PDA

Bekijk Volledige Versie : intern dataverkeer over de switch niet meten



easy2host
03/02/04, 22:27
Momenteel heb ik in mijn netwerk een backup server draaien, hierop wil ik een aantal servers backuppen, waaronder die van mijn klanten.

Nu houden wij het dataverkeer van alle colocatie bakken bij, maar na mijn idee als ik elke avond een aantal GB's van klanten naar mijn server ga backuppen wordt dit door de switch gezien als dataverkeer voor mijn klanten.

Is het mogelijk je switch zo in te stellen dat hij intern dataverkeer niet meet? dus ook niet in de statistieken van mrtg laat zien? is dit te filteren?

Ik ben in het bezit van een 3COM superstack II 3300 switch.

sdetroch
04/02/04, 22:19
bij mijn weten niet mogelijk, omdat mrtg 'domweg' alles meet wat er over een interface gaat, de enige mogelijkheid lijkt me om met een cron scriptje net voor de backup te starten, mrtg stoppen en vlak na de backup, mrtg terug op te starten

Sven

justin
04/02/04, 22:32
Best wel lullig voor je klanten :P

paulmatthijs
05/02/04, 00:38
simpel op te lossen door je backupfaciliteit aan te bieden op basis van een tweede nic in de servers van je klanten die ze verbinden aan een tweede switch waar je backupserver aan hangt.

burne
05/02/04, 14:38
bij mijn weten niet mogelijk, omdat mrtg 'domweg' alles meet wat er over een interface gaat, de enige mogelijkheid lijkt me om met een cron scriptje net voor de backup te starten, mrtg stoppen en vlak na de backup, mrtg terug op te starten


Dan zie je nog iets over het hoofd. MRTG leest de tellers van de switchpoort uit, en die lopen gewoon door. Verkeer zoals weergegeven door MRTG is de eerste afgeleide (over tijd) van het aantal bytes wat een switchpoort verwerkt. (wiskunde gehad op school?)

Na je cron-actie zie je een eenmalige flinke sprong in verkeer, maar het aantal bytes veranderd niet.

TS zal moeten investeren in een eigen switch, of met z'n hoster een VLAN en meten op het VLAN moeten regelen.

Mikey
05/02/04, 16:37
Origineel geplaatst door paulmatthijs
simpel op te lossen door je backupfaciliteit aan te bieden op basis van een tweede nic in de servers van je klanten die ze verbinden aan een tweede switch waar je backupserver aan hangt.

tweede switch is niet perse nodig, als je een beetje switch hebt kun je zo een tweede vlan erbij maken