PDA

Bekijk Volledige Versie : Boekhouding / Belasting



Detonator
14/01/04, 04:52
We zijn 1 januari 2003 begonnen met een VOF, hebben 2003 vooral toegespitst op de beginselen van ondernemen en administreren.. Boekhouden kun je tenslotte goed zelf doen, kost je wel paar volle dagen in het jaar.. Boek drbij, wat magazines en nieuwsbrieven met belastingtips. Anyway.. Nu het eerste jaar voorbij is en het boekjaar zojuist afgesloten en de BTW-aangifte weer de deur uit, paar vragen;

1.- Op onze V&W rekening staan nu kosten, omzet, etc.. Het verschil hiertussen is natuurlijk de nettowinst.. Nu moet de boekhouding worden 'gereset' voor 2004 met wat tegenboekingen. Waar gaat die nettowinst van 2003 heen in de boekhouding? Die 'blijft namelijk over' als je je V&W rekening weer schoonveegt. Ik zou niet weten wat we daarmee moeten doen, boekhoudingsgewijs ;)

2.- We hebben een stuk of 15 domeinnamen al sinds jaar en dag bij een Franse ICANN registrar.. Dus sinds we een bedrijf hebben hoeven we de BTW ook niet meer aan hen te betalen (EU-dienst..). Nu begrijp ik alleen niet waar ik deze _dienst_ nu altijd moet onderbrengen op de BTW-aangifte.. Punt 2a of 4b. De toelichting van de belastingdienst is een beetje dubieus, ze spreken eigenlijk continu over goederen en vervoer. Het lijkt erop of hun toelichting uit een tijd komt waarin er nog geen Internetdiensten bestonden.. Ik gebruik nu continu punt 4b, maar zonet kreeg ik weer een ingeving dat hij misschien beter bij 2a past ;)

3.- Waarover moet je als vennoot in een VOF inkomstenbelasting betalen? Over het bedrag dat je op rekening 'Prive' hebt binnengekregen in 2003 (per persoon)? Of over de Nettowinst/2 (in geval van 2 vennoten)?

4.- Komt rekening 'Prive' op de balans of niet?

chielsen
14/01/04, 08:35
1. Bij je eigen vermogen onder een apart 'kopje' genaamd 'winst'.
3. Nettowinst
4. Nee

2 Weet ik zo niet

Cybafish
14/01/04, 08:38
In een VOF wordt alleen eenmalig over je gehele bedrijfswinst inkomstenbelasting betaald. Wat je daarna doet met het geld is irrelevant voor de belastingdienst.

svbeek
14/01/04, 09:18
Zover ik me kan herinneren komt prive niet op de balans. Er moest iets speciaals mee gedaan worden, maar ik weet zo even niet meer wat. Kan het evt vanavond wel even nazoeken..

Cybafish
14/01/04, 09:33
Op de balans komt het "eigen vermogen", verder boek je je eigen loon als kosten :)

Detonator
14/01/04, 12:15
Origineel geplaatst door svbeek
Zover ik me kan herinneren komt prive niet op de balans. Er moest iets speciaals mee gedaan worden, maar ik weet zo even niet meer wat. Kan het evt vanavond wel even nazoeken..

Kijk maar even als je wilt, ben benieuwd..

Detonator
14/01/04, 12:17
Origineel geplaatst door Cybafish
In een VOF wordt alleen eenmalig over je gehele bedrijfswinst inkomstenbelasting betaald. Wat je daarna doet met het geld is irrelevant voor de belastingdienst.

Hmmm, dus de vennoten ontvangen prive geen eigen aanslag IB?

Detonator
14/01/04, 12:22
Origineel geplaatst door Cybafish
Op de balans komt het "eigen vermogen", verder boek je je eigen loon als kosten :)

Zeker weten? Als je je loon als kosten boekt verlaag je de NW.. Dus dan kun je evengoed al je winst als loonkosten boeken gedurende het jaar zodat je op het eind 0,0 belasting hoeft te betalen.. Of niet?

cridea
14/01/04, 12:36
Diensten import/export vrij van BTW hoeven niet op de BTW aangifte vermeld te worden. Ook niet als intracommuniautoaire (of hoe je het ook schrijft) levering. Een levering is bij de belastingdienst altijd per definitie goederen. Vraag me niet waarom.

4EuroHosting
14/01/04, 12:38
Als ik jou was zou ik je boekhouder contacteren.

De meeste mensen zijn hier goed in hosting, boekhouders bezoeken dit forum meestal niet.

Pinocchi
14/01/04, 16:52
Je mag je eigen loon niet ten laste brengen van de winst. De winst uit de onderneming is namelijk je loon bij een vof of eenmanszaak. Loonkosten bestaan in dat opzicht niet tenzij je personeel echt in dienst hebt, maar dat lijkt me in dit geval niet zo te zijn.

De winst uit de onderneming wordt vervolgens als inkomsten gezien bij je prive belastingen. Daar voer je de winst (of eventueel de helft van de winst als je met z'n tweeen bent (of de verdeling die jullie zelf toepassen)) als extra inkomsten waar nog inkomstenbelasting over geheven moet worden. Wat je vervolgens met de inkomsten doet is je eigen zaak.

In het nieuwe jaar begin je dan je organisatie met een 'schone lei' oftewel met een kale winst en verlies rekening.

Detonator
14/01/04, 23:35
Okay, ik heb 'm nu helemaal door. De netto Prive-inbreng (of onttrekking) van beide vennoten + de nettowinst is samen precies het E.V.. Deze staat op de balans, dus de nettowinst en de post Prive inderdaad niet, maar kunnen dienen als "subkopje" om de samenstelling van het E.V. te verhelderen.

Allen dank voor de antwoorden.

Pinocchi
14/01/04, 23:43
Die staan inderdaad als uiteindelijke winst op de eindbalans. Maar op de nieuwe balans staan deze weer op nul, omdat je geen eigen vermogen kunt opbouwen in een vof voor zover ik weet.

chielsen
15/01/04, 01:03
Volgens mij haal jij een jaarrekening en een balans door elkaar...

Rik
15/01/04, 03:47
aangezien er vrij veel "waan" ideeën zijn heb ik even kort een reactie geplaatst om meer reacties uit te lokken ;)

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=38298

Detonator
15/01/04, 23:14
Origineel geplaatst door Pinocchi
Die staan inderdaad als uiteindelijke winst op de eindbalans. Maar op de nieuwe balans staan deze weer op nul, omdat je geen eigen vermogen kunt opbouwen in een vof voor zover ik weet.

Een VOF verschilt verder niet veel van een eenmanszaak qua boekhouding, ze kunnen uiteraard gewoon een E.V. opbouwen (wat tenslotte niet meer is dan bezittingen - schulden, van het bedrijf).

E.V. wordt dus naast wat ik eerder riep ook nog bepaald door schulden (zoals leningen).

Detonator
15/01/04, 23:32
Origineel geplaatst door Rik
aangezien er vrij veel "waan" ideeën zijn heb ik even kort een reactie geplaatst om meer reacties uit te lokken ;)

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=38298

Deze thread hier geeft inderdaad goed aan dat er veel waanideeen over zijn, enkele mailtjes hier geven foute antwoorden.. Maar dat wil niet zeggen dat je per se een boekhouder nodig hebt om het goed te kunnen doen.. Ik vul sinds een tijd bijv. ook de belastingpapieren in van mijn ouders, deze lieten het eerder door een accountant doen. Ze hebben altijd kopieen gemaakt van ingezonden formulieren, maar hier zaten duidelijk fouten in.. Dingen zoals subsidies die niet zijn meegenomen, kinderaftrek die niet was meegerekend (tjah, zo'n accountant heeft wellicht geen zin om expliciet naar de leeftijd van alle kinderen te vragen).

Voor de gemiddelde persoon is het rotwerk.. Persoonlijk zie ik de belastingwetgeving als iets waar hier en daar gebruik van is te maken. Bijv. facturen nog uitreiken eind december, ipv begin januari, en zo nog een belastingkorting weten te krijgen van een paar honderd euro.. Of als startende ondernemer gebruik maken van je recht om 3 jaar willekeurig af te mogen schrijven, zodat je exact narekent (tot op de euro) hoe je moet afschrijven zodat je iedere euro belastingvoordeel meeneemt.. Een accountant / boekhouder gaat hier echt niet de tijd voor nemen bij iedere klant, tenzij je hem op uurbasis betaalt.

Zo'n mannetje doet in feite dingen die - zeker voor een webhoster - zelf prima onder de knie zijn te krijgen.. Zo'n mannetje gebruikt ook gewoon Excel neem ik aan. Of software die erop lijkt.