PDA

Bekijk Volledige Versie : Internationaal



sjender
14/01/04, 12:59
Hey ik had zomaar een vraagje...
Is het lastig om een internationaal hosting bedrijf op te zetten, aangezien iedereen hier alleen in nederland zit.
Zo ja, wat zijn de moeilijkheden hierin?

nlsupport
18/01/04, 12:18
Mwah, niet zo heel moeilijk hoor. Bij toeval (een oud-collega heeft een vriendin in de USA met connecties naar bedrijven en instellingen die graag gehost wilden worden) heb ik al 3 amerikaanse klanten. De rest komt allemaal uit NL, maar het geheel wordt in de USA gehost. Sinds kort draai ik ook extra DNS voor een chinees en het zal nog wel groeien...

Dennis
18/01/04, 12:26
@Sjender:
Het is wel fijner werken om alleen klanten uit Nederland te hebben als je het niet meteen grootschaals wilt aanpakken. Als iemand in de USA niet betaalt dan hebben ze meestal niet veel te vrezen. Andersom wel, maar das niet zo relevant. (ASPA wet)

masterpe
18/01/04, 13:47
Origineel geplaatst door nlsupport
Mwah, niet zo heel moeilijk hoor. Bij toeval (een oud-collega heeft een vriendin in de USA met connecties naar bedrijven en instellingen die graag gehost wilden worden) heb ik al 3 amerikaanse klanten. De rest komt allemaal uit NL, maar het geheel wordt in de USA gehost. Sinds kort draai ik ook extra DNS voor een chinees en het zal nog wel groeien...


Hoe heb je dit dan gedaan met de support?

Alleen via E-mail of ook op andere manieren?

nlsupport
18/01/04, 17:31
die oud-collega fungeert zo'n beetje als tussenpersoon. Hij zat vroeger op de helpdesk ergens dus weet van wanten, en doet verder ook de websites voor die klanten dus veel omkijken heb ik er niet naar. Verdere support is bij mij voornamelijk via e-mail, en dat valt erg mee...

masterpe
18/01/04, 19:36
En voor die chinees gaat de support zeker alleen via email?

nlsupport
18/01/04, 21:10
ja, en dat is al erg genoeg, die kan echt vreselijk engels.

Wat wilde je eigenlijk specifiek 'internationaal' gaan doen? Waar denk/twijfel je aan?

masterpe
18/01/04, 21:25
Nou ik heb nog geen bedrijf ofzo. Maar ik zit met het volgende. Ik zit te denken om ooit eens een bedrijf te beginnen. Alleen ik heb ook plannen om in duitsland te gaan wonen. Aan gezien ik een duits vriendin heb. Die ik erg lief heb :)

Dus vandaar dat ik een heel erg klein beetje aan het orienteren ben. Om een NL bedrijf te hebben in die gedeelte lijk in duitsland te runnen. Maar het zijn alleen nog maar plannen en ideeen.

nlsupport
19/01/04, 08:53
ehm, ik weet niet of duitsland hetzelfde doet als de kvk. meer info http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=3094&SectieID=5

maar het maakt volgens mij niet uit waar je bedrijf zit, je kunt altijd internationale klanten van dienst zijn... is wel leuk hoor. Andere gewoontes en culturen en zo, allemaal prima, zolang ze maar betalen.

Digiover
20/01/04, 21:28
Sinds een jaar zit VEVIDA met een kantoor in Belgie, VEVIDA Belgie BVBA, en een aantal maanden daarna hebben we een kantoor in Frankrijk opgestart (VEVIDA France).
Dit is destijds n.a.v. onderling contact en overleg met de (nieuwe) collega's tot stand gekomen en de samenwerking verloopt erg goed.
Over het algemeen worden klanten uit die landen ook gescheiden, normaal gesproken zal VEVIDA Nederland geen klanten uit Belgie aannemen, deze komen uit bij VEVIDA Belgie. En voor Frankrijk hetzelfde.

RonZo
20/01/04, 22:15
Origineel geplaatst door masterpe
Nou ik heb nog geen bedrijf ofzo. Maar ik zit met het volgende. Ik zit te denken om ooit eens een bedrijf te beginnen. Alleen ik heb ook plannen om in duitsland te gaan wonen. Aan gezien ik een duits vriendin heb. Die ik erg lief heb :)

Dus vandaar dat ik een heel erg klein beetje aan het orienteren ben. Om een NL bedrijf te hebben in die gedeelte lijk in duitsland te runnen. Maar het zijn alleen nog maar plannen en ideeen.
Een klant van ons woont (permanent) in Frankrijk maar heeft een Nederlands bedrijf. Alle zaken die hij doet zijn feitelijk IN Frankrijk met als opdrachtgevers Fransen en de klanten zijn hoofdzakelijk Nederlanders en Engelsen.
Bedrijfsadres in Nederland (eigenlijk alleen maar een postadres) en en "kantoor" (eigenlijk dus zijn woonadres) in Frankrijk. In zijn vak is het heel moeilijk om in te schrijven in de Franse KvK maar een Nederlandse inschrijving wordt wel geaccepteerd daar.

Mocht je dus beslissen toch een Nederlands bedrijf te zijn straks maar opererend vanuit Duitsland, schrijf je dan in bij de NL KvK op bijvoorbeeld het adres van je ouders.

masterpe
21/01/04, 09:53
Maar wat ik op dit moment namelijk zit af te vragen hoe zou je het support regelen. Alles via e-mail contact of ook via telefoon, maar dan heb je weer het probleem dat je klanten naar het buiteland moeten bellen. Of je gebruikt een IP telefoon. Maar volgends mij was de kwaliteit nog niet heel erg goed (ik kan het mis hebben).

Of werk je middels een helpdesk (een call center inhuren). Die alle telefoontjes voor je opneemt. En wanneer het te moeilijk voor ze is ze de telefoontjes naar je doorverbinden. (ik had zoiets gelezen dat dit kon.)

De rechtsvorm vind ik denk ik nog niet echt belangrijk aangezien het alleen nog plannen zijn en mijn bedrijfsplan nog moet schrijven. Maar toch wil ik jullie wel bedanken aangezien het wel verhelderend was.

®on
21/01/04, 12:06
Hou ook even rekening met verzekeringen: je hebt meestal wel zoiets als een europese (aansprakelijkheids)-verzekering, maar voor de Amerikaanse markt (en elders natuurlijk) gelden andere regels.

nlsupport
22/01/04, 00:16
Ah, het was je vooral om de support-afhandeling...

Mijn idee zou zijn: geef al je klanten een zo uitgebreid mogelijke handleiding in eigen taal. Zoek in elk land wat je wil gaan bedienen een persoon uit dat land (liefst met een webdesign bedrijf) en leg hem uit van hij moet weten. Krijg hem zover dat hij (bijna) al z'n klanten bij je onderbrengt en voila. Klanten bellen de 'reseller' in hun eigen land, en 2e lijns ondersteuning doe je zelf aan 1 persoon per land. Scheelt je denk ik ook qua facturering veel gedoe, gewoon verzamelfacturen sturen naar je resellers...

Wil je dit niet, ga dan uit van het principe dat interessante klanten zoiezo engels (wou bijna 'nederlands' typen) kunnen, html-en doen ze ook in het engels, dus laat ze lekker tickets invullen op je website, of mailen, of faxen (fax -> email per land). Je bedrijf doet in digitale dienstverlening, niks mis mee om support en aanvragen ook digitaal af te handelen, dacht ik zo....