PDA

Bekijk Volledige Versie : problemen met webdesigner/provider



nsa
25/02/04, 21:15
Hallo WHT bezoekers,

Misschien kunnen jullie mij helpen bij het volgende.

Mijn onderbuurman heeft een winkel en verkoopt trouw en avondkleding,
en wilde een website hebben zodat mensen op hun gemak thuis via de website konden informeren wat er mogenlijk is qua design etc.
Hij kwam in Oktober naar mij toe of ik die site net wilde maken, maar aangezien ik het de druk had met mijn werk sloeg ik dat af en ben voor hem opzoek gegaan naar iemand die het voor hem zou regelen.
Via MSN kwam ik met iemand in contact die vaker websites had gemaakt en zelf ook websites host. Aangezien hij niet ver weg woonde en tijd over had ging mijn buurman met hem in zee. Hij zou voor 350.--
een website maken met 4 pagina`s en het domein en de hosting zaten er voor een jaar ook bij in. Ook zou hij een CMS systeem maken zodat mijn buurman af en toe wat kon veranderen. Omdat mijn buurman geen verstand heeft van html en internet etc liep eigenlijk alles via mij.
De Afspraak was dat de website binnen een paar weken klaar was, maar er kwam elke keer wat tussen. Ook kwam hij als we hadden afgesproken om langs de buurman te gaan om het eea te regelen vaak niet langs. Op ieder geval liep de start niet echt lekker, maar begin dit jaar was de site dan klaar. Alleen het CMS Systeem was niet af en mijn buurman zat nog op enkele brochures te wachten die hij aan die jongen had gegeven voor informatie. Ondanks de mondelinge afspraak van 350.-- voor het maken van de website, hosting, en cms stuurde hij een rekening van bijna 1100.-- naar mijn buurman. Toen ik hem op MSN hem erop aansprak vertelde hij dat het zo duur was geworden voor het inscannen van de fotos. Het zijn in totaal iets van 11 fotos, dat kan dan toch niet zo duur zijn. Later wilde hij van de mondelinge afspraak niks meer weten, en kwamen we uit op een bedrag van 500.-- incl hosting.
Mijn buurman vond dat wel best zodat hij het snel kon afronden, maar naar enkele dagen kreeg hij een factuur van bijna 600.-- euro. Weer hield die scholier zich niet aan de afspraak. Mijn buurman wil wel 500.-- betalen, mits hij het CMS systeem nog maakt, maar elke keer heeft die jongen ondanks zijn beloften geen tijd ervoor. Ook de hosting verloopt niet echt lekker. Zijn website was ruim een week offline, en hij kan al sinds 2 weken geen emails meer ontvangen. Mijn buurman maakt veel reclame voor de website op diverse trouwpaginas en in trouwboekjes, maar de klanten kunnen deze site niet bereiken of even per mail wat informatie opvragen. Nu de volgende vraag, die jongen heeft het domein voor mein buurman geregistreerd, kunnen wij dit naar een andere provider verhuizen zonder problemen, en kan mijn buurman door iemand anders een nieuwe site laten maken die wel wordt gemaakt zoals afgesproken is (cms)?

Alvast bedankt voor het reageren!

Nick

De site van mijn buurman is www.styledevotion.nl
De site van de jongen die het gemaakt heeft www.tuxnetworks.nl

Flydesign.nl
25/02/04, 21:22
Mondelinge afspraken zijn helaas weinig waard. Maar je kunt gewoon niet betalen, daar heeft die jongen zichzelf alleen maar mee. Hij heeft immers wel werk gehad, maar krijgt dan geen geld.

Je kunt het domein wat hij nu bezit naar je nieuwe provider verhuizen, via SIDN kan je denk ik heel wat bereiken. Ga naar een nieuwe webdesigner en maak daar duidelijke afspraken op papier.

Verder moet ik wel zeggen dat de beginprijs van E350,- aan de lage kant is, zijn prijs verhoging is niet raar, al had hij dat aan het begin moeten zeggen en niet tijdens het werk.

xserve
25/02/04, 21:34
De domeinnaam staat op naam van je buurman, dat is mooi want dan kan hij hem dus gewoon laten verhuizen, dat hoeft niet pas na een jaar, dat kan nu ook gewoon.

Als ik jou was zou ik voor je buurman opzoek gaan naar een nieuwe designer/scripter en een webhoster. Daarmee maak je gewoon afspraken die je van te voren op papier zet.

Denk dat 500/600 euro wel moet lukken.

AlphaXS
25/02/04, 22:23
Whatever, ik adverteer niet bied gratis iets aan.

NOGMAALS UIT GOODWILL!!!!

echt waar.. maar goed laat maar weer.

De wereld is weer eens van de slechten dat mag blijken.
lullig voor meneer dat wel.

Maar goed meneer de moderator.
Ik zal er de volgende keer weer aan denken.

:D

Grumpy-edit: Mod edits weghalen. Zo werkt dat hier niet! 2 waarschuwingspunten erbij

hey weet je wat doe me er nog twee bij joh.
Kan ik ik dan voor mijn verzamelde punten wat bestellen uit de catalogus???

Een leuke koffie machien ofzohw?

:D

Grumpy-edit: 8 waarschuwingspunten erbij. Ik blijf niet aan de gang. Volgende keer ban.

Speedbit
26/02/04, 01:45
(Ik hoop dat ik hiermee geen regels breek.. )

Grumpy-edit: *KNIP* Toch wel.

Mikey
26/02/04, 10:04
Origineel geplaatst door Flydesign.nl
Mondelinge afspraken zijn helaas weinig waard. Maar je kunt gewoon niet betalen, daar heeft die jongen zichzelf alleen maar mee. Hij heeft immers wel werk gehad, maar krijgt dan geen geld.

Je kunt het domein wat hij nu bezit naar je nieuwe provider verhuizen, via SIDN kan je denk ik heel wat bereiken. Ga naar een nieuwe webdesigner en maak daar duidelijke afspraken op papier.

Verder moet ik wel zeggen dat de beginprijs van E350,- aan de lage kant is, zijn prijs verhoging is niet raar, al had hij dat aan het begin moeten zeggen en niet tijdens het werk.

mondelinge afspraken zijn juist iets wat je de das om kan doen in court. Bewijs jij maar of de andere partij wat er gezegt is :)

Erikje
26/02/04, 13:12
350 euro :S

Daarvoor krijg je nog niet eens een statische website met 4 pagina's bij een beetje webdesign bedrijf... laat staan met een CMS

gothax
01/03/04, 14:41
Origineel geplaatst door Erikje
350 euro :S

Daarvoor krijg je nog niet eens een statische website met 4 pagina's bij een beetje webdesign bedrijf... laat staan met een CMS

o?
ik ben nu bezig met een design voor besthost.nl maar ik heb nog niks van ze vernomen. (2 lays gestuurd) maarum.. ik wou er 25 á 30 euro voor vragen maar die mensen wouden alleen een webhostingpakket + domein aanbieden.
Kan ik btw meer vragen voor een design? dit zit erin:

Volledige scripting PHP/Contact/Bestelformulier evt supportforum
Alle pagina's volledig afgewerkt, bv algemene voorwaarden enz.
3D Graphics
Menu etc alles wat in een design zit.
Alles voorgeprogrammeerd, alleen nog up te loaden.

als ik meer vraag willen ze miss. niet meer? :S

InstantXs
01/03/04, 15:08
als je er een half uur mee bezig bent, dan is die prijs wel redelijk normaal ja ;)

PeeJie
01/03/04, 15:11
Hebben jullie wel iets op papier gezet? Zo nee, dan hoef je ook niet te betalen en mag hij de prijs ook duurder maken (die je niet hoeft te betalen) zo ja, dan staat er waarschijnlijk ook een prijs bij.

En volgens mij heb je, bij een mondelinge overeenkomst ook bepaalde rechten die je kan gebruiken als bewijs.

nsa
04/03/04, 14:08
Origineel geplaatst door PeeJie
Hebben jullie wel iets op papier gezet? Zo nee, dan hoef je ook niet te betalen en mag hij de prijs ook duurder maken (die je niet hoeft te betalen) zo ja, dan staat er waarschijnlijk ook een prijs bij.

En volgens mij heb je, bij een mondelinge overeenkomst ook bepaalde rechten die je kan gebruiken als bewijs.

Hallo PeeJie,

Er is qua het bouwen van de website niks op papier gezet,
alleen blijkt dat mijn buurman een contract heeft getekend voor de hosting. Inmiddels heb ik van tuxnetworks.nl vernomen dat de website klaar is, dus het cms systeem ook.
Sinds 14 dagen kunnen klanten geen email meer versturen naar het email adres wat mijn buurman heeft via tuxnetworks. Hij wil er nu toch echt wel vanaf, en de site ergens anders laten hosten. Hij wil de hosting gewoon doorbetalen tot het einde van het contract, als hij maar niks meer met tuxnetworks.nl te maken heeft. Ik belde daarom vandaag tuxnetworks.nl op, en die wilde in eerste instantie het domein niet laten verhuizen. Nu willen ze dit alleen doen als wij de extra verhuis kosten van 75€ zouden betalen. Ik vindt dit toch echt wel triest, je kan je klanten niet de afgesproken service bieden (mailserver ruim 2 weken plat) en dan ook nog eens ff je zakken vullen voor het verhuizen van de domein. Ik heb geen idee wat dat normaal kost, maar als je het zelf hebt verprutst, en je klant wil weg dan laat je hem toch gaan.

Groeten Nick

copyfile
04/03/04, 14:37
Bij veel providers is dit gratis zover ik weet heb zelf al een paar keer domeinnen moeten verhuizen en daar kosten het elke keer niks ! Maar als je er toch van af wil zou ik maar betalen als het niet anders kan ! Ben je tenminste wel van hem verlost

Savvas
04/03/04, 15:14
Origineel geplaatst door nsa


Hallo PeeJie,

Er is qua het bouwen van de website niks op papier gezet,
alleen blijkt dat mijn buurman een contract heeft getekend voor de hosting. Inmiddels heb ik van tuxnetworks.nl vernomen dat de website klaar is, dus het cms systeem ook.
Sinds 14 dagen kunnen klanten geen email meer versturen naar het email adres wat mijn buurman heeft via tuxnetworks. Hij wil er nu toch echt wel vanaf, en de site ergens anders laten hosten. Hij wil de hosting gewoon doorbetalen tot het einde van het contract, als hij maar niks meer met tuxnetworks.nl te maken heeft. Ik belde daarom vandaag tuxnetworks.nl op, en die wilde in eerste instantie het domein niet laten verhuizen. Nu willen ze dit alleen doen als wij de extra verhuis kosten van 75€ zouden betalen. Ik vindt dit toch echt wel triest, je kan je klanten niet de afgesproken service bieden (mailserver ruim 2 weken plat) en dan ook nog eens ff je zakken vullen voor het verhuizen van de domein. Ik heb geen idee wat dat normaal kost, maar als je het zelf hebt verprutst, en je klant wil weg dan laat je hem toch gaan.

Groeten Nick

Beste Nick,

Je buurman heeft kennelijk een contract ondertekent voor de afname van hosting begrijp ik hieruit. Verzoek je buurman vriendelijk even het contract door te spitten voor het niet nakomen van bepaalde eisen. Zo zie ik bijvoorbeeld nu dat de webserver van tuxnetworks.nl gehackt is lijkt het wel. Met de downtime samen en onbereikbaarheid heb je wel genoeg denk ik om dit contract te laten ontbinden zonder verdere kosten.

Wat betreft het domein heeft die scholier niks in te brengen, indien de domeinnaam op eigen naam van je buurman staat (voor zover ik weet).

Als je nog vragen hebt, laat maar komen ;)

Met vriendelijke groet,

Savvas Kouimtzidis

V. Kleijnendorst
04/03/04, 15:36
Mondelinge afspraken zijn bindend als er een aantoonbaar resultaat is en dat is er in dit geval. De website is een beetje zonde van de foto's en duidelijk door een scholier gemaakt (frontpage 4). Mijn vraag nu alleen; is dit niet zwart gedaan? Beschikt de scholier over een BTW nummer en eventueel een KvK inschrijving?

Als ik jou was zou ik via de bron (of rechter muisknop - doel opslaan). wel even lokaal kopieën opslaan, als je dat nog niet gedaan hebt).

Nog nooit ervaring mee gehad, maar een domein kan toch ook verhuisd worden zonder dat de oude provider daar toestemming voor geeft? (zie gijzeling op sidn)

Veel succes in ieder geval!


Vincent Kleijnendorst

Savvas
04/03/04, 16:04
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors
Mondelinge afspraken zijn bindend als er een aantoonbaar resultaat is en dat is er in dit geval. De website is een beetje zonde van de foto's en duidelijk door een scholier gemaakt (frontpage 4). Mijn vraag nu alleen; is dit niet zwart gedaan? Beschikt de scholier over een BTW nummer en eventueel een KvK inschrijving?

Als ik jou was zou ik via de bron (of rechter muisknop - doel opslaan). wel even lokaal kopieën opslaan, als je dat nog niet gedaan hebt).

Nog nooit ervaring mee gehad, maar een domein kan toch ook verhuisd worden zonder dat de oude provider daar toestemming voor geeft? (zie gijzeling op sidn)

Veel succes in ieder geval!


Vincent Kleijnendorst

De persoon in kwestie levert een wanprestatie, en dat is ook aantoonbaar. De website is niet op tijd gelevert en niet compleet.

Ik ben zelf niet zo juridisch aangelegt, dit is mijn basiskennis die ik nu even "on the line" gooi, het kan goed zijn dat ik het mis heb.

roland
04/03/04, 16:33
Anders een .com domeinnaam nemen en die .nl daar naar toe sturen. Kost je een eurotje of €20. Dan vragen naar zijn BTW nummer en KvK. Heeft hij die niet, even de belastingdienst op de hoogte brengen.

V. Kleijnendorst
04/03/04, 16:39
Tja, ik weet niet of er van een wan-prestatie gesproken kan worden als er niets op papier staat. Op dat punt is het gewoon woord tegen woord. De 'designer' kan alleen wel aannemelijk maken dat er een afspraak is geweest omdat je natuurlijk niet zomaar een site gaat maken (+ een ondertekend hostingscontract).

Dat poste ik meer omdat sommigen suggereerden niet te betalen. In geval van een overeenkomst is de 'buurman' dan degene die in gebreke blijft. Beter is dan om misschien een deel te betalen en een aangetekende brief te sturen waarin je de reden geeft voor het betaalde bedrag en eventueel eisen stelt met betrekking tot hetgeen nog gedaan moet worden.

Als de 'designer' niet beschikt over een BTW nummer dan kun je het natuurlijk altijd gooien op een vriendendienst. In dat geval zou ik de website niet gebruiken en een nieuwe laten ontwikkelen door een echt bedrijf of designer.

fusionict
09/03/04, 10:12
Hoi,

Zolang het domeinnaam op jouw naam staat is er dus niks aan de hand. Elke provider kan gewoon jouw domeinnaam overnemen, zonder dat je huidige provider daar iets aan kan doen (wel ff van te voren aangeven!)
Maar als je het netjes aangegeven hebt bij je huidige provider, dan kan hij niks meer eraan doen. (aangetekende brief hiervoor aangeraden!).

Verder kan je jezelf ontbinden van het contract aangezien uit jouw verklaring over zijn diensten er wel ergens inbreuk door de betreffende provider word gemaakt op het contract.

Dus gewoon ontbinden van het contract (schriftelijk en aangetekend) en daarbij direct domeinnaam laten verhuizen ;)

Voor het design is blijkbaar alleen mondeling het een en ander afgesproken. Als de designer geen BTW/KvK heeft kan je met gemak onderuit komen als hierover geen contract voor is overeengekomen.
Als particulier kan hij lastig aangifte doen hiervan als er geen duidelijke overeenkomst is gemaakt. Daarbij is het voor hem ook heel moeilijk om via een Incasso bureau iets te doen.

Ik denk dat je het beste duidelijk met hem rond de tafel moet gaan zitten en zelf een contract moet opstellen met hem dat je hem een bedrag betaald voor het design wat jullie het waard vinden.
Indien hij hiermee niet instemt gewoon niet betalen en vooral het design niet gaan gebruiken.

In iedergeval suc6 !

Carl<n-media>
09/03/04, 21:07
Hmm.. ik zou opletten, als je met de belastingdienst gaat dreigen, dan overtreed je ook de wet. Is namelijk afpersing.

Maar ik zou gewoon nog eens met die persoon aan de tafel gaan zitten en nog eens alles bespreken. Meestal kun je er denk ik wel uit komen.

fusionict
10/03/04, 09:12
als je met de belastingdienst gaat dreigen

Wat hij doet is zwart werken, dit is een strafbaar feit :huh:
Aangezien mensen die geen BTW/KvK hebben de inkomsten hoogstwaarschijnlijk niet opgeven aan de belastingdienst.
En als ze dat toch wel netjes doen rekenen ze de klant vaak BTW in rekening.

Hoe dan ook bedrijven/personen zonder KvK hebben geen BTW nummer en geven over het algemeen ook niks op hierover aan de belastingdienst. Dus zijn ze zwart bezig ;)

Vind ik dan :D