PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW vraagje



Robin24
25/02/04, 10:12
Ik heb een vraagje over het uitschrijven van facturen:

Als je pas bent begonnen met je onderneming en je weet zeker dat je het eerste jaar weinig winst gaat maken en je zeker weet dat je vrijstelling van de BTW krijg (bijzondere regeling voor kleine ondernemers, vrijstelling van de btw) moet je dan toch op je facturen prijzen inclusief en exclusief btw vermelden?

xserve
25/02/04, 10:31
Je moet de BTW op de factuur gewoon berekenen en je de BTW ook gewoon innen. Als aan het eiind van het jaar blijkt dat je die BTW niet aan de belastingdienst hoeft te geven is dat gewoon een extra meevaller.

WelleKe
25/02/04, 12:45
Als je een vrijstelling hebt aangevraagd (en gekregen!) dan mag je GEEN BTW meer heffen.

Zelf heb ik ook in die situatie gezeten en vond ik het destijds gemakkelijker om gewoon btw te heffen en dit met aangiftes te verwerken. In eerste instantie moest ik per kwartaal betalen, maar omdat de omzet zo laag was destijds werd dat per jaar.

En dan is het inderdaad heel gemakkelijk. Je bekijkt aan het eind van het jaar wat je hebt geind en wat je reeds aan voorbelasting hebt betaald (bij het inkopen) en pas dan wordt berekend of je moet betalen of dat je geld terugkrijgt (cq mag houden volgens de kleine ondernemers regeling)

Kortom, volg het advies van XServe op en begin gewoon met innen, want dat geld heb je wel al die tijd onder je hoede en kun je gebruiken. Houd wel goed in de gaten dat wanneer je moet afdragen dat je dan het geld ook nog hebt ;-)

rq
25/02/04, 13:02
Ik ben het met WelleKe eens. Gewoon beginnen met innen, je krijgt het toch wel terug. En met voorlopige vrijstelling hoef je het uberhaupt niets af te dragen i.t.t. teruggaaf aan het eind van het jaar. Enige wat je hoeft te doen is het opgeven, eens per kwartaal.

De site van de Belastingdienst is hier overigens wel vrij compleet in, zie bijv. http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a6636b.htm