PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie



cerb
18/01/04, 16:21
Ik ben van plan een colocatie te nemen bij een bedrijf.

Ik zou een 1U Server kopen, gewoon, niet al te duur, moet niet supersterk zijn.

Ik zou er graag Windows server 2003 op draaien om zowel met ASP als met PHP (op windows niet zo ideaal, maar toch) te werken. Ik heb daarvoor nu webruimte op verschillende plaatsen, waar ik vanaf wil.

Wat ik al eens gedaan heb is Apache op een windowsserver gezet om lokaal te draaien, en dat werkt perfect.

Nu zijn mijn vragen wat ik juist allemaal moet doen om een server op een colocatie te plaatsen, qua beveiliging enzo ook.

Dus:

- Stel ik heb Win 2003 server met apache staan voor PHP
- Hoe doe ik dit voor ASP - dit weet ik niet
- Hoe beveilig ik alles
- Hoe kan ik meerdere websites aan mappen linken of hoe gaat dit in zijn werk
- Wat is het verschil tussen 1 en meerdere ip's aan uw server (sneller ?), hoe kan je ze apart gebruiken.
- Hoe kan ik volledige toegang hebben van thuis uit (bvb van hieruit werken op server precies of ik zit er zelf op).
- Met APC Powerswitch kan je je pc van op afstand herstarten, hoe werkt dit. Bvb als ik mij in windows moet "aanmelden" hoe kan ik dit doen.
- Hoe kan ik een mailserver opzetten
- Hoe kan ik dit alles linken met domainnamen, etc etc
- Wat kan ik gebruiken als contrlepaneel voor alles
- Hoe kan ik het verbruik per website controleren
- En nog zovele andere vragen

De vraag is eigenlijk samengevat, hoe zet ik een kant en klare volledige en stabiel draaiende server op, waar kan ik hier informatie over vinden?

Met zeer veel dank bij voorbaat

The MAzTER
18/01/04, 16:33
beetje vreemd als je op een win2k3 server apache gaat installeren. Gebruik dan een linux/unix server.

1. ik neem aan dat je win2k3 voor ASP wilt, in dat geval moet je toch echt IIS gebruiken ;)
2. zie 1
3. windows updates, firewall, virus scanner etc
4. RTFM
5. geen verschil. is alleen nodig als je applicaties wilt draaien die een eigen ip nodig hebben (denk bijv. aan nameserver)
6. via terminal service client
7. gewoon inloggen op de APC en dan een hard reboot geven ;) (zie het als: iemand druk de reset knop in van het systeem. Alleen gebeurd het realtime in dit geval)
8. zie 5
9. google / RTFM
10. google / RTFM
11. helm schijnt goed te zijn
12. awstats e.d. Er zijn genoeg van dat soort scriptjes
13. Waarom wil je een server colocaten als je er de balle geen verstand van hebt. Dit zijn gewoon standaard windows 'dingen'

14. internet :p Ooit van google gehoord ;)

WilcoOnline
18/01/04, 17:37
Beste cerb,

Ik kan eventueel jouw windows server wel installeren. Ik heb eventueel ook een leuke aanbieding voor colocatie.

Neem even contact op met mij voor meer info

Rik-edit: Je mag hier geen aanbiedingen doen, en al helemaal niet op deze manier ! :mad: 5 points

ETielman
18/01/04, 17:48
OMG, als ik jou was dan zou ik dus echt geen Windows server 2003 gaan draaien op je server bak he. Ik denk dat je beter linux op je server kunt zetten, hiermee kun je veel meer instellen aan de onderstaande eisen die je hebt gesteld. Wat ASP betreft, zou niet zo'n heel groot probleem moeten zijn, er zijn modules verkrijgbaar voor apache, kijk hiervoor eens op de volgende url: http://www.apache-asp.org/

Ik weet niet of bovenstaande url je verder kan helpen over het hele ASP verhaal, maar wellicht vind je er bruikbare informatie. Over beveiliging gesproken, zoek het gewoon op internet, alles valt te vinden. Er zijn complete tutorials over hoe jij een server op kunt zetten in linux, en hoe je deze het beste kunt beveiligen.

M.v.g, Edwin

Dennis
18/01/04, 18:04
Origineel geplaatst door ETielman
OMG, als ik jou was dan zou ik dus echt geen Windows server 2003 gaan draaien op je server bak he. Ik denk dat je beter linux op je server kunt zetten, hiermee kun je veel meer instellen aan de onderstaande eisen die je hebt gesteld. Wat ASP betreft, zou niet zo'n heel groot probleem moeten zijn, er zijn modules verkrijgbaar voor apache, kijk hiervoor eens op de volgende url: http://www.apache-asp.org/

Ik weet niet of bovenstaande url je verder kan helpen over het hele ASP verhaal, maar wellicht vind je er bruikbare informatie. Over beveiliging gesproken, zoek het gewoon op internet, alles valt te vinden. Er zijn complete tutorials over hoe jij een server op kunt zetten in linux, en hoe je deze het beste kunt beveiligen.

M.v.g, Edwin ASP voor LINUX != ASP. Deze versie van ASP kun je niet als ASP verkopen.

Verder is mijn voorkeur ook LINUX, alleen heeft TS weinig informatie gegeven over het gebruik van de server.

ETielman
18/01/04, 18:12
Ik weet niet of bovenstaande url je verder kan helpen over het hele ASP verhaal, maar wellicht vind je er bruikbare informatie.

Ik heb mij nooit verdiept in ASP, ik ben de url ooit is tegengekomen, en ik dacht dat het er misschien iets mee te maken had ;) maar dat terzijde..

The MAzTER
18/01/04, 19:05
Origineel geplaatst door ETielman
OMG, als ik jou was dan zou ik dus echt geen Windows server 2003 gaan draaien op je server bak he.

onderbouw het teminste met een goed argument.

Er is helemaal niets mis met win32 servers.

ETielman
18/01/04, 19:41
Oke, hier wat voordelen van linux ten opzichte van windows:

1. Linux is vele malen stabieler en betrouwbaarder dan windows (mits goed gegonfigureerd).
2. De meeste softwarelicenties zijn gratis.
3. Linux is flexibel, dat wil zeggen dat er veel dingen geautomatiseerd kunnen worden, en daarom zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt.
4. Linux zit veel netter en gestructueerder in elkaar, denk hierbij eens aan fouten, mochten deze zich voor doen dan kan de fout snel opgespoord worden. Mocht zoiets in windows gebeuren dan is het meestal moeilijk om aan te geven waarom er iets mis ging.
5. Linux heeft (bijna) geen last van virussen.
6. Linux is compatible met meerdere hardware arcitecturen.

Voor mij reden genoeg om iemand te adviseren linux te gaan gebruiken.

M.v.g, Edwin

Dennis
18/01/04, 20:32
Ze zijn vrij goed :)
Alleen is er over 1 nog te twisten. Van de 25 langst uppe servers (van uptime) is d8 ik grootste gedeelte Linux icm Apache. (Netcraft)

Verder vinden sommige mensen Windows gewoon betrouwbaarder klinken. Microsoft heeft een betere naam. Bedrijven vinden het niet erg om wat meer te betalen.

Maar echte goede redenen om Windows te draaien? Misschien dat Microsoft erachter zit. Ze brengen sneller patches uit. Maar dat moet ook wel, na al die jaren training :P (Bug -> Bugfix uitbrengen van Win2k Server)

The MAzTER
18/01/04, 22:35
vergeet niet dat linux ook 3 kernel updates had in 1 maand tijd!!

ETielman
18/01/04, 23:13
Origineel geplaatst door The MAzTER
vergeet niet dat linux ook 3 kernel updates had in 1 maand tijd!!
Waar doel je nu precies op dan? Het is net alsof je probeert te zeggen dat het niet goed is dat ze 3 kernel updates uitbrengen in 1 maand. Dat vind ik dus zelf de reinste onzin, want dit laat namelijk zien dat ze er actief mee bezig zijn om linux zo betrouwbaar en zo veilig mogelijk te maken.

En dan al helemaal niet te spreken over windows en hun "critische" updates...

TMourik
18/01/04, 23:48
mensen doe 'EVEN normaal....

er valt NIET te discusieren over windows vs linux!

Wil je ASP? Neem je windows
wil je php? neem je linux

wil je beide, neem je windows! Reden hiervan is dat dan ASP écht ASP is en PHP weinig beperkingen heeft verder.

Als jullie zo graag windows/linux flames willen houden ga dan naar tweakers.net ofzo

TS:

Als ik jou was zou ik het uit besteden die server, dit omdat je mij overkomt als iemand met te weinig ervaring om een server goed draaiend te houden in een hosting situatie.

wdv
18/01/04, 23:57
Hoi cerb,

Ik zou je willen adviseren om eens contact op te nemen met een hoster die veel verstand heeft van dit soort problemen (PHP & ASP).

Zoals je ziet draait het hier gelijk op een Linux vs Windows ruzie uit waar jij natuurlijk ook niks aan hebt.

Indien je ook ASP wilt gaan draaien kan je het best gewoon Windows gaan draaien, ASP i.c.m. Linux werkt gewoon niet goed. Je kan dan beter ook gewoon IIS gebruiken (ivm met ASP).

Mocht je echt met enorm veel vragen zitten kan je de installatie en evt. het onderhoud misschien beter uitbesteden.

cerb
19/01/04, 09:21
De bedoeling is wel om als student er zelf iets aan te leren, daarom dat ik uitleg zoek over hoe en wat.

Aan de eerste die een antwoord gaf op mijn vraag: ik vind u ferm onbeschoft. De "simpele" windowsdingen ken ik gerust wel, zoals firewall en virusscanner en noem maar op, en google ken ik zeker en vast ook wel, ik bedoelde enkel moest iemand een hele samenvatting hebben, over hoe zet ik een server ineens, met alles erop en eraan, dan is dat zeker welkom. Ik zou voor windows opteren, voor asp o.a. en omdat php toch ook zonder problemen draait op windows (hierthuis bij mij toch lokaal), en ik heb op alle microsoftsoftware licencies.

Aan iedereen alvast zeker bedankt voor jullie uitleg.

cerb
19/01/04, 17:25
Nog mensen met tips?

wapdumont
20/01/04, 20:47
Ik wil je best helpen, stuur me maar een berichtje zodat we het offline kunnen afhandelen.

cerb
20/01/04, 21:15
Hartelijk bedankt allersinds al.

Je kan me mailen op vragen aub, (spam) (is ook mijn MSN Messenger adres)

Hopelij tot dan