PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaringen met virtual private server / reseller



cerbain
18/02/04, 20:37
Omdat ik meerdere sites host en het ook leuk vind om extra prog's te draaien op een server blijkt na hier gelurkt te hebben dat virtual private server hosting (vps) interessant voor mij kan zijn. Wat zijn jullie ervaringen als gebruiker van vps? Positieve en negatieve welkom!

Welke betrouwbare vps providers kunnen jullie aanraden? Ik ben vooral op zoek naar een provider die zijn zaken op orde heeft (helpdesk, administratie, techniek). Verder ben ik op zoek naar continuiteit bij de provider en een mooie prijs. Veel gevraagd? Wat slechte ervaringen opgedaan de laatste tijd ;)

Voor de duidelijkheid :) vps = een virtuele dedicated server, er draaien er meerdere van op een machine. VPS is bijvoorbeeld niet shared hosting. Het lijkt erop dat vps vaak onder een reseller hostingspakket wordt verkocht.

Hans
19/02/04, 23:44
Beste 'cerbain',

Sinds enkele jaren bied ik onder de noemer realities echte virtual private servers aan, dus geen reseller pakketten. Sindskort is het mogelijk om voor een periode van 10 dagen een reality te gebruiken ter kennismaking. Dit gebruik is uiteraard geheel vrijblijvend.

U kunt een test aanvragen op www.SecondReality.nl. Dit proces is volledig geautomatiseerd, zodat u binnen enkele minuten aan de slag kunt.

Indien gewenst kan ik u enkele referenties geven, maar het is aan u om te beslissen of u daar behoefte aan heeft.

Met vriendelijke groet,

Hans Allis

P.S.: verzoek aan de mensen hier om niet voor de lol een testperiode aan te vragen. Door het beperkte aantal test-realities kan dit voor anderen tot onnodige vertraging leiden.

vaplu
20/02/04, 15:16
@Hans

Momenteel gebruik ik een VPS icm met Debian, hierbij zijn ping/traceroute ed. prima te gebruiken in een Jail/VPS. Wellicht is dit met wat extra patches ook mogelijk op jullie FreeBSD VPS servers.

Hans
20/02/04, 15:44
@ vaplu

Bedankt voor je reactie. Mag ik vragen welk systeem je gebruikt voor een VPS op Debian ? Is dat User Mode Linux of iets anders ?

Naar ICMP ondersteuning vanuit een reality zal ik binnenkort eens kijken, maar tot nog toe heeft nog niemand hinder van deze beperking ondervonden, waardoor het vrij laag op de todo-lijst staat ;) Het is natuurlijk wel zo mooi als ICMP wel mogelijk is; toch weer een stapje richting een 'echte' server.

cerbain
20/02/04, 16:24
Hans,

Ik heb even op je site gekeken en het is op zicht precies wat ik zoek. Hoe zit het bij jou (en in het algemeen bij vps) met back-ups en upgrades van software. Zorgt de hostingprovider dat OS en de belangrijkste software (apache, php, mysql, mail, etc.) up to date blijft? Wie maakt de back-up?

Ik ben benieuwd naar wat referenties van je.

Hans
20/02/04, 16:52
Beste cerbain,

Ik kan niet met zekerheid zeggen hoe dit bij anderen geregeld is. Momenteel is het zo dat van iedere reality iedere 24 uur een volledige backup wordt gemaakt naar de backup-server. Dit geldt tevens voor de MySQL database, waarmee zelfs tot 72 uur terug gegevens kunnen worden achterhaald. Het is nog wel zo dat de backup van een reality de vorige backup overschrijft, maar binnenkort wordt dit opgelost door ruimte-uitbreiding van de backup-server.

Omdat de MySQL server centraal draait zal deze voor iedereen geupgrade worden als dat noodzakelijk is. Bij kritieke vulnerabilities in software als apache, php, ssh of qmail wordt deze in principe bij iedereen geupgrade naar een veilige versie, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt. Het is dus niet zo dat bij iedere nieuwe apache release deze standaard op iedere reality wordt geïnstalleerd, tenzij deze kritieke vulnerabilities oplost.

Upgrades ivm. nieuwe features worden meestal door ons gedaan, maar het is meestal vrij eenvoudig zelf te doen met behulp van de freebsd ports-collectie. Uiteraard is het ook mogelijk om hierover vaste afspraken te maken, maar meestal adviseer ik om niet zonder gegronde reden zomaar de laatste versies van software te installeren en worden upgrades alleen uitgevoerd ivm. features of security fixes.

Edit: Voor referenties kunt u het beste even een e-mail sturen naar hans at vectorclass punt net

cerbain
20/02/04, 17:28
FreeBSD heb ik geen ervaring. Kan ik onder FreeBSD c/c++ code die voor linux is geschreven compileren?

Hans
20/02/04, 17:38
Beste cerbain,

Veel C/C++ code die voor linux geschreven is kan zonder problemen op een FreeBSD machine gecompileerd worden. Verder biedt FreeBSD de mogelijkheid om een linux systeem te emuleren, waardoor de meeste linux binaries zonder problemen op een FreeBSD systeem draaien. Hiervoor is wel de linux_base port nodig, die bijna 70 megabyte ruimte op de reality in beslag neemt.

Uiteraard kunt u vrijblijvend een reality aanvragen om te bekijken of uw bestaande "linux" C-code compileert op FreeBSD.

vaplu
20/02/04, 20:13
Origineel geplaatst door Hans Bedankt voor je reactie. Mag ik vragen welk systeem je gebruikt voor een VPS op Debian ? Is dat User Mode Linux of iets anders ?

Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal ... maar ik gebruik dit: http://www.linux-vserver.org


Origineel geplaatst door Hans Naar ICMP ondersteuning vanuit een reality zal ik binnenkort eens kijken, maar tot nog toe heeft nog niemand hinder van deze beperking ondervonden, waardoor het vrij laag op de todo-lijst staat ;) Het is natuurlijk wel zo mooi als ICMP wel mogelijk is; toch weer een stapje richting een 'echte' server.

Welk soort functies werken bij de FreeBSD jail/vps nog meer niet? ICMP en quota zijn in de linux versie al werkend.

cerbain
21/02/04, 11:44
The proof is in the pudding. Hans, ik heb net een proef reality aangevraagd. Bedankt voor al je antwoorden!