PDA

Bekijk Volledige Versie : Het terugvorderen van btw. in Nederland en Belgie



Dennis
14/02/04, 14:52
Ik weet dat een Belgisch bedrijf geen btw. hoeft te vragen indien het iets verkoopt aan Nederlandse bedrijven.

Maar hoe zit het nu als ik bij een Nederlands bedrijf een 1u-server koop? En wat als ik deze bij een Belgisch bedrijf koop?

Kan ik bij een Nederlands bedrijf het geld ook gewoon terugvorderen?

4EuroHosting
14/02/04, 15:00
Als je als Nederlander in Nederland koopt moet je ALTIJD de BTW betalen.

Bedrijven zijn verplicht om BTW-aangiftes te doen.

Hierop wordt er vermeld hoeveel BTW jij aan je klanten hebt gefaktureerd en hoeveel BTW je aan je leveranciers hebt betaald.

Indien je meer BTW hebt betaald dan ontvangen kan je die terugvorderen.
Dit komt meestal niet voor omdat je dan met verlies aan het werken bent of je zou bv een grote investering hebben gedaan.


Als je als Nederlands bedrijf met een geldig BTW-nummer een server in België koopt moet je hierop geen BTW betalen, als je die server als prive-persoon koopt moet je WEL BTW betalen.

Dennis
14/02/04, 15:01
Conclusie:
Het is goedkoper uit Belgie te kopen, omdat je dan geen btw. hoeft te betalen?

4EuroHosting
14/02/04, 15:03
Ik heb mijn bovenstaande post nog even ge-edit

De server in België of NL kost na verrekening van de BTW evenveel.

In NL kan je de BTW terugvragen , in België betaal je geen BTW.

Dennis
14/02/04, 15:08
Indien jij een server voor 1190,- inclusief btw. koopt in Nederland, dan krijg je gegarandeert je 190,- terug van de belasting? Ook als je meer of minder betaalt dan ontvangt?

4EuroHosting
14/02/04, 15:12
Origineel geplaatst door DennisCitus
Indien jij een server voor 1190,- inclusief btw. koopt in Nederland, dan krijg je gegarandeert je 190,- terug van de belasting? Ook als je meer of minder betaalt dan ontvangt?

Als ik als Belg in NL die server koop betaal ik 1000,- Euro. (Bedrag ZONDER de BTW)

In België kan je als je meer BTW betaald hebt als ontvangen het teveel aan BTW terugvorderen.
Dit wordt meestal niet gedaan omdat je dan zo goed als zeker een BTW/belastingscontrole krijgt. Het bedrag wordt daarom meestal overgedragen naar de volgende BTW-aangifte. Waardoor je dan bij de volgende aangifte minder BTW moet betalen.

Dennis
14/02/04, 15:15
Maar wat betaal je nu eigenlijk indien je koopt als NL-bedrijf in:
NL
BE

Indien je wel betaalt... wanneer betaal je het dan? Vooraf? Achteraf?

Kun je ook de 19% terug krijgen als Nederlands bedrijf? Achteraf? Vooraf? Niet? Alleen in BE? Alleen in NL?

4EuroHosting
14/02/04, 15:24
ALs NL bedrijf betaal je in NL 1190,- (1000,- + 119,- BTW)
ALs NL bedrijf betaal je in BE 1000,-

Die 190 Euro BTW vermeld je op je BTW-aangifte

WebBizz
14/02/04, 15:29
Ga ff langs bij de belastingdienst of neem een boekhouder joh...

Simpele dingen zoals BTW aangiften en verleggingen staan gewoon in het handboek van de belastingdienst en volgens mij ook nog op de bijlage die je bij je btw aangifte ontvangt.

Anestheologist
15/02/04, 09:39
en BTW in België op luxeprodukten bedraagt 21% ipv 19 zoals in NL