle hardware wel goed met elkaar ?:

Server case : SuperMicro 1U CSE-512C 19" incl. 200 watt PS (wit)
Moederbord : Intel D865GBFLK i865G 800FSB/GLAN/VGA/SATA Intel(S478)
Processor : Intel P4 2600 Mhz 800FSB
Geheugen "512 mb PC400 DDR ECC Kingston
Harddisk : Maxtor 80 GB SATA 8MB 7200 RPM
CPU Cooler : Titan TTC-CU7TB 1U Socket 478
cd/dvd : Samsung 52-speed CD-ROM IDE Wit
Diskdrive : FDD 1.44 Mb diskdrive Wit
Instalatie : Red Hat Linux
Support : E-Mail Support 24/7/365
Garantie : 12 maanden 'Carry in' Garanatie

Totaal Prijs : €860,-

Beyonder
01/03/04, 16:34
Eerlijk gezegd denk ik dat je veel voordeliger uit zou zijn met een aardig reselleraccount dan met een colocatie plaats en het aanschaffen van een server.

Wat jij wenst trekt nagenoeg geen merkbare load op bijvoorbeeld een PIV 2400.

copyfile
01/03/04, 17:23
Het is niet voor mezelf ik moet dit configureren voor een bedrijf en deze wil percee een eigen webserver zodoende ! Maar is dit een goede server zo ?

copyfile
02/03/04, 19:42
Niemand ?

Mog
02/03/04, 22:29
Ziet er prima uit, alleen aangezien het primair dataopslag is zou ik toch denken over een sata raid 1 disk configuratie.

Plak bij je huidige config een 3ware sata 2poorts raid kaartje (zo'n 125 euro) en een extra schijf zoals je noemde en je hebt een prima raid config.

copyfile
02/03/04, 23:46
Oke zal ik doen is het verder ook goed dat er op dat Intel moederbord in gigabit lan zit is dit genoeg ? En hoe zit dit eigenlijk in een datacenter moet je gewoon 1 netwerk kabel aansluiten of 2 ?

Mog
03/03/04, 00:01
Dat is een prima nic die je op dat moederbord hebt, je kunt eventueel nog een extra pci nic erbij inzetten en hier ook een kabel aan hangen. De meeste mensen
doen het overigens gewoon met 1 nic (1 kabel dus)

copyfile
03/03/04, 10:33
Hoe werkt dat raid0 precies ?Moet ik iets speciaals instaleren ofzo ?

Mog
03/03/04, 14:51
raid1 zou ik nemen, raid 0 is voor snelheid, raid 1 voor dataveiligheid.

Voor een complete uitleg zie;
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460
Daar kun je de broodnodige raid informatie leren.

Met een 3ware controller is het kinderspel, je maakt in de bios van de raid controller een array aan met default settings en klaar
linux ziet de 2 harddisks dan als 1 fysieke harddisk zodat je in linux verder niet hoeft af te wijken van je standaard install/configuratie.