PDA

Bekijk Volledige Versie : Inschrijving bij KVK BV/Eenmanszaak?



Yoram
17/01/04, 16:19
Hallo allemaal,

Wat heeft nou de meeste voordelen als ik me zou inschrijven bij de KVK?
Zou ik dit dan kunnen doen onder een BV ook al ben ik maar een iemand zonder werknemers. En heeft dit de meeste voordelen?

Of is het dan verstandiger om me in te schrijven onder een eenmanszaak? Volgens mij heb ik hierbij minder voordelen. En hoe kan ik mijn eenmanszaak aangeven bijvoorbeeld op de website als de naam van inschrijving Yoram is kan ik dan ook dit doen Yoram B.V is ingeschreven bij de KVK op de website zetten?

Volgens mij is een eenmanszaak niet zo voordelig vooral als het helemaal misloopt volgens mij kunnen ze dan persoonlijke bezittingen in nemen en is dit bij een BV niet mogelijk.

Bij inschrijving van de kvk onder een bedrijf krijg ik dan ook gelijk recht op de domein naam? Of moet ik de domein naam ook nog is appart registeren?

Hopelijk weten jullie hier meer over.

Pantsy
17/01/04, 16:21
Ga langs de dichtsbijzijnde Kamer van Koophandel bij jou in de buurt, die kunnen jou zeker helpen dit te bepalen en de juiste keuze te nemen voor je rechtsvorm.

RobbertC
17/01/04, 16:54
Voor een B.V. is een startkapitaal nodig van €18.000 en heeft enkele voordelen maar ook nadelen ten opzichte van een eenmanszaak.

Veel mensen zien de aansprakelijkheid bij een B.V. als grootste voordeel. Een B.V. is een natuurlijk rechtspersoon. Dat wil zeggen dat jij en je B.V. juridisch en fiscaal gezien worden als 2 aparte rechtspersonen. Als dus je B.V. failliet gaat, kunnen ze niet aan je privé-kapitaal komen. Behalve, als er sprake is geweest van mismanagement. En dat is al sneller dan je denkt.

Het grote voordeel van een eenmanszaak is dat je recht hebt op vele ondernemingsvoordelen qua belastingen. Zo heb je bijvoorbeeld recht op ondernemingsaftrek en mag je als starter.

Verder zijn er nog verschillen qua belastingen. Zo wordt de winst bij een eenmanszaak beschouwdt als je inkomsten, en daar betaal je dan ook inkomstenbelasting over. Bij een B.V. sta je zelf op de loonlijst.

Als starter kun je meestal het beste starten als Eenmanzaak (of V.of. in het geval van meerdere oprichters uiteraard). De meeste banken raden dit ook aan.

Ik denk dat het beste is is als je eens in gaat lezen bij de sites van de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst of Zibb.nl. Een afspraak met iemand die er verstand van heeft is ook nooit een slecht idee.

roland
18/01/04, 00:13
Volgens mij is een eenmanszaak niet zo voordelig vooral als het helemaal misloopt volgens mij kunnen ze dan persoonlijke bezittingen in nemen en is dit bij een BV niet mogelijk.

Kwestie van jezelf goed indekken in de algemene voorwaarden. Tenzij je nooit facturen,etc ga betalen.

cyberpoint
01/02/04, 20:49
Als grootaandeelhouder/directeur van een BV moet je ook particulier verzekerd zijn. Bij een vof kan je, zolang je onder de loongrens zit, ziekenfonds verzekerd zijn.

paulmatthijs
02/02/04, 20:40
Bij een vof kan je, zolang je onder de loongrens zit, ziekenfonds verzekerd zijn.

niks kan je, moet je.

cyberpoint
03/02/04, 19:25
niks kan je, moet je.

En als je onder de loongrens zit bij een vof, mag je dan niet particulier verzekeren? Ik dacht het wel, moet je toch zelf weten als je meer wil betalen ;)

paulmatthijs
03/02/04, 22:04
moet je toch zelf weten als je meer wil betalen

ik kan me herinneren dat dit nu juist de crux was in die nieuwe wet: het mag niet, je moet je verplicht ziekenfonds verzekeren.

maar ik kan het natuurlijk fout hebben ;)

cyberpoint
03/02/04, 22:13
Ik weet het idd ook niet zeker, het maar het lijkt me. Als je meer wil betalen dan nodig is moet je dat zelf weten lijkt me. Aan de andere kant zal het me ook niet verbazen als het niet mag we leven tenslotte in een land met veel regeltjes.

Rik
03/02/04, 22:54
Origineel geplaatst door paulmatthijs


ik kan me herinneren dat dit nu juist de crux was in die nieuwe wet: het mag niet, je moet je verplicht ziekenfonds verzekeren.

maar ik kan het natuurlijk fout hebben ;)

Klopt, is een verplichte verzekering geworden...

paulmatthijs
03/02/04, 23:01
Klopt, is een verplichte verzekering geworden...

yeah baby! ;)

overigens vallen dga's hier niet onder.

i-serve
04/02/04, 01:50
Als BV heb je ook te maken met venootschapsbelasting, die je betaald over je fiscale winst, zonder dat je deze winst naar prive brengt.
Verder is de administratieve druk een stuk zwaarder, ik noem als voorbeelden : verplicht deponeren jaarstukken bij de kvk en verplichte jaarlijkse aandeelhouders vergadering (zelfs bij slechts 1 aandeelhouder).

Denk dat de keuze zo erg van de situatie afhankelijk is dat er maar een goed advies is, ga met een accountant praten en leg je verhaal voor.
(en doe dit ook nog bij een andere accountant).

Yoram
04/02/04, 22:35
Oke bedankt voor jullie advies en hulp.
Ik denk dat ik eerst maar met een eenmanszaak begin dat is het beste in mij geval op dit moment en later dan ga uitbreiden onder BV.

4EuroHosting
04/02/04, 22:42
Origineel geplaatst door Yoram
Oke bedankt voor jullie advies en hulp.
Ik denk dat ik eerst maar met een eenmanszaak begin dat is het beste in mij geval op dit moment en later dan ga uitbreiden onder BV.

Yoram,

Zo een belangrijke stap maak je niet aan de hand van een aantal berichten in dit HOSTING-forum.

Als ik je een goede raad mag geven: contacteer een accountant, ga naar het kvk , ... en beslis dan pas !!

Yoram
04/02/04, 22:45
Origineel geplaatst door 4EuroHosting


Yoram,

Zo een belangrijke stap maak je niet aan de hand van een aantal berichten in dit HOSTING-forum.

Als ik je een goede raad mag geven: contacteer een accountant, ga naar het kvk , ... en beslis dan pas !!

Hoi,

Had het er misschien bij moeten zetten maar ik heb van verschillende mensen advies gehad, :D ik heb niet stil gezeten :D

4EuroHosting
04/02/04, 22:47
OK,

Veel success met je nieuwe zaak !!

Yoram
04/02/04, 22:53
Bedankt, binnen kort moet alles officieel open gaan en dan hopen dat die open blijft :D

paulmatthijs
04/02/04, 23:35
een soort van stelregel voor een bv is dat je een ton winst moet draaien. omdat je in een bv door de belastingdienst voor minimaal één dgasalaris (38 duizend bruto) wordt aangeslagen op de loonbelasting heb je flink veel centjes nodig.