PDA

Bekijk Volledige Versie : hostingbedrijf kopen en verkopen



cridea
09/01/04, 10:51
Wat ik me al een tijdje af vraag:

Kan dat eigenlijk zomaar, dat verkopen van je klanten aan een ander bedrijf x?

Je klanten hebben toch juridisch gezien een overeenkomst met jou, niet met bedrijf x? Je zou ze dan allemaal hierover moeten informeren, het idee in de week leggen zodat ze kunnen wennen, dan vragen of ze accoord zijn. Dat brengt bakken administratie met zich mee. Bovendien: als er een aantal nee zeggen, of misschien wel de helft, wat doe je daar dan mee?

Het lijkt soms wel of er met klanten heen en weer wordt geschoven, overgenomen dat het een lieve lust is, alsof die klanten zelf niets in te brengen hebben.

Of is dat slechts uiterlijke schijn?

PimEffting
09/01/04, 11:06
De klant heeft een overeenkomst met een rechtspersoon. Een rechtspersoon is overdraagbaar. In dat geval hebben de klanten dus vrij weinig in te brengen, tenzij de dienstverlening wordt verlaagd en/of de prijzen verhoogd.

Hoe het bij natuurlijke personen (zoals eenmanszaken) zit, durf ik je niet te zeggen.

cridea
09/01/04, 11:13
Ja het gaat me idd om eenmanszaak/vof

mdf
09/01/04, 11:31
Even bellen met de KvK en ik denk dat je een stuk meer weet.

Rik
09/01/04, 11:43
Het mag zeker, maar er zijn wel regels aan verbonden.
Klanten moeten het een periode vooraf te horen krijgen...
Ze mogen niets merken van de wisseling meen ik....
Men moet kunnen opzeggen zonder extra kosten...

Het overnemen van klanten van een eenmanszaak mag iig wel.

mdf
09/01/04, 11:46
Dat klopt Rik, echter volgens mij moeten ook overeenkomsten opnieuw getekend worden, maar dat weet ik niet zeker.

BestHost
09/01/04, 11:56
KvK.nl is your friend :)

host3000
09/01/04, 12:20
Origineel geplaatst door Rik
Het mag zeker, maar er zijn wel regels aan verbonden.
Klanten moeten het een periode vooraf te horen krijgen...
Ze mogen niets merken van de wisseling meen ik....
Men moet kunnen opzeggen zonder extra kosten...

Het overnemen van klanten van een eenmanszaak mag iig wel.
Ik weet niet wat jouw bron hiervan is, maar betwijfel of het klopt.

Een overeenkomst geldt tussen partijen. Als één partij de overeenkomst ontbindt, is de andere partij vrij te gaan en staan waar 'ie wil. Als de klant met de nieuwe in zee wil, prima. Wil hij dat niet (wat ik mij goed kan voorstellen; je kiest tenslotte jouw host op een aantal criteria), ook prima.

Of de klant dat nu een jaar of een dag tevoren gemeld wordt, maakt weinig uit.

De enige ontsnappingsmogelijkheid is, dat het voor de klant niet redelijk zou zijn niet bij de nieuwe host te tekenen. Ik denk dat je als oude/nieuwe host een mooie, heel moeilijke, taak hebt dat aannemelijk te maken.

Dus, de enige zekere oplossing is, alle klanten te laten tekenen voordat je de deal definitief sluit. Spreek tevoren af wat je doet, als een aantal klanten afhaakt.

cridea
09/01/04, 12:41
Ik kan me dus niet voorstellen dat bij overnames iedereen dat braaf volgens de regels doet, ik vraag me dus ook af of en waarom al die klanten dat maar gewoon pikken.

jasperad
09/01/04, 16:36
Natuurlijk neem je met een bedrijf ook gewoon de klanten over, Juridisch komen er alleen andere eigenaren (zeker in het geval van een BV) en blijven alle contracten gewoon rechtsgeldig. Ook in het geval van een VOF kunnen er nieuwe eigenaren komen. Een eenmanszaak is iets lastiger maar meestal spreek je een overgangsperiode af waarin de oude eigenaar betrokken blijft.

Wel is het zo dat klanten, met inachtneming van de geldende opzegtermijn, gewoon kunnen opzeggen. Dat zie je nogwel eens gebeuren bij een overname.

Slechts bij aanpassing van de alg. voorwaarden kan een contract worden ontbonden.

host3000
09/01/04, 16:48
Neen. jasperad.

Een eenmanszaak kan juridisch niet overgenomen worden want het is geen rechtspersoon.

Als jij bij contract niet vooraf geregeld hebt, dat het contract overgaat op de nieuwe eigenaar van de servers, ontbindt de klant niet maar jij als je je zaken van de hand doet. Tenzij jij als host aanwezig blijft en alleen (op papier) de zaken uitbesteedt. Dan blijf jij als oude host contractspartij. Met de nieuwe host heeft de klant niets te maken, tenzij jij dat bij het aangaan van de overeenkomst met de klant geregeld hebt.

Bovendien is het bij particuliere klanten maar de vraag, of je ze vooraf mag verplichten mee te gaan als niet eens bekend is wanneer en naar wie. Lijkt mij een typisch geval van onredelijk bezwarend.

Kortom, als jij als oude host er mee aangeeft te stoppen en de zaken over te doen, staat het de klant vrij weg te gaan zonder termijn. Jij ontbindt en kan zelfs schadeplichtig worden ten opzichte van de klant als je niet juist ontbindt.

Dat half Nederland dit allemaal pikt is een kwestie van onwetendheid, niet van het gelijk van de host.

Algemene voorwaarden maken deel uit van de overeenkomst met de klant (als je dat overeengekomen bent) en zijn geen apart onderdeel of zo.

jasperad
09/01/04, 17:01
Nietwaar Host3000 (alleen is het niet zo zwart wit)

Voor rechtspersonen geldt het zeker dat je zaken kunt overnemen(technisch gezien wordt je een nieuwe eigenaar in een BV) en dat heeft geen enkele invloed op de status van de contracten.

Daarnaast kun je als bedrijf je prijzen verhogen ed.(denk maar aan KPN of Aanbieders van kabel internet) zonder dat je als klant direct van je contract afkan. Dit geldt dus ook voor een hostingbedrijf. Daarnaast is het zo dat in de alg. voorwaarden hierover kaders zijn vastgesteld en daarbinnen moet je dus blijven anders worden de alg. voorwaarden aangepast en dat betekent dat de overeenkomst eenzijdig kan worden ontbonden.

jasperad
09/01/04, 17:03
O, ja en het maakt juridisch echt niets uit of je particuliere klanten hebt of zakelijke klanten

host3000
09/01/04, 17:33
Sorry jasperad, maar je weet echt niet waar je het over hebt.

Een bedrijf kan alleen als geheel overgenomen worden, als alle goederen, rechten en verplichtingen in de rechtspersoon opgenomen zijn. Bij een eenmanszaak (ja, want daarover hadden wij het) is dat niet het geval (ondernemer=rechtspersoon=1 vermogen) en kan je alleen alle onderdelen apart overnemen.

De klanten hebben geen overeenkomst met een aparte rechtspersoon maar met de ondernemer zelf.

Waar jij die bv nu ineens vandaan haalt is mij een raadsel, want als je een eenmanszaak wilt overnemen, moet je toch eerst een bv oprichten en alles (rechten, verplichtingen en goederen) daarin opnemen.

De Wet op de Consumentenkoop geeft nu juist het verschil tussen zakelijke en particuliere klanten. Daarin staan de grijze lijst (vermoedelijk onredelijk bezwarend) en de zwarte lijst (onredelijk bezwarend).

Als je meer wilt weten kan je een boek daarover halen. Da's makkelijker dan dat ik alles ga overtikken hier.

jasperad
10/01/04, 19:15
Klopt Host3000, volgens mij weet jij ook echt niet waar je het over hebt.

Je mag klanten inderdaad niet onredelijk bezwaren.

Stel dat een hostingbedrijf wordt overgenomen en klanten gaan daardoor het dubbele betalen dan is dat onredelijk en kun je als klant onder je contract uit, ergo je mag het contract eenzijdig opzeggen.

Meestal gaat een overname juist om de klanten, zou je die uit een overname halen dan zijn de meeste bedrijven niets waard.
Dus hoe kan het dan dat als jij gelijk hebt er zoveel bedrijven worden overgenomen (wat dus om de klanten gaat)???

bjorn
10/01/04, 20:07
Origineel geplaatst door byh
Wat ik me al een tijdje af vraag:

Kan dat eigenlijk zomaar, dat verkopen van je klanten aan een ander bedrijf x?

Je klanten hebben toch juridisch gezien een overeenkomst met jou, niet met bedrijf x? Je zou ze dan allemaal hierover moeten informeren, het idee in de week leggen zodat ze kunnen wennen, dan vragen of ze accoord zijn. Dat brengt bakken administratie met zich mee. Bovendien: als er een aantal nee zeggen, of misschien wel de helft, wat doe je daar dan mee?

Het lijkt soms wel of er met klanten heen en weer wordt geschoven, overgenomen dat het een lieve lust is, alsof die klanten zelf niets in te brengen hebben.

Of is dat slechts uiterlijke schijn?

Je hebt twee keuzes als je op de rand van de afrond staat:
1. Je klanten niet verkopen aan een ander bedrijf en geen extra geld krijgen voor de toekomst

2. Je klanten verkopen aan een bedrijf en hier door je klanten veilig stellen zo dat hun website online blijft en dus ook zelf waarschijnlijk weinig probleem zullen mee hebben. En heb jij zelf extra geld voor de toekomst.

RonZo
11/01/04, 00:23
Zelfstandig ondernemer A denkt er over om te gaan stoppen (geheel of gedeeltelijk) en wil toch wat centjes over houden door z'n klanten over te doen aan een ander bedrijf.
Bedrijf B is wel geinteresseerd maar hanteert andere paketten en tarieven dan zelfstandig ondernemer A. Toch wil bedrijf B die klanten graag overnemen zonder dat ze weg kunnen lopen.
Oplossing: zelfstandig ondernemer A laat bedrijf B zich inkopen en gaan samen als VOF verder.
Na enige tijd laat ondernemer A (nu dus vennoot A) zich uitkopen door bedrijf B (nu dus vennoot B) "et voila".
Voor diegenen die het niet helemaal snappen... sorry maar gezien het tijdstip nu heb ik ff geen zin het helemaal uit de doeken te doen :p en voor diegenen die toegang hebben tot de dBase van de KvK en mij natrekken kunnen zien wat ik bedoel :p :D

Host2go
12/01/04, 21:17
Buiten het feit wat juridisch wel en niet mag , kun je je ook afvragen wat het risico is.

Mijn mening is eerlijk gezegd dat de goodwill (zo zie ik het toch) van een hostingbedrijf vrijwel te verwaarlozen is. Een klant kan genoeg argumenten verzinnen om te verhuizen c.q. het contract te ontbinden. Ik denk dat dit in het hostingwereldje echt moeilijk is, tenzij bijv. de B.V. ook echt over genomen wordt, waarbij er geen ip-omnummering, fysieke serververhuizing etc. plaatsvindt. Als dit al wel het geval is, zal hier toch echt een aparte overeenkomst voor afgesloten moeten worden. Een shared hosting account weegt hier weer minder zwaar dan een colo-klant. Wat als jij bijv. per ongeluk tijdens verhuizing die server uit je handen laat knikkeren zonder overeenkomst? Ooit nagedacht hoeveel tijd, moeite (en dus geld) het kost om de klant zelf te laten verhuizen?

Al met al een hele moeilijke zaak waarbij velen al gefaald hebben, dat weet ik in ieder geval wel. Alles valt of staat met bestaande, ondergetekende contracten.

MaVeR Larry
24/01/04, 13:07
Origineel geplaatst door RonZo
Zelfstandig ondernemer A denkt er over om te gaan stoppen (geheel of gedeeltelijk) en wil toch wat centjes over houden door z'n klanten over te doen aan een ander bedrijf.
Bedrijf B is wel geinteresseerd maar hanteert andere paketten en tarieven dan zelfstandig ondernemer A. Toch wil bedrijf B die klanten graag overnemen zonder dat ze weg kunnen lopen.
Oplossing: zelfstandig ondernemer A laat bedrijf B zich inkopen en gaan samen als VOF verder.
Na enige tijd laat ondernemer A (nu dus vennoot A) zich uitkopen door bedrijf B (nu dus vennoot B) "et voila".
Voor diegenen die het niet helemaal snappen... sorry maar gezien het tijdstip nu heb ik ff geen zin het helemaal uit de doeken te doen :p en voor diegenen die toegang hebben tot de dBase van de KvK en mij natrekken kunnen zien wat ik bedoel :p :D

Klopt inderdaad helemaal!

vr gr,
MaVeR