PDA

Bekijk Volledige Versie : Herinnering



Dennis
10/02/04, 17:34
Klopt het dat een herinerring hetzelfde is als een aanmaning?

Welk lettertype gebruiken jullie voor dit soort formulieren? Arial-10px of Verdana-10px of iets anders?

Heeft iemand een template van beide? (Ik zou deze graag met die van MS-Office Online willen vergelijken)

Hoe pakken jullie het aan als een klant na 3 weken nog niet heeft betaald? (Hele procedure -> ook aantal herinerringen etc.)

oiin
10/02/04, 17:47
Uit eigen ervaring weet ik dat je eerst een herinnering krijgt en daarna een aanmaling. Dan stelt het bedrijf een limiet van bijvoorbeeld "betalen binnen 8 dagen", anders deurwaarder!, dus exstra kosten. Dat heb ik gehad met een telefoonrekening! ;)

Maar ik weet niet hoe het in de wet staat.

Anestheologist
10/02/04, 18:07
- herinnering (klant kan het vergeten te betalen zijn)
- aanmaning (Je maakt duidelijk aan de klant dat hij moet betalen (+ eventuele administratieve kost).

Kan je bij een aanmaning voorlopig hun account disabelen, en bij het betalen terug actief maken

roland
11/02/04, 01:58
Klopt het dat een herinerring hetzelfde is als een aanmaning?

Nee, zie post van Anestheologist

Welk lettertype gebruiken jullie voor dit soort formulieren? Arial-10px of Verdana-10px of iets anders?

Maakt echt helemaal niets uit

Heeft iemand een template van beide? (Ik zou deze graag met die van MS-Office Online willen vergelijken)

Hoe pakken jullie het aan als een klant na 3 weken nog niet heeft betaald? (Hele procedure -> ook aantal herinerringen etc.)

1e Herinnering
2e Herinnering
Telefonisch contact
Aanmaning + adminstratiekosten
Nog nooit verder dan dit gekomen

rq
11/02/04, 03:03
Wat is een aanmaling?

Een aanmaning is verschillend van een herinnering. Bij een aanmaning dient de crediteur een (redelijk) termijn te stellen waarbinnen de betaling moet plaats vinden. Wanneer de klant na die datum nog niet betaald heeft komen de kosten van de incasso (+ evt. boeterente) voor zijn rekening.

Een herinnering heeft geen juridische waarde.

Anestheologist
11/02/04, 14:00
aanmaling -> is volgens mij iets uit de volksmond ;)

oiin
11/02/04, 15:20
Ja benadruk het nog ff, was me niet opgevallen, cheers! ;-)

Dennis
11/02/04, 16:19
Hier heb ik zekers wat aan :)

Is het aan te raden om direct een aanmaning met administratiekosten + incassowaarschuwing (indien er nog niet wordt betaald) te sturen na de 1e herinnering of kan er eerst nog wel een herinnering vanaf?

Is 30 dagen betalingstermijn geschikt voor overeenkomst?
Hierna 1e herinnering die 14 dagen geldt?
Hierna aanmaning die 8 dagen geldt?

Anestheologist
11/02/04, 16:24
Eerst herinnering sturen, ongeveer dit (ffe vlug uit me hoofd):
-*Beste klant,
Wij willen U erop attent maken dat U momenteel met een openstaande rekening staat van ***€, Wij vragen om dit zo spoedig mogelijk in orde te brengen.
(kan je eventueel vertellen dat volgende een aanmaning is +admin.kosten)

Mocht dit ondertussen al gebeurt zijn gelieve ons te excuseren en met deze brief geen rekening te houden.
(dit binnen 7 dagen betalen)
(aanmaning binnen 7 dagen betalen)
Ik vind 14 dagen voor het betalen van een factuur wel genoeg.

roland
12/02/04, 01:00
aanmaling -> is volgens mij iets uit de volksmond

aanmaling -> is een typ fout

Johant
12/02/04, 11:30
Mag men ook herinneringskosten rekenen als je dit in je overeenkomst hebt vermeld?

mabit
12/02/04, 11:38
Over het algemeen staat er zoiets al:

Na controle van onze boekhouding is gebleken dat van factuur (nummer) de betalingstermijn met 40 dagen is overschreden.

Wij verzoeken u binnen 8 dagen de nog openstaande kosten over te maken op (rekening).


Met vriendelijke groet,

Nooit in een 1e herinnering gaan lopen zeiken over extra kosten, procedures, deurwaarders etc. 90% van de Nederlandse bedrijven betaald (structureel) te laat. Er zijn heel veel bedrijven waarbij de betalingstermijn gewoon op 40 dagen staat. Kun jij wel op je factuur 14 dagen neerzetten, maar ze betalen pas echt gewoon na 40 dagen of je laag of hoog springt.

WebBizz
12/02/04, 12:14
Twee voorbeeldjes:
http://incassoburo.fol.nl/penningmeester/inhoud/voorbeeld%20aanmaning.htm