PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocation - hoe begin ik eraan?



fastrep
24/12/03, 01:13
Omdat ik wat van linux ken, ben ik gevraagd om een hostingserver te installeren.
Het is een 1U-server die geplaatst zal worden bij transip.nl.

Maar ik had graag wat info gehad over hoe zoiets best opzetten. Een controlpanel interesseert me niet zo echt, ik zou liever zelf alles opzetten. Ik dacht aan debian, maar zou ik dan de stable of de unstable packages nemen?
En hoe laat ik alles samenwerken: steek ik de gebruikers in een database, of laat ik alles gewoon in de passwd-file steken?
Uiteindelijk willen we komen tot zelf een controlpanel te schrijven, maar nu nog niet. Nu willen we gewoon de juiste keuzes maken om later het beheer via een controlpanel mogelijk te maken. Hoe werken die controlpanels eigenlijk? Is daar geen informatie over te vinden?

subhosting
24/12/03, 01:42
ja, gewoon je weet wel op zo van hoe je dat doet dan en dan gewoon doen zoals je denkt dat het het beste lijkt op de manier zoals het er op papier goed uitziet en zo en dan gewoon uitvoeren en beetje hier beetje daar. BIERTJE ?

svbeek
24/12/03, 09:11
Altijd alleen maar stable software gebruiken op een productie systeem, en zorg dat je genoeg kennis in huis hebt van het OS dat je draait.. ga cursussen volgen ofzo.. of huur gewoon een dedicated server die door derden onderhouden wordt.

krisdv
24/12/03, 09:15
Ik zou hier toch maar eens kijken: http://www.webmin.com

Of als het ietsje meer mag zijn:

- CPanel
- Plesk
- Ensim
- ...

m@rcel
24/12/03, 10:20
Met Webmin/Cpanel e.d alleen ga je het niet redden :P

Maar serieus: Ik zou er alleen aan beginnen als je goed thuis bent in Linux, en precies weet hoe je een systeem op een veilige manier kunt installeren. Dat laatste is natuurlijk tamelijk belangrijk op een hostingserver die 24/7 aan het internet hangt.

Verder gebruik je uiteraard enkel en alleen stable packages.

Icheb
24/12/03, 10:26
Hé Marcel, tijdje alweer niet gezien...



Maar serieus: Ik zou er alleen aan beginnen als je goed thuis bent in Linux, en precies weet hoe je een systeem op een veilige manier kunt installeren. Dat laatste is natuurlijk tamelijk belangrijk op een hostingserver die 24/7 aan het internet hangt.

Hierbij is het veilig vaak het moeilijkste, je kan een control panel nemen zoals Cpanel die je hele distro opnieuw installed, of een wat simpeler control panel waarbij je inderdaad linux kennis nodig hebt.
Hierbij kies ik, niet alleen omdat ik de linux kennis ook heb, voor het wat simpelere panel. In mijn geval DirectAdmin.
Het mooie hiervan is, dat de ontwikkeling nog steeds zeer actief bezig is, iedere maand komt er wel weer een update uit met nieuwe mogelijkheden...

Maar toch moet je altijd goed op de beveiliging blijven letten.

Webmin is wel leuk als je zin hebt om via het web dingen te kunnen veranderen, maar handmatig in een ssh sessie heeft toch wel mijn voorkeur, omdat je dan tenminste ook precies weet wat er allemaal gebeurt :)

TMourik
24/12/03, 10:35
als je maar 'wat' van linux kent zou ik niet zelf een hostingserver opzetten, daar komtwel meer dan wat bij kijken.

maar wil je het wel, tja. pak een goed control panel. Ben je het snelst klaar qua werking van het systeem.

DiedX
24/12/03, 11:21
Origineel geplaatst door fastrep
Omdat ik wat van linux ken, ben ik gevraagd om een hostingserver te installeren.
Het is een 1U-server die geplaatst zal worden bij transip.nl.

Maar ik had graag wat info gehad over hoe zoiets best opzetten. Een controlpanel interesseert me niet zo echt, ik zou liever zelf alles opzetten. Ik dacht aan debian, maar zou ik dan de stable of de unstable packages nemen?
En hoe laat ik alles samenwerken: steek ik de gebruikers in een database, of laat ik alles gewoon in de passwd-file steken?
Uiteindelijk willen we komen tot zelf een controlpanel te schrijven, maar nu nog niet. Nu willen we gewoon de juiste keuzes maken om later het beheer via een controlpanel mogelijk te maken. Hoe werken die controlpanels eigenlijk? Is daar geen informatie over te vinden?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het nog net niet GENOEG doorhebt.

WAT moet je onderhouden? Apache lukt nog wel. Hoeveel accounts? 1 voor 1 reseller, of 2000 voor een volledige server? Mail? DNS? Onderhoud? Aanmaken accounts?

Afhankelijk van die vragen kun jij je eigen vraag beantwoorden, en dan eventueel voor hulp komen.

En ja: controlpanels is GENOEG over te vinden. <CTRL><N>, en ga eens naar (bijv.) Ensim toe. OF Plesk, OF CPanel. Genoeg te vinden, als je maar wel EVEN iets langer kijkt.

fastrep
24/12/03, 13:25
Ik heb al wel webservers opgezet, maar nooit met dit doel.
Ik weet wel hoe ik een linux moet installeren, hoe het redelijk te beveiligen (zelf al ondervonden, al met een rootkit gezeten).
Wat ik niet weet is hoe zo'n webserver met alle toeters en bellen geconfigureerd wordt.
Ik heb b.v. al een paar mailservers geïnstalleerd, maar telkens maar met 1 domein. Hoe moet dat als ik met meerdere domeinen werk, hoe los ik in mijn passwd-file op dat jan@domein1.be niet hetzelfde is als jan@domein2.be. Zo'n vragen heb ik eigenlijk.
Die virtualhosts lijken me nog te doen, gewoon de docs van apache lezen.

Ik zoek eigenlijk gewoon tips en ervaringen van wat je op zo'n server zet, en hoe je alles configureert. In grote lijnen dan, de details zoek ik zelf wel uit.
Ik ben niet echt geïnteresseerd in controlpanels die alles voor mij doen. Als er dan iets misloopt, weet ik niet wat ik moet doen. Als je alles zelf ingesteld hebt, weet je hoe het moet, en weet je waar je iets verkeerd gedaan hebt.
Wel zou ik op termijn een panel willen, maar dan wel een waarvan ik precies weet wat het doet in de configuratiebestanden. Dan leer ik er zelf ook nog iets bij.

Dan die stable packages. OK, ik houd mij bij de stable packages. Maar voor sommige pakketten zijn dat toch wel erg oude versies. Neem nu phpmyadmin, in de stable is dat lang niet zo handig in de testing.
Kan ik niet voor een paar pakketjes de testing-versies gebruiken, bv. phpmyadmin nu?

Dennis
24/12/03, 13:53
bij phpMyAdmin is het 'meestal' niet zo'n probleem, maar als je tussen deze versies kunt kiezen:

Latest stable version: 2.5.4 [bzip2] [gzip] [zip] [release notes]
Latest release candidate: 2.5.5-rc2 [bzip2] [gzip] [zip] [release notes]
Latest version tested with PHP < 4.1.0 and MySQL < 3.23.32: 2.2.7-pl1Waarom zou je dan niet gewoon de stable version kiezen?

Meestal is er vrijwel geen reden om snel te updaten naar een nieuwe versie. Ik kan het best begrijpen dat een host nog php 4.2.2 draait en niet wilt updaten omdat de nieuwe versies nauwelijks vernieuwingen/bugfixes bevatten.

DiedX
24/12/03, 14:39
Origineel geplaatst door fastrep

Ik ben niet echt geïnteresseerd in controlpanels die alles voor mij doen. Als er dan iets misloopt, weet ik niet wat ik moet doen. Als je alles zelf ingesteld hebt, weet je hoe het moet, en weet je waar je iets verkeerd gedaan hebt.
Wel zou ik op termijn een panel willen, maar dan wel een waarvan ik precies weet wat het doet in de configuratiebestanden. Dan leer ik er zelf ook nog iets bij.

Ik denk dat je hier het punt raakt: het is en-en. En dat kan niet.

AFAIK (maar we kloppen af!) is er GEEN-ENKELE-CONTROLPANEL die precies doet wat je wilt. Wat je laat zien HOE hij het doet, en WAAROM.

Ik denk dat je het snelst klaar bent met Webmin. Ik heb daarmee een klant live geholpen (ok, na 48 uur support ;)).

De keus die je moet maken is denk ik:

- WIL IK DIT, en leer ik er van?
- WIL IK DIT NIET, en leer ik er niet van, maar is wel alles snel geregeld.

Als je al aangeeft dat je niet precies weet hoe Sendmail geconfigureerd moet worden, dan denk ik dat je een lange leerweg te gaan hebt. Nogmaals: Apache configureren is het meest makkelijke in webhostingwereld. Daarna krijg je nog iets van Sendmail. En dan moet je echt aan de slag :)

My 2 €€

kickuh
24/12/03, 18:05
ik zelf zou gaan voor een goedkope dediated box, eventueel met managed service. Je hoef namelijk maar een hacker te hebben... en die zuigt je geld uit je portemonee met een illigale download site voor films.

fastrep
26/12/03, 10:59
Origineel geplaatst door DennisCitus
bij phpMyAdmin is het 'meestal' niet zo'n probleem, maar als je tussen deze versies kunt kiezen:
Waarom zou je dan niet gewoon de stable version kiezen?

Meestal is er vrijwel geen reden om snel te updaten naar een nieuwe versie. Ik kan het best begrijpen dat een host nog php 4.2.2 draait en niet wilt updaten omdat de nieuwe versies nauwelijks vernieuwingen/bugfixes bevatten.
Ja, maar de versie die als debian-package op stable wordt aangeduid is veel ouder dan de versie die jij opnoemt. Normaal kan je die checken op packages.debian.org, maar die is offline nu.
Ik zal even proberen mijn vraag anders te verwoorden.
Ik heb ervaring met linux, ik wil geen dedicated box, ik wil een eigen server plaatsen. Wat ik wil weten is wat zet je allemaal op zo'n server (apache, php, mysql natuurlijk, maar wat nog allemaal), en hoe laat ik die dingen samenwerken.
Neem gewoon de mailserver. Ik lees hier soms postfix te gebruiken (heb altijd exim gebruikt). Maar hoe? In combinatie met bestanden, of steek ik de users in een database?
Ik zoek dus info om mezelf wat op weg te zetten. De details zal ik zelf wel uitzoeken, maar als je niet weet waarnaar je moet zoeken is het moeilijk. Ik wil dat ik nu geen domme keuzes maak die ik mij later zal beklagen.
Wat staat er op zo'n webserver en hoe werken ze samen?

svbeek
26/12/03, 11:53
Welke software je draait hangt er natuurlijk vanaf wat je er precies mee wilt he.
De software die ik draai op mijn servers:

Apache met php (incl. gdlib enzo)
Mysql
Bind
Mysql
Pureftpd/proftpd (met mysql backend, zodat je makkelijk virtual ftp users aan kunt maken)
SSHd
Qmail (met toaster scripts en vpopmail)
Courier-imap

Dit alles bij elkaar is een redelijk complete hostingserver.

Als je virtual host ondersteuning wilt hebben voor je email, zoals je al noemde, installeer dan een MTA die dit aankan. Jij gebruikte exim, en die kan dit, dus ik zou dan niet switchen naar een andere.

twinhost
26/12/03, 20:25
Ik zou zelf een package nemen want het scheelt veel tijd en geld in begin als je niet weet wie er veel bandbreedte verbruikt. Daarnaast die produkten zijn als uitgekauwd er zal wel een bug ergens inzitten maar dat zal dan geen zware zijn.

Van Ensim kun je trail versie aanvragen voor 1 maand (kan ook korter zijn) en 5 domeinen. Je kunt dan zelf zien of het wat voor je is.

DiedX
27/12/03, 01:44
Origineel geplaatst door twinhost

Van Ensim kun je trail versie aanvragen voor 1 maand (kan ook korter zijn) en 5 domeinen. Je kunt dan zelf zien of het wat voor je is.
Goede optie. Houdt er rekening mee dat Ensim bij 500> gewoon TRAAG wordt!