PDA

Bekijk Volledige Versie : de winst van je bedrijf



DaVaRiOuS
25/02/04, 21:57
Als je op een gegeven moment winst gaat maken en je houdt geld over (na investering in je bedrijf) en je maakt dit geld op aan prive dingen, maar je laat het geld van de BTW staan. dan is er toch niets aan de hand?

aan het eind van het jaar hoef je toch alleen het "BTW-geld" af te staan aan de belasting? of zie ik dat verkeerd?

hoe zit dat nou eigenlijk precies?
want ik hoor nogal vaak dat veel bedrijven hiermee in de fout gaan en dus faillet gaan, omdat ze de aanslag van de belasting niet meer kunnen opbrengen.

zelf dacht ik om alle winst weer terug te steken in het bedrijf en voorlopig niks in prive zaken te steken.

------------------------

en nog een vraagje...
als je op een gegeven moment goeie winst maakt en jezelf een maandloon wilt geven. hierover ga je bij de belasting weer loonheffing betalen. maar hoe verwerk je dit in je "balans"?
wordt dat gezien als uitgaven of mag je dat geld "wegdenken"?

Speedbit
25/02/04, 22:06
Ik denk dat dat afhangt van de rechtsvorm waaronder het bedrijf opereert. Hoe het precies zit kun je natuurlijk altijd aan de kvk vragen. Via kvk.nl kun je een vragenformulier invullen, dan heb je binnen no time een reactie.

De af te dragen omzet belasting moet je natuurlijk altijd gewoon afdragen.

Het investeren van de winst lijkt me een prima keuze, aan een paar cent heb je in je bedrijf meer.

En tot slot, geld wegdenken lijkt mij altijd fout en strafbaar.

The MAzTER
25/02/04, 22:08
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/

DaVaRiOuS
25/02/04, 22:21
Origineel geplaatst door Speedbit
Ik denk dat dat afhangt van de rechtsvorm waaronder het bedrijf opereert. Hoe het precies zit kun je natuurlijk altijd aan de kvk vragen. Via kvk.nl kun je een vragenformulier invullen, dan heb je binnen no time een reactie.

De af te dragen omzet belasting moet je natuurlijk altijd gewoon afdragen.

Het investeren van de winst lijkt me een prima keuze, aan een paar cent heb je in je bedrijf meer.

En tot slot, geld wegdenken lijkt mij altijd fout en strafbaar.

even voor de duidelijkheid van de laatste zin...
natuurlijk moet je geen geld wegdenken (daarom heb ik het ook tussen quota's staan) dat betekend dus.... bij wijze van spreken!
en het wordt een V.O.F.

Speedbit
25/02/04, 22:40
Er zaten geen verdere bedoellingen achter die laatste zin. Ik kan je niet vertellen hoe je het kan verwerken in de adminstratie.

Als v.o.f. kun je wel kapitaal onttrekken. Dit zou misschien ook als loon voor jezelf kunnen functioneren (?).

Anestheologist
25/02/04, 23:51
Origineel geplaatst door DaVaRiOuS


en het wordt een V.O.F.

Daarmee wil je zeggen dat je nog geen bedrijf hebt ?
Vind het persoonlijk beetje voorbarig om al over winst te gaan praten vooralleer je bedrijf is opgericht ;)

TIP: neem een boekhouder, die kan je steeds opbellen en het je trouwens het juiste antwoord en die persoon kent je dossier door en door.

Speedbit
26/02/04, 01:28
Origineel geplaatst door Anestheologist

TIP: neem een boekhouder, die kan je steeds opbellen en het je trouwens het juiste antwoord en die persoon kent je dossier door en door.
Met een boekhouder ben je meteen je winst kwijt als startende ondernemer...

Rik
26/02/04, 01:30
Origineel geplaatst door Speedbit

Met een boekhouder ben je meteen je winst kwijt als startende ondernemer...

JUIST als startende ondernemer zal een boekhouder geld voor je verdienen... je gaat toch niet iemand adviseren geen boekhouder te nemen omdat hij of zij "starter" is ?
Helemaal als je er totaal geen kaas van gegeten hebt... gewoon laten gaan dan maar ?

Anestheologist
26/02/04, 01:36
Origineel geplaatst door Rik


JUIST als startende ondernemer zal een boekhouder geld voor je verdienen... je gaat toch niet iemand adviseren geen boekhouder te nemen omdat hij of zij "starter" is ?
Helemaal als je er totaal geen kaas van gegeten hebt... gewoon laten gaan dan maar ?

Zoals Rik al aangaf is dit de juiste aanpak!!!

Ik zoe zelfts zeggen ga opzoek naar een boekhouder die per uur werkt als startend bedrijf zijn die kosten dan meestal lager en heb je altijd iemand om op terug te vallen voor je vragen enzo.

Speedbit
26/02/04, 02:13
Natuurlijk moet je niets "zomaar laren gaan".

Ik zou denken dat je het geld wat je aan een boekhouder uitgeeft liever investeerd. Maar, na aanleiding van deze thread stuitte ik op een andere thread hier op wht. Waarom een boekhouder geld voor je verdient... Erg overtuigend moet ik zeggen! :)

Anestheologist
26/02/04, 02:36
Als je zelf veel kennis hebt van boekhouden kan je eventueel een stuk zelf doen ofzo, maar echt volledig alles zelf doen zou ik niet aanraden.

En de kennis die de boekhouder heeft kan jij zonder die specifieke opleiding, bijscholingen niet hebben.
Ervaring doet veel. Als ik bv. mijn boekhouder 500€ per kwartaal moet betalen maar hij vind hier en daar dingen die mij bv 800€ winst opleveren dan heeft die boekhouder wel 300€ voor mij verdiend.
Snap je beetje waar ik naartoe wil. Bekijk het als een investering !!!

En dan vraag ik aan jou, wat voor investering zou jij boven een boekhouder dan wel kiezen ?

cridea
26/02/04, 09:25
Waarom geeft niemand die jongen nu even antwoord?

Het antwoord is:

- reserveer uiteraard alle BTW die je nog moet betalen
- zorg dat je een buffer opbouwt, ca. 10% van je omzet
- reserveer van je winst ca. 30-40% voor de inkomstenbelasting

De rest kan je gebruiken voor prive.

Uiteraard is het beter een administratiekantoor ofzo nog even naar advies voor je persoonlijke situatie te vragen, maar globaal moet je ongeveer zo rekenen.

Waarom niemand die inkomstenbelasting noemt is me een raadsel.

overload
26/02/04, 10:30
Origineel geplaatst door byh
Waarom geeft niemand die jongen nu even antwoord?

Het antwoord is:

- reserveer uiteraard alle BTW die je nog moet betalen
- zorg dat je een buffer opbouwt, ca. 10% van je omzet
- reserveer van je winst ca. 30-40% voor de inkomstenbelasting

De rest kan je gebruiken voor prive.

Uiteraard is het beter een administratiekantoor ofzo nog even naar advies voor je persoonlijke situatie te vragen, maar globaal moet je ongeveer zo rekenen.

Waarom niemand die inkomstenbelasting noemt is me een raadsel.

Daar heeft byh helemaal gelijk in.
Mocht je het geld niet voor prive doeleinden nodig hebben raad ik je ook aan een flinke buffer op te bouwen.
Je weet nooit waar je later in wil investeren ;)

Rik
26/02/04, 11:47
Origineel geplaatst door overload


Daar heeft byh helemaal gelijk in.
Mocht je het geld niet voor prive doeleinden nodig hebben raad ik je ook aan een flinke buffer op te bouwen.
Je weet nooit waar je later in wil investeren ;)

OK, ok...

Maar een grote buffer is in je eerste drie jaar helemaaaaaaal niet goed !
Juist voor die inkomsten belasting is het zaak dat je optimaal gaat profiteren van de investeringsregelingen, en de startersaftrek...
Wil niet lullig zijn, maar JUIST als je investeerd e.d. kun je de inkomstenbelasting onder de 10% krijgen de eerste twee/drie jaar !

I.pv. 30-50%

overload
26/02/04, 11:58
Origineel geplaatst door Rik


OK, ok...

Maar een grote buffer is in je eerste drie jaar helemaaaaaaal niet goed !
Juist voor die inkomsten belasting is het zaak dat je optimaal gaat profiteren van de investeringsregelingen, en de startersaftrek...
Wil niet lullig zijn, maar JUIST als je investeerd e.d. kun je de inkomstenbelasting oner de 10% krijgen de eerste twee/drie jaar !

Ja dat klopt. Mijn fout
Maar ga je je winst voor prive doelen gebruiken is het ook onderhevig aan belasting en dan maak je geen optimaal gebruik van deze regelingen.
Beter om in de eerste jaren te investeren in de zaken die je nodig hebt.
En op eerdere posts terug te komen. Een goede boekhouder betaald zichzelf terug.
Ieder heeft zo zijn vak ;)

Rik
26/02/04, 12:01
Origineel geplaatst door overload


Ja dat klopt. Mijn fout
Maar ga je je winst voor prive doelen gebruiken is het ook onderhevig aan belasting en dan maak je geen optimaal gebruik van deze regelingen.
Beter om in de eerste jaren te investeren in de zaken die je nodig hebt.
En op eerdere posts terug te komen. Een goede boekhouder betaald zichzelf terug.
Ieder heeft zo zijn vak ;)

Klopt... alles wat je privé op gaat maken haal je dus UIT je bedrijf, hierdoor gaat het eigen vermogen naar beneden en wordt de waarde van het bedrijf minder... over je privé uitgaven krijg je vervolgens nog de inkomstenbelasting, en daar gaan de meeste mee het schip in...

En JA, een boekhouder verdiend zichzelf vrijwel ALTIJD dik terug... als iets EEN investering (als je daar al van kan spreken ;)) waard is, dan is het wel een goede boekhouder....

DaVaRiOuS
26/02/04, 21:45
een quota van Anestheologist:

Vind het persoonlijk beetje voorbarig om al over winst te gaan praten vooralleer je bedrijf is opgericht.
-----

Nou sorry hoor, maar ik neem liever alles door zodat ik overal van op de hoogte ben, dan dat ik dalijk alles op het laatste moment te weten moet komen en te regelen. ik doe dat liever van te voren.

Maar ik heb al een boekhouder die mij wil helpen e.d. (is een goede vriend van de vader van een vriendin van mij ;)) en die vader van die vriendin van mij is accountant (alleen zit vol enzo) maar die wil me ook graag helpen enz.

in princiepe hoef ik zelf helemaal niks van de belasting af te weten en lekker alles over te dragen aan mijn boekhouder.
maar liever wil ik er zelf ook wel het 1 en ander van weten om toch van te voren al te kunnen weten hoe ik moet gaan handelen.

maar iig allemaal hartelijk dank voor jullie reacties!
het heeft me weer een stapje in de goede richting gebracht!

cridea
27/02/04, 09:37
Origineel geplaatst door Rik


OK, ok...

Maar een grote buffer is in je eerste drie jaar helemaaaaaaal niet goed !
Juist voor die inkomsten belasting is het zaak dat je optimaal gaat profiteren van de investeringsregelingen, en de startersaftrek...
Wil niet lullig zijn, maar JUIST als je investeerd e.d. kun je de inkomstenbelasting onder de 10% krijgen de eerste twee/drie jaar !

I.pv. 30-50%

Wil je je leveranciers te vriend houden, zorg dan voor een flinke buffer, is mijn mening.

En die 30-50% die ik noemde was een vuistregel, die voor iedereen geldt. Dus ook voor mensen die niet investeren. Je kan wel 10-20% gaan roepen uitgaande van startersaftrek, belastingvrije som (of hoe dat ook heet tegenwoordig), investeringen enzovoort. Maar als ook de niet-starters en niet-investeerders dat doen hebben ze een probleem.

Ik neem het daarom dus wat ruimer. Daar creëer je (meestal) dan meteen je buffer mee.

tripledesign
28/02/04, 14:38
misschien is dit een beetje offtopic,
excuses daarvoor als jullie dat vinden.

Ik zit ook met een vraag over de winst.
Ik ben nu een aantal websites aan het maken. stel we krijgen daar 3570 incl voor.
min 19% belasting wordt dat dan 3000 euro. Dit is dus de winst.
Dat geld is puur voor het maken van de site, de hosting wordt door ons geregeld, maar heb ik persoonlijk niks mee te maken.
Ben ik na die 19% dan klaar? Of moet ik dan ook nog loonbelasting gaan betalen?
Als dat het geval is blijft er wel heel weinig over.

rq
28/02/04, 14:52
Origineel geplaatst door tripledesign
misschien is dit een beetje offtopic,
excuses daarvoor als jullie dat vinden.

Ik zit ook met een vraag over de winst.
Ik ben nu een aantal websites aan het maken. stel we krijgen daar 3570 incl voor.
min 19% belasting wordt dat dan 3000 euro. Dit is dus de winst.
Dat geld is puur voor het maken van de site, de hosting wordt door ons geregeld, maar heb ik persoonlijk niks mee te maken.
Ben ik na die 19% dan klaar? Of moet ik dan ook nog loonbelasting gaan betalen?
Als dat het geval is blijft er wel heel weinig over.
Je moet, afhankelijk van hoeveel je in dat jaar verdient, inkomstenbelasting betalen.

Mog
28/02/04, 15:39
Origineel geplaatst door tripledesign
misschien is dit een beetje offtopic,
excuses daarvoor als jullie dat vinden.

Ik zit ook met een vraag over de winst.
Ik ben nu een aantal websites aan het maken. stel we krijgen daar 3570 incl voor.
min 19% belasting wordt dat dan 3000 euro. Dit is dus de winst.
Dat geld is puur voor het maken van de site, de hosting wordt door ons geregeld, maar heb ik persoonlijk niks mee te maken.
Ben ik na die 19% dan klaar? Of moet ik dan ook nog loonbelasting gaan betalen?
Als dat het geval is blijft er wel heel weinig over.

Als je goed verdient per jaar (niet eens al te overdreven), kun je zoals rq min of meer al aangeeft inderdaad nog even de helft aan de belasting weggeven, tis jammer maarja ja kunt ook naar het buitenland verhuizen ;)
Of je doet het net als bassie en adriaan, maar als ze er dan achter komen kost het je nog veel meer.

cridea
28/02/04, 16:35
Je kunt je winst vergelijken met brutoloon van je werkgever. Daar gaat dus nog inkomstenbelasting af. Zoals je denk ik wel weet gaat dit in trappen. Eerst x euro 0% Volgende x euro y% enzovoort

tripledesign
28/02/04, 19:26
Ja dat weet ik wel, alleen ik weet niet precies vanaf hoeveel euro daar sprake van is. Dat zal ik zelf ook nog wel even onderzoeken.

cridea
01/03/04, 10:54
http://www.belastingdienst.nl/9229250/lb/forms/tabel52004.pdf