PDA

Bekijk Volledige Versie : Server bouwen?!(voor forum + Site)



killerbee5
24/12/03, 14:19
hallo

ik wil graag zelf een server gaan bouwen, met als gebruik een forum en misschien een site.
Het is nog allemaal nieuw voor me dus heb een x aantal vragen in de hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen :

1- gewone pc-kast of serverkast?mijn gedachte is een gewone pc-kast

2- ik heb nog een Amd Athlon XP2700+ liggen, is dit genoeg voor het doeleinde waar ik hem voor wil gebruiken?

3- ik heb ook nog 512 mb ddr pc2700 liggen , is dit genoeg of zou het meer moeten zijn?

4- heb ik veel schrijfruimte nodig voor mijn doeleinde, weet dat site grote van jezelf afhangt maar voor een forum heb ik geen idee iemandanders wel?

5- ik wil als OS windows XPpro gaan draaien is dit een goed idee?

6- hoeveel Watt zou de voeding moeten zijn?

7- dit is mijn gedachten tot nu toe :
-behuizing : Chieftec DX-01WD ivm mijn eigen kast DA-01WD
-CPU : AMD Athlon xp2700+
-mobo : Asus A7N8X de luxe
-geheugen:512mb ddr pc2700
-HD : Nog geen idee welke(denk Western Digital) of hoeveel
-voeding : .....?
-OS : Windows XPpro

Ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen!!

B.V.D Nick

DiedX
24/12/03, 14:42
Origineel geplaatst door killerbee5
hallo

ik wil graag zelf een server gaan bouwen, met als gebruik een forum en misschien een site.
Het is nog allemaal nieuw voor me dus heb een x aantal vragen in de hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen :

1- gewone pc-kast of serverkast?mijn gedachte is een gewone pc-kast

2- ik heb nog een Amd Athlon XP2700+ liggen, is dit genoeg voor het doeleinde waar ik hem voor wil gebruiken?

3- ik heb ook nog 512 mb ddr pc2700 liggen , is dit genoeg of zou het meer moeten zijn?

4- heb ik veel schrijfruimte nodig voor mijn doeleinde, weet dat site grote van jezelf afhangt maar voor een forum heb ik geen idee iemandanders wel?

5- ik wil als OS windows XPpro gaan draaien is dit een goed idee?

6- hoeveel Watt zou de voeding moeten zijn?

7- dit is mijn gedachten tot nu toe :
-behuizing : Chieftec DX-01WD ivm mijn eigen kast DA-01WD
-CPU : AMD Athlon xp2700+
-mobo : Asus A7N8X de luxe
-geheugen:512mb ddr pc2700
-HD : Nog geen idee welke(denk Western Digital) of hoeveel
-voeding : .....?
-OS : Windows XPpro

Ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen!!

B.V.D Nick

Te veel en te groot. Voor een site en een forum heb je gewoon overkill.

2 vragen: Waar wil je je kast plaatsen? Thuis? Dan is die kast geen probleem.

Wil je 'm coloceren, dan zal je wrsch een 19" kast moeten kopen. Dan mag je meteen een ander fannetje kopen :0

Tweede vraag: waarom XP Pro? Windows 2000 Server is waarschijnlijk stabieler!

killerbee5
24/12/03, 14:51
omdat ik ik XP pro heb liggen maar idd sever software is misschien een beter idee (dat is de koste ook niet idd)

hoe is windows server 2003?stabiel of instabiel?


hoe zo teveel te groot?

wordt ie hier instabiel van dan?
want heb cpu liggen wil eigenlijk geen nieuwe cpu kopen geheugen is een minder groot probleem


de kast is voor thuis gebruik

DiedX
24/12/03, 14:56
Origineel geplaatst door killerbee5
omdat ik ik XP pro heb liggen maar idd sever software is misschien een beter idee (dat is de koste ook niet idd)

hoe is windows server 2003?stabiel of instabiel?


hoe zo teveel te groot?

wordt ie hier instabiel van dan?
want heb cpu liggen wil eigenlijk geen nieuwe cpu kopen geheugen is een minder groot probleem

Het gedonder is dat XP Pro maar 1 VHost aankan. 1 Website dus.
Windows 2003 server heb ik ooit een keer naar gekeken, en daar is het bij gebleven. Ongetwijfeld zal dat wel goed zitten. Wellicht is het dan ook verstandiger om de "overkill" te houden: W2K3 is erg zwaar.

Blijft mijn andere vraag: wat doe je met die kast?

Raptor
24/12/03, 17:38
Als je een beetje een site host lukt dat niet thuis en zal je moeten gaan co-loceren. Dus dat je hem plaatst bij een datacenter waar ze allerlei snelle verbindingen hebben.

Dan zou je ook een andere kast nodig hebben want ze proberen in een datacenter natuurlijk alles zo dicht mogelijk op elkaar te proppen. :d

xserve
24/12/03, 17:41
Hoe groot denk je dat die site gaat worden joh?
Waarom niet gewoon een shared hosting pakket nemen? Kun je tien jaar vooruit vergeleken met de kosten van enkel aanschaf van de server.

Ahead-IT
24/12/03, 17:56
1- gewone pc-kast of serverkast?mijn gedachte is een gewone pc-kast

Een 19" 1U rackmount is aangeraden, anders betaal je veel te veel rackspace en dat loopt zeer snel op.


2- ik heb nog een Amd Athlon XP2700+ liggen, is dit genoeg voor het doeleinde waar ik hem voor wil gebruiken?
Ja, mits gebruik van een goede koeler en een rackmount met een optimale airflow.

3- ik heb ook nog 512 mb ddr pc2700 liggen , is dit genoeg of zou het meer moeten zijn?
OS afhankelijk, als je weet dat Windows XP alleen 256MB geheugen afneemt.



4- heb ik veel schrijfruimte nodig voor mijn doeleinde, weet dat site grote van jezelf afhangt maar voor een forum heb ik geen idee iemandanders wel?
Nee, een kleine harde schijf met 8MB interne cache is voldoende



5- ik wil als OS windows XPpro gaan draaien is dit een goed idee?

Nee, nee en nog eens nee. Als je dan toch echt een windows server wilt, dan is Windows 2000 of windows 2000 Advanced server de betere keuze. Windows Server 2003 is ook een optie, maar prijzig. Linux is trouwens een beter & gratis alternatief.


6- hoeveel Watt zou de voeding moeten zijn?
300 Watt



7- dit is mijn gedachten tot nu toe :
-behuizing : Chieftec DX-01WD ivm mijn eigen kast DA-01WD
-CPU : AMD Athlon xp2700+
-mobo : Asus A7N8X de luxe
-geheugen:512mb ddr pc2700
-HD : Nog geen idee welke(denk Western Digital) of hoeveel
-voeding : .....?
-OS : Windows XPpro

--> rackmount gebruiken
--> welke 1U koeler?
--> je moederbord heeft geen beeldkaart onboard, dit is een groot voordeel als je met rackmounts werkt. ( anders moet je een PCI VGA kaart aanschaffen )
--> Maxtor of WD
--> Linux ;)

De laatste raad: laat je server samenstellen als je beslist te werken met een rackmount. Het zal je goedkoper uitkomen dan het zelf te doen.

Raptor
24/12/03, 18:24
Kan je een AMD 2700+ niet beter in een 2u kast doen?

Ahead-IT
24/12/03, 18:27
Origineel geplaatst door Raptor
Kan je een AMD 2700+ niet beter in een 2u kast doen?
Ja, maar er zijn 1U rackmounts met bv 2 spiraalkoelers van 10cm die rechtstreeks op de CPU blazen. Dus er is een goeie airflow, dat in combinatie met een goeie CPU koeler en je zult nooit problemen hebben met de temperatuur.

killerbee5
24/12/03, 20:54
Kan iemand me vertellen hoeveel ruimte je nodig hebt voor een beetje lopend forum ?
(niet zo goed als hier natuurlijk, zou leuk zijn maar denk niet dat het er in zit moet een handbal forum worden)

en hoeveel inet snelheid je hier voor nodig zou moeten hebben want volgens mij valt dat best mee aangezien het over het algemeen text is. Tenzij het en goed lopend forum wordt natuurlijk dan zou ik bv altijd nog een coloced kunnen nemmen


kan iemand me zeggen dan naar wat voor 19" behuizing ik dan moet kijken?

Ahead-IT
24/12/03, 21:23
19" -> 1U Supermicro, Chieftec ...

Als je naast uw software nog 100MB vrije ruimte hebt op je harde schijf, dan heb je ruimschots overschot. Een forum zelf is maar enkele MB's, maar de database kan uitlopen tot 10 ... 20 .. 5000 MB. Hangt er vanaf hoe actief het forum is.

killerbee5
24/12/03, 21:33
hi zeg trouwens maar je hoor is prima ;)


oke dus als ik goed begrijp als je met een 19"gaat werken met 3HD's 1HD voor software 1HD voor database en 1HD als backup?



maar wat doe je als de database HD vol is? want je kan er nu geen HD meer bij steken

Ahead-IT
24/12/03, 21:37
Origineel geplaatst door killerbee5
hi zeg trouwens maar je hoor is prima ;)


oke dus als ik goed begrijp als je met een 19"gaat werken met 3HD's 1HD voor software 1HD voor database en 1HD als backup?



maar wat doe je als de database HD vol is? want je kan er nu geen HD meer bij steken
Nee, alles op één hard disk ;). Als je een backup wenst, dan installeer je een RAID kaartje en een tweede harde schijf.

killerbee5
24/12/03, 21:48
stel je hebt een 80gig HD maar als je forum bv idd echt 5000 gig wordt hoe los je dat dan op je kan moeilijk 100 HD's van 50 gig in een kast doen?


en ik kan geen 19"chieftec vinden(dome ik waarschijnlijk)

Raptor
24/12/03, 23:50
Een database van 5000gig draait niet meer zo goed op één server denk ik :D.

En een forum vreet niet zoveel ruimte.

ThePostman
25/12/03, 17:56
Waarom zou je zoveel moeite doen? Als ik jou was kocht ik gewoon shared hosting. Nog sneller ook.

rq
25/12/03, 19:03
Origineel geplaatst door killerbee5
stel je hebt een 80gig HD maar als je forum bv idd echt 5000 gig wordt hoe los je dat dan op je kan moeilijk 100 HD's van 50 gig in een kast doen?


en ik kan geen 19"chieftec vinden(dome ik waarschijnlijk)
Als je denkt dat een een forum database 50 GB. gaat worden heb je er duidelijk nog weinig kaas van gegeten :D Ja of je moet T.net achtige toestanden krijgen, maar zelf dan haal je zulke getallen niet.

Dennis
25/12/03, 20:01
Beste TS... als dit slechts voor 1 zware-website + zwaar-forum is met veel MySQL... dan is een snelle kleine SCSI-schijf aan te raden.

Ik verwacht dat als het goed loopt dat je hoogstens 30mb aan DB per maand krijgt. (onrealistisch?)

killerbee5
28/12/03, 23:02
ben al een stukje verder nu maar zie dat ik er nog weinig kaas van heb gegeten want begrijp nog steeds niet hoe veel GiG of MB een beetje forum nodig heeft en er is ook niemand die uperhaupt daar een indicatie van geeft zou iemand dat uperhaupt kunnen doen voor mij?