PDA

Bekijk Volledige Versie : FreeBSD of RedHat?



STEALTHY
01/01/04, 17:12
Wat vinden jullie een betere OS voor een server??
Ik hoor trouwens ook steeds meer over DEBIAN, ik weet niet, wat zijn jullie ervaringen hierin?

Deimos
01/01/04, 17:32
Zou zelf voor FreeBSD gaan maar heb als ik eerlijk ben geen tot weinig ervaring met beide andere OS'en.

STEALTHY
01/01/04, 17:49
En met betrekking tot LoadBalancing and Mirroring van servers.
Wlke OS dan? RedHat of Debian?

Phantium
01/01/04, 17:55
Als je niet echt gebruik wilt maken van webhosting/shells op de server zou ik voor FreeBSD gaan, anders voor redhat.

Cybafish
01/01/04, 18:04
Redhat Enterprise Server...

RobbertC
01/01/04, 18:20
Onderwerp minder schreeuwerig gemaakt.

Guust
01/01/04, 18:31
Origineel geplaatst door Phantium
Als je niet echt gebruik wilt maken van webhosting/shells op de server zou ik voor FreeBSD gaan, anders voor redhat.

Waarom is FreeBSD niet geschikt voor webhosting?

iFast
01/01/04, 19:15
Tja misschien omdat sommige Hosting Control panelen er nog niet voor gemaakt zijn zoals Cpanel volgens mij (of die is in de Beta versie) of was dat het geval met Debian?

RobbertC
01/01/04, 19:18
Cpanel werkt uitstekend met FreeBSD. Voor Debian is Cpanel nog in de Beta fase inderdaad.

Phantium
01/01/04, 19:27
Origineel geplaatst door RobbertC
Cpanel werkt uitstekend met FreeBSD. Voor Debian is Cpanel nog in de Beta fase inderdaad.

Daar ben ik het NIET mee eens, ik draai zelf FreeBSD op mijn server met daarop CPanel, een hoop functies werken niet goed of zijn niet beschikbaar.

FreeBSD is opzich wel goed voor hosting , voor shellhosting echter niet. Tenzij je een andere ssh versie installeert etc etc..

iFast
01/01/04, 19:31
Zijn hier meer mensen die FreeBSD draaien met Cpanel en problemen hebben?

Phantium
01/01/04, 19:34
Origineel geplaatst door iFast
Zijn hier meer mensen die FreeBSD draaien met Cpanel en problemen hebben?

Ik raad nogsteeds Redhat aan als je CPanel wilt installeren op een server, daar werken alle functies gewoon in. :)

iFast
01/01/04, 19:48
jah en het is meest gebruikt en er zijn denk ik meer mensen die verstand hebben van RedHat als je in de problemen zit of FreeBSD en Debian.

Guust
01/01/04, 20:36
Ik heb toch met een aantal mensen gesproken die FreeBSD i.c.m. cPanel draaien en geen problemen hebben...

rhoekman
01/01/04, 20:40
Inderdaad als je nog niet zo ervaren bent in het onderhouden van een server dan is RedHat goed om te beginnen. Wil je meer orde, stabiliteit en overzicht dan is FreeBSD uiteindelijk heerlijk om mee te werken. RedHat heeft geloof ik geen idee waar de /usr/local dir voor is en ze installeren files her en der. FreeBSD heeft een overzichtelijk en consistente directory structuur waar je alles makkelijk terug vind.

Phantium
01/01/04, 20:41
Origineel geplaatst door Guust
Ik heb toch met een aantal mensen gesproken die FreeBSD i.c.m. cPanel draaien en geen problemen hebben...

Die updaten CPanel nooit? ik update elke week, en kwam deze week veel problemen tegen waar je niets mee opschiet.

Guust
01/01/04, 21:22
Zoals? Ernstige problemen?

Pantsy
01/01/04, 23:38
Ik draai momenteel 7 servers met freebsd 5.1 icm. cPanel en 1 server met freebsd 4.7... ik heb niks te klagen :)

liquid_
03/01/04, 04:43
Origineel geplaatst door STEALTHY
Wat vinden jullie een betere OS voor een server??
Ik hoor trouwens ook steeds meer over DEBIAN, ik weet niet, wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ligt er net aan waarvoor je het wilt gaan gebruiken en in combinatie met welk soort software.

FreeBSD heeft een snellere TCP/IP stack dan Linux. Voor webhosting zijn in princiepe zowel Linux (Redhat, Debian) als FreeBSD geschikt.

FreeBSD is ideaal voor chroot enviroments en vps. Redhat is weer beter te gebruiken in combinatie met hosting software zoals Plesk die enkel icm met redhat gebruikt maakt van de redhat daemons welk je heel eenvoudig kunt upgraden. De FreeBSD versie van plesk daarin tegen kent zijn eigen package van SW-soft.

Tevens is FreeBSD lang niet te vergelijken met Redhat systeem structuur. FreeBSD is wel vele malen uitgebreider dan een standaard Redhat installatie. FreeBSD in bij een standard install al redelijk secure. Bij redhat moet nog heel wat uitgezet worden en andere custom setting worden toegepast.

Debian is stabiel maar wordt niet veel toegepast in geautomatiseerde hosting omgevingen tenzij je een hardcore coder bent en binnen no time weet een debian bak te configgen met alles wat nodig is zoals useradd script enz.

Effecient hosten in combinatie met geautomatiseerde hosting software word toch nog altijd aangeraden in combinatie met Redhat (binnenkort fedora na RH 9.0). RedHat gaat helaas verder met RHEL (redhat enterprise linux)

Begin niet zomaar met een OS of distro waar je weinig tot niets van weet in je eigen production omgeving. Experimenteer er zelf mee thuis of in een andere test omgeving.

Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden. Zoals filesystems, partities enz. Wijze van upgraden, patches. RedHat heeft een leuke rpm systeem dat redelijk goed werkt (ieder zijn ervaring ik ben niet echt een redhat fan maar heb geen keus icm plesk) Redhat is heel eenvoudig om mee te werken. Redhat is ook het meest support distro voor servers.

FreeBSD is meer een developers OS. Een developer weer dan ook wel wat hij of zij doen moet bij upgrades. FreeBSD ports zijn al helemaal top invergelijking met rpm.

Zoek voldoende documentatie voor je besluit iets hierin te ondernemen. Ga vaak uit van je eigen tests. www.freebsd.org kent een mooie manual ;) RTFM

Debian is gewoon voor jezelf super. apt is een tool waar je gewoon verliefd op zou kunnen worden (alleen in je console :p)

Mikey
04/01/04, 02:06
Origineel geplaatst door rhoekman
Inderdaad als je nog niet zo ervaren bent in het onderhouden van een server dan is RedHat goed om te beginnen. Wil je meer orde, stabiliteit en overzicht dan is FreeBSD uiteindelijk heerlijk om mee te werken. RedHat heeft geloof ik geen idee waar de /usr/local dir voor is en ze installeren files her en der. FreeBSD heeft een overzichtelijk en consistente directory structuur waar je alles makkelijk terug vind.

hehe a bit treu, maare lang leve updatedb en locate ;)

Dennis
04/01/04, 11:21
Red Hat Enterprise is naar mijn mening nog de enige geschikte linux-distro als server.

SUSE en Mandrake zijn geen echte server-distributies. En Debian weet ik zelf niet, maar ik heb gehoord dat het ook door een echte community gedraaid wordt net als Fedora.

FreeBSD is misschien wel een goede optie, maar vergeet niet dat het UNIX is.

Qweb
04/01/04, 13:55
Nee hoor Dennis, Debian wordt vrij veel gebruikt. Ze hebben zelfs een mailinglist met de naam debian-isp, waar niet al te veel berichten over gaan, maar hij is er wel. Hij is er niet voor niets lijkt mij.

Yavuz

wdv
04/01/04, 14:39
Origineel geplaatst door DennisCitus

FreeBSD is misschien wel een goede optie, maar vergeet niet dat het UNIX is.

Wat wou je daarmee zeggen? Dat het moeilijker is? Valt wel mee hoor..

Dennis
04/01/04, 16:33
Origineel geplaatst door wdv
Wat wou je daarmee zeggen? Dat het moeilijker is? Valt wel mee hoor.. Ik weet het eigenlijk niet, maar kan problemen geven met compatibility. Ik weet niet of er veel programma's LINUX-only zijn. (Wel dat veel programma's DISTRO-only zijn)

liquid_
04/01/04, 16:35
Zijn dit echt webhosters replies? djeez.

liquid_
04/01/04, 16:47
Origineel geplaatst door Qweb
Nee hoor Dennis, Debian wordt vrij veel gebruikt. Ze hebben zelfs een mailinglist met de naam debian-isp, waar niet al te veel berichten over gaan, maar hij is er wel. Hij is er niet voor niets lijkt mij.

Yavuz

Debian word niet veel gebruikt. Zijn er meer debian users dan redhat? Zijn er super veel GROTE hosting providers met debian? ;) waar start een newbie? gelijk met Debian? Meeste noobs blijven steken bij mandrake of redhat. Los van dit alles check www.webhostdir.com . Wat ik mee wilde zeggen is dat debian niet echt veel wordt gebruikt op de gekste plaatsen. Er zijn weinig providers die debian op een dedicated server leveren en er is ook weinig vraag naar vanuit een commercieel oogpunt. Mijn voorkeur gaat ook uit naar debian maar kies toch voor geautomatiseerd gemak en dus RedHat boven FreeBSD omdat de packages veel eenvoudiger te upgraden zijn aangezien plesk in mijn situatie gewoon de gebruik maakt van de RedHat daemons. Debian is gewoon veel mee te doen het is super dat ontken ik niet. Probeer dat maar aan de rest wijs te maken ;) enkele die mee eens zullen zijn: debian users, mensen die RTFM-en.

Als er zat tijd is (wat bij de meeste er niet is) kun je veel meer met debian en freebsd bereiken dan een redhat cluster.

Deimos
04/01/04, 17:20
Mijn voorkeur gaat ook uit naar debian maar kies toch voor geautomatiseerd gemak en dus RedHat boven FreeBSD omdat de packages veel eenvoudiger te upgraden zijn aangezien plesk in mijn situatie gewoon de gebruik maakt van de RedHat daemons.
Nofi, maar FreeBSD beschikt over een perfect update systeem dat elk kind kan doen. Ik kan zelfs zo stellen dat je het enkel met cron kunt redden.

wdv
04/01/04, 17:24
Origineel geplaatst door Deimos

Nofi, maar FreeBSD beschikt over een perfect update systeem dat elk kind kan doen. Ik kan zelfs zo stellen dat je het enkel met cron kunt redden.

Precies, en dat geld voor alle BSD's (dus ook OpenBSD en NetBSD). Het enige wat je hoeft te doen is zo nu en dan even cvs(up)'en, source recompilen en installen en klaar is kees.

liquid_
04/01/04, 17:26
Dat bedoelde ik met als je er genoeg tijd en aandacht aan besteed dat je er veel meer mee bereikt dan redhat. ;)

PdenHertog
04/01/04, 20:36
Onze systemen draaien perfect op FreeBSD, de security is erg hoog (na een standaard instalatie echter al zoals ik hierboven las). We hebben vroeger ook shells gehad, dat was echter geen succes, er is niet veel opgewassen tegen een DDoS attack van 2400 mbit. Dat was ook tevens het einde van onze Shells toen. En webhosting met FreeBSD en Cpanel draait perfect!