PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke Linux distributie?



Qweb
19/07/02, 10:08
Even een vraagje, welke Linux distributie gebruiken jullie? Waarom?

Wij gebruikten tot nu toe Mandrake Linux (naar mijn idee beter dan Red Hat, daarom), maar onze laatste server heeft Gentoo (http://www.gentoo.org). Het mooie aan Gentoo is de portage (een soort van apt voor de Debian kenners, maar met veel meer mogelijkheden). In principe kunnen we altijd de laatste versie van alle software op de bak met een simpele commando (emerge apache bijvoorbeeld) updaten. Het wordt dan niet vanuit een gecompileerde bestand geinstalleerd, maar als source gedownload, geconfigureerd, gecompileerd en geinstalleerd.

Onze tests hiermee waren zo succesvol dat we het als productie-server hebben besloten te gebruiken.

ProServe
19/07/02, 10:28
Linux? FreeBSD! :)

Deimos
19/07/02, 11:48
Sorry, maar ik moet netzoals Proserve bekennen dat FreeBSD mij vele malen meer aanstaat.

swopfile
19/07/02, 13:49
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een custom made systeem, zoiets kan je met bijv. gentoo ook realiseren. Een debian systeem is naar mijn mening nog de beste oplossing.

Domenico
19/07/02, 13:58
Mag ik vragen waarom je van Mandrake bent afgestapt?

Qweb
19/07/02, 15:20
Omdat Gentoo veel meer mogelijkheden kent. Veel flexibeler, en alles wordt vanuit de source gebouwd (optimaal gecompiled voor dat systeem waar het op draait).

StarInternet
19/07/02, 15:49
Debian
Stabiel, APT-GET, handige tools er bij.
Slackware
Stabiel, pkgtool, vrij kaal.
Suse
Stabiel, makelijk te installeren, handige tool (YaST), compleet
Wil nog eens FreeBSD testen.
Maar Deimos wist het al het lukt niet erg.
Ik loop zelf al vast bij het part.. van de HD met de setup ;)

ProServe
19/07/02, 19:24
Wat ik niet helemaal snap.. Waarom is het belangrijkste vaak de gebruiksvriendelijkheid?
80% van de Linux distributies zijn zo insecure als de pest. Alles staat maar standaard aan, en de meeste mensen hebben de kennis niet om hier wat aan te doen. Tevens laat Linux qua stabiliteit nogal wat te wensen over.
FreeBSD installeert ongeveer helemaal kaal, en je kan daarna dingen bewust aanzetten.
Het is net iets anders dan Linux, maar de basis blijft hetzelfde. En FreeBSD is gewoon een heel stabiel OS waar ook de updates ERG makkelijk zijn.

superior-is
19/07/02, 20:09
Of je zou Engarde Linux (http://www.guardiandigital.com/products/software/trial/) 'ns kunnen proberen. Heb ik zelf niet gedaan, maar deze distro is volledig op de beveiliging gericht. Of je gaat hardcore met NetBSD (http://www.netbsd.org/)

Qweb
19/07/02, 22:26
Nou ja, liever een makkelijke Linux distro dan een RAQ :P

En wat betreft het standaard ontbreken van een hoop dingen op FreeBSD, dat is uiteraard een goede. Ook op Gentoo is dat zo, men begint namelijk met een basis systeem die vrij kaal is (1 C-compiler, net-tools, text-editor, en een aantal andere belangrijke zaken) en dat is het. De rest mag je lekker zelf uitzoeken.

superior-is
19/07/02, 23:07
Origineel geplaatst door Qweb-Yavuz
Nou ja, liever een makkelijke Linux distro dan een RAQ :P


Wie heeft het over een RAQ? *puzzled*

ric0
31/07/02, 10:13
Ik draai m'n servers onder FreeBSD.
Waarom? Oud klasgenoot van me was er veel mee bezig, dus ik kon op hem terug vallen voor support.

Da's volgens mij een oude ongeschreven wet/regel:
Gebruik wat je kennissen gebruiken.
Daar komt ook het woord kennis vandaan.

Maar goed... ik heb te weinig ervaring met Linux om een goed oordeel te geven over de verschillen daarmee.

InFiNiOn
21/08/02, 19:52
Slackware!..

Waarom staat red-hat op no #1 met 6 votes op het moment?

waarom zou je een gebruiksvriendelijker systeem op een webserver willen hebben ?

Herbert
25/08/02, 02:23
Ik werk met Mandrake als server.
Waarom?
Mandrake heeft geen problemen met de meeste hardware en de updates
zijn vrij makelijk te instaleren.

P/s
Ik zoek nog iemand die bij mij de beveiliging wil testen.
Groetjes Herbert

InFiNiOn
03/09/02, 20:21
Mandrake vindt ik persoonlijk bijvoorbeeld "iets" te gebruiksvriendelijk en meer gemaakt voor het desktop gebruik.
Voordeel is dat het wel makkelijk te installen is voor de beginnende sysadmin, maar je mag dan wel meer aan de beveiliging laten doen als op een Slackware systeem bijvoorbeeld. Deze wordt ontzettend kaal geinstalleerd als je dat wilt (heel kaal) en heeft dus minder "rotzooi" zoals andere distros toch meeinstalleren.
Je beveiliging wil ik best testen, neem maar contact met me op.