PDA

Bekijk Volledige Versie : DNS Server met een webadmin



earthquake
10/02/04, 13:36
Hallo ik ben aan het denken om een eigen dns server te gaan runnen zodat de users hun domeinnamen zelf kunnen gaan configgen nu doe ik dat zelf via het bedrijf waar ik de server heb staan.

Iemand tips hoe ik dat het beste kan gaan opzetten zodat het voor de users makkelijk via http aantepassen is en dat het voor mij veilig en stabiel draaid ?

Ik heb als eens op google gekeken en heb iets van bind met sql suport gevonden en powerdns met poweradmin.

Aangezien ik bijna geen ervaring op dns gebied heb zou ik hier graag wat info inwinnen (welke dns-server met admin het beste is en hoe ik ervoor zorg dat mijn dns server gekoppeld word aan een hoofd dns server)

Kom aub niet met ik zou er maar niet aanbeginnen en je hebt mischien te weinig kennis (ik run nu al een jaar zonder probs een server dus dit moet ook wel lukken met een paar goede tips en wat test werk van mijn kant)

Alvast bedankt

InstantXs
10/02/04, 13:57
Wij werken zelf met powerdns, werkt echt ideaal :)

Jozke
10/02/04, 14:17
Momenteel werken we zelf met 2 BIND servers, maar in de zomer gaan we waarschijnlijk ook overschakelen op PowerDNS.
Vooral ook om de reden dat we dan kunnen uitzoeken of we onze klanten de mogelijkheid kunnen geven om zelf DNS instellingen te wijzigen.
Mij lijkt het op eerste zicht ook een goed systeem.

dsigning
10/02/04, 14:27
Je kan cpanel /WHM gebruiken maar, onze voorkeur gaat ook uit naar power DNS

earthquake
10/02/04, 14:45
thx voor jullie snelle berichten denk dat ik ook idd voor powerdns met poweradmin ga.

Nog ff een vraagje:

Hoe kopel ik mijn power dns samen met de dns van mijn hostings bv is dat lastig tedoen of is dat een kwestie van een ip invullen en klaar.

En hoe werken die dan samen met elkaar ?

InstantXs
10/02/04, 15:14
wat bedoel je precies?

earthquake
10/02/04, 15:19
ik neem bij bedrijf 1 domeinnamen af die ik op me eigen dns server wil gaan beheren en wil laten beheren door de users.

Nu is mijn vraag ik moet lijkt me mijn dnsserver koppelen aan die van bedrijf 1 is dat lastig tedoen ?

Jozke
10/02/04, 15:59
Euhm, ik zal het even proberen uit te leggen:

Je plaatst in je dns-server alle domeinen die je hebt. Controleer best ook even via de website van SIDN of je de domeinen correct hebt ingesteld (http://www.sidn.nl/sidn/flat/Domeinnamen/Aanvragen/Nameserver_check/index.shtml).
Nu kan je aan je domeinboer doorgeven welke domeinen op jouw dns-server moeten draaien (dit past bedrijf1 dan aan bij de registry van je domeinnamen => bv bij SIDN, DNS.be of dergelijke)

Om je dns-server ook te laten werken, moet je je dns-server ook koppelen aan een domein (bv ns1.jouwdomein.nl). In je dns-server plaats je dan een zone voor je domein (jouwdomein.nl) met extra A records waarin je specifieert waar ns1.jouwdomein.nl heen moet (het IP van je nameserver).

Bij SIDN geef je je dns-servers op dmv domein EN IP (bv ns1.jouwdomein.nl en xxx.xxx.xxx.xxx). Op deze manier wordt bij het intypen van een domeinnaam gezocht naar de bijbehorende nameservers (ns1.jouwdomein.nl). Deze nameservers hebben de gegevens voor je domeinnamen en zo wordt de gebruiker naar de juiste server gestuurd.

Nu heb je wel een master en een slave server nodig om correct je domeinen te koppelen aan je hosting pakket. Theoretisch kan je beide servers plaatsen op dezelfde machine, maar praktisch gezien is dit niet echt het veiligste. Een slave server is er immers voor om domeinen toch nog te laten werken als je master server onbereikbaar is (staat deze op dezelfde machine, of op een andere machine maar in het zelfde netwerk, kan het best voorkomen dat bij een storing geen enkel domein meer bereikbaar is).

Als je dus in voorgaand scenario afweegt dat het misschien best is om toch 2 aparte servers (in een apart netwerk) te plaatsen, maar dit is te duur of om de een of andere reden voor jouw niet mogelijk, kan je bijvoorbeeld eens aan je domeinboer vragen of deze geen slave wil draaien voor jouw domeinen. Het kan zijn dat hier een kost aan zit, maar waarschijnlijk wel lager dan een 2de server zelf draaien.
Op deze manier heb je nog steeds de macht in eigen hand (je kan zelf updates doorvoeren die de slave automatisch mee overneemt). Je klanten kunnen dit dus ook nog.

earthquake
10/02/04, 16:09
Dat is duidelijke taal waar ik wat aan heb :D

Hartelijk dank voor de info

Blurp
10/02/04, 17:17
kan iemand bevestigen of je met powerdns reverse dns kan doen?

Digiover
10/02/04, 22:39
Origineel geplaatst door Blurp
kan iemand bevestigen of je met powerdns reverse dns kan doen?

Uhm, ik heb geen ervaring met PowerDNS, maar kan dat niet met iedere DNS? rDNS / PTR records zijn een *essentieel* onderdeel van de werking van het DNS systeem.
Op het web gezocht naar PowerDNS +reverse +DNS (http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=PowerDNS+%2Breverse+%2BDNS&btnG=Google+zoeken)

Met andere woorden: Ja, PowerDNS kan rDNS doen ;).

Qweb
15/02/04, 18:22
reverse dns met powerdns/poweradmin geen enkel probleem