PDA

Bekijk Volledige Versie : Redundantie op server en netwerk



reneovertoom
04/01/04, 11:43
Mensen, ik heb een paar vragen over de redundantie van een server en het netwerk. Om de risico's zo klein mogelijk te houden zou je voor (SCSI) Raid config kunnen kiezen, lijkt mij noodzakelijk. Verder......

1) Wat voor redundantie kun je op een server zelf nog kunnen uitvoeren? (uiteraard moet het wel betaalbaar zijn)

2) Hoe zit het nu met het netwerk zelf ? Kan iemand een voorbeeld geven over bijvoorbeeld Leaseweb bij We-dare hoe zij de risico's zo klein mogelijk houden? Dit technische deel is mij ontschoten :)

muisje
04/01/04, 11:54
isp1
--- router - switch - fw1 - switch - servers interface 1
| | | | |
--- router - switch - fw2 - switch - servers interface 2
isp2



klein voorbeeltje van een netwerk dat ik aan het opbouwen ben..

Redundant internet verbinding .. failover routers en alle apparatuur gecrossed met elkaar verbonden..

Op alle servers draaien scripts die checken of :

1) de router te bereiken is.
2) de isp te bereiken is
3) een paar externe servers te bereiken zijn.

Mislukt 1 van deze dan schakelt de server over op zijn 2e interface welke via een ander netwerk gaat.

Mislukt alle dan betekent het waarschijnlijk een groot netwerk probleem en/of bijde isp's liggen er uit..

In dit geval zal de server proberen via een crosslink naar zijn soortgelijke server om info vragen en zijn taak verder af te maken.

Mocht het dus zo zijn dat alles er uit ligt dan word dit door een externe server opgemerkt welke ons meldingen zullen geven dat alles er uit ligt. (servers zelf kunnen geen meldingen geven als alles er uit ligt he :P)

(setup voor een applicatie die geschreven word)

reneovertoom
04/01/04, 12:06
De ballen wat een denkwijze :D wel pluimpje hoor ;)
Ik ben niet zó technisch, maar kan je verhaal zeker wel volgen. Alleen dit heeft niet elke hoster neem ik aan?
Stel ik heb een man. dedi. server bij Leaseweb (We-dare), of voor mij part noemt iemand uit ervaring z'n eigen netwerk :).... hoe zit het dan met de risico's voor netwerk uitval? Ik hoorde al iets over een protocol wat de snelste verbinding kiest.

copyfile
04/01/04, 12:26
Dit staat gewoon op de sitevan leaseweb :

Het netwerk van LeaseWeb zit zodanig in elkaar dat alle cruciale apparatuur redundant is.

Dat betekent dus dat elke router, firewall en core switch dubbel is uitgevoerd.

U kunt zich voorstellen dat deze investering zich vertaalt in een uitstekende uptime van ons netwerk (afgelopen jaar 99,98%).

Iets waar wij trots op zijn. Maar belangrijker nog, waar onze klanten zeer tevreden mee zijn.

De uptime en snelheid van uw server(s) is nog verder te verhogen door deze achter onze Load Balancers te plaatsen.

Het core netwerk is op basis van Gigabit Ethernet (GE). De servers zijn aangesloten op een eigen Fast Ethernet (FE) of GE poort.

http://www.leaseweb.nl/images/network_layout.gif

Heel deze info en meer is de vinden op : http://www.leaseweb.nl/diensten/webhosting/netwerk.htm