PDA

Bekijk Volledige Versie : Minderjarige klant



Duoweoguh
26/01/04, 15:46
Hallo allemaal,

Op 20 januari kreeg ik een bestelling binnen van een minderjarige, (geboren 1988). Ik doe hier niet zo moeilijk over... dus heb gewoon het domein geregistreerd en hosting account aangemaakt, nu krijg ik na het versturen van de factuur een e-mail van zijn moeder...

"Bij deze wil ik het account annuleren, dit omdat mijn zoon
reeds minderjarig is, en ik hier geen toestemming voor heb gegeven."

Heeft iemand van jullie dit eerder meegemaakt? en wat hebben jullie toen gedaan? Is dit zomaar mogelijk?

Alvast bedankt!!

Andrew
26/01/04, 15:53
Contract laten tekenen?

Duoweoguh
26/01/04, 15:54
nee

roland
26/01/04, 15:56
Jongeren hebben toestemming nodig van hun ouders/verzorgers voor aankopen. Indien deze er niet is is de aanschap/aankoop ongeldig en kan deze geanuleerd worden door de ouder/verzorger. Ik geloof zelf dat je verplicht bent om bewijs van toestemming te vragen bij bestellingen van jongeren.

Ik geloof dat het pas geldt vanaf een bepaald bedrag en dat de verkoop niet langer dan een x periode geleden is.

Duoweoguh
26/01/04, 15:59
Hoe doen jullie dan dan met minderjarige klanten?
Eerst toestemming van ouders laten ondertekenen?

roland
26/01/04, 16:00
Een contract is dan ook niet geldig als er geen toestemming is omdat het niet rechtgeldig bij jongeren.

Duoweoguh
26/01/04, 16:02
Ja dat snap ik.

Dus de ouders moeten eigenlijk een contract ondertekenen?

M-BahZ
26/01/04, 16:58
Je zou natuurlijk overduidelijk in je aanmeldprocedure kunnen vermelden dat minderjarigen toestemming moeten hebben van de ouders.
Mocht iemand dan een valse aanmelding doen, dan is die persoon alsnog aansprakelijk.
Moet je overigens wel kunnen bewijzen dat persoon in kwestie de persoon wel was, maar dat is een ander verhaal.

Anestheologist
26/01/04, 17:04
Ja inderdaag herinner me zo nog een voorbeeldje van in mijn vak rechten.

Jongen 16 jaar oud erft 7 huizen van een neef, die jongen verkoopt 1 huis, ouders zijn er niet akkoord mee, zaak komt voor de rechtbank en jongen heeft zijn huis teruggekregen.

Dus volgens mij sta je hier machteloos, om een minderjarig iemand geen rechtspersoon is, hierbij zijn ouders/voogd aansprakelijk.

Beste is bij minderjarigheid een bewijs van ouders met andere woorden ouders die contract/overeenkomst tekenen.

Persoonlijk zou ik dit in mijn AV vermelden dat er bij dergelijke voorvallen een administratieve kost van 15 € gerekend word, zo cummuleer je toch je verlies van activatie + werk + eventuele briefwisseling.

hopelijk heb je der wat aan
groetjes

Duoweoguh
26/01/04, 17:09
bedankt voor de reacties....

ik was ook al van plan om gewoon account te annuleren, maar in de toekomst moet dit natuurlijk voorkomen worden.

host3000
26/01/04, 18:11
Ter aanvulling op dit probleem:

Als een minderjarige een pakje kauwgom koopt, is dat gewoon rechtsgeldig.

Vanaf (ik meen, maar zeker van deze leeftijd ben ik niet) 16 jaar mogen minderjarigen rechtsgeldig een overeenkomst sluiten, zolang de aanschaf maar iets is wat van een 16-jarige te verwachten is. Dus een huis kan hij niet kopen, maar onderdelen voor zijn brommer wel. Een -redelijk- goedkoop hostingpakket mag je ook bij een dergelijke minderjarige verwachten.

Voor de goede orde, dit is dus N'land :-)

chielsen
26/01/04, 18:15
Ik dacht dat bij aankopen tot een x bedrag de minderjarige gewoon verantwoordelijk is. Hier wordt een beetje gekeken naar wat er is besteld. Als er bijv een fibrator oid of een dure pc is besteld dan kan dat worden teruggedraaid. Maar als hij een pakket van een paar tientjes heeft besteld denk ik dat dat gewoon mag.

Want die zestien jarige kan dat best overzien. Anders zouden aankopen bij de snackbar of supermarkt ook gewoon teruggedraaid kunnen worden.

host3000
26/01/04, 18:17
Origineel geplaatst door chielsen
Ik dacht dat bij aankopen tot een x bedrag de minderjarige gewoon verantwoordelijk is. Hier wordt een beetje gekeken naar wat er is besteld. Als er bijv een fibrator oid of een dure pc is besteld dan kan dat worden teruggedraaid. Maar als hij een pakket van een paar tientjes heeft besteld denk ik dat dat gewoon mag.

Want die zestien jarige kan dat best overzien. Anders zouden aankopen bij de snackbar of supermarkt ook gewoon teruggedraaid kunnen worden.
Precies, dat komt m.i. overeen (ongeveer) met wat ik schreef.

Overigens, ik zou wel eens een vibrator willen zien die net zo duur is als een pc. Zal wel een hoop functies hebben :D

Duoweoguh
26/01/04, 18:28
het gaat om een bedrag van 60 euro, hij is 16 jaar oud....

weet iemand vanaf welk bedrag dit geld?

host3000
26/01/04, 19:02
Origineel geplaatst door Duoweoguh
het gaat om een bedrag van 60 euro, hij is 16 jaar oud....

weet iemand vanaf welk bedrag dit geld?
Het gaat niet om een vast bedrag, maar om een bedrag dat bij de uitgaven van een 16 jarige past. En dat lijkt mij bij 60 euro wel het geval (hoeveel breezertjes zijn dat ;) )

Duoweoguh
26/01/04, 19:12
ja oke... dat snap ik.

Maar staat dat ergens vastgesteld?
zodat ik dat hard kan maken tegen zijn moeder?

roland
26/01/04, 20:11
Ik dacht dat bij aankopen tot een x bedrag de minderjarige gewoon verantwoordelijk is

zoals ik al zij in mn eerste post...


Maar staat dat ergens vastgesteld?
zodat ik dat hard kan maken tegen zijn moeder?

Er bestaat geen vast bedrag, het is afhankelijk van de aankoop. Zoals eerder gezegd moet het in het plaatje van de leeftijd van de desbetreffende persoon passen.

Ik denk dat als je er werk van gaat maken dat je dan wel wint, maar ik denk niet dat je zin hebt in een rechtzaak voor zo'n bedrag.

host3000
26/01/04, 20:24
Eeven een tekstje uit een examemopgave gelicht:


De wet geeft een onweerlegbaar vermoeden dat de toestemming aan de minderjarige
is verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan het in het
maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig
verrichten. In casu handelt het om schoolboeken en het is gebruikelijk dat die worden
gekocht door scholieren.

Voor hostingpakketjes lijkt het mij gebruikelijk dat minderjarigen die 'aankopen'. Iets anders is het als er een suite gehuurd wordt.


zie een voorbeeld hier (maar dan ontkennend):
http://www.rijdenderechter.nl/uitspraken49.htm

Kortom, google even ;)

Aap EDH
26/01/04, 23:44
Het gaat meestal niet om het bedrag. Er wordt gekeken naar de aankoop en de leeftijd van de koper. Voor een product wordt een bepaald niveau van verantwoordelijkheid gevraagd, de koper moet hieraan kunnen voldoen.
Zo mag iedereen snoep kopen, maar geen sigaretten. Met internet is het weer een ander verhaal, daar wordt gekeken naar of en in hoeverre "het kind" onverantwoordelijk gedrag kan vertonen (discriminerende/bedreigende teksten op een site bijv.).
Maar welk bedrag en wat de kleine letters in het Wetboek zeggen, dat is mij onbekend. Je wou het voorkomen in de toekomst...hoe wil je leeftijd checken? ID-kaart kopie? Ik denk dat je er gewoon op moet gokken dat het niet te vaak gebeurd en dat je ''de verliezen'' die je maakt op zulke missers kunt compenseren met de winst op andere minderjarigen...?

Gegroet,
EDH

BestHost
26/01/04, 23:55
Ik heb vroeger aan Shell Hosting gedaan. Had ik natuurlijk veel minderjarige klanten. Maar, stel je bent 17. Dan ben je toch wijs genoeg om te weten of je het kun tbetalen of niet. Zo bracht mijn incasso bureau het., ze hebben alles netjes betaald. Wat een mazzel. Als ze hadden gezegt: Nee. Had ik mooi kunnen fluiten naar me centen. (Ging wel om hele kleine bedragen) Like 25 euro ofzo.

Het is dus idd handiger om een contract aan te gaan.

Anestheologist
27/01/04, 01:59
Origineel geplaatst door host3000

Het gaat niet om een vast bedrag, maar om een bedrag dat bij de uitgaven van een 16 jarige past. En dat lijkt mij bij 60 euro wel het geval (hoeveel breezertjes zijn dat ;) )

Goed voor een paar weken hoofdpijn :D

roland
27/01/04, 02:04
Je kan ook een kopie van een legitimatie of een KvK inschrijving verplichten bij een domein registratie. Zo doet het bedrijf waar ik ze registreer het en werkt super. Het duurt iets langer, maar dan heb je wel zekerheid. En ik vindt het toch wel prettig dat ik weet dat ze het serieus aanpakken.

Anestheologist
27/01/04, 02:52
Gewoon bijzetten indien geen 18 jaar laten tekenen door ouders/voogd

ThePostman
27/01/04, 16:40
Dus als ik naar de winkel ga en een gloed nieuwe pc koop maar me ma is er niet mee eens krijg moet ik terug geven? Haha

Duoweoguh
27/01/04, 16:43
Ja idd.... moeilijke zaak dit...

M-BahZ
27/01/04, 16:44
Origineel geplaatst door The Postman
Dus als ik naar de winkel ga en een gloed nieuwe pc koop maar me ma is er niet mee eens krijg moet ik terug geven? Haha
Nee. dan moet je je moeder heropvoeden. ;)

Duoweoguh
27/01/04, 16:46
Ja precies...

Ik snap het ook niet helemaal hoor, de knaap is bijna 17 jaar...
en dan gaat z`n moeder moeilijk doen, en dan kan ik er voorop draaien

BestHost
28/01/04, 08:24
Als je 17 bent ben je oud en wijs genoeg om het zelf te beslissen.

RobTD
28/01/04, 11:49
Origineel geplaatst door BestHost
Als je 17 bent ben je oud en wijs genoeg om het zelf te beslissen.

alleen volgens de wet niet :-S en dat is het probleem hehe

IVX Internet
28/01/04, 13:37
boys,

waarom zo'n hele discussie! Bel gewoon naar de Kvk !!
Weet je het gelijk, krijg je vaak ook nog informatie toegezonden ;)

Ciao

Mannekino
28/01/04, 15:36
Ik heb flink zitten zoeken op het forum en zie echt een heleboel uitspraken de revue passeren. Ik vraag me af of iemand überhaupt wel de moeite heeft gedaan om op de KvK site op te zoeken wat een overeenkomst nou precies is en wanneer deze geldig is. En ik vraag me af waarom mensen gewoon BULLSHIT lopen te lullen?

http://kvk.nl/topic/topic.asp?topicID=7140&topicNaam=Wat+is+een+overeenkomst%3F

Op deze site staat dus precies wat een overeenkomst is en wie een overkomst mogen aangaan.


Wat is een overeenkomst?

Een overeenkomst is een afspraak tussen twee of meer partijen waardoor rechten en plichten ontstaan. Er ontstaan één of meer verbintenissen. Een verbintenis betekent dat de ene partij verplicht is tot een bepaalde prestatie, waar de andere partij recht op heeft.

Zodra iemand iets koopt of huurt, is er automatisch sprake van een overeenkomst, of er nu iets getekend is of niet. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

Wie kan een overeenkomst aangaan?

Natuurlijke personen
Voor natuurlijke personen (bijvoorbeeld de eigenaar van een eenmanszaak) geldt dat ze handelingsbekwaam moeten zijn. Iemand is handelingsonbekwaam als hij/zij: jonger is dan 18, of onder curatele staat.Minderjarigen van tenminste 16 jaar kunnen door middel van een vonnis van de kantonrechter bevoegd worden voor bepaalde rechtshandelingen. Bijvoorbeeld het sluiten van overeenkomsten (handlichting).

Rechtspersonen
Voor rechtspersonen (bijvoorbeeld een BV, NV, vereniging of stichting) geldt dat ze vertegenwoordigd moeten worden door iemand die daartoe bevoegd is. Iemand wordt vertegenwoordigingsbevoegd op basis van bijvoorbeeld: een volmacht, of de statuten van een rechtspersoon (bestuurders).U kunt controleren wie er van een onderneming, vereniging of stichting bevoegd is deze te vertegenwoordigen. U kunt hiervoor de uittreksels in het handelsregister online raadplegen, of u kunt een legalisatie aanvragen bij uw kamer.

Wanneer is een overeenkomst niet geldig?

Een overeenkomst is niet geldig wanneer: Eén van de partijen minderjarig is of onder curatele staat. De persoon niet bevoegd is om de organisatie te vertegenwoordigen. Als de inhoud van de overeenkomst in strijd is met de wet, de goede zeden, de openbare orde of met de beginselen van redelijkheid en billijkheid. Als de overeenkomst is aangegaan onder dwaling (bijvoorbeeld als een partij een onjuiste indruk van eigenschappen van een product heeft gehad en op grond daarvan de overeenkomst is aangegaan). Als de overeenkomst is aangegaan onder bedreiging, bedrog of misbruik van omstandigheden.
Kijk voor meer informatie dus op de Kamer van Koophandel site: http://kvk.nl/topic/topic.asp?topicID=7140&topicNaam=Wat+is+een+overeenkomst%3F. En hou a.u.b. met dat speculeren over wat wel en niet mag als je geen idee hebt waar het over gaat daar heeft niemand wat aan :(.

host3000
28/01/04, 16:33
Tja Mannekino, volgens mij kan je het ook anders (=vriendelijker) zeggen dan met BULLSHIT ;) .

De site van de kamer van koophandel is niet altijd volledig of bij. Zie hier het Burgerlijk Wetboek, boek 1:


TITEL 13 Minderjarigheid


AFDELING 1 Algemene bepalingen


Art. 233.

Minderjarigen zijn zij, die de ouderdom van achttien jaren niet hebben bereikt en niet gehuwd zijn of gehuwd zijn geweest of met toepassing van artikel 253ha meerderjarig zijn verklaard.



Art. 234.

1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten


Overigens is het nooit verstandig het oordeel van een rechter (zie de quote van een vonnis van de rijdende rechter) zonder meer te passeren. Immers, regels moeten geïnterpreteerd worden, en dat doet een rechter.