PDA

Bekijk Volledige Versie : [MRTG] backup verkeer uitfilteren?



hansmiddelhoek
27/02/04, 15:04
Elke nacht laten we de backups van onze servers kopieren naar de backup server, binnen het eigen netwerk.
Er wordt dus op dat moment veel dataverkeer gemeten op de switchpoorten. Ook op de poorten van onze klanten komt dit verkeer terug. Aangezien dit intern verkeer is wil ik niet dat dit in de meting wordt meegenomen.
Dit lijkt me toch een logisch iets dat bovendien niet moeilijk kan zijn.
Maar waar moet ik het zoeken? In de switch (Cisco Catalyst 2950) configuratie of in de mrtg configuratie?

Alvast bedankt.

electric
27/02/04, 15:16
bij mijn weten is dat niet mogenlijk.
de gemakelijkste oplossing is dat je er een apart netwerkje voor heb.

Mikey
27/02/04, 16:41
ja tweede nic in server en een pvt vlan op je switch aanmaken is de makkelijkste oplossing lijkt mij :)

muisje
27/02/04, 17:48
of een erg lelijke oplossing die ik ook tijdelijk gebruik todat de 2e nic is geplaatst:

schrijf een script die eerst telt hoeveel data er naar de backup server verstuurd word en haal dit van je totaal traffic af..

Met mrtg werkt het niet om in je grafiekjes op te nemen maar je kan wel een verekening aan het einde van de maand maken van de hoeveelheid data naar de server toe (vanaf).

hansmiddelhoek
27/02/04, 18:44
Is er echt geen andere mogelijkheid dan in elke server een tweede nic? Dan moeten alle servers van een extra nic worden voorzien, ook de 1u servers. Dat is niet echt grappig.
Er zou toch een andere oplossing moeten zijn? Of echt niet?
Alvast bedankt voor de reacties.

Cereal
27/02/04, 19:50
Je kunt op je backupserver een script laten draaien wat je traffic vanaf de verschillende servers meet.

Deze gegevens verreken je dan met je mtrg-gegevens..