PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorkom domeinkaping



Gerrit
30/12/03, 14:35
Ik heb de laatste tijd wel eens gehoord over mensen bij wie een domein gestolen werd. Niet echt moeilijk als je ziet dat op vele plaatsen inloggen via username en password voldoende is.

Nu had ik een aantal zaakjes in m'n hoofd die dit soort zaken kunnen helpen voorkomen, en heb ik die even opgesomd op Webhostingtalk.com, en daar vertelde men me dat er reeds registrars bestaan bij wie je geen eigendomsoverdracht kan uitvoeren zonder schriftelijk document dat wordt verstuurd en ondertekend terug moet gestuurd worden (op die manier kan een kaper die je account kraakt de domeinen niet op zijn naam zetten, tenzij hij ook toegang tot je postbus heeft :)).
Heeft er iemand idee welke registrars dit systeem gebruiken voor "doorsnee" domeinen zoals .com, .net, .be, .nl, .co.uk, etc. ??

Domenico
30/12/03, 17:39
Enom.com -> Registrar lock.
Ook die papieren zijn te vervalsen (handtekening) dus als een partij de naam echt wil hebben kan het nog steeds gebeuren dat je de domeinnaam een tijdje kwijt bent.

Ik neem aan dat er genoeg bewijzen zijn om de naam weer terug te krijgen.

Phantium
30/12/03, 22:33
Gelukkig nooit last van gehad. :)

Remcotje
30/12/03, 23:16
Ik kan er geen last van hebben, want ik heb geen domeinnaam :(

mijn vader heeft het wel ooit eens gehad... zijn domeinnaam is toen gestolen, en had geen bewijs dat het van hem was :S

(**Sponsor mij een redirect domeinnaam, mail naar oxygencs@hotmail.com**)

VvS
31/12/03, 00:17
Origineel geplaatst door Remcotje
Ik kan er geen last van hebben, want ik heb geen domeinnaam :(
Echt wel, Scriptblasters.com. [Je mag niet liegen heh! :P]

Ontopic:

Zoiets is mij overkomen. Ik wou eigenlijk XtremeThrills.COM registreren toen ik nog wat geld over had. Net de dag ervoor had iemand anders dat domein ingepikt wat ik wel jammer vond. Maarja, binnenkort .nl domein.

Gerrit
01/01/04, 16:18
Origineel geplaatst door Domenico

Ook die papieren zijn te vervalsen (handtekening) dus als een partij de naam echt wil hebben kan het nog steeds gebeuren dat je de domeinnaam een tijdje kwijt bent.



Dat zou dan wel valsheid in geschrifte zijn, en kan je aanklagen bij ICANN én een gewone rechtbank.



Origineel geplaatst door Domenico
Enom.com -> Registrar lock.


GoDaddy heeft dit denk ik ook, maar ben niet zeker.



Origineel geplaatst door Domenico
[B]
Ik neem aan dat er genoeg bewijzen zijn om de naam weer terug te krijgen.

Interessante theorie. Stel dat je domeinnaam gestolen wordt (iemand logt in op je account en transfereert het domein naar z'n eigen account), hoe ga je dan bewijzen dat die domeinnaam van jou was en dat je zelf geen transfer uitgevoerd hebt ?

Indien er een systeem daarvoor bestaat (om te bewijzen dat de domeinnaam van jou was en gewoon gestolen is), dan zijn extra beveiligingetjes natuurlijk niet meer nodig, dan ga je meteen naar ICANN om je naam terug te op te eisen.

mihosnet
01/01/04, 23:41
Z'n lock hebben toch bijna alle Amerikaanse registars?

Domenico
02/01/04, 17:58
Origineel geplaatst door Gerrit
Dat zou dan wel valsheid in geschrifte zijn, en kan je aanklagen bij ICANN én een gewone rechtbank.

Think again! :)

SEX.COM
KREMEN V. COHEN
U.S. DISTRICT COURT CASE NO. CV 98 20718
http://www.mediaesq.com/new53277.html

Gerrit
03/01/04, 19:03
Het zou handig zijn moest ICANN een certificaat of "ownership document" bezorgen bij een registratie (of eventueel enkel op aanvraag). Een document met rechtsgeldigheid uiteraard.

Stel dat iemand in je account binnengeraakt en je domeinnaam naar zijn eigen account verplaatst, hoe ga je dan bij ICANN bewijzen dat je gehackt werd en dat die naam jou toekomt ?