PDA

Bekijk Volledige Versie : VOF bedrijf oprichten - doen of niet?



Dolphin
21/01/04, 23:00
Hallo,

Ik heb ene vraag ik wil naast mijn bestaande bedrijf,
samen met iemand anders een 2e bedrijf oprichten.
(1ste bedrijf blijft gewoon op mijn naam)

Maar is eht verstandig om in deze tijden,
een 2e bedrijf op te starten met 2 eigenaren (VOF)

ja of de nee???

Ik zit nogal met de aansprakelijkheids kwestie,
en wil niet graag dat mijn prive vermogen ook in het geschied kan komen.

Raden jullie mij aan dit VOF aan te gaan,
of moet ik het het plan opgeven?

BestHost
22/01/04, 00:11
Als je wat meer geld hebt zou je kunnen denken aan een BV De aansprakelijkheid is dan mits alles goed gegegaan is niet tot het prive vermogen. Voor een VOF bestaat er ook iets als een notariele akte, het zegt me niet veel helaas.

Ik weet niet wat je nu al hebt.... Ik weet dus niet zeker of je twee eenmanszaken/vof's mag hebben. Ik raad je aan langs de KvK Te gaan of even te kijken op hun website. Ze kunnen je prima inlichetn tegen een kleine vergoeding.

BestHost
22/01/04, 00:12
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=38377

TMourik
22/01/04, 00:16
persoonlijk heb ik het nooit echt op vof, neem een eenmanszaak of kies voor een BV

dit mede door de 'gevaren' die je kan lopen met je compagnon etc

root
22/01/04, 00:30
lol denk niet dat ie €18.000 kan ophoesten voor oprichten van een B.V. afgezien van de notaris kosten. Een eenmanszaak en onderling factureren is ook een oplossing.

nlsupport
22/01/04, 00:57
VOF? bij twijfel, niet doen... moet het perse gebeuren of kan het ook anders, bijvoorbeeld op projectbasis of reseller ofzo? Met z'n 2en is het nog linker, je kunt het oneens worden, ja en dan?

Arjanvt
22/01/04, 02:53
Dolphin, ik denk dat niemand een serieus antwoord op je vraag kan geven als je helemaal niets verteld over het (2e) op te richten bedrijf (wat voor soort bedrijf etc.).

Met een VOF hebben jij én je compagnon geen rechtspersoonlijkheid waardoor jullie dus beiden hoofdelijk aansprakelijk zullen zijn (bedrijf falliet > compagnon falliet> jij ook misschien failliet).

en het is natuurlijk onzin om te zeggen dat je niet moet kiezen voor een VOF... dat spreekt voor zich denk ik...

Akimotos
25/01/04, 21:49
Dolphin,

Een VOF is een lastige vorm van samenwerken, omdat er eigenlijk niets geregeld is. Aangezien niet één relatie forever duurt, zul je dus zelf alles moeten regelen. Zorg dus voor een degelijk VOF contract en laat dat opmaken bij een fatsoenlijke notaris die vooral ondernemingen adviseert. Wandel niet bij een notaris naar binnen die vooral particulieren doet en ook nog welles iets zakelijks.

Over je relatie tussen je eenmanszaak en je vof kan ik niets zeggen.

Ga eerst eens samenwerken met die ander en stuur elkaar gewoon facturen, zoals ook een ander reeds adviseerd.

Dennis
25/01/04, 22:00
Klopt het overigens dat je alleen maar €18.000 ter beschikking moet hebben als BV? (IPV eenmalige kosten)

Wat zijn de notaris-kosten?

paulmatthijs
25/01/04, 23:12
Klopt het overigens dat je alleen maar €18.000 ter beschikking moet hebben als BV?

je moet aantonen dat je 18 duizend nogwat euro op een rekening hebt staan die van jou is (de zakelijke rekening dus). je kan dit lenen en direct na oprichting terugbetalen (een kasrondje heet dit), maar dat is niet echt een lekkere oplossing. het is niet illegaal, maar heel erg legaal voelt het ook niet aan.

notariskosten moet je rekenen op enkele duizenden euro's, lager dan 1000 euro kom je niet echt (en dat betaal je alleen als je er bijvoorbeeld direct vijf doet).

William
15/03/04, 09:43
Die € 18.000 moeten aantoonbaar vermogen zijn van jouw zaak.

Dus alle hardware die je heb mag je erbij optellen om tot € 18.000 te komen. Voor een webhoster misschien wel intressant (als je een rack vol servers heb)

Anestheologist
15/03/04, 09:45
Als ik mij niet vergis moet dit in geld op je bankrekening staan, maar je mag er wel mee werken.

PimEffting
15/03/04, 12:01
Die 18000 Euro hoeft niet liquide te zijn, maar het minimum ingebrachte vermogen. Vermogen bestaat zowel uit liquide middelen als bijvoorbeeld hardware.
Het makkelijkste is om dit geld liquide te hebben, dat toont het makkelijkste aan. Maar verplicht is het niet.

PlugInInfo
16/03/04, 17:27
Origineel geplaatst door Unexplained
Die 18000 Euro hoeft niet liquide te zijn, maar het minimum ingebrachte vermogen. Vermogen bestaat zowel uit liquide middelen als bijvoorbeeld hardware.
Het makkelijkste is om dit geld liquide te hebben, dat toont het makkelijkste aan. Maar verplicht is het niet.

Kortom: Het aandelenvermogen van een BV moet minsten 18.000 euro zijn?

Keuningen
17/03/04, 12:24
Origineel geplaatst door paulmatthijs


je moet aantonen dat je 18 duizend nogwat euro op een rekening hebt staan die van jou is (de zakelijke rekening dus). je kan dit lenen en direct na oprichting terugbetalen (een kasrondje heet dit), maar dat is niet echt een lekkere oplossing. het is niet illegaal, maar heel erg legaal voelt het ook niet aan.

notariskosten moet je rekenen op enkele duizenden euro's, lager dan 1000 euro kom je niet echt (en dat betaal je alleen als je er bijvoorbeeld direct vijf doet).

Om eerst maar even dit uit de wereld te helpen.

De 18 duizend die op dat moment in de zaak zit is van de zaak. Betaal je die daarna aan je zelf terug dan ben ben je persoonlijk voor die 18 duizend aansprakelijk. Als je dit geld investeerd in goederen die niet 500% onrendabel zijn dan is er geen probleem en zijn het gewoon investeringen van het bedrijf en valt er niks te zeggen richting wanbeleid oid.

Notaris kosten zijn gemiddeld tussen de 1300 en 1700 euro exclusief BTW. Vergelijken kan zeker lonend zijn. De kosten van oprichting bestaan niet alleen uit uurloon van de notaris, maar ook uit bepaalde kosten die justititie aan een notaris berekend.

// om terug te komen op het VOF verhaal:
Een VOF, ofwel Vennootschap onder Firmanaam, is een constructie waardoor twee natuurlijke personen kunnen handelen onder een handelsnaam. Beiden zijn tenzij notarieel anders wordt vastgelegd beiden hoofdelijk aansprakelijk voor elkaar.

Het is naar mijn weten zelfs zo dat je dmv een VOF een prive-aansprakelijkheids overbrugging creert, maar dat weet ik niet 100% zeker daarvoor zou ik even als je dat wilt ten rade kunnen gaan bij mijn accountant.

Wat ik je aanraad is om zelf als eenmanszaak/privepersoon een accountant te nemen en met deze iedere grote zakelijke beslissing te overpraten.

De mogelijkheden voor 2 personen die samen willen werken onder 1 firmanaam zijn eindeloos.

Met alle respect voor iedereen op dit forum, maar neem niemands advies aan omtrend je bedrijfsvorm die er voor heeft geleerd en geen referenties heeft.

Neem dus een accountant in de arm en ga dus niet op een forum of tijdens een borrelpraat vragen wat bedrijfstechnisch het beste is.

Keuningen
17/03/04, 12:27
Origineel geplaatst door Unexplained
Die 18000 Euro hoeft niet liquide te zijn, maar het minimum ingebrachte vermogen. Vermogen bestaat zowel uit liquide middelen als bijvoorbeeld hardware.
Het makkelijkste is om dit geld liquide te hebben, dat toont het makkelijkste aan. Maar verplicht is het niet.

Liquide is inderdaad het makkelijkst, want het inbrengen van goederen brengt nogal wel is wat problemen met zich mee. De waardebepaling vooral!

Wat helemaal veel tijd en moeite vergt is het inbrengen van intelectueel eigendom, hoewel dit toch regelmatig van toepassing is.

Beyonder
19/03/04, 16:54
Eventueel kun je er ook over denken om een CV op te richten. Een eigenaar is in dit geval prive aansprakelijk en tevens de bestuurder terwijl de stille vennoot alleen aansprakelijk is voor het ingebrachte vermogen.

De stille vennoot mag echter geen bestuurshandelingen uitvoeren, indien hij dit wel doet dan is hij alsnog prive aansprakelijk.

Maar dit is een prima manier om samen een bedrijf op te richten, samen de opbrengsten te verdelen en toch aansprakelijkheid te beperken.

Good luck:)