PDA

Bekijk Volledige Versie : Limiet schijfruimte dedicated server



Flydesign.nl
01/02/04, 18:05
Ik ben bezig om me te orienteren op een eigen dedicated server. Allemaal reuze interessant, alleen ik loop tegen een vraagje op. Misschien dat mensen met ervaring hier een antwoord op hebben.

De hoeveelheden schijfruimte verschillen nogal per dedicated, maar de prijs is niet bepaald evenredig. Mijn doel is om de dedicated te gaan gebruiken voor m'n hosting bedrijf. Als 400 Gb ruimte weinig meer kost dan 80 Gb, is het voordeliger om 400 Gb te kopen.

Maar is dit ook zo? Komt er niet een limiet dat de processor of het interne geheugen ook meer moet worden als je die 400 Gb optimaal wilt gebruiken?

Een voorbeeld van configuratie: (bron: servers.nl)
- P4 2,6 Ghz
- 2x 512 Mb intern
- 2x 200 Gb IDE (7200 RPM)
- Debian Linux + Web://CP

Als ik de kosten per mb dan bereken en dit doorbereken in de pakketten die ik voor klanten wil gaan verkopen, dan is dit zeer aantrekkelijk. Maar als na 100 Gb de server het al teveel gaat vinden, is het natuurlijk zonde van de rest van de ruimte op de server.

Wat zijn jullie ervaringen? In hoeverre kan je die ruimte gebruiken en is het verstandig om dit groot in te kopen of kan je beter een kleinere schijf nemen. :huh:

Bedankt alvast :D

Digitux
01/02/04, 18:16
Meer ruimte op een server is altijd handig.

Alleen moet je niet vergeten dat die grote schijven ook langzamer zijn.
En als je dus 400GB aan sites op die schijven wil gaan zetten moeten ze als een gek gaan zoeken als er dus 100 verschillende sites aangeroepen worden.
Dit kan je wel gedeeltelijk ondervangen door veel in het geheugen te laden.

Ander punt is dat als 1 van de 2 schijven ermee ophoudt ben je dus wel 200GB aan data kwijt. IDE schijven zijn wel redelijk betrouwbaar echter zou ik niet blij worden als ik 200GB aan data zou verliezen. Dus dan zou je er nog 2x 200GB in je server moeten stoppen.

Daarnaast als jij 400GB aan sites op die server wil proppen dan gaat hij erg traag worden denk ik. aangezien er dan een paar honderd klanten opstaan, dat vind een P4 niet zo fijn.

Dus ik zou gewoon normale schijfruimte aanhouden en indien je server vol zit. Gewoon een nieuwe erbij zetten. Want als jij 80GB volkrijgt met normale sites trekt de rest van de PC het denk ik niet meer.

succes alvast.

Schaap
01/02/04, 18:25
Ik zou 1 van die 2 schijven toch wel gebruiken als backup hoor... dan heb je nog altijd 200GB dat je kan verkopen (Na install van alles heb je nog 180GB over)

Tip.: Web://CP lijkt mij toch niet zo leuk om betalende klanten op te hosten..

Dennis
01/02/04, 18:32
Origineel geplaatst door Digitux
Meer ruimte op een server is altijd handig.Hier klopt niets van. Als je het niet gebruikt, dan is het ook niet handig.

Overigens is 2x120GB in een raid-opstelling meestal genoeg. (Vrijwel altijd, aangezien wij gemiddeld 15gb per server gebruiken)

Ook is er toch wel duidelijk een prijs-verschil tussen 2x200gb en 60gb. Zie ook www.servershop.nl (config.php)

IVX Internet
01/02/04, 18:40
kijk als je al zoveel klanten zou kwijt kunnen, dan heb je inmiddels al een aardig centje verdiend en dan kan er best een 2de of 3de af..

het is idd zoals men zegt.. je moet niet teveel op 1 server zetten, want dan wordt hij traag.

wij zelf zetten maar maximaal 100 a 200 klanten, om zo een goede service en snelheid te kunnen garanderen..

Digitux
01/02/04, 18:45
Origineel geplaatst door DennisCitus
Hier klopt niets van. Als je het niet gebruikt, dan is het ook niet handig.

Overigens is 2x120GB in een raid-opstelling meestal genoeg. (Vrijwel altijd, aangezien wij gemiddeld 15gb per server gebruiken)

Ook is er toch wel duidelijk een prijs-verschil tussen 2x200gb en 60gb. Zie ook www.servershop.nl (config.php)

Hoezo klopt dat niet? Als je het niet denkt te gaan gebruiken moet je dat ook niet nemen. Kan je beter voor een kleinere snellere schijf kiezen.

Als jij je klanten veel ruimte wil bieden kan je het via deze manier aanbieden. Dat het niet handig/snel/veilig is is wat anders, en je moet daarvoor je maatregelen nemen.

Flydesign.nl
01/02/04, 19:14
Bedankt voor de reacties. Als ik jullie goed begrijp is het dus niet heel verstandig. Wat wel handig kan zijn is:
2x 120 Gb en dan de 2e schijf als backup laten draaien?

Waarom is Web://CP af te raden? Zelf ben ik behoorlijk handig met PHP e.d. en kan dus het zo gebruiksvriendelijk maken als ik maar zelf wil. Verder heeft servers.nl Web://CP uitgebreid en aangepast zodat er al veel meer functies op zitten.

neographikal
01/02/04, 19:59
Origineel geplaatst door Digitux
Meer ruimte op een server is altijd handig.

Alleen moet je niet vergeten dat die grote schijven ook langzamer zijn.
En als je dus 400GB aan sites op die schijven wil gaan zetten moeten ze als een gek gaan zoeken als er dus 100 verschillende sites aangeroepen worden.
Dit kan je wel gedeeltelijk ondervangen door veel in het geheugen te laden.

Ander punt is dat als 1 van de 2 schijven ermee ophoudt ben je dus wel 200GB aan data kwijt. IDE schijven zijn wel redelijk betrouwbaar echter zou ik niet blij worden als ik 200GB aan data zou verliezen. Dus dan zou je er nog 2x 200GB in je server moeten stoppen.

Daarnaast als jij 400GB aan sites op die server wil proppen dan gaat hij erg traag worden denk ik. aangezien er dan een paar honderd klanten opstaan, dat vind een P4 niet zo fijn.

Dus ik zou gewoon normale schijfruimte aanhouden en indien je server vol zit. Gewoon een nieuwe erbij zetten. Want als jij 80GB volkrijgt met normale sites trekt de rest van de PC het denk ik niet meer.

succes alvast.

Grote schijven langzamer? Over het algemeen valt dat juist heel hard mee, of klopt het zelfs niet omdat hoe groter de capaciteit per platter is, hoe sneller de schijf is. De data komt dan sneller onder de kop door. Maar dit terzijde. Inderdaad is de hoeveelheid ruimte wat aan de overdreven kant :)

2* 80GB in RAID 1 lijkt mij eerlijk gezegd een goed idee :)

Ik bedenk me net: 2* een WD Raptor 10.000 RPM. Snel en veilig.