PDA

Bekijk Volledige Versie : Teleurstellende service TheFast.be/.nl



RedNucleus
01/02/04, 19:23
Ik ben sedert oktober klant bij thefast.be maar ik heb het stilaan opgegeven. Echt een teleurstelling. Ik zoek nu naar een andere oplossing voor m'n website www.rednucleus.be

redenen :
-bijna wekelijks downtime, meestal meerdere uren na mekaar
-vreemde, onbegrijpelijke zaken zoals : php verise plots downgraden (?!?), je SSL desactiveren. Een mailtje lost dit wel op, maar het hoort gewoon niet te gebeuren.
-gigantische problemen met de beschikbaarheid van web/POP3mail, echt echt zwaar kl*te en elke week wel het probleem dat alles urenlang platgaat. Leg 't maar uit tegen de mensen die een account hebben via je site. (detail : support@thefast.be is dan ook niet bereikbaar, want meestal gaan ze gewoon mee plat met de rest)
-kers op de taart : op dit moment (zondagavond 1/2/04 om 19u) is TheFast nog steeds alle websites aan 't herstellen naar een backup. Dit is nogal gebeurd ("sorry, schijf gewist in datacenter"), maar dit keer gaan ze echt af als een gieter : gisteren namiddag werden ze namelijk gehacked, zowel TheFast als alle sites die ze hosten, liggen momenteel op hun gat. Dit is hun medeling op hun servicepagina www.hosting-info.be :

"Ondanks talrijke veiligheidsmaatregelen werd onze server het voorwerp van een attack door een groep hackers. Op alle sites verscheen een melding van de hacker.
Alle sites worden teruggezet in de stand van de laatste backup. Dit kan echter enkele uren in beslag nemen. Onze excuses voor de ongemakken."


Dit somt TheFast mooi op : beleefd en met de beste bedoelingen, maar niet geschikt wanneer je wil dat je site bereikbaar is. Ik doe niet aan liefdadigheid, ik heb TheFast ruim kansen gegeven maar genoeg is genoeg. Het interesseert de eindklant namelijk geen ene moer wat er in welk datacenter misgaat of wie op welke router wat zit te klooien. Hun servers staan inderdaad in het buitenland en dus hebben ze beperkte controle, maar als TheFast stabiliteit adverteert, moeten ze die ook leveren en met de juiste mensen in zee gaan.

Ik zoek ongetwijfeld andere hosting, en ik denk dat ze dit keer héél wat klanten kwijtgespeeld hebben door hun gebrek aan professionalisme.

mvg,
C. Ons (Kessel-Lo, B)

bjorn
01/02/04, 19:34
Ik denk dat het hier als maar meer word zulke dingen verteld, ik ben zelf al bezig met eenbrief die ik naar al mijn klanten zal sturen in die brief zal staan waarom we deze sturen en vragen we wat ze van my host vinden en waarom ze er voor hebben gekozen, ze moeten hun echte mening vertellen zo wel het negatieve als het positieve zouden wijd us dan graag willen weten.

Ik denk dat dit ook wel eens goed kan zijn voor meerdere bedrijven :s

Dennis
01/02/04, 19:38
Wij zijn hier ook mee bezig :)

Komt TheFast weleens op dit forum?

IVX Internet
01/02/04, 19:41
dacht het wel..

maar denk dat ze nu wel ff bezig zijn.. ghehe

Kijk maar mss dat thefast gewoon een slechte tijd heeft, kan natuurlijk ehy.. ken het bedrijf voor de rest niet.

Maar is helaas wel slechte reclame voor die jongens..

Dennis
01/02/04, 20:14
Uhm... zou je geen url kunnen vermelden? (Gegeven url's werken niet)

In welk DC/Netwerk staan ze? Het lijkt Leaseweb:
Translating "thefast.nl"...domain server (62.212.65.123)
% Unrecognized host or address.

RedNucleus
01/02/04, 20:19
Origineel geplaatst door IVX Internet
dacht het wel..

maar denk dat ze nu wel ff bezig zijn.. ghehe

Kijk maar mss dat thefast gewoon een slechte tijd heeft, kan natuurlijk ehy.. ken het bedrijf voor de rest niet.

Maar is helaas wel slechte reclame voor die jongens..


En ik vind het jammer dat ik die moet maken - alleen beperk ik me tot feiten gebaseerd op enkele maanden ervaring als betalende klant; en gooi ik niet zomaar met modder (niet dat u dat gezegd heeft, maar op sommige fora over hosting gaat 't er nogal giftig aan toe).

Men moet inderdaad niet beweren optimale service te bieden wanneer men keer op keer de mist in *blijft* gaan en er blijkbaar niks aan verhelpt (kan verhelpen ?).

Nog zoiets : ik vind 't bij voorbaat verdacht als een host geen support forum heeft, als is het dan alleen maar toegankelijk voor betalende klanten (je moet niet iedereen in je keuken laten kijken, natuurlijk).

TheFast had aanvankelijk een support forum, maar het is sinds eind november of zo plots niet meer actief, ook niet voor de klanten. Balen, want daar stonden nochtans interessante zaken en veel voorkomende vragen (PERL, .Php enz..) op die beantwoord werden door leden én admin. De link is er nog op de hoofdapgina, maar het forum is gesloten. Waarom ? Wel, het is gissen, maar ik denk dat er net iets teveel posts van klagende klanten kwamen de laatste tijd, en dat 't niet meer mooi was. Men hoopt waarschijnlijk de brandjes keer op keer te kunnen blussen, en dat de klanten alleen maar morren en hun ervaringen niet delen op fora, maar ik vind dat je daartoe verplicht bent als de host niet bij machte blijkt te zijn de service te bieden die hij ADVERTEERT en waar je dus voor betaalt - want daar gaat 't tenslotte om.

Mocht TheFast duidelijkere feedback geven over downtimes, wat stabieler zijn, geen idiote dingen uithalen zoals plots bepaalde diensten desactiveren tot de klant zelf gaat klagen en vraagt om een rechtzetting, dàn gaf ik ze nog een kans. Nu niet, en dat zegt genoeg over de redenen tot misnoegdheid want je gaat als klant niet zomaar switchen als je nog 8 maand hosting tegoed hebt !

IVX Internet
01/02/04, 20:53
ja daar heb je compleet gelijk in.
Snap ook niet dat the fast zowel hun bedrijfssite als klanten op de dezelfde server hosten.. als er dan eens iets is dan kunnen ze dit nooit via hun eigen site melden, aangezien die dan ook down is..

is inderdaad heel vervelend als je site om de zoveel tijd down is.
dus druk op zoek naar een andere host dan maar zeker?

maar ja hopen dat er bij hun ook een belletje gaan rinkelen dat men iets moet doen hieraan en dat men mss gaat investeren in eigen servers colocated in Belgie of Nederland.

mabit
01/02/04, 21:06
Ik snap trouwens niet dat je elke host zonder forum niet vertrouwd. Een forum kan het imago van je bedrijf schaden en dat is niet goed. Overigens welke grote hosts hebben allemaal een forum dan? Alleen de kleinere hosts hebben een forum, maar ik vindt het nix

ThePostman
01/02/04, 21:27
Een forum voor een webhost vind ik niks, je moet de klant persoonlijk benaderen of de klant jou. Dus bijv door mail, telefonisch of een chat. De chat zie je tegenwoordig ook bij steeds meer mensen. Als bijv een groot bedrijf een forum zou nemen zoals hosting.nl of ladot or what ever, dan lach ik ze vierkant uit. Het staat erg onprof vind ik zelfs.

IVX Internet
01/02/04, 21:28
nope, ik vind het ook niks zo'n forum hoor.
daar hebben wij gewoon een telefonisch helpdesk voor en na kantoortijden gewoon via de e-mail..

maar ja ieder zo zijn ding, niet!

RedNucleus
01/02/04, 21:32
Origineel geplaatst door mabit
Ik snap trouwens niet dat je elke host zonder forum niet vertrouwd. Een forum kan het imago van je bedrijf schaden en dat is niet goed. Overigens welke grote hosts hebben allemaal een forum dan? Alleen de kleinere hosts hebben een forum, maar ik vindt het nix

Leest u a.u.b. wat ik schrijf en denk even na voor u wat post, want u slaat de bal volledig mis.

Ten eerste : Ik heb het over betaalbare hosting met een goeie prijs/kwaliteitsverhouding, en wat daaraan bijdraagt. Wie heeft het hier over "grote hosts" ? Ik ben helemaal niet op zoek naar een grote host, maar naar een *goeie* en *betrouwbare* host waar ik tenminste waar krijg voor m'n geld. Of die nu 100 of 10.000 klanten heeft zal mij worst wezen. The.Fast (een zeer jong bedrijf) gaf aanvankelijk die indruk, maar mooi niet dus.
Ten tweede : een forum, al is het maar voor betalende klanten en dus niet toegankelijk voor niet-klanten, laat tenminste zien dat het bedrijf bezig is met feedback geven naar klanten. Je kan geen oneindig grote FAQ maken, er steken altijd wel problemen of vragen de kop op die iets complexer zijn dan "wat is het juiste pad naar de PERL directory" ? Als je problemen en oplossingen kan nalezen in een gestructureerd forum waar ook admins posten, dan is dat heel wat produktiever dan alleen maar persoonlijke support. Persoonlijke support is te prefereren, maar het is evident dat naarmate een klantenbestand groeit, dit erg moeilijk haalbaar blijft met dezelfde middelen/mensen.
U vindt dat allemaal maar nix, net zoals ik 't maar niks zou vinden hosting te nemen bij iemand met uw "laten we alle potjes maar dichthouden"-mentaliteit.
Nogmaals : een goeie host zal enerzijds zichzelf verkopen door mond-aan-mond reklame door tevreden klanten, en daarentegen misnoegde klanten kwijtraken door gebrek aan service. Voor dat laatse is hij zelf verantwoordelijk en dat, m'n beste, is wat op termijn de goodwill van een bedrijf schaadt. Niet een online forumpje.
Had u verder nog wat ?

RedNucleus
01/02/04, 21:58
hoe 't NIET moet : thefast heeft zonet hun "nood url" www.hosting-info.be bijgewerkt :

"Gisteren omstreeks 20.30 werd ondermeer onze server het voorwerp van een attack door een groep hackers. Ondanks de vele genomen veiligheidsmaatregelen is men er toch in geslaagd deze te doorbreken. De poging werd dadelijk door ons opgemerkt en er is onmiddelijk aktie genomen. Momenteel is men aan het werk om alles terug in de normale toestand te herstellen. Later zal bekeken worden hoe we klacht kunnen indienen tegen deze wanpraktijken. We hopen zo snel mogelijk terug online te zijn en vragen U dan ook om begrip. Door onvoorziene technische problemen duurt dit langer dan oorsprokelijk gepland was. Een precies tijdstip opgeven is nog niet mogelijk.

We houden onze klanten op de hoogte via deze URL en ook via email. Klanten die nog geen informatiemail ontvangen hebben of als contactemailadres hun domeinnaamadres gebruikt hebben kunnen dit melden op dit emailadres met vermelding van hen klantnummer.

Alle dringende vragen kunnen gestuurd worden aan thefastwebhosting@pandora.be ! Omdat op dit ogenblik al onze aandacht gaat naar het snel terug opstarten vragen we U ons geen mails te sturen met vragen die reeds beantwoord zijn in mailings of deze site."


opmerkingen :
1) mijn contact met thefast verloopt over mijn e-mail adres bij m'n ISP (logisch, als m'n site plat gaat wil ik bereikbaar zijn, maar zij zijn zover nog niet in hun logica en plaatsten hun site binnen dezelfde infrastructuur) en ik heb GEEN bericht gekregen. Zip, nada, nothing.
2) we worden allemaal uitgenodigd om vooral NIET te mailen. Wat zouden we trouwens kunnen vragen ? Er is helemaal geen E.U.T. vermeld.
3) de oorspronkelijke melding dat het restoren "enkele uren" zou duren, heeft 24 uur op deze url gestaan. Nu pas is die tekst aangepast.

roland
01/02/04, 22:02
blaat

U vindt dat allemaal maar nix, net zoals ik 't maar niks zou vinden hosting te nemen bij iemand met uw "laten we alle potjes maar dichthouden"-mentaliteit.


Nogmaals : een goeie host zal enerzijds zichzelf verkopen door mond-aan-mond reklame door tevreden klanten, en daarentegen misnoegde klanten kwijtraken door gebrek aan service

Een host met een forum heeft per definitie niet gelijk een betere service. Op forums zie je vaak dat klanten andere klanten helpen, dus wat nou servive door de host? Ik zie niet wat hier positief aan is voor de service van de HOST (en niet de klanten).


Had u verder nog wat ?

2 kilo kaas en mag een beetje meer zijn

roland
01/02/04, 22:06
de oorspronkelijke melding dat het restoren "enkele uren" zou duren, heeft 24 uur op deze url gestaan. Nu pas is die tekst aangepast.

"Shit, we zijn de server opnieuw aan het instaleren maar op de website staat dat het maar enkele uren zou duren. Snel, we gaan de website updaten en gaan daarna pas weer verder!" Get real, misschien waren ze wel met dingen bezig die BELANGRIJKER zijn dan die ene melding?

Beetje jammer om te zeggen dat het een slechte zaak is dat ze de tekst niet direct hadden aangepast toen het langer duurde dan "enkele uren".

verder heb ik wel begrip voor je situatie.

IVX Internet
01/02/04, 22:10
LOL :)

laten we het wel een beetje netjes houden ehy.

u start een topic en vraagt naar meningen, en als iemand dan zijn mening geeft wordt er giftig op gereageerd.. !

kijk nogmaals, zo lezende merk ik op dat thefast een beginnend bedrijfje is.. het is te hopen dat men hiervan leert en gepaste maatregelen neemt om dit in de toekomst te proberen te voorkomen..
tenslotte blijft techniek/ techniek!

RedNucleus
01/02/04, 22:22
Origineel geplaatst door roland




Een host met een forum heeft per definitie niet gelijk een betere service. Op forums zie je vaak dat klanten andere klanten helpen, dus wat nou servive door de host? Ik zie niet wat hier positief aan is voor de service van de HOST (en niet de klanten).





-O.K., hosts met een forum zijn misschien niet per definitie beter, maar als enige argument aanhalen dat 't "je bedrijf kan schaden" is onzinnig.

-Wat ik in de kijker wou zetten over TheFast is niet alleen hun gebrek aan stabiliteit m.b.t. de fysieke "hosting en alleen hosting" an sich, maar ook hun gebrek aan service. Ik verwar 't woord "hosting" misschien hier en daar in de context van "hosting service met klantentevredenheid tot gevolg", waarvoor m'n excuses, maar ik vermoed dat u *best* begrijpt wat ik als klant bedoel. U gaat toch niet beweren dat "hosting" puur en alleen het fysieke aspect aangaat van ergens data te plaatsen en online beschikbaar maken, en dat de rest onderhevig is aan willekeur en goeddunken van de host zelf - m.a.w. icing on the cake ? -De servicegraad van hosting is een totaalpakket waar je als klant voor betaalt, en dat gaat over meer dan alleen wat schijfruimte en bandbreedte. Of ziet u dat misschien anders, gezien u die scheiding zo wil benadrukken ?

RedNucleus
01/02/04, 22:32
Origineel geplaatst door IVX Internet
LOL :)

laten we het wel een beetje netjes houden ehy.

u start een topic en vraagt naar meningen, en als iemand dan zijn mening geeft wordt er giftig op gereageerd.. !

kijk nogmaals, zo lezende merk ik op dat thefast een beginnend bedrijfje is.. het is te hopen dat men hiervan leert en gepaste maatregelen neemt om dit in de toekomst te proberen te voorkomen..
tenslotte blijft techniek/ techniek!

-blij dat sommige mensen hier toch begrip tonen
-de technische kant van de zaak mag nog zo complex zijn, maar kan eenieder die zichzelf host noemt en aan deze discussie deelneemt effe nadenken over wat hij zou doen in dit geval :

-je hebt problemen, je diensten gaan plat. Ongeveer een keer per week. Je raakt er niet uit want 't herhaalt zicht steeds. Ga je dan, als je 't wat professioneel wilt aanpakken :

a) een mail rondsturen naar al je klanten na *elk* zo'n voorval, met excuses en wat duiding
b) doen zoals TheFast reeds maandenlang doet : hopen dat niemand klaagt, en alleen maar vingertje wijzen naar datacenter enz, slachtoffer-rol aanmeten... en dit posten op een lullig url'etje waarvan de helft van hun klanten niet eens weten dat 't bestaat ?


En dan heb ik 't niet over de keren dat er GEEN ENKELE duiding is geweest na een crash/downtime. Ze hebben alleen wat te vertellen als de users naast downtime echt hinder ondervinden, bv. backup die teruggeplaatst is. Voordien was er nog dat forum, maar daar hebben ze zich vanaf gemaakt. 't kan inderdaad je bedrijf schaden - LOL.

IVX Internet
01/02/04, 22:49
tja een oplossing zou feitelijk heel makkelijk zijn, maar er moet wel geinvesteerd worden.

punt 1. Zouden ze 1 server moeten hebben waar ze zelf op draaien (zodat mochten andere servers uitvallen, u toch zelf nog naar hun eigen server kunt gaan)

punt 2. dan aparte servers waar alleen clienten op staan.

punt 3. in een colocatie ruimte gaan staan in bv. Brussel of Amsterdam, zodat men in geval van storingen zelf er naartoe kan gaan om dit op te lossen. (altijd spare parts hebben etc)

punt 4. men zou een server in raid opstelling kunnen doen, zodat etc.. etc

conclusie, men moet gewoon gaan investeren in een goede infrastructuur.. maar dat kost geld!

®on
01/02/04, 23:09
Origineel geplaatst door RedNucleus
De servicegraad van hosting is een totaalpakket waar je als klant voor betaalt, en dat gaat over meer dan alleen wat schijfruimte en bandbreedte.
Mee eens. Heb je dat ook in je achterhoofd gehad op het moment dat je een bestelling plaatste bij Thefast? Ik weet niet exact hun prijzen, maar erg duur zijn ze niet. Je weet dan dus ook dat je bepaalde zaken wel, en bepaalde zaken niet kan verwachten.

Ik hoop (voor beide partijen) dat de problemen snel opgelost zijn.

Guust
01/02/04, 23:11
Origineel geplaatst door IVX Internet
tja een oplossing zou feitelijk heel makkelijk zijn, maar er moet wel geinvesteerd worden.

punt 1. Zouden ze 1 server moeten hebben waar ze zelf op draaien (zodat mochten andere servers uitvallen, u toch zelf nog naar hun eigen server kunt gaan)

punt 2. dan aparte servers waar alleen clienten op staan.

punt 3. in een colocatie ruimte gaan staan in bv. Brussel of Amsterdam, zodat men in geval van storingen zelf er naartoe kan gaan om dit op te lossen. (altijd spare parts hebben etc)

punt 4. men zou een server in raid opstelling kunnen doen, zodat etc.. etc

conclusie, men moet gewoon gaan investeren in een goede infrastructuur..
maar dat kost geld!

Je zegt net zelf dat ze een beginnend bedrijf zijn, denk je dat ze dan geld hebben voor dit alles? :)

IVX Internet
01/02/04, 23:14
Origineel geplaatst door RedNucleus


-de technische kant van de zaak mag nog zo complex zijn, maar kan eenieder die zichzelf host noemt en aan deze discussie deelneemt effe nadenken over wat hij zou doen in dit geval :

-je hebt problemen, je diensten gaan plat. Ongeveer een keer per week. Je raakt er niet uit want 't herhaalt zicht steeds. Ga je dan, als je 't wat professioneel wilt aanpakken :


even goed lezen "guust" dan zie ik je waarom ik dat antwoord gaf.

greetz.

tom
01/02/04, 23:15
http://games.telenet.be/forum/showthread.php?s=&threadid=184199

AlfaHosting
01/02/04, 23:37
Omdat een vriendelijke hoster had gemeld dat er een topic gestart was over onze problemen wil ik even in het kort benadrukken dat we momenteel alles in het werk stellen om de sites zo snel mogelijk terug online te krijgen.

We zijn dus gehackt, er zijn momenteel problemen en die gaan we niet ontkennen, maar dezelfde problemen zijn ook reeds voorgekomen bij andere 'reeds lang gevestigde' hostingbedrijven.

Ik wil er absoluut geen welles-nietes spel van gaan maken en ga niet reageren op allerlei uitlatingen. Elke klant weet dat hij steeds bij ons terecht kon en kan en dat elke mail steeds ten gronde beantwoord word.
Daarom vind ik het wat jammer dat hier een reeks van halve waarheden word verkondigt. Iedere klant heeft een mailing ontvangen. In uw geval niet op dat van uw ISP maar op een yahoo adres dat U heeft gebruikt bij uw aanmelding.

Alvast bedankt aan degenen die wat begrip getoond hebben voor onze situatie.

Rik
01/02/04, 23:53
OK, het probleem is dus bekend, er wordt aan gewerkt, om een grotere zooi te voorkomen zal ik deze maar sluiten ;)