PDA

Bekijk Volledige Versie : meningen over: Plesk



Cripton
05/01/04, 08:58
Hallo,

Wij zijn opzoek naar een goede Control Panel en elk Control Panel heeft zijn voordelen en nadelen. Toch willen we weten of Plesk nou een goed Control Panel is.

Wel aan de dure kant maar schijnt ontzettend goed te zijn. Wil iemand die ervaren met Plesk heeft of dit een goede keus is om Plesk te nemen?

De vraag is namelijk: Is plesk een goede Control Panel en wat zijn de voordelen en nadelen?

maartenba
05/01/04, 09:43
Plesk is heerlijk, enkel heeft 6.0 wat problemen gehad in het begin, met 6.0.2 is alles wel opgelost.
Voordeel: robuust, geen bugs
Nadeel: mist wat features (subdomeinen, degelijke out-of-the-box spamprotectie, ...), en de prijs is ook net iets te hoog
Nadeel: updates van PHP, kernel, ... moet je mee uitkijken, best is te wachten op updates van die pakketten van Plesk zelf, maar die durven soms nogal op zich laten wachten.

Al bij al een goed pakket, wij gebruiken het op alle Linux servers.
Binnenkort de Windows-versie ook eens onder de loep nemen.

Dennis
05/01/04, 16:02
Subdomeinen is mogelijk dmv kleine edit
Spam-protectie en Anti-Virus zijn ook mogelijk (niet standaard included)
Updates van PHP/MySQL - nooit een probleem

Mijn mening:
Plesk is zeker beter dan Ensim (Cpanel is beter dan Plesk)

tjsystems
05/01/04, 16:19
Origineel geplaatst door DennisCitus
Subdomeinen is mogelijk dmv kleine edit


ff off-topic....

Dennis kan je me vertellen hoe je subdomein maakt? Wat edit je dan?


THnx,
TJ

DiedX
05/01/04, 17:46
Ik heb ervaring met zowel Ensim als Plesk. Ensim ziet er beter uit, maar is onderliggend gewoon slecht(er).

Plesk kan je installeren op RedHat 9, apt-get erbij, klaar.

Zoals eerder genoemd: geen subdomeinen, geen antivirus/antispam. Dat laatste heeft Ensim ook niet by default.

Op dit moment zou ik nog voor Ensim gaan, maar dat heeft meer met mijn "kennis" te maken (beter gezegd: lack off bij Plesk). Maar de troeven liggen bij Plesk. Als zij die interface verbeteren, zou ik die ZEKER aanraden.
Qua techniek: Plesk.

Cybafish
05/01/04, 18:40
Ik heb voor iemand kort server beheer gedaan. Deze was uitgerust met Plesk, ik vond het echt een k*tpanel. Het mist ontzettend veel functionaliteit. Een control panel koop je (of althans ik) om tijd uit te sparen voor de makkelijke dingetjes, bij plesk heb je meer dan eens een SSH venster erbij nodig.

Maarja, misschien ben ik wel een verwend jongetje, heb zelf cpanel :D

Dennis
05/01/04, 20:02
Het stond ergens op http://forum.plesk.com/ (Topic was volgens mij tussen 200 en 300 posts)

@Cybafish:
Cpanel is gewoon heerlijk voor users en vooral voor admin's. Die heeft gewoon zoveel features. Cpanel is op het moment gewoon duidelijk het beste panel qua opties/functionaliteit. Maar Plesk is stukken beter dan Ensim.

Wat ik een nadeel van Plesk vind? Je moet de layout eerst door krijgen. Je moet echt leren waar alles staat.

WebBizz
05/01/04, 20:25
Kijk eens op www.4psa.com voor antispam en antivirus oplossingen.

serverbilly
05/01/04, 22:50
Waarom is Plesk beter dan Ensim?
Makkelijker te bedienen?

tjsystems
05/01/04, 23:35
Origineel geplaatst door serverbilly
Waarom is Plesk beter dan Ensim?
Makkelijker te bedienen?

Kijk anders ff naar de demo's

https://demo.plesk.com:8443/login.php3

http://www.ensim.com/products/webppliance/linux/guidedtour.html

Dan kan je een indruk krijgen van de programma's

root
05/01/04, 23:46
Ondanks dat ik alleen Ensim draai kan ik me voorstellen dat Plesk beter ligt kwa functionaliteit mits het om 1 server gaat.

De serverXchange oplossing die we van ensim hebben geeft ons de mogelijkheid om alle machines met 1 klik te installen c.q up te daten. Daarnaast kunnen we virtual private servers aanmaken. Geen enkel ander control panel is hier toe in staat.

DiedX
06/01/04, 00:36
Origineel geplaatst door ensimguru
Ondanks dat ik alleen Ensim draai kan ik me voorstellen dat Plesk beter ligt kwa functionaliteit mits het om 1 server gaat.

De serverXchange oplossing die we van ensim hebben geeft ons de mogelijkheid om alle machines met 1 klik te installen c.q up te daten. Daarnaast kunnen we virtual private servers aanmaken. Geen enkel ander control panel is hier toe in staat.
Stimmt. Plesk gaat hiermee komen.

Phantium
06/01/04, 01:44
Plesk is ok. Ensim niet.

Rik
06/01/04, 01:59
Plesk RULED :D

rhoekman
06/01/04, 04:44
Plesk is zeker mooi voor RedHat op FreeBSD zou ik het niet zo snel doen. Er is namelijk geen auto-installer script voor updates. Hier bedoel ik mee dat Plesk wel geupdate wordt maar niet het onderliggende OS zoals dat bij de RedHat versie wel gebeurd. cPanel doet het wel goed op de FreeBSD manier, sort of speak.

Cripton
06/01/04, 08:32
Het is nu wel een beetje duidelijk geworden wat wel of niet beter is maar toch wil ik wat meer over Cpanel weten. Jullie zeggen dat het beter is maar vind persoonlijk de lay-out echt helemaal niks

Mikey
06/01/04, 20:41
Ooit eens gevonden op rackshack forum, lees maar door staat hoop nuttige info

Table of Contents
Table of Contents 2
Acknowledgements 3
How To Use This Guide 4
Change the Default Passwords 5
Create Work Directories 6
Modifying the Default SSH Configuration 7
Changing the Servername 9
Upgrade Plesk 504 to 505 11
Installing KISS My Firewall 12
Masking Apache Server’s Info 16
Realtime Blackhole List (RBL) Mail Protection 18
Mail Virus Scanning 21
Frequently Asked Questions 28
Change Log 29
Licensing Information 29

Mikey
06/01/04, 20:48
voor de subdomains is er een kleine workaround,



ServerAlias TESTDOMAIN.NL *.TESTDOMAIN.NL
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www.TESTDOMAIN.NL$
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?(([^\.]+)\.){1}TESTDOMAIN\.NL$
RewriteCond /usr/local/psa/home/vhosts/TESTDOMAIN.NL/httpdocs/%3 -d
RewriteRule ^/(.*) /%3/$1
</IfModule>]
TESTDOMAIN.NL veranderen in huidige domeinnaam,

deze tekst hierboven plaatsen in vhost.conf, en die moet in de volgende dir staan : /usr/local/psa/home/vhosts/TESDOMAIN.NL/conf

gewoon saven met root account, ooh en vergeet niet volgende command te runnen : "/usr/local/psa/admin/bin/my_apci_rst"

werking van subdomains :

www.testdomain.nl gaat naar root
henk.testdomain.nl gaat naar root/henk

dus in feite wordt elke map in httpdocs tegelijk ook een subdomain, kan handig zijn.

Tevens is er ook een oplossing met mysql / htaccess en catchall domain

Albert
15/01/04, 13:35
Plesk, persoonlijk ben ik er zeer over te spreken! Het komt (bij mij).. zakelijk en strak over. Heeft eigelijk alle functies die je zo 1,2,3, nodig hebt. Maar mist wat kleine opties zoals - duidelijk reseller interface - ,, - nameservers voor reseller - ,, - sub-domeinen -
* sub-domeinen kan wel wat aan gedaan worden met een script... maar dat is niet van plesk.. ;)

Kort gewerkt met Ensim. impressie was slecht, teveel opties, veel warrige dingen.

Cpanel... Ook veel warrige dingen... Heb er niet erg lang mee gewerkt en zal zeker beter gaan als je er enige tijd mee werkt. Maar vind het control panel niet écht solide/zakelijk noch strak overkomen.

* Bij plesk zou ik overigens even de kat uit de boom kijken als ze iets in de release gooien.. Het wil nog wel eens gebeuren dat er een bug in zit.

/- Plesk support voor windows schijnt no-go te zijn.

Ga binnen kort eens testen op een windows 2003 server.

Andrew
15/01/04, 15:32
Ervaring met PLESK op windows 2003 web, werkt super tot nu toe! :)

DiedX
15/01/04, 15:41
Origineel geplaatst door Andrew
Ervaring met PLESK op windows 2003 web, werkt super tot nu toe! :)

Mag ik vragen hoe lang je er mee getest hebt?

Andrew
15/01/04, 15:50
Draait nu iets meer als een weekje, nog niet lang dus maar zeg ook tot nu toe ;)